Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Erg mooi gemaakt Frank, mooie opbouw. Je verlichting is T5???? Ik dacht dat je nogal bezig was met LED...?? ( Heb zelf LED, maar in combi met HQI omdat de kleur me niet aanstond bij uitsluitend LED..)

Klopt ik had voorheen led. Bij deze nieuwe bak was ik genoodzaakt nog een led armatuur aan te schaffen om voldoende spreiding te geven in de bak. Gezien oa. het stroomverbruik van drie armaturen ben ik hiervan afgestapt.
 
Nou Frank,

Dat ziet er al heel mooi uit ga zo door.
Maar ik weet dat dat wel gaat gebeuren.
Ik hou je in de gaten:cool:.

Groetjes Antonie
 
Nou Frank,

Dat ziet er al heel mooi uit ga zo door.
Maar ik weet dat dat wel gaat gebeuren.
Ik hou je in de gaten:cool:.

Groetjes Antonie

Thanks Antonie!! Heb je nog verdere voorbereidingen getroffen tav je bakkie? Heb je je kinderen al aan het werk gezet met de stenen?
 
Zie mijn dagboek astens rif.

Groetjes Antonie.

Thanks Antonie!! Heb je nog verdere voorbereidingen getroffen tav je bakkie? Heb je je kinderen al aan het werk gezet met de stenen?
 
Mooie foto`s Frank,de opbouw mag gezien wordentopjes!! Nu nog een paar mooie blikvangers en je kan genieten van je bak!

Grt,

Martin.
 
Mooie foto`s Frank,de opbouw mag gezien wordentopjes!! Nu nog een paar mooie blikvangers en je kan genieten van je bak!

Grt,

Martin.

Hoi Martin,

Die mooie stukken kom ik binnenkort bij u halen ;). Heb alleen wat onvoorziene problemen gekregen, de opvoerpomp heeft vanmorgen zijn laatste liter verplaatst en de koppelingskabel van de auto knapte me vanmiddag af. Dat laatste was wel even schikken als je opeens de koppeling in trapt en hij blijft op het metaal hangen :confused:
 
Hoi Martin,

Die mooie stukken kom ik binnenkort bij u halen ;). Heb alleen wat onvoorziene problemen gekregen, de opvoerpomp heeft vanmorgen zijn laatste liter verplaatst en de koppelingskabel van de auto knapte me vanmiddag af. Dat laatste was wel even schikken als je opeens de koppeling in trapt en hij blijft op het metaal hangen :confused:

hahaha Frank je mag wel komen kijken,maar die mooie grote stukken mag je niet meenemen :p!!

Grt,

Martin.
 
hahaha Frank je mag wel komen kijken,maar die mooie grote stukken mag je niet meenemen :p!!

Grt,

Martin.

Beetje jammer mecry, ik dacht ik mag vast wel een paar van die joekels meenemen :p... grapje :biggrin:...

Mijn vader zei altijd, 'je zult altijd bij het begin moeten beginnen wil je eind willen eindigen'. Dus ik ben al hartstikke blij met kleine stukjes, die worden ook vanzelf groot.

Ik ben naast dat wat we besproken hebben over de mail (gele hystix en blauwe koraal) uiterst benieuwd naar uw ervaring. Uw bak ziet er geweldig uit en u gebruikt toch andere technieken en methodieken als de meeste hier op het forum. Hiervan zou ik graag willen leren.
 
Na wat problemen met mijn afschuimer doet deze het weer perfect. Het probleem was te schoon water. Ik dacht eerst dat het aan de watten lag. Maar omdat ik opnieuw op ben gestart en veelal vers water heb aangemaakt, viel er ook niet veel af te schuimen.

Inmiddels heb ik van Stunning Corals, uitstekende service en advies altijd, weer een bestelling mogen ontvangen. Ik had een mooi bolletje cheato en een paar ampullen prodibio biodigest besteld. Mijn plan is om de twee/drie weken een ampul toe te voegen om zo de bacterie kolonies in de bak aan te vullen. De cheato heb ik nu in mijn eerste vak van mijn sump zitten. Hierin zit voldoende stroming dat het bolletje cheato mooi doet rond circuleren. Je dient namelijk te zorgen voor enige stroming en verlichting voor de cheato om het in leven te houden. Voor verlichting hang ik er een halogeenspotje boven. Een halogeenspotje heeft een laag verbruik en geeft meer dan voldoende licht bij het juiste spectrum ca. 6500k.

De cheato heb ik aangekocht voor een drietal doeleinden, nitraat en phosfaat te reduceren en als concurrent tegen mogelijke algengroei. Ik wil het liefst afstappen van allerlei chemische middelen als dat kan of dit slechts gebruiken als noodoplossing. Biologische middelen zijn relatief goedkoper en beter om te gebruiken daar waar kan. Een klein voorbeeldje op basis van het houden van cheato; een bolletje (tennisbal formaat) kost 10 euro, een lampje van 15 watt bij 12 uur branden kost per jaar ca. 7,50 aan elektriciteit. Als je dit vergelijkt met wat al die chemische producten kosten dan is het investeringsbedrag maar een lachertje. Deze investering verdien je terug doordat het zich vermeerderd en niet uitwerkt of vervangen dient te worden.
 
Met dank aan manuel69 heb ik vandaag een OR3500 mogen ontvangen :). Deze heb ik gelijk aangesloten en vervolgens de overloopkraan afgesteld. Het is wel beduidend merkbaar dat er nu meer wordt opgepompt. Deze opvoerpomp pompt op 1.70mtr nog zo'n 2500-2600 liter per uur omhoog. Dat is ca 5 keer de hoeveelheid liters in de bak, perfect dus!!

Bedankt Manuel voor de pomp topjes
 
Met dank aan manuel69 heb ik vandaag een OR3500 mogen ontvangen :). Deze heb ik gelijk aangesloten en vervolgens de overloopkraan afgesteld. Het is wel beduidend merkbaar dat er nu meer wordt opgepompt. Deze opvoerpomp pompt op 1.70mtr nog zo'n 2500-2600 liter per uur omhoog. Dat is ca 5 keer de hoeveelheid liters in de bak, perfect dus!!

Bedankt Manuel voor de pomp topjes

Graag gedaan Frank....je hebt een mooi rifje staan,suc6 ermee :) !!
 
Jeetje, ik heb enkele weken 'even' niet in je dagboek gelezen en je hebt er meteen een Encyclopedie van gemaakt !!
:biggrin:

Echt super wat je in die tijd allemaal aan werk hebt verricht.
Ik ben het met iedereen eens : je hebt een hele mooie opbouw gemaakt !

Keep up the good work !!
topjes
 
Jeetje, ik heb enkele weken 'even' niet in je dagboek gelezen en je hebt er meteen een Encyclopedie van gemaakt !!
:biggrin:

Echt super wat je in die tijd allemaal aan werk hebt verricht.
Ik ben het met iedereen eens : je hebt een hele mooie opbouw gemaakt !

Keep up the good work !!
topjes


Thanks :)!!

Hahaha... Tja beter in je dagboek alles schrijven als dat je inbox vol loopt, nu kun je mijn gebruikte methodiek mooi nalezen.
 
Bovenaan