Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Ik heb deze mooie opbouw net in het echt kunnen bewonderen.
En ik moet zeggen op de foto's ziet het er al mooi uit maar in het echt nog veeeeeeeeeeeeeel mooier.
Frank veel succes en bedankt.

Antonie
 
Hoihoi

dat is idd een verbluffend aanzicht!!
Laat je de achterwand wit?

Hoi Mareij,

Nee de achterwand wordt weer blauw. Ik ga van de week even kijken dat ik een een stuk folie weer kan bemachtigen. Hopelijk kan ik voor een flesje wijn weer een stuk krijgen ;-)
 
Ziet er echt heel mooi uit!

Heb je alles alleen met riffmortel gemaakt ?
Of zijn er ook pvc constructies in verwerkt?

Ik blijf dit volgen

Thanks schumife!!

Ik heb het complete rif gebouwd uitsluiten met rifmortel. De overloop, opvoer en noodoverloop heb ik wel deels met pur gewerkt, dit om alles op te vullen, daarna heb ik hierover een laag rifmortel gesmeerd zodat het een geheel werd.
 
Dit ziet er idd zeer vet uit man.

Bedankt!! Mocht je ooit eens in de buurt zijn, dan kom gerust een langs. In het echt ziet het er nog beter uit als op de foto. Antonie kan dat beamen, die is vandaag even hier geweest (zie reactie)...

leuk project en mooie open opbouw prachtig gewoon . dit dagboek blijf ik volgen .

Dankje, het heeft wat uurtjes gekost, meer als 26 uur... Maarja het is nu wel naar tevredenheid.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien dat iemand een ronde overloop gaat toe passen. Ik had dit ook eerder in mijn bak zitten met volle tevredenheid. Die riffmortal hoe werkt die precies? moet je dit aanmaken met water? of is dit al op een vochtige basis?

Anthony,
 
Bedankt!! Mocht je ooit eens in de buurt zijn, dan kom gerust een langs. In het echt ziet het er nog beter uit als op de foto. Antonie kan dat beamen, die is vandaag even hier geweest (zie reactie)...



Dankje, het heeft wat uurtjes gekost, meer als 16 uur... Maarja het is nu wel naar tevredenheid.

Daar ga ik zeker tijd voor maken ik ga zelf begin volgend jaar ook over op een nieuwe bak en wil zeker even met je praten over de opbouw.
Moet even kijken wanneer ik kan maar we spreken zeker wel wat af.
 
Hoe vast zit het met riffmortel? Beter als reefconstruct?
Ik ga volgende maand ook een nieuwe bak inrichten, en vind het echt een mooie opbouw zo.
Likt me leuk ook zoiets te gaan proberen.
Ik zag dat je de grote emmer gekocht had, hoeveel heb je verbruikt? Kan ik het eventueel ook met de kleine emmer af:p
 
Mochten er leden zijn die het gaan bestellen zal ik graag met die persoon in contact willen komen. Aangezien ik zelf geen Paypal Account heb.

Anthony,
 
Hoe vast zit het met riffmortel? Beter als reefconstruct?
Ik ga volgende maand ook een nieuwe bak inrichten, en vind het echt een mooie opbouw zo.
Likt me leuk ook zoiets te gaan proberen.
Ik zag dat je de grote emmer gekocht had, hoeveel heb je verbruikt? Kan ik het eventueel ook met de kleine emmer af:p

Ik heb een emmer van 5kg gekocht, hier heb ik naar schatting zo'n 700 gram van over. Hiermee heb ik zo'n 30-40kg steen mee verlijmd in diverse vormen: brugjes, pilaren, overhangende stenen. Het spul werkt goed, je moet er even handigheid/feeling in krijgen. Niet te veel aanmaken (twee theelepels met ca 2ml water) en de tijd geven dat het droogt (gaat vrij snel, echte uitharding na enkele minuten). En als het droger wordt of bijna is, altijd even wat water er over heen doen, zo wordt het nog harder (werkt ook zo mijn gewone cement).

Waarom ik zoveel heb gekocht, omdat ik niet tekort wou komen want er is niets irritanter als dat je moet stoppen omdat je materiaal op is. Daarbij heb ik misschien hier en daar een overkill gebruikt, maar iig weet ik zeker dat het vast zit :biggrin:... En ik dacht bij mezelf, dat wat ik over heb kan ik altijd wel verkopen. Maarja dat beetje wat ik nog heb dat hou ik gewoon.

Kijk het is wel veel geld 70 euro (incl. verzenden) voor een emmer van 5kg. Maar ik vond het de moeite waard. Als je twee potten speedglue of enkele eenheden epoxy moet kopen ben je het geld ook kwijt. En iig wist ik met dit spul zeker dat het muurvast kwam te zitten want het werkt zo'n beetje hetzelfde als Beamix snelcement, alleen is was deze mortel niet schadelijk voor de dieren en daarbij heb ik geen rare ondervindingen gehad zoals PH schommelingen na enkele tests.

Er zijn ook andere soorten rifmortel te koop in duitsland, ook die waarmee ze rifkeramiek mee maken. Ik heb dat ergens gezien op het internet.... weet alleen niet meer waar... maar het spul had exact dezelfde zandkleur als rifkeramiek.

Voor geïnteresseerden: http://www.buntesriff.de/shop/index.php?cat=c77_Reef-cement.html
Levering is binnen ca. 4 dagen
 
Reef tank bijna vol :biggrin:...

Het enigste wat nu nog niet helemaal onder water staat zijn de halve pilaren van de overloop, toevoer en noodoverloop..

Afbeelding 045.jpgAfbeelding 047.jpgAfbeelding 046.jpg
 
Ik vind dit echt 1 van de, zoniet de mooiste opbouw die ik ken... Echt geweldig mooi!!

Moeten de stenen eigenlijk helemaal droog zijn voor je ze "lijmt"?
 
Ik vind dit echt 1 van de, zoniet de mooiste opbouw die ik ken... Echt geweldig mooi!!

Moeten de stenen eigenlijk helemaal droog zijn voor je ze "lijmt"?

Ik heb deze constructie volledig gebouwd met levend steen (vers en gebruikt). De stenen waren dus vochtig. Als je met de mortel gaat werken dien je hier dus ook rekening mee te houden.

Ik heb voordat ik ging bouwen alle stenen die ik had zonder water in emmers gedaan en/of op handdoeken gelegd. Zodoende waren de stenen niet door en door nat (nat zat iig dat het leven gewaarborgd blijft). Hou er rekening mee hoe natter de steen hoe droger de rifmortel moet zijn. En andersom hoe droger de steen hoe natter je de rifmortel moet zijn. Het is even iets waar je een handigheid in moet krijgen.

Kijk dat de stenen een uur zonder water staan is niet erg. Duurt het echt langer als een uur dan dompel je de steen even onder water en leg je de steen weer terug in een emmer of op een handdoek zodat de meeste vocht er weer uit is getrokken.

Ik gebruikte het als volgt:

2 theelepels rifmortel met ca. 2ml water = vloeibaar = goed voor tussen stenen door te laten vloeien
2 theelepels rifmortel met ca. 1,5ml water = kneedbaar = goed om een bolletje van te kleien of iets op te vullen
2 theelepels rifmortel met ca. 1ml water = droog = te gebruiken bij te nat steen of met vochtige handen om te kneden.

Hulpmiddelen die ik gebruikt heb:

1x theelepel (om mortel op te scheppen, te mixen, aan te brengen via steeltje)
1x kommetje (voor schoonwater)
1x spuitje (2ml of 5ml)
1x plastic vierkant bakje (om mortel in aan te maken, na werkzaamheden even buiten op een tegel slaan en je bakje is schoon en dus her te gebruiken)
1x of 2x oude handdoek voor werkzaamheden op te doen.
1x hamer
1x slijptol (om de voet van een pilaar recht te slijpen voor stabiele ondergrond en drukpunten te voorkomen)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een heel mooie opbouw heb je daar hebt geknutseld.
Wacht maar over een jaar, als alles is vol gegroeid zie je er niets meer van terug...
Maar blijft het wel luchtig genoeg om voldoende stroming doorheen te pompen..
 
dit is heel mooi gebouwdactionactiongaat zeker een topper worden ik blijf het volgen gr martin

Dankje. Laten we hopen dat het een topper wordt. Er is iig naar mijn mening een beter begin als bij mijn vorige bakken.
 
Inderdaad een heel mooie opbouw heb je daar hebt geknutseld.
Wacht maar over een jaar, als alles is vol gegroeid zie je er niets meer van terug...
Maar blijft het wel luchtig genoeg om voldoende stroming doorheen te pompen..

Dat is idd jammer dat je over een tijd niets meer terug ziet van de opbouw, maar je krijgt er ook wat moois voor terug.

De luchtigheid is duidelijk merkbaar. Ik heb momenteel een stromingspomp draaien van 8000ltr/u, en de stroming raast mooi overal naast op. Dus de kans voor veel vuilophoping zal hier mee tot een minimum beperkt blijven. Ben overigens wel benieuwd hoe het zal zijn als de bak compleet is gevuld en er twee van 8000ltr/u draaien. Vanavond

Vanavond ga ik verder met het maken van de sump. Het leidingwerk is al grotendeels aangelegd maar nog niet gelijmd, dit doe ik pas als de sump op zijn plaats staat.
 
Bovenaan