Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Helaas nog moeilijk te zien, maar hierbij alvast een impressie hoe het er ongeveer uit komt te zien...

De onderste stenen ofwel de voet(en) van het rif heb gebouwd heb ik middels een flex afgevlakt, zodoende komen er geen drukpunten op het glas en heb je een stevige en stabiele basis om op verder te bouwen.


Afbeelding 031.jpgAfbeelding 032.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi creatief uit Frank.........

Maak je een doorstart of helemaal opnieuw opstarten?.......en gaan we opnieuw in de race??

Weet niet echt hoe je het wilt noemen, maar het levend gesteente dat ik nu gebruik heeft 2-3 maanden gerijpt in een separate bak. Van de oude bak komt er bijna geen enkele steen in terug, enkel die ik kon gebruiken om de overloop, opvoer en noodoverloop weg te werken. Reden dat ik geen enkele steen terug wil van mijn oude bak is dat ik ze dan allemaal dien uit te koken omdat deze toch besmet zijn mijn bryopsis en vermoedelijk vol zitten met fosfaat.

Het water dat ik gebruik is grotendeels vers aangemaakt zeewater zeg maar 3/6. Ik neem 2/6 van mijn oude bak over, dat water zit vol met bacterieen (water parameters zijn goed). En ik neem het water waarin het verse steen heeft gerijpt dat is ca. 1/6 en zit ook vol met bacterieen.
 
zijn de waardes van het water waar het verse steen in heeft gelegen ook goed??

gr niek
 
Tussentijdse linker en recht boven aanzicht. Het midden kon ik niet fotograferen ivm de stabilisatie strip.
Note: dit is pas de helft van het rif van bovenaf gefotografeerd. De bedoeling is het natuurlijk uit te laten zien en zoveel mogelijk plateaus te maken die vrij ten opzichte van elkaar liggen zodoende dat er toch licht bij kan komen.

Afbeelding 033.jpgAfbeelding 034.jpg
 
zijn de waardes van het water waar het verse steen in heeft gelegen ook goed??

gr niek

De pieken heb ik in de 'voor kuur aquarium' gehad. Maar ik verwacht wel een korte opleving zal komen ivm met de bouwwerkzaamheden en de samenvoeging van de verschillende watersoorten. Het bouwen gebeurd uit het water, om uitdroging te voorkomen wordt er zo nu en dan wat water over gegooid om uitdroging te voorkomen. S'avonds als ik stop met bouwen wordt de boel weer onderwater gezet door het overpompen van water uit mijn oud aquarium in het nieuwe. Zodra ik weer begin met bouwen, pomp ik het water van mijn nieuwe aquarium weer in mijn oude.
 
Vandaag eindelijk klaar met het bouwen van het rif.

Poeh, wat een werk... Ik ben er in totaal ruim 16 uur mee bezig geweest, maar het resultaat zal verbluffend zijn :biggrin:. Helaas kan ik nog geen foto's maken want de bak is nog niet helemaal gevuld en het water is melkachtig door de bacteriën. Ik hoop morgen of maandag toch wat foto's te plaatsen van het resultaat...

Dus voor de lezers van mijn dagboek, nog efkes geduld...
 
Vandaag eindelijk klaar met het bouwen van het rif.

Poeh, wat een werk... Ik ben er in totaal ruim 16 uur mee bezig geweest, maar het resultaat zal verbluffend zijn :biggrin:. Helaas kan ik nog geen foto's maken want de bak is nog niet helemaal gevuld en het water is melkachtig door de bacteriën. Ik hoop morgen of maandag toch wat foto's te plaatsen van het resultaat...

Dus voor de lezers van mijn dagboek, nog efkes geduld...

pfff je houd ons wel in spanning he!! :p ik ben benieuwd!
 
Alvast een paar teasers...

Vooraanzicht, linker & rechter vooraanzicht

Afbeelding 038.jpgAfbeelding 039.jpgAfbeelding 040.jpg

Zoals je ziet is er nog een enorme bacteriebloei aan de gang.

Het rif is enorm luchtig gebouwd, maar dat zie je nog wel zodra het water helemaal helder is. Voor een klein idee te geven hoe de opzet van het rif is. Op de voorgrond staan twee pilaren en in het midden is een klein brugje gemaakt. Links en rechts achterin staan ook twee pilaren die verbonden zijn met de twee die op de voorgrond staan. Dan zijn er nog twee pilaren gemaakt, vanaf de voorkant gezien staan ze uit het midden, vanaf de zijkant van het aquarium gezien in het midden. Ook deze twee staan weer in verbinden met de andere pilaren.

Dus in totaal heb ik 6 pilaren gebouwd, een brugje en twee halve pilaren voor de aan- en afvoer. Alles is middels 'brugjes' met elkaar zijn verbonden.
 
Laatst bewerkt:
topjes
Alvast een paar teasers...

Vooraanzicht, linker & rechter vooraanzicht

Bekijk bijlage 259327Bekijk bijlage 259328Bekijk bijlage 259326

Zoals je ziet is er nog een enorme bacteriebloei aan de gang.

Het rif is enorm luchtig gebouwd, maar dat zie je nog wel zodra het water helemaal helder is. Voor een klein idee te geven hoe de opzet van het rif is. Op de voorgrond staan twee pilaren en in het midden is een klein brugje gemaakt. Links en rechts achterin staan ook twee pilaren die verbonden zijn met de twee die op de voorgrond staan. Dan zijn er nog twee pilaren gemaakt, vanaf de voorkant gezien staan ze uit het midden, vanaf de zijkant van het aquarium gezien in het midden. Ook deze twee staan weer in verbinden met de andere pilaren.

Dus in totaal heb ik 6 pilaren gebouwd, een brugje en twee halve pilaren voor de aan- en afvoer. Alles is middels 'brugjes' met elkaar zijn verbonden.
 
Ziet er echt heel mooi uit!

Heb je alles alleen met riffmortel gemaakt ?
Of zijn er ook pvc constructies in verwerkt?

Ik blijf dit volgen
 
Nog een paar... nog niet alles staat volledig onder water dus je ziet nog niet hoe de complete pilaren eruit zien...

Rechterkant van de bak:

Afbeelding 044.jpgAfbeelding 041.jpg

Linkerkant van de bak:

Afbeelding 042.jpgAfbeelding 043.jpg
 
Bovenaan