Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Afgelopen zaterdag is Michiel van www.reefservice.nl langs gekomen om mijn bak te bewonderen en tevens een relatief nieuw product te komen brengen wat ik bij hem besteld had. Voor een tweetal weken terug had ik een sample van dit product gekregen via een forumlid en dit gedurende enkele dagen op hetzelfde tijdstip toegevoegd. Wat me opviel was dat de lobophyllia's, caulastrea's en acropora's hierop zeer positief reageren en dat het zelfs overdag poliep expansie kan worden bewerkstelligd. Uiteraard voeden koralen zich s'nachts, maar ik zou zelf even kijken hoe mijn koralen erop zouden reageren.

IMG_0254.jpg

De voeding genaamd Easybooster bevat 4 soorten micro algen (fytoplankton > begin van de voedselketen) in een super geconcentreerde gel-achtige substantie en is zeer voedingsrijk omdat het vitamines, proteines, koolhydraten, mineralen, amino's en essentiële vetten bezit (EPA, DHA, ARA, GLA).

IMG_0250.jpg



http://www.reefservice.nl/lps-sps-koraal-voeding/easybooster-prof-vloeibare-phytonplankton.html


Ik heb nu zelf een zak in gebruik van 1500ml, hiervan doseer ik dagelijks 4ml op 500 liter (bak+sump). Met een zo'n zak van 1500ml doe ik ruim een jaar mee, namelijk 375 dagen :). Voor het geld voor zo'n zak kan ik eigenlijk niet zelf voor gaan kweken. Heb wel een klein kweekje opgestart om te kijken hoe het gaat, maar als het mislukt dan kan ik er eigenlijk niet zo meer zitten want dit is veel gemakkelijk en beter omdat het voedingsrijker is.

Binnenkort bestel ik er een speciaal opzet stukje bij zodat de zak aangesloten kan worden op een doseerpomp, zodoende kan ik gedurende de nacht meerdere malen een kleine dosering doen en krijgen mijn koralen de voeding die ze nodig hebben.
 
Afgelopen zaterdag is Michiel van www.reefservice.nl langs gekomen om mijn bak te bewonderen en tevens een relatief nieuw product te komen brengen wat ik bij hem besteld had. Voor een tweetal weken terug had ik een sample van dit product gekregen via een forumlid en dit gedurende enkele dagen op hetzelfde tijdstip toegevoegd. Wat me opviel was dat de lobophyllia's, caulastrea's en acropora's hierop zeer positief reageren en dat het zelfs overdag poliep expansie kan worden bewerkstelligd. Uiteraard voeden koralen zich s'nachts, maar ik zou zelf even kijken hoe mijn koralen erop zouden reageren.

Bekijk bijlage 410370

De voeding genaamd Easybooster bevat 4 soorten micro algen (fytoplankton > begin van de voedselketen) in een super geconcentreerde gel-achtige substantie en is zeer voedingsrijk omdat het vitamines, proteines, koolhydraten, mineralen, amino's en essentiële vetten bezit (EPA, DHA, ARA, GLA).

Bekijk bijlage 410371



http://www.reefservice.nl/lps-sps-koraal-voeding/easybooster-prof-vloeibare-phytonplankton.html


Ik heb nu zelf een zak in gebruik van 1500ml, hiervan doseer ik dagelijks 4ml op 500 liter (bak+sump). Met een zo'n zak van 1500ml doe ik ruim een jaar mee, namelijk 375 dagen :). Voor het geld voor zo'n zak kan ik eigenlijk niet zelf voor gaan kweken. Heb wel een klein kweekje opgestart om te kijken hoe het gaat, maar als het mislukt dan kan ik er eigenlijk niet zo meer zitten want dit is veel gemakkelijk en beter omdat het voedingsrijker is.

Binnenkort bestel ik er een speciaal opzet stukje bij zodat de zak aangesloten kan worden op een doseerpomp, zodoende kan ik gedurende de nacht meerdere malen een kleine dosering doen en krijgen mijn koralen de voeding die ze nodig hebben.

Dat ziet er erg interessant uit Frank, hou ons op de hoogte van de vorderingen ….
 


Bekijk bijlage 410371



http://www.reefservice.nl/lps-sps-koraal-voeding/easybooster-prof-vloeibare-phytonplankton.html


Ik heb nu zelf een zak in gebruik van 1500ml, hiervan doseer ik dagelijks 4ml op 500 liter (bak+sump). Met een zo'n zak van 1500ml doe ik ruim een jaar mee, namelijk 375 dagen :). Voor het geld voor zo'n zak kan ik eigenlijk niet zelf voor gaan kweken. Heb wel een klein kweekje opgestart om te kijken hoe het gaat, maar als het mislukt dan kan ik er eigenlijk niet zo meer zitten want dit is veel gemakkelijk en beter omdat het voedingsrijker is.


Scheelt een hoop gedoe tov zelf kweken.
Ik lees het etiket "store in cool dry place". Betekent dat verplicht bewaren in de koelkast?
 
Scheelt een hoop gedoe tov zelf kweken.
Ik lees het etiket "store in cool dry place". Betekent dat verplicht bewaren in de koelkast?

Dat dacht ik dus ook :biggrin:. Een kweek is me van de week al omgekiept :(.

Nee hoeft niet perse in de koelkast. Het kan ook gehouden worden op kamertemperatuur tot 25 graden.

25 graden is het nooit bij mij in de hut want dan smelt ik weg...
 
Dat ziet er erg interessant uit Frank, hou ons op de hoogte van de vorderingen ….

Er zijn al meerdere forumleden die dit al gebruiken; 21Twan, Naso (Pieter), DannyGee en uiteraard metMichiel zelf.
 
Re: Frank's Reef Tank

Vergeet Prowl ook vooral niet bij de gebruikers ;)

Ik merk het ook zodra ik het toedien.

Zie hieronder:
uploadfromtaptalk1416423670519.jpg

uploadfromtaptalk1416423699467.jpg


Groeten,
Michiel
triton-shop.nl & reefservice.nl
 
Er zijn al meerdere forumleden die dit al gebruiken; 21Twan, Naso (Pieter), DannyGee en uiteraard metMichiel zelf.

En er waren samples om te proberen?
 
LPS en SPS zullen er best op reageren, maar dat zal voor een flink deel een placebo effect zijn. Die dieren zijn helemaal niet zo effectief in het uitvangen van phytoplankton dus zullen er erg weinig van binnen krijgen. Je kunt beter de phyto gebruiken om zooplankton te kweken en die aan je SPS en LPS voeren omdat ze dat wel effectief uitvangen. Voor leders, filterfeeders zoals Tridacna's is phyto wel een geschikt voer om toe te dienen.
 
Ik gebruik het ook, maar ik ben zoals bij de meesten wel bekend geen sps-mens, maar wat mij werd aangeraden was om eerst een heel klein beetje te doseren om koralen die nog niet in 'voedingsstand' (ik noem het maar even zo) verder te doen openen of om eerst een andere voedingsbron hiervoor te gebruiken en dan pas de eigenlijke dosering te geven. Dat werkt hier uitermate goed moet ik zeggen.
Ik heb o.a. een lastige gorgoon, een witte Ctenocella, die heel even een inzinking had in mijn aquarium, maar sinds de toediening van reefbooster 24/7 in volle glorie 24/7 openstaat en ik vind eigenlijk wel alles er net ff mooier nog op geworden?

Maar zijn 'jullie' als gebruikers van ook afschuimers niet bang dat veel ervan ook verloren gaat?
 
[/QUOTE]=MabuyaQ;1161753]LPS en SPS zullen er best op reageren, maar dat zal voor een flink deel een placebo effect zijn. Die dieren zijn helemaal niet zo effectief in het uitvangen van phytoplankton dus zullen er erg weinig van binnen krijgen. Je kunt beter de phyto gebruiken om zooplankton te kweken en die aan je SPS en LPS voeren omdat ze dat wel effectief uitvangen. Voor leders, filterfeeders zoals Tridacna's is phyto wel een geschikt voer om toe te dienen.[/QUOTE]

Het is idd een geschikte voeding voor filterfeeders. Maar ik zou het daarom niet zomaar weg zetten als een placebo effect op al het andere.

Omdat het de basis is van de voedselketen, voedt het dus de de zooplankton die aanwezig is in de bak. Deze is voor enting van levend steen, water van een ander aquarium of door het verversen met NZW in de bak gekomen. Zodoende wordt het wel uiteindelijk wel voeding. Als je bekijkt hoe snel bijvoorbeeld een fyto cultuur kan vallen door besmetting dan zie je krijg je er wel een gevoel bij hoe snel deze voeding geconsumeerd kan worden in de bak. Dat is mijn visie er momenteel over, natuurlijk weet ik ook niet alles en of dat wat ik hierboven schrijf zo kan zijn, maar zo denk ik er nu over.

Ik weet wel dat als ik het doseer, ook in overmate, dat je een waterverkleuring ziet en dat deze na verloop van tijd verdwenen is. Dit terwijl de afschuimer uit staat. En dit is iets wat ik meermaals constateerde. En het is niet dat het neersloeg wat dat zie je op een begeven moment op het zand/raam/steen of dat de tridacna in die tijd alles kan hebben geconsumeert. Overigens kan volgens de handleiding de afschuimer gewoon aan kan blijven staan bij de dosering, maar voor de "eigen ervaring" heb ik hem tijdens mijn doseringen een tijdje uit gezet. Als ik over ga op periodieke deel doseringen zal er misschien uiteindelijk een deel van de (totale) voeding (fyto/zoo) in de afschuimer belanden, maar daar kom je niet omheen. Dat is ook zo met veel elementen en andere voedingen die wij ter beschikking stellen.
 
Kende Reefbooster niet, maar wellicht ook maar eens aanschaffen! Dank voor het delen van je ervaringen! topjes

Graag gedaan bas!!!

Ik kende het product voor een maand terug ook nog niet. Maar ik vindt het wel een uitkomst zo`n complete voeding. En dat voor maar 1,25 euro per week op een bak van ca 500 liter.
 
Van Easy reefs is ook het product Phytoplankton in poeder vorm te krijgen. Dat kleine zwarte doosje. Dat gebruik ik al een jaar of drie jaar om via deze phytoplankton de zoöplankton te voeden. Heb daar een goed gevoel over. Je kunt dat slecht onderbouwen hè.
 
Foto gisteren nacht van de lobo;

IMG_0279.jpg

Nadat mijn eerste kweek mislukt is heb ik afgelopen maandag heb ik een nieuwe fytokweek opgestart. Dit is het resultaat na 5 dagen;

IMG_0281.jpg

Deze gaat nog een dag of twee onder de lamp en dan is het een goede donkere soep :).

Het kweken valt me eigenlijk niet tegen. Zo heb ik het nu gedaan;

Osmose water aangemaakt,
Osmose water gekookt via waterkoker (steriliseren),
Gekookt osmose water wat laten afkoelen en 1 liter in fles gieten,
35 gram zout afwegen en dit bij het warme water in de fles doen,
Fles een paar keer schudden zodat de zout grotendeels/helemaal is opgelost,
0,4 ml F2 Guillard voeding erbij doen en fles een paar keer schudden,
Luchtslang in de fles doen en verder laten staan tot het water afgekoeld is,
Fytocultuur van 0,5 liter erbij gieten,
Vervolgens 7-8 dagen wachten en je fyto is klaar voor gebruik!!

IMG_0280.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een eenvoudig recept! Waar haal je de fytocultuur vandaan? Of heb ik daar overheen gelezen? Hoeveel doseer je uiteindelijk ervan? Neem aan dat je niet de hele fles in je bak mikt ;)
 
heeey Frank ook jouw bak mag niet ontbreken in mijn rijtje met bezoekjes "nu ik er toch ben" ;) Bak staat er ook heel mooi bij, wat een kleuren heb je daar bij elkaar zeg! En dan te bedenken dat ik je ooit aan de zeebak heb gepraat na een ontmoeting via marktplaats haha. Nog steeds ook lekker aan het experimenteren zie ik. Het gaat je goed af schijnbaar want de bak staat er mooi bij. Keep it up!
 
Klinkt als een eenvoudig recept! Waar haal je de fytocultuur vandaan? Of heb ik daar overheen gelezen? Hoeveel doseer je uiteindelijk ervan? Neem aan dat je niet de hele fles in je bak mikt ;)

Het ging ook eenvoudiger als ik dacht :). Eerste cultuur is niks geworden omdat ik het probeerde op te kweken in een aquarium, hierin zaten wel twee luchtslangen maar bewogen het water te weinig. Nu het in een fles zit is er veel meer beweging. Het voordeel van de voeding die ik gebruik is dat er geen er maar minimaal koper in zit, dit in tegenstelling tot pokon. Tevens is de voeding volledig oplosbaar en laat het geen neerslag (drap) achter iets wat je bij pokon wel hebt. Ik hoef zowel de koper als de drap in geen enkele vorm in mijn bak te hebben.

De fytocultuur heb ik via een mede forumlid (finding nemo) gekocht. De hoeveelheid die ik ga doseren weet ik nog niet, daar ga ik nog op terugkomen :eek:. Ik wil eerst nog even wat uittesten.

Ik ga de cultuur morgen splitsen, ik heb 3 liter gekweekte fyto. Een liter gaat de koelkast in als backup. Een liter zal worden gebruikt voor de volgende kweek. En de laatste liter laat ik bij de lamp staan om te kijken wanneer de cultuur niet meer donkerder wordt en bijna omvalt. Zo kom ik er achter wat het maximale is wat ik eruit kan halen met deze voeding. Van hieruit ga ik weer verder kweken, en misschien wel een fyto kweekreactor bouwen. En hierbij denk ik niet aan zo'n AM phyto reactor ;).
 
heeey Frank ook jouw bak mag niet ontbreken in mijn rijtje met bezoekjes "nu ik er toch ben" ;) Bak staat er ook heel mooi bij, wat een kleuren heb je daar bij elkaar zeg! En dan te bedenken dat ik je ooit aan de zeebak heb gepraat na een ontmoeting via marktplaats haha. Nog steeds ook lekker aan het experimenteren zie ik. Het gaat je goed af schijnbaar want de bak staat er mooi bij. Keep it up!

Thanks!! :)

Mag niet klagen :p. Voer mijn eigen koers, dat werkt prima zoals je ziet. En idd Ik blijf experimenteren en de macgyver uithangen ;).

Leuk dat je even een kort bezoekje hebt gepleegd aan mijn dagboek topjes. Hoop je weer eens vaker te lezen op het forum!! Het gaat je goed!!!
 
Ziet er super uit Frank..zoek nog goed voer voor me Dieren:)))) lekker ga door met je uitvindingen... Lekker bezig Kerel!!!

Gr
Sander
 
Bovenaan