Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

frank2902

Senior Forumlid
Frank's Reef Tank

Nieuwe bak, nieuw dagboek is me ooit eens verteld...

De voorbereidingen zijn weer in volle gang. Onze nieuwe bak wordt een Optic White met de afmeting 150Lx60Dx65H. Deze zal op 5 oktober 2011 geleverd gaan worden. In deze bak komen drie gaten in de bodem, een voor de opvoer (25mm), afvoer (25mm) en noodafvoer (32mm). Qua techniek zal er niet zo heel veel veranderen, alleen de sump gaat groter worden. De kast zal ik wederom zelf gaan bouwen door gebruik te maken van gegrond multiplex of watervast gegrond mdf. De nieuwe kast zal dezelfde uitstraling krijgen als de huidige.

Momenteel ben ik nog wachtende op het frame maar deze kan ik spoedig verwachten. Het frame krijgt de volgende afmetingen: 150Lx60Dx110H. Het vorige frame wat we hebben laten maken was al hoger als de standaard aquarium meubelhoogte van 70cm, de onze is namelijk 90cm maar het nieuwe frame wordt 110cm hoog. Waarom deze hoogte zul je je misschien afvragen? Ons aquarium staat in het midden van de woning dus niet bij het zitgedeelte en we vinden het daarom dus ook mooier als je rechtopstaand in de bak kunt kijken. Enigste nadeel aan deze hoogte is als ik in de bak moet zijn, maar ik heb nu toch al een krukje nodig.

Welke veranderingen er nog meer plaats gaan vinden zijn dat er twee gaten strak langs de muur in de vloer geboord gaan worden. Dit biedt de mogelijkheid voor een waterleiding in de kast waarop het osmoseapparaat wordt aangesloten. Daarnaast komt er een afvoer in de kast zodat de afschuimer hierop aangesloten kan worden waardoor dit mooi wordt afgevoerd naar het riool.

Ook gaan we meer gebruik maken van de traditionele wijze van opstarten middels levend steen. De afgelopen maanden heb ik gebruikt levend steen en verssteen verzameld en gekocht. Het verse steen bestaat veelal uit platen omdat we graag een luchtig rif willen bouwen vergelijkbaar met rifkeramiek ornamenten. Dit gesteente ligt inmiddels al enkele weken te rijpen en is daarom gebruiksklaar.

Voor het rif te bouwen ga ik dit keer gebruik maken van rifmortel. Rifmortel is een soort snelcement wat binnen enkele minuten uitgehard is en zorgt voor een permanente stevige reefsafe verbinding. De rifmortel die ik besteld heb uit Duitsland is reefsafe en zal enkel een dag of drie maximaal invloed hebben op de PH. Voorheen heb ik pur gebruikt bij het bouwen van het rif, maar dit kan enkel bij gedroogd steen.

Spoedig zullen er weer foto´s volgen ;)...
 
Laatst bewerkt:
Even alvast een fotooke van de voorbereiding.

Hieronder een foto van de rifmortel die ik ga gebruiken, ik dacht ik koop maar een grote emmer want beter teveel als te weinig. De prijs was iig aantrekkelijk genoeg om bij onze oosterburen gelijk 5kg te bestellen :biggrin:. Ik heb de mortel inmiddels gebruikt om voor de test twee stukken steen aan elkaar te lijmen, en het droogt uitermate snel!! Slechs 5-7 minuten en datgene wat je wilt plakken zit al vast. Dus niet te veel in een keer aanmaken en rustig te werk gaan zoals wat bijna alles geldt bij deze hobby. Wanneer het precies door en door hard is heb ik nog geen exacte tijd van. Maar kan je wel garanderen dat het al na 10 minuten vaster zit als die twee componenten epoxy.

Ik heb nu het geplakte gesteente in een emmer zitten om de PH waarde in de gaten te houden de komen dagen.

Voor de trouwe volgers of lezers van dit dagboek, I'll keep you posted on my progress and findings...


Afbeelding 005.jpgAfbeelding 006.jpgAfbeelding 007.jpg
 
Laatst bewerkt:
Frank,

welke opvoerpomp ga je gebruiken?
Als je als opvoer 25mm, moet je een grotere diameter afvoer hebben. Anders zal je noodoverloop van 32mm wel werk hebben.

Nico
 
Frank,

welke opvoerpomp ga je gebruiken?
Als je als opvoer 25mm, moet je een grotere diameter afvoer hebben. Anders zal je noodoverloop van 32mm wel werk hebben.

Nico

Ik heb maar een lichte opvoerpomp van 2500 Ltr/u. Ik pomp dus ca. 5 keer mijn bak rond in een uur.
Ik heb er nu een doorvoer van 32mm en deze is over de helft geknepen.
 
Frank,

wat levert je afschuimerpomp van debiet? Moest je het nog kunnen veranderen zou ik toch minstens voor een afvoer van 32mm gaan. Je opvoerpomp drukt het water door de opvoerleiding van 25mm, maar de afvoer moet gebeuren door hydrostatische druk. Dus het neergaand debiet ligt stukken lager.

Je opvoerpomp(welk merk, type) is nogal aan de lichte kant voor het aqua dat je gaat opstarten, zeker als je zulke opvoerhoogte nodig hebt. Onderkast is al 110cm, wat blijft er dan nog over van debiet? Maar dat is mijn mening:rolleyes:. Ik ga altijd voor een zwaardere opvoer, dan dat mijn afschuimer kan verwerken. Dan krijgt deze sowieso altijd vuil water.
 
Frank,

Zojuist even je handtekening bekeken, je hebt een OR2500. Dus als je even de curve bekijkt bij aqua medic site, heeft deze opvoerpomp een maximuum opvoerhoogte van 2.6m. Als je 110 onderkast hebt en een aquarium van 65cm. Dan heb je al een opvoerhoogte van 175cm. dan levert deze pomp nog maximum 1100l/u en dan houden we nog geen rekeing met bochten in de opvoerleiding.
 
Frank,

Zojuist even je handtekening bekeken, je hebt een OR2500. Dus als je even de curve bekijkt bij aqua medic site, heeft deze opvoerpomp een maximuum opvoerhoogte van 2.6m. Als je 110 onderkast hebt en een aquarium van 65cm. Dan heb je al een opvoerhoogte van 175cm. dan levert deze pomp nog maximum 1100l/u en dan houden we nog geen rekeing met bochten in de opvoerleiding.

Tijd voor een upgrade ;)... Ik had daar nog even niet bij stil gestaan :rolleyes:.
 
Frank,





Zojuist even je handtekening bekeken, je hebt een OR2500. Dus als je even de curve bekijkt bij aqua medic site, heeft deze opvoerpomp een maximuum opvoerhoogte van 2.6m. Als je 110 onderkast hebt en een aquarium van 65cm. Dan heb je al een opvoerhoogte van 175cm. dan levert deze pomp nog maximum 1100l/u en dan houden we nog geen rekeing met bochten in de opvoerleiding.

Tijd voor een upgrade ;)... Ik had daar nog even niet bij stil gestaan :rolleyes:.

THANKS!!!
 
Leuk he, een nieuwe opstart !!

Het voordeel van alles in een dagboek noteren levert je in ieder geval altijd goede reacties en meningen op.
Zo zie je wel.

Gooi er inderdaad maar eens wat foto'kes bij, dat maakt het voor je fans erg aantrekkelijk om mee te lezen / leven !!

;)

Jasper.
 
Leuk he, een nieuwe opstart !!

Het voordeel van alles in een dagboek noteren levert je in ieder geval altijd goede reacties en meningen op.
Zo zie je wel.

Gooi er inderdaad maar eens wat foto'kes bij, dat maakt het voor je fans erg aantrekkelijk om mee te lezen / leven !!

;)

Jasper.

Hejj jasper,

Ja dat is zo idd :). De opstart vindt ik daarom ook het mooist, lekker knutselen en je creatieve geest zijn gang laten gaan.

Ben benieuwd naar jou toekomstige bak, ga je zeker volgen!!

Ik had overigens de ATI armatuur vrij vlot gerepareerd en werkende met een VSA die ik nog had liggen. Echter daarna pofte een andere VSA kapot :mad:... Ik moet zeggen dat ik van ATI wel wat meer verwachte gezien de prijs wat ze vragen voor een nieuwe armatuur. Want de techniek zelf en hoe dit is toepast is geen technisch hoogstandje... De prijs van de armatuur zal hem daarom wel zitten in het uurloon voor al het gefrot met kabels :biggrin:.
 
Vandaag alvast de stempels geplaatst onder de vloer. De maximale vloerbelasting is 250kg/m2, het totale gewicht wordt naar ruime schatting 800kg. Om geen onnodig risico te lopen heb ik op marktplaats 2 stempels gekocht, samen voor slechts 20 euro. De stempels heb ik met een slijptol doorgeslepen en vervolgens in de beton onder de vloer geplaatst daar waar het aquarium ongeveer staat. Na uitharding van de beton sla ik de stempels aan zodat de vloer nooit te veel belast kan gaan worden.

Afbeelding 009.jpg
 
In onze nieuwe bak komt een ronde zwevende overloop met een stockman standpipe. We willen af van de hoekoverloop, want dit is zonde van de ruimte in de bak. Daarnaast is deze altijd moeilijk te camoufleren. Al eerder heb ik er een gemaakt (http://zeewaterforum.info/forums/sh...-iemand-ervaring-hiermee-of-advies&highlight=), maar deze was nog niet naar wens, maar het was wel een begin.

Onze ronde overloop is nu oa. gemaakt van de volgende items:

- 110mm deksel
- 110mm buis (8cm lang)
- 32mm pijp
- 63mm mof
- 32 naar 63 verloopring
- 32mm eindkap
- luchtkraantje
- Pur (om steen op pvc te hechten)
- Rifmortel
- DIY doorvoer dmv afgezaagde mof, 45graden bocht en een stukje 32mm pijp.

De ronde overloop heeft een diameter van 110mm, dus een omtrek van ca 34cm. De hoogte uiteindelijk, inclusief kam, wordt slechts 10cm. Ik heb de constructie getest in de wasbak met een emmer en een 2000 liter eheim opvoerpomp met slechts 60cm slang, en de overloop kan met gemak de capaciteit van de pomp aan. Helaas kon ik hem niet verder testen met een zwaardere pomp. De luchtkraan die er nu op zit wordt tzt vervangen want deze is niet goed genoeg voor fijn afstemming. Waarschijnlijk met een betere luchtkraan zou de overloop nog meer capaciteit aan kunnen.

Naast de kleine afmeting en de grote opvang capaciteit van 34cm is een hele fijne bijkomstigheid dat deze constructie ook muis stil is, geen geklok, gesurp of geklots. Waarschijnlijk is er zelfs geen kraan benodigd, maar dat weet ik pas als de overloop is toegepast in de bak en het systeem draaiende is.

De overloop is nog niet helemaal klaar, de kam en wat afwerking dient nog gerealiseerd te worden, maar hier alvast wat foto's:


Afbeelding 003.jpgAfbeelding 004.jpgAfbeelding 011.jpgAfbeelding 010.jpgAfbeelding 012.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt deze overloop. Ziet er inderdaad veel beter uit dan een hoekoverloop.
Kun je me even pb'en waar je de rifmortel hebt gehaald?
mvg
 
Exploded part list

ronde overloop.JPG

Note: De 32mm pijp dient precies, liefst strak, door de 110mm deksel te passen. Maak het gat dus niet te groot, anders zal de afgezaagde mof van 0,5 -1cm en de 45graden bocht niet meer dienen als doorvoer en is de overloopbak (110mm deksel met pijp) niet meer afgesloten. Je kunt ook een doorvoer gebruiken maar dan wordt je overloop weer groter, daarom heb ik voor deze manier gekozen. Bijna alle delen worden aan elkaar gelijmd, behalve de eindkap en de 63mm mof met verlijmde verloopring. Zodoende kun je altijd onderhoud plegen, want je kunt dan de eindkap verwijderen en de 63mof van de 32mm buis afschuiven.

Benodigde tools:
- Boormachine
- Boortjes
- Dremel of dremelbit voor op het boormachine
- Lijm
- Ijzerzaag


part list.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je keuze gemaakt, zie ik.
Volgens mij een verstandige keuze. Ik ben benieuwd naar de foto's van het geheel.
Ik blijf je zeker volgen.

Yep ;), ben toch voor 32mm gegaan. Ik zal weer volledig verslag gaan leggen van mijn vorderingen, dus je zult geregeld mijn dagboek voorbij zien gaan komen :biggrin:....






Gisteren heb ik alle verdere pvc benodigdheden opgehaald bij een koi winkeltje in mijn woonplaats. De pvc artikelen had ik online besteld via http://vijverstunt.nl/#261. Naast het breed assortiment en goedkope pvc artikelen is het ook erg handig van deze online shop dat je kunt aangeven waar in Nederland je het afgeleverd wilt hebben. Ik kon het in mijn woonplaats ophalen, ideaal dus!!

In het assortiment van deze online shop verkochten ze ook korfjes. Slechts voor 1 euro heb ik me een korfje besteld die middels een mof op de noodafvoer kan worden geplaatst. Op deze manier voorkom je dat er dieren in de pijp kunnen komen. Zie foto ter illustratie:


korf.jpg


Naast mijn pvc aankopen heb ik van de week ook alvast wat extra spullen besteld zoals een emmer D&D zout, 1/3mm koraalzand en een overloopkam. Door de snelle levering van Stunning Corals kon ik gisteravond gelijk mijn ronde afmaken. De overloopkam die is geleverd was ideaal voor mijn ronde overloop, de kam was namelijk gemakkelijk te buigen doordat deze niet van hard plastic was. Vanavond zal de kit wel droog zijn en dan zal ik even een foto plaatsen van het geheel.
 
Hierbij de foto's waarbij de kam is geplaatst en alles is afgewerkt. De ronde overloop is nu nog maar ten deels beplakt met steen, maar dat is omdat deze nog geïntegreerd dient te worden zodra ik begin met de opbouw van het rif. De totale grootte van de overloop is nu, 12cm hoog en ca. 15cm breed

Afbeelding 013.jpgAfbeelding 015.jpgAfbeelding 014.jpgstockman.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het frame is binnen!!!

Nu het frame binnen is en de hoogte bekijkt van 110cm en het aquarium daarop visualiseert, het behoorlijk imponerend gaat worden :biggrin:...

Afbeelding 017.jpgAfbeelding 016.jpg
 
Bovenaan