Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Misschien helpt het, deze instellingen welke ik gebruik; ik heb meer blauw dan wit in verhouding, op het hoogst 100 blauw en 80 wit.

gr. Marcel
 

Bijlagen

  • 100%.jpg
    100%.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 64
Misschien helpt het, deze instellingen welke ik gebruik; ik heb meer blauw dan wit in verhouding, op het hoogst 100 blauw en 80 wit.

gr. Marcel

Bedankt marcel topjes

Ik zal morgen eens kijken hoe jou verhouding eruit ziet :).

De gelijke verhouding wit/blauw van philips is op zichzelf prima in mijn ogen. Vandaar dat ik het merendeel van de dag deze waardes ook denk gelijk te houden. Betere representatie van de werkelijkheid als je begrijpt wat ik bedoel ;-).

Groet frank
 
Goede keuze Frank.

Ik ben ook nog steeds onder de indruk van de kwaliteit en output.
Bij mij is draait de lamp op zijn hoogst in de middag op 100% Blauw en 70% wit.
Blauw staat altijd op 100% waarbij het wit dus van 08.30 tot 12.00 naar 50% mee omhoog gaat en van 14.00 tot 17.00 door stijgt tot 70%.
Na 17.00 uur gaat wit terug naar 50% en na 211.00 gaat wit terug naar 10%


vwb winkels, tja dan moeten we heel veel winkels links laten liggen...:p
Tot nu toe vind ik Breda en Helmond de enigste die eerlijke kleuren laten zien.
En met de koralen van beide heb ik geen problemen gehad.
Koralen die al maanden bij zon "blauwe fop winkel "gekocht zijn hebben of hun kleur verloren / aangepast of gewoon dood gegaan.
Tegenwoordig laat ik pas gekocht koraal heel lang acclimatiseren...van de bodem langzaam opbouwend naar boven en koop alleen nog maar frags en het liefste van hobbyisten.
 
Binnenkort laat ik een ophanging maken dat het zelfs boven een open bak het design niet zal mistaan. Vrijdragend dus zonder beugels en of kabels aan het plafond topjes

Groet frank

Daar ben ik heel erg benieuwd naar. De lichtspreiding van de philips lamp vind ik erg mooi maar de ophanging laat te wensen over.
 
Goede keuze Frank.

Ik ben ook nog steeds onder de indruk van de kwaliteit en output.
Bij mij is draait de lamp op zijn hoogst in de middag op 100% Blauw en 70% wit.
Blauw staat altijd op 100% waarbij het wit dus van 08.30 tot 12.00 naar 50% mee omhoog gaat en van 14.00 tot 17.00 door stijgt tot 70%.
Na 17.00 uur gaat wit terug naar 50% en na 211.00 gaat wit terug naar 10%


vwb winkels, tja dan moeten we heel veel winkels links laten liggen...:p
Tot nu toe vind ik Breda en Helmond de enigste die eerlijke kleuren laten zien.
En met de koralen van beide heb ik geen problemen gehad.
Koralen die al maanden bij zon "blauwe fop winkel "gekocht zijn hebben of hun kleur verloren / aangepast of gewoon dood gegaan.
Tegenwoordig laat ik pas gekocht koraal heel lang acclimatiseren...van de bodem langzaam opbouwend naar boven en koop alleen nog maar frags en het liefste van hobbyisten.

Klopt helemaal hoor ,
Ik laat nieuw ingebracht koraal ook inderdaad laag beginnen , wat mij ook opvalt is dat van de koralen die uit een winkel komen er altijd een gedeelte sneuvelt , terwijl alle stukken die bij hobbyisten vandaan komen het allemaal perfect doen.
Grtz uit kattek Zee , Jack
 
Maken van een deksel voor reactor,

160mm eindkap (geen vlakke, met ronding) + 110 eindstuk met schroefdeksel.

160mm eindkap uitzagen, opwarmen met warmtefohn, 110 eindstuk erin duwen. Na afkoelen goed lijmen met pvc lijm. Als extra kun je een tube bison alles-lijm 25ml gebruiken om de boel rondom nog extra dicht te laten vloeien met lijm.

Eindkap 03.jpgEindkap 02.jpgEindkap 01.jpg
 
160mm eindkap, puntstuk 3/8ste, eheim 1046 pomp & adaptorstuk eheim.

Onderkant van de reactor boor je gat in, eventueel daarna met draadtap schroefdraad erin tappen zodat het pvc puntstuk 3/8 erin gedraaid kan worden. De andere kant van de punststuk steek je nadehand in het hulp/adaptor stuk van eheim (ook lijmen).

Na het verlijmen van de transparant pvc buis in de 160 eindkap boor je nog een gat, ook hierin tap je draad, en pas daarna lijm je de puntstuk erin.

Onderkap.jpgPomp aan onderkap.jpg
 
Eindkap 50mm, connectors, puntstuk 3/8ste, 3 delige koppeling 16mm, pvc pijpje 16mm


Bovenkap vb 02.jpgBovenkap vb 01.jpgBovenkap vb 03.jpg
 
Transparante buis 50mm, 3 delige koppeling 50mm


Bovenkap vb 05.jpgBovenkap vb 04.jpgBovenkap vb 06.jpg
 
Verloop 20mm met 3/8 schroefdraad, verloop 50/20mm

Haal rand die op de verloop 50/20mm weg met ijzervijl zodat de ander verloop met 3/8ste draad hierin past (foto 1). Draai en lijm dan eerst het verloopstuk 20mm met 3/8ste draad op de draad van het puntstuk (foto 2). Lijm daarna de verloop 50/20 weer op de verloop 20mm 3/8ste (foto 3).


Onderkant vb 01.jpgOnderkant vb 05.jpgOnderkankant vb 06.jpg
 
3 delige koppeling 16mm, 3 delige koppeling 50mm, bocht 90gr 16mm, buis 16mm, puntstuk met einddeksel, vlotter 12v, electriciteitskabel voor zwakspanning (speakerkabel).

Boor in de zijkant van de verloop 50/20mm een gaatje tot in het midden (holle stuk) zodat je via dit gat een kabel erin kunt steken (foto 1 waar duim zit ongeveer). De kabel dien je dan even met een schroevendraaier of iets dergelijk naar boven te geleiden zodat de kabel uiteindelijk uit het puntstuk komt.

Zaag een stuk 16mm buis af plaats hierop een puntstuk met vlak einddekseltje. Haal dit gedeelte over de kabel heen, de kabel komt nu uit het puntstuk (foto3)

Boor een klein gaatje in de deksel zodat de vlotter er (strak) in past. Maak gebruik van kit om de boel af te sealen. Ik doe altijd wat kit rondom de schroefdraad van de vlotter en draai hem dan de deksel in. Plaats nu de moer aan de binnenkant van de deksel om de vlotter vast te draaien. Doe dit met beleid, vast is vast. Soldeer de draden aan elkaar, en doe wat isolatie tape om de draden om "kortsluiting" te voorkomen.

Nadat draden klaar zijn, spuit wat kit in de binnenkant van de deksel en draai het geheel vast op het puntstuk (Eventueel moet je de draad natrekken). Hiermee is het 100% dicht. Stel bij defect vlotter, dan heb je wel twee waterpomp tangen nodig om de boel los te draaien, maar dat is beter als lekkage.



Onderkant vb 12.jpgOnderkant vb 10.jpgOnderkant vb 11.jpgOnderkant vb 13.jpgOnderkant vb 14.jpg
 
Buis 50mm transparant, puntstuk 16mm 3/8ste, buis 16mm, bocht 16mm 90 graden

Verlijm stuk transparante buis in restant van 3delige koppeling, draait het geheel op elkaar. Zet het vlottergedeelte op de pomp en maak deze vast aan de pomp aanzuigkant.

P.s als je puntstuk in pomp mondstuk draait, doe hiertussen wat speciale tape om waterdicht te maken. Windt dit slechts twee er omheen anders barst/splijt het mondstuk open.

Onderkant vb 15.jpgPomp aan vb.jpg
 
Bocht 90graden 16mm, bocht 45 graden 16mm, buis 16mm, puntstuk 16mm 3/8ste, verloopstuk 20mm met schroefdraad 3/8ste.

Monteer het geheel nu aan de 160mm transparante buis. Verlijm alle delen heel goed!!

tip: plak de transparante buis af daar waar je het punstuk in de buis steekt en verlijmt. Zo krijg je geen lijmresten op de buis. Doe ook lijm op het verloopstuk aan binnenkant van de buis als je die op het puntstuk draait. Kortom tussen de verloop, buis en puntstuk zit overal lijm, hiermee zit dit gedeelte gedraaid en gelijmd aan de buis vast.

Vlotterbuis aan buis 01.jpgVlotterbuis aan buis 02.jpg
 
Eindresultaat is uiteindelijk een kalkreactor welke aan wordt gestuurd door een vlotter. Het kan zijn dat ik niet alle onderdelen heb vermeld, maar je zult zelf ook wat huiswerk moeten doen. Kijk goed naar de foto's en visualiseer hoe ik dit gemaakt heb.

Happy Building!!! :cool:

reactor klaar.jpg
 
Re: Frank's Reef Tank

Leuk om te lezen, wie weet een project voor met de tijd. Momenteel ben ik bezig met je meanwell drivers, wordt een leuk lampje.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Super Frank dat je dit zo uitvoerig beschreven hebt. Helemaal top. Daar is o.a. een forum voor bedoeld.
 
Super Frank dat je dit zo uitvoerig beschreven hebt. Helemaal top. Daar is o.a. een forum voor bedoeld.

Kwam gisteravond per abuus nog foto' s tegen op mijn computer. Toen dacht ik bij mezelf, ik zal ze eens plaatsen. Ook in het kader om het forum weer wat te voorzien van leuke informatie.

Groet feank.
 
Re: Frank's Reef Tank

nice Frank
Das een hele mooie zelfbouw.
Scheelt enorm in de kosten.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
En hier een diy in aktie ! 20 cm buis.
Nu nog een schema van de dymico :rolleyes:

1509894451353.jpg
 
Bovenaan