Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Hoi Frank,

ben benieuwd naar jou ervaring met de coralcare:) Trouwens goede keuze om de overloop "buiten" de bak te plaatsen:cool:

gr Ray
 
Korte update;

Zoals wss gelezen ben ik recentelijk wat kleiner gegaan. Dit had twee redens. De eerste was dat ik een beetje klaar was met de overloop in de bak. Hoewel ik deze op verschillende manieren heb weten te camoufleren bleef dit toch een beetje storen. De tweede reden was dat ik boven een bak van 1 meter nooit uit ga komen met een led armatuur zou ik in de nabije toekomst over willen stappen. De ATI hybrid van 4x39w en 2x75w lichte de bak wel prima uit wat dat betreft. Maar ik hou ervan om een beetje flexibel te blijven en opties te hebben.

Vandaag is dan ook een ander besluit gevallen. Hoewel zwaar twijfelend omdat de ATI hybrid toch de Rolls Roys is onder de hybrid verlichting heeft deze toch ruimte moeten maken voor een Philips Coralcare. En deze keuze blijkt gelukkug niet teleurstellende te zijn. Wat dat betreft, mocht je overwegen om full led te gaan, dan raadt ik je deze aan. Met de juiste instelling wijkt de lamp voor onze ogen niet veel af van het licht wat we van de hybrid kregen. Zal binnenkort eens foto's maken met mijn camera, hier alvast met de telefoon;

Ben toch bang dat de Rolls Royce van verlichting door de mannen uit eindhoven van de troon is gestoten..... :p
Grtz Jack
 
Mooie bak, Frank!
Je zou niet zeggen dat het LED is wat je nu boven je bak hebt hangen!

Klopt, dat was mijn eerste verbazing ook toen ik voor het eerst de lamp zag bij reef corner tijdens het onderzoek van philips. Die zelfde verbazing had mijn vrouw ook voor een half jaar terug toen ik testlamp voor een paar dagen had boven mijn oude bak.

De lamp dekt prima mijn rif oppervlakte van 80x60cm. Alles daarbuiten wordt naar mijn mening behoorlijk krap aan. Natuurlijk is de dekking wel afhankelijk van de afstand van lamp tot bodem en rif opbouw.

Al met al is het een prima lamp. Ik hecht niet zoveel waarde aan onzinnige dingen die alleen maar kapot kunnen gaan. Inregeling via telefoon, wifi verbinding, aparte inregelingen van leds en diverse andere zaken die ze kunnen verzinnen. Hoe meer high tech, hoe meer kans op defecten en kosten bij reparatie.

Het design of de body is wat simpel inderdaad, een orphek ziet er wat mooier uit, maar deze is weer niet passief gekoeld en 100% vochtwerend. Mocht bijv. de koeling het hierbij afweten dan gaat dit ten koste van de opbrengst en de levensduur van de leds.

De philips lamp is wat dat betreft wel een lamp die gebouwd is om lang(er) mee te gaan. Je kunt het een beetje vergelijken met een oude nokia telefoon en een smartphone.

Binnenkort laat ik een ophanging maken dat het zelfs boven een open bak het design niet zal mistaan. Vrijdragend dus zonder beugels en of kabels aan het plafond topjes

Groet frank
 
En wat ik het mooist vind aan de lamp is dat je niets verkeerd kunt instellen, de lamp regeld zelf ongeacht welk % of kleur verhouding tussen warm en koud, de onderlinge Led spectrums.
 
En wat ik het mooist vind aan de lamp is dat je niets verkeerd kunt instellen, de lamp regeld zelf ongeacht welk % of kleur verhouding tussen warm en koud, de onderlinge Led spectrums.

Dat klopt Marcel. Zo goed als idiot proof. Het enigste wat men in mijn ogen nog fout kan doen is te blauw instellen.

Dit lijkt overigens tegenwoordig bij veel winkels wel een beetje de trend te zijn; blauw, blauwer, blauwst. Alleen maar om die koralen te kunnen laten "knallen" om zo meer verkoop te kunnen realiseren voor onwetenden :rolleyes:. Als je alleen knal kleuren wilt, koop dan kunst koralen met neon kleurtjes ;). Ben slim: "loop met een boog om dit soort winkels heen". Kijk wat je koopt bij daglicht of normaal licht, de neon kleur is een mooie "nachtelijke" bijkomstigheid.

Groet frank
 
Dat klopt Marcel. Zo goed als idiot proof. Het enigste wat men in mijn ogen nog fout kan doen is te blauw instellen.

Dit lijkt overigens tegenwoordig bij veel winkels wel een beetje de trend te zijn; blauw, blauwer, blauwst. Alleen maar om die koralen te kunnen laten "knallen" om zo meer verkoop te kunnen realiseren voor onwetenden :rolleyes:. Als je alleen knal kleuren wilt, koop dan kunst koralen met neon kleurtjes ;). Ben slim: "loop met een boog om dit soort winkels heen". Kijk wat je koopt bij daglicht of normaal licht, de neon kleur is een mooie "nachtelijke" bijkomstigheid.

Groet frank
niet alleen winkels Frank. Sommige hobbyboeren hebben er ook een handje van om er maar zo blauw mogelijk licht op te gooien, om zo de prijs op te schroeven. Eerlijk gezegd:t ziet er niet uit 🤣. Geef mij maar normaal licht

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Re: Frank's Reef Tank

[emoji106][emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
 
niet alleen winkels Frank. Sommige hobbyboeren hebben er ook een handje van om er maar zo blauw mogelijk licht op te gooien, om zo de prijs op te schroeven. Eerlijk gezegd:t ziet er niet uit ��. Geef mij maar normaal licht

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Hahaha... hobbyboeren ;)

Ben nog niet gestopt zoals je ziet, ben alleen op andere voet verder gegaan :). En yup..... ook ik ben over op volledig led... wie had dat verwacht?? :biggrin:

Wat men helaas vergeten is, wat ik bij de discussies wel meermaals gezegd heb, is dat als er een geschikte armatuur zou zijn ook ik zou overwegen over te gaan.

Was uiteindelijk wel een lastige beslissing om te maken de ATI hybrid of de PCC...

Groet frank
 
Hahaha... hobbyboeren ;)

Ben nog niet gestopt zoals je ziet, ben alleen op andere voet verder gegaan :). En yup..... ook ik ben over op volledig led... wie had dat verwacht?? [emoji3]

Wat men helaas vergeten is, wat ik bij de discussies wel meermaals gezegd heb, is dat als er een geschikte armatuur zou zijn ook ik zou overwegen over te gaan.

Was uiteindelijk wel een lastige beslissing om te maken de ATI hybrid of de PCC...

Groet frank
Klopt, ik kan me nog herrineren dat je met een schuin oog de phillips in de gaten hield. K ga je zeker volgen. Ik heb deze lamp ook gezien en ik vind het licht erg mooi difuus wat er vanaf komt. Alleen t armatuur zou ik in een gesloten lichtkast/kap willen hebben. Maar dat is persoonlijke smaak

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Klopt, ik kan me nog herrineren dat je met een schuin oog de phillips in de gaten hield. K ga je zeker volgen. Ik heb deze lamp ook gezien en ik vind het licht erg mooi difuus wat er vanaf komt. Alleen t armatuur zou ik in een gesloten lichtkast/kap willen hebben. Maar dat is persoonlijke smaak

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dennis, ik heb deze lamp ( drie stuks) in een gesloten kap en dan moet ik wel de temperatuur in de gaten houden bij warm weer, max. 55 graden bedrijfstemperatuur.anders de kleppen eraf of ventilatoren.

gr. Marcel
 
Dennis, ik heb deze lamp ( drie stuks) in een gesloten kap en dan moet ik wel de temperatuur in de gaten houden bij warm weer, max. 55 graden bedrijfstemperatuur.anders de kleppen eraf of ventilatoren.

gr. Marcel
Hoe hou jij de temperatuur van de lamp in de gaten als ik vragen mag.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Hoe hou jij de temperatuur van de lamp in de gaten als ik vragen mag.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Heel simpel met een infra rood meter die normaal gebruikt word om je lichaamstemperatuur te meten.

bv deze.

gr. Marcel9000000011224825.jpg

Door op de koelribben van de lamp de infra rood meter te plaatsen .
 
Ben nog even aan het spelen met de instelling. Met name voor s'avonds. Komt stiekem een aardige bult licht vanaf :cool:

20170812_234028.jpg
 
Ha die Frank,
Wat zie ik nou........................een Coral Care :eek:
Gefeliciteerd met zo'n mooie en goede aanwinst.
 
Ha die Frank,
Wat zie ik nou........................een Coral Care :eek:
Gefeliciteerd met zo'n mooie en goede aanwinst.

Hejj alex,

Dankje :).

Als je dan toch een keer over wilt stappen naar led dan is dit op dit moment de betere keuze. Als ik zie bij twan en luc hoe de koralen het daar doen, dan maak ik me geen zorgen om het welzijn van die van mij.

Groet frank
 
Alles groeit de bak uit frank.

Denk dat je een goede keus hebt gemaakt.
En geen lampwissels meer.

Gr
twan
Hejj alex,

Dankje :).

Als je dan toch een keer over wilt stappen naar led dan is dit op dit moment de betere keuze. Als ik zie bij twan en luc hoe de koralen het daar doen, dan maak ik me geen zorgen om het welzijn van die van mij.

Groet frank
 
Nog steeds aan het afstellen. Maar we zijn er bijna...

20170813_185841.jpg

20170813_185913.jpg
 
Bovenaan