Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

POL: Bodem afzuigen - Water bewaren/ Water Weggooien

Hergebruik hevel water


  • Total voters
    22

World Citizen

Senior Forumlid
POLL: Bodem afzuigen - Water bewaren/ Water Weggooien

Vraagje,

Iedereen moet de bodem wel eens een beetje afzuigen, en we weten dat bij een flink aqua dit nogal wat water kost als je het zo het putje in laat lopen.

Als advies word hier dan vaak gezegd dat je het water door een gafzak kan laten lopen, zodat je het water weer terug in je bak kunt gieten.

De vraag is dus wie dit doet en wie het gewoon weg laat lopen.

Eventueel andere tips of antwoorden zijn van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:
Als mijn waardes goed zijn, en het gewoon weer tijd is voor een verversing hergebruik ik het water.
Dit water gebruik ik dan voor kweek artemia of plankton of ik gebruik het wat voor mijn nano.
Wat ik eventueel over houd gaat door de goot.
 
Bij bodem afzuiging wordt er niets van het water opnieuw gebruikt, dat gaat linea recta de afvoer in.

Bij standaard waterwissels hergebruik ik het water, gedeeltelijk voor het quarantaine bakje, gedeeltelijk voor het "acclimatiseren" van nieuw zand en stenen.
Het water wat daar op dat moment voor wordt gebruikt, gaat de afvoer in, een waterwissel met wisselwater zeg maar.
 
Waterverversen betekent voor mij: het aquarium ontdoen van belast water en vervangen voor schoon water met de benodigde elementen die in de loop der tijd zijn verbruikt/opgebruikt. De hoeveelheid van een wissel is daarbij variabel (qua aantal liters en qua tijdsbestek).
Omdat ik het zie als belast / vervuild water, zal ik het nooit en te nimmer hergebruiken (dan zou ik het er namelijk net zo goed in kunnen laten zitten...).

Ik laat mijn bodembedekking overigens ook altijd onaangetast. Ik ben van mening dat dieren die daarvoor bestemd zijn de bodem beter weten te onderhouden dan ikzelf.
 
Waterverversen betekent voor mij: het aquarium ontdoen van belast water en vervangen voor schoon water met de benodigde elementen die in de loop der tijd zijn verbruikt/opgebruikt. De hoeveelheid van een wissel is daarbij variabel (qua aantal liters en qua tijdsbestek).
Omdat ik het zie als belast / vervuild water, zal ik het nooit en te nimmer hergebruiken (dan zou ik het er namelijk net zo goed in kunnen laten zitten...).

Ik laat mijn bodembedekking overigens ook altijd onaangetast. Ik ben van mening dat dieren die daarvoor bestemd zijn de bodem beter weten te onderhouden dan ikzelf.
Helemaal mee eens !!! met als kant tekening dat ik de bodem wel afzuig omdat ik een vrij grof bodem substraat hebt en niet wil dat alle detritus daar tussen blijft :)
Groetjes Rob charite
 
Jarenlang elke paar maanden de bodem vervangen, en een paar jaar niet gedaan. Eindbalans: ik ga weer terug naar mijn oude methode: elke paar maanden vervangen. Het smerige water dat daarbij mee wordt gezogen vervang ik door nieuw, iets grotere verversing dan normaal.

Naar mijn ervaring knapt de bak hier alleen maar mee op. Een DSB is weer wat anders, maar een dun (enkele centimeters maximaal) decoratief laagje kan je naar mijn ervaring beter niet te lang laten liggen. Ook ik heb slakjes en zandzevende sterren, maar de werking daarvan is mijns inziens beperkt.

Besparen op dit soort dingen is mijns inziens verkeerd besparen, de bak knapt écht op na het vervangen met de bijbehorende iets grotere verversing.
 
in het verlengde hiervan Tanne, het omwoelen van de bodem (bij een niet al te dikke laag) heeft dat nut? dat doe ik namelijk ipv vervangen van het zand... maar vraag me af of dat wel nut heeft dan :confused:
Het heeft nut, maar zelfs het zand afhevelen, uitspoelen in oud water en terugdoen in de bak heeft minder nut dan gewoonweg vervangen. Kortom: tussen twee vervangingen van zand elke paar dagen door roeren, tijdens het verversen wegzuigen en uitspoelen en dan weer bijtijds vervangen.

Schematisch:
1-2 x per week doorroeren (zweefvuil uitfilteren met watten of gafzak)
bij elke verversing afhevelen en uitspoelen in oud water
elke 2-3 maanden geheel vervangen
 
tot op heden heb ik niet echt mijn bodem gereinigd, dit komt omdat het zand dat ik in de tank heb wel heel erg fijn is, het is lichter dan de eventuele vervuiling, zodra ik probeer om het vuil weg te hevelen, hevel ik eigenlijk meer zand dan vuil.
Hoe doen jullie dat dan zonder dat je de helft van je zandbodem afhevelt, ik zat erover te dubben om dit fijne zand te vervangen naar de grofere variant, ik zou anders niet weten hoe ik het vuil wat er licht moet verwijderen.:confused:
 
We hebben laatst nog de bodem gedaan. De boel flink uitgespoeld met water dat we toch gingen verversen. Daarna is het water zo vies, dat ga ik echt niet meer door een gafzak halen. Ondanks mijn 2 super muizen en een zeester, wordt de bodem toch vies!!!!
 
Bovenaan