Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Hoi Leonardo, mooi om te horen dat het beter gaat met de bak! En met Boris?:)
Ik snap niet helemaal waarom kan je niet de waardes hebben wat je maar wil? Heb je een kalkreactor dan kan altijd ph lager installeren, dan stijgen (Ca, KH en Mg) en dagelijks toevoegen kan ook alles toch...:confused:
Als Po4 niet 0, maar wel een beetje meetbaar is dan groeien koralen nog beter;)
Voor paarse Stylo hier een juiste adres;) :biggrin:
 
Jammer van je Montiporaplaat, ik vond hem erg mooi staan in je bak.

Ik las het gedeelte van je Pincetvis. Inderdaad is de combinatie Gele zeilvindokter/Pincetvis vaak heel lastig en de pincetvis is dan altijd de verliezer.

Om een pincetvis te kunnen houden is een RUSTIGE omgeving een vereiste. Zeker in het begin. Als ze eenmaal eten, wordt het ineens een stuk makkelijkere vis. Ik kreeg ze meestal goed aan het eten met eerst levende artenia daarna levend/diepvries en langzaam Dutch Mysis toevoegen. Vooral dat laatste komt qua voedingswaarde van pas. (Alleen op glasanemonen redt deze vis het ook niet.)

Op dezelfde methodiek ook een Forcipiger (de gele) erbij kunnen wennen. Deze is een stuk "steviger" in gedrag trouwens.

Maar in combinatie met de dokter zou ik je geen herhaling aanraden. Dus je zult moeten kiezen :)

Gr Jan

Ja, de Montiporaplaat was toch wel de blikvanger van de bak :mad:. Ik snap nog steeds niet dat juist de Montipora's er (bijna) onderdoor gingen en de overige steenkoralen niet. Overigens heeft de oranje Digitata het gered en er zit een behoorlijke groeispurt in (overigens in al de koralen ;)).
Ik heb veel gelezen over de Pincetvis voordat ik de beslissing nam en wist van de risico's. Met de Zeilvindokter ging het na een aantal weken gewoon goed, dus dat was het probleem niet. Probleem was dat ik hem niet aan het eten kreeg, al heb ik van alles geprobeert. Als ik moet kiezen kies ik voor de gele zeilvindokter. Mooie blikvanger en niet moeiliijk te houden als je hem maar genoeg groenvoer geeft (even bagataliserend). De Pincetvis vind ik een te groot risico, hoe fraai ik hem ook vind.
 
Hoi Leonardo, mooi om te horen dat het beter gaat met de bak! En met Boris?:)
Ik snap niet helemaal waarom kan je niet de waardes hebben wat je maar wil? Heb je een kalkreactor dan kan altijd ph lager installeren, dan stijgen (Ca, KH en Mg) en dagelijks toevoegen kan ook alles toch...:confused:
Als Po4 niet 0, maar wel een beetje meetbaar is dan groeien koralen nog beter;)
Voor paarse Stylo hier een juiste adres;) :biggrin:

Wat een reacties ineens :). Met Boris gaat het goed, al denk ik wel eens als hij weer eens wat doet wat hij niet mag "had ik maar een Goudvis genomen :p".

Wat betreft de waterwaardes tast ik nog in het duister, Ik heb nu ca. 7 jaar een zeeaquarium en met de waterwaardes eigenlijk nooit problemen gehad. Ik hou de waardes altijd in stand door handmatig toe te voegen. Eist discipline maar ging tot voor kort prima. Probleem was dat mijn Calcium gewoonweg neersloeg en niet omhoog ging terwijl de rest van de waardes goed waren (gebruik Silifer testkitjes om te meten). Op een gegeven ogenblik stond de groei volkomen stil (van buttons tot steenkoraal). Gelukkig heeft de grote waterwissel geholpen.
Weet dat een iets hogere PO4 bevordelijk is voor de groei, maar ik vind dit altijd een beetje eng. Als de PO4 te hoog wordt krijg je al snel problemen.

Voor de paarse Stylo had ik jouw adres al gevonden ;). Als alles weer een tijdje goed gaat (niet te snel is altijd mijn advies naar andere toe, dus ik zal ook naar mijzelf luisteren) zal ik wel een keer aanbellen.
 
of een hond ...;) met katten het is veel moeilijker qua discipline idd haha wij hebben ook zo'n uitdrukking "zo vrijgezel als een kat"... van alle verhalen die ik allemaal heb gehoord ben nu van mening dat je kan nooit een kat iets duwen doen, wordt maar erger, je zal echt spijt van krijgen, of hij moet zelf geinteresseerd zijn in wat jij wilt of wordt het niks. Maar fijn om te horen dat alles goed gaat!:)
fosfaat in de gaten houden kan niet anders dan elke week meten denk ik
De stekken van dat koraal kan ik altijd aanbieden/ruilen, dus geen enkel probleem wanneer de tijd komt:)
 
Eindelijk weer eens in mijn dagboek (even snel via Tapatalk). Heb een tijd last gehad van te arm water, Inmiddels gaat het weer stukken beter na toevoeging van Grotech ABCM en ik heb een ander zout aangeschaft, namelijk Reefers Best. Onlangs eindelijk een Stylo bij LaLa gekocht (nog bedankt LaLa). En hij staat er prima bij. Zal later weer eens een foto plaatsen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
nyhavyna.jpg


Even een overzichtje.
 
Erg mooi hoor.grote stukken geworden zeg..roze.buttons ook een hoop geworden...Veel geluk daarrrGrSander
 
Erg mooi hoor.grote stukken geworden zeg..roze.buttons ook een hoop geworden...Veel geluk daarrrGrSander

Dank je voor je reactie. Ja de koralen doen het goed. Alleen de buttons zien nog wat bleekjes door het arme water wat ik heb gehad maar heel langzaam krijgen ze meer kleur (wat duurt dit lang zeg). Het groene hart van de roze buttons begint hier en daar weer terug te keren. Heel fraai vind ik de Poccilopora die ik van jullie heb overgenomen. Staat op een mooie plek en is mooi groot.

De geel/beige Stylo heb ik iets ingekort omdat deze gewoonweg te groot werd, heb hiervoor speciaal een koralentang aangeschaft. Twee takjes gaan in de verkoop.
 
Na 1,5 week op vakantie te zijn geweest staat bijna alles er schitterend bij en zie je duidelijk dat de koralen weer een stukje gegroeid zijn. Alleen is de grote Poccilopora voor de helft gebleekt. Dit is dus in 1,5 week gebeurt, toen we weg gingen was hij nog in blakende gezondheid. Snel een aantal betere stukjes gestekt en nu maar hopen dat deze het redden. Hier een foto van het slachtoffer.
4e6a3yte.jpg
 
Gelukkig hebben de stekken van de gebleekte Poccilopora het overleeft :). Na 2 weken zien ze er nog steeds goed uit dus ik heb er alle vertrouwen in. Vlak voor de vakantie (ongeveer 4 weken geleden) heb ik blauwe Buttons bij Aquaasan gekocht. Was een klein stukje maar inmiddels zitten er al een hoop nieuwe aan en wordt hij geleidelijk groter. Hier een foto van de nieuwe Buittons.
 

Bijlagen

  • IMG_0384.jpg
    IMG_0384.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 49
Je vraag heeft betrekking tot de blekende Pocillopora?
Po4 is onmeetbaar (0)' PH is 8. Beide gemeten met Salifer.

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik last gehad met te arm water, hetgeen me bijna mijn buttons en veel koralen heeft gekost. Gelukkig was ik er net op tijd bij en heb niets verloren. Alles staat weer goed op kleur en heb een goede groei. Wellicht dat dit er toch nog mee te maken heeft gehad?
Ook hoorde ik van Sander van Aquaasan dat een Pocillopora opzich een makkelijk koraal is maar dat deze opeens, zonder verklaarbare reden, kan bleken. Weet niet wat daarvan waar is. De stekken doen het gelukkig weer goed dus kennelijk is bij de stekken het bleken opgehouden. Als het bleken van de Pocillopora met de waterkwaliteit te maken heeft gehad zouden de stekken het toch ook niet overleven?
 
Je vraag heeft betrekking tot de blekende Pocillopora?
Po4 is onmeetbaar (0)' PH is 8. Beide gemeten met Salifer.

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik last gehad met te arm water, hetgeen me bijna mijn buttons en veel koralen heeft gekost. Gelukkig was ik er net op tijd bij en heb niets verloren. Alles staat weer goed op kleur en heb een goede groei. Wellicht dat dit er toch nog mee te maken heeft gehad?
Ook hoorde ik van Sander van Aquaasan dat een Pocillopora opzich een makkelijk koraal is maar dat deze opeens, zonder verklaarbare reden, kan bleken. Weet niet wat daarvan waar is. De stekken doen het gelukkig weer goed dus kennelijk is bij de stekken het bleken opgehouden. Als het bleken van de Pocillopora met de waterkwaliteit te maken heeft gehad zouden de stekken het toch ook niet overleven?

Voor de po4 zou ik toch voor een andere testsetjes gaan.
Salifert is eigenlijk onmogelijk om in de lage range te meten, juist waar het voor ons interessant is. Ik zou jet toch eens overwegen een red sea of Hanna checker te kopen. Zeker voor het sturen van de po4 geen overbodige luxe.

De bak zelf zag er trouwens mooi uit toen ik de hystrix kwam halen.
 
Bedankt voor je reactie. Zal inderdaad eens naar een ander setje gaan kijken. Een Hanna checker is heel mooi maar even nog te prijzig.
De bak zelf ziet er overigens nog beter uit toen dat jij langs kwam, alleen nu zonder grote Pocillopora :(. Hier een overzicht van de bak.
 

Bijlagen

  • IMG_0401.jpg
    IMG_0401.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 69
Vorige week is de Zeeveer en zijn de Indonesische Schijfanemonen verkocht. Dit geeft mij de mogelijkheid om de rechter kant aan te pakken. De Zeeveer werd te groot en nam enorm veel licht weg en de Indonesische schijfanemonen werd ik een beetje zat. Toen de koralen eruit waren was de rechter kant behoorlijk kaal.
 

Bijlagen

  • IMG_0425.jpg
    IMG_0425.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 49
Ik wil in ieder geval beginnen met Acans aan te schaffen. Te beginnen met 1, ik vind ze namelijk vrij prijzig, maar later wellicht uitbreiden naar meer. De Duncan heb ik inmiddels naar rechts geplaatst omdat deze te groot werd op de vorige plaats.

Tijdens het rommelen aan de rechter kant kwam opeens een enorme Borstelworm tevoorschijn :eek:. Ik wist dat die erin zat maar heb hem nooit te pakken gekregen. Maar nu was hij de klos, ik kon de gehele steen met worm en al uit mijn bak halen. De Borstelworm was inmiddels ruim 20 cm lang en behoorlijk dik. Griezel maar mee op fotootje twee :biggrin:
 

Bijlagen

  • IMG_0430.jpg
    IMG_0430.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 52
  • IMG_0428.jpg
    IMG_0428.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 56
Bovenaan