Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Beide bedankt.
Kleine update. Ik draai sinds een week met 3 maal E5 (2 maal blue pop en 1 maal 10000K) en 3 maal T5 lampen. Tot nu toe geen problemen tegengekomen al is het nog erg kort. Wel merk ik dat de koeler minder vaak aanslaat en dat is mooi meegenomen. Mijn Calcium is op het moment aan de lage kant en ben hem dus langzaam aan het opkrikken. Verder draait de bak nog steeds prima.

Het Blaasjes koraal heb ik verplaatst omdat deze erg in de stroming stond en komt nu beter tot zijn recht. Ook een Rainbow Montipora gekocht voor op de voorste steen. Op dit moment erg klein maar das geen ramp. Koop mijn koralen altijd klein, met wat geduld worden het mooie grote exemplaren. In ieder geval erg fraai, hier volgt een foto.
 

Bijlagen

  • IMG_0091.JPG
    IMG_0091.JPG
    114,8 KB · Weergaven: 61
Een tijd geleden. Helaas is de Diamant Lipvis door onverklaarbare reden overleden :(. Van ene dag zwom hij vrolijk rond en opeens was het gebeurd, heb hem ongeveer 3 maanden gehad.
Voor het overige gaat het redelijk tot goed. Het aquarium was redelijk de vakantie doorgekomen (altijd spannend zo'n vakantie) alleen de waterwaardes waren niet meer optimaal. De verlichting met 3 maal E5 en 3 maal T5 bevalt nog steeds prima.

Hier wat foto's, om te beginnen mijn Acans. De eerste had ik een tijd geleden van Wesley gekocht, inmiddels zijn er al wat meer koppen bijgekomen en is alleen maar fraaier geworden..
 

Bijlagen

  • IMG_0533.JPG
    IMG_0533.JPG
    138,5 KB · Weergaven: 45
  • IMG_0534.JPG
    IMG_0534.JPG
    127,9 KB · Weergaven: 44
  • IMG_0535.jpg
    IMG_0535.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 44
En mijn poccilopora. Begint een beetje te groot te worden, ruim 15 cm in doorsnede, maar doe hem voorlopig nog niet weg.
Begonnen als een vreselijk klein stekje (gered toen het moederdier begon te bleken) en nu weer uitgegroeid tot een heel fraai exemplaar.



 

Bijlagen

  • IMG_0539.jpg
    IMG_0539.jpg
    47,9 KB · Weergaven: 38
Even een kleine update. Mijn oranje Montipora Digitata oranje flink gesnoeid omdat hij aan de onderkant erg lelijk was. Is niet meer veel van over maar dat groeid wel weer. Tevens de gelegenheid aangepakt om de grootste Acan en de Tricolor te verplaatsen. De eerste foto de situatie na de snoei, de tweede en derde na de herinrichting (waarvan de laatste per ongeluk gedraaid).
 

Bijlagen

  • IMG_0633.jpg
    IMG_0633.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 53
  • IMG_0648.jpg
    IMG_0648.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 54
  • IMG_0649.JPG
    IMG_0649.JPG
    144,7 KB · Weergaven: 59
Hahahaha, dat is wel waar we het voor doen in de hobby.
Wat dat betreft is een dagboek wel heel mooi om zo de verschillen goed te zien.
 
Klopt beide. Dat is inderdaad het leuke van een dagboek. Een reactie is leuk (dank je overigens) maar terugkijken ook. Zo lees ik heel af en toe mijn 1e dagboek door, heel primitief (een omgebouwde Juwel zonder eiwitafschuimer) maar best een leuke bak was dat. Overigens draai ik hier ook al meer dan 1,5 jaar zonder afschuimer en dit bevalt me prima.
 
Geen afschuimer, heb je een wierenfilter?
Kun je wat meer vertellen over je techniek?
Ziet er top uit allemaal.

Groeten,
Danny
 
Ziet er nog steeds allemaal top uit Leonard!
Mijn poccilo is helaas ook aan het aan het afsterven, dus binnenkort maar snel wat stekken van trekken.
Gezien de bol die bij jou staat, geeft mij dat weer moed dat er nog wat van te redden is.. haha.

Ben benieuwd hoe bij jou de E5 bevalt.

MVG
Wouter
 
Geen afschuimer, heb je een wierenfilter?
Kun je wat meer vertellen over je techniek?
Ziet er top uit allemaal.

Groeten,
Danny

Nee, geen afschuimer en geen wierenfilter. Ik draai op heel simpele techniek.

Verlichting: ATI Sunpower 4 maal T5 39 W, 2 maal E5

Opvoerpomp: Jebao DC 6000
Koeler (voor de warme zomers): Aqua Medic Titan 250
Stromingspomp: Tunze 6085

Meer is het niet. Overigens heb ik weinig vissen (vervuilers) zwemmen. 10 stuks gemiddeld (soms iets meer, soms iets minder) omdat ik meer een liefhebber ben van koralen e.d.

Heb wel een
Bubble Magnus 150 Eiwit afschuimer voor het geval dat maar die draait dus al tijden niet meer. Techniek dus nagenoeg gelijk als mijn vorige aquarium dus.
 
Ziet er nog steeds allemaal top uit Leonard!
Mijn poccilo is helaas ook aan het aan het afsterven, dus binnenkort maar snel wat stekken van trekken.
Gezien de bol die bij jou staat, geeft mij dat weer moed dat er nog wat van te redden is.. haha.

Ben benieuwd hoe bij jou de E5 bevalt.

MVG
Wouter

Dank je Wouter. Ja, snel wat stekken van trekken is wel verstandig anders hou je niks over. Wel zonde want die van jouw was ook een behoorlijke grote bol, Groeit gelukkig vrij snel dus dat scheeld.
De E5 bevalt prima al is verleden week helaas eentje overleden dus heb er nu nog maar 2 over.
Zit er zo zoetjes aan te denken om de Philips CoralCare aan te schaffen maar hik nog een beetje tegen de prijs aan, zeker als ik er 2 nodig heb (maar wellicht kan ik het er bij 1 houden). Schijnt wel een bijzondere goede/mooie lamp te zijn. Had gelezen in jouw dagboek dat jij ze hebt aangeschaft?
 
Nee, geen afschuimer en geen wierenfilter. Ik draai op heel simpele techniek.

Verlichting: ATI Sunpower 4 maal T5 39 W, 2 maal E5

Opvoerpomp: Jebao DC 6000
Koeler (voor de warme zomers): Aqua Medic Titan 250
Stromingspomp: Tunze 6085

Meer is het niet. Overigens heb ik weinig vissen (vervuilers) zwemmen. 10 stuks gemiddeld (soms iets meer, soms iets minder) omdat ik meer een liefhebber ben van koralen e.d.

Heb wel een
Bubble Magnus 150 Eiwit afschuimer voor het geval dat maar die draait dus al tijden niet meer. Techniek dus nagenoeg gelijk als mijn vorige aquarium dus.

En nog vergeten maar wel essentieel, heb ook nog een 3-kanaals doseerpomp om de CA, KH en MG te regelen.
 
Wel knap dat je dan zonder afschuimer kunt draaien. En je waardes nog goed houden ook.
 
Even weer een update. Had een behoorlijke plaag, een klein stervormig poliepje (Acrossota?) maar na maanden behandelen, o.a. stenen eruit welke eruit konden, eindelijk nagenoeg weg. Het enkele polipeje wat af en toe tevoorschijn komt behandel ik meteen voordat het de kans krijgt om zich uit te breiden. Voor het overige gaat het uitstekend. Hier een paar detailfoto's
 

Bijlagen

  • IMG_0652.JPG
    IMG_0652.JPG
    126,6 KB · Weergaven: 43
  • IMG_0656.JPG
    IMG_0656.JPG
    135 KB · Weergaven: 42
  • IMG_0657.jpg
    IMG_0657.jpg
    46,7 KB · Weergaven: 41
Bovenaan