Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

370watt aan t5 verlichting in 600liter bak kan ik harde en zachte koralen steken ?

zeefish

ZeewaterForum lid
zoals de titel al zegt wil ik een beetje informatie over welke koralen ik mag steken.
ben nog bezig met de opstart (verlichting hangen, eiwitafschuimer, hydro blazers enzo) te instaleren ik wil het namelijk niet te rap doen.
 
STEENKORALEN 1WATT/l ,SOFTKORALEN 0,5WATT/lenaccordJe kan natuurlijk enkele ''''gemakkelijke''' steenkoralen,zoals MONTIPORA bovenaan onder je t5 zetten.IS BIJ MIJ OOK ZO.Ga wel t5 bij steken .enaccord
.
 
Mooie acropora's zal niet lukken, maar een montiplaatje daarintegen is geen probleem. Mijn eigen bak is ong. 400 liter en daar hangt 324 watt aan t5 boven. Ik heb best wat aan steenkoraal en dat doet het ook prima.
Maar ik weet inmiddels wat het wel en niet doet in mijn bak. Mooie vertakkende steenkoralen hebben echt meer licht nodig. Dus wat voor steenkoraal wil je gaan houden, LPS (heb ikzelf) of SPS? Voor SPS zal je zeker aan meer verlichting moeten denken. hallooooo
 
wat is lps en wat is sps?
heb eens gekeken op google en de lps vind ik wel nog mooie koralen.
sps natuurlijk ook maar hoe zie je het verschil zodat ik mij nie mis koop in de winkel als ik achter koralen ga.

zoals je ziet ben ik dus nog een noob zoals ze zeggen :p
ga ondertussen ook eens de beginnershandleiding lezen :d
 
LPS = large polyp species en SPS = short polyp species.
LPS zijn steenkoralen met vlees om het skelet en welke zich volpompen met water bv. Euphyllia's, fungia's, plerogyra's en cathalaphyllia's.
SPS zijn steenkoralen met alleen een hard,steenachtig skelet met korte poliepen zoals acropora,montipora,seriatopora,stylophora enz.
De SPS koralen hebben een enorme behoefte aan licht om hun kleuren zichtbaar te laten worden.
Bij mij staat er bv. meer als 1.000 watt op een volume van totaal incl. sump van 650 liter.

gr. Marcel
 
Bovenaan