Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

blijven of er uit

bosman

Senior Forumlid
heb sinds gisteren ondenkt dat er twee krabben in mijn aquarium zitten van ongeveer 2cm.
nu weet ik alleen niet welke het zijn en of ze goed of slecht zijn.
allebij zien er precies hetzelfde uit.
iemand een idee
 

Bijlagen

  • krab.jpg
    krab.jpg
    136,3 KB · Weergaven: 26
Uhh als je ze in die catogorie moet delen dan zijn ze slecht maar ik weet niet hoe groot je bak is? want in een grote bak kunnen ze geloof ik niet zo veel schade maken! ik heb deze krabbetjes zelf ook gehad in mijn 8 Liter bakje, daar heb ik hem er wel uitgehaald omdat hij te groot was maar mocht ik ze straks in me 400L bak hebben dan laat ik ze lekker zitten :)
 
Ik had er ook 2 lopen. 1 van ongeveer 3 cm die heb ik al vanaf het begin eruit gehaald.
De andere kreeg ik maar niet te pakken en was op een gegeven moment 5 cm. Mijn bak ik 200 liter, dus zat niet op hem te wachten.

Na een hele nacht gebivakkeerd te hebben voor de bak had ik hem eindelijk te pakken zo rond 03:00. Ik ben blij dat hij eruit is. Ik heb hem nergens op kunnen betrappen, alleen op het omgooien van koralen en stenen.

Ik sluit me aam dat het afhangt van de grote van je bak. Maar denk er over na om ze toch gewoon preventief eruit te halen.

Veel succes met je keuze
 
Even snel opgezocht en deze krab heet Actaeodes tomentosus. Google hem maar eens en lees je in voordat je een keuze maakt.

Cheers.
 
Even snel opgezocht en deze krab heet Actaeodes tomentosus. Google hem maar eens en lees je in voordat je een keuze maakt.

Cheers.

Denk niet dat het deze is deze is groen en die jij vernoemd is bruin en de klauwen zijn kleiner
 
daar gaan we weer: heel veel krabben zijn ook gewoon nuttig en vredelievend. Niets mis mee, supergoede opruimers en doen geen vlieg kwaad. Degenen die koralen slopen wonen vaak op of rondom het desbetreffende koraal; dat is immers hun voeding. De vissenvangers zijn minimaal aanwezig en vaak zo groot dat het wel opvalt. Daarentegen zou ik ze in 8 liter misschien ook niet willen hebben omdat ze bij gebrek aan normaal voedsel (alg, vuil) op zoek moeten naar iets anders maar anders gewoon lekker laten zitten of in je sump doen (en afentoe voeren!)
 

Geen idee welke dat is, krijg enkel een foto. Maar ik ben het met Taurus eens, zoveel slechte krabben zijn er niet. Heb er zelf nu een aantal, 2 ervan zijn uit een stuk steenkoraal gevonden en hebben inderdaad ook voorkeur voor koraal, maar zolang je krabben daar niet in de buurt komen zit je daar veilig mee. 2 andere die ik heb zijn aas eters en zullen pas andere dieren lastigvallen als ze kleiner zijn en/of er weinig eten is. Ze wilde in het begin men heremiet kreeftjes niet met rust laten, maar nu ik ze regelmatig wat voer geef kijken ze niet meer om naar heremiet kreeftjes. Ze zijn eigenlijk gewoon erg lui, en dat geld voor veel krabben :)
 


de anabolenkrabbetjes (zie mijn eerste dagboek) :p Heb er maar liefst 7 in mijn bak gehad (waarvan ik in het begin ook fanatiek ben gaan uitvangen omdat ik dacht dat dat moest) en de overige heb ik nooit op kwaad kunnen betrappen. Het zijn aaseters uit indonesie (heb je steen uit indonesie?) en goede opruimers maar in een grote bak zullen ze echt geen vis vangen. Mocht je je toch zorgen maken kun je ze altijd proberen te vangen en in je sump te zetten maar vaak is het taboe rondom de krabben groter dan het gevaar van de krabben zelf. Overigens blijf ik er wel bij dat het ook van belang is hoe groot je bak is :rolleyes:
 
mijn bak zelf is 200 l heb deze van mijn ouders over genomen nu is er bij hem het een en andere al dood gegaan alleen is het moeilijk te bepalen of het nu komt van door de brab of slecht onderhoud.
maar denk dat ik ze er gewoon nog ff in laat zitten
 
Bovenaan