Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dieren die onze behoedzaamheid vragen

Alle waardering voor je opsomming en alle werk daarvoor verricht, Marjan.
Ben wel wat verbaasd dat de koraalduivel als niet-giftig wordt aangemerkt. Heb altijd gedacht dat je op moest passen voor zijn stekels.

Verder: jaren geleden had ik in mijn toen tropische bak een zwarte meerval. We waren wat je noemt vriendjes en hij/zij at uit de hand. Tot het aquarium moest worden verhuist en ik de meerval die als laatste vis was achter gebleven "even met de hand" uit ving. Pas toen ontdekte ik dat het dier een door de rugvin bedekte en altijd onzichtbare stekel bezat waarmee hij niet alleen venijnig stak maar ook een aanzienlijke hoeveelheid gif in de wond spoot. Resultaat was binnen enkele seconden een pols zo dik als een dijbeen en een pijn alsof een verstandskies onverdoofd wordt getrokken. Huisarts stond machteloos, via ziekenhuis werd na een dag zoeken het tegengif van het Nederlands Vergiften Centrum verkregen. Pas na enige weken kon ik mijn hand weer gebruiken.
De vis heb ik niet meer en in onze database vind ik maar 1 vertegenwoordiger van de meervallen en die was het niet.
Ik kan dus helaas geen foto bijvoegen, maar wel het belang van dit onderwerp onderstrepen.
 
Is idd niet giftig:biggrin:


Marjan goed bezig. Mooi lijstje gemaakt van dieren waar veel mensen niet van weten dat deze gevaarlijk kunnen zijn.

Grtz, Sander

Toch lees ik hele andere verhalen over koraalduivels? Dat je zelfs nog maanden pijn van kan hebben!
 
Goed omschreven helaas voor mij iets te laat. Ik had al een vermoeden maar nu weet ik het zeker, ik had op mijn benen en armen jeuk en allemaal ronde wondjes. Volgens mij reageer ik niet helemaal lekker op koraal wat ik enige tijd geleden heb toegevoegd. Ik wil toch nog even aan jullie vragen of dit inderdaad koraal is waar je ziek / allergische reactie van kan krijgen.

Vooral die Palythoa soort, althans daar lijkt het enorm op..

IMG_20200405_134222.jpg
IMG_20200405_100123.jpgIMG_20200405_100134.jpg
 
Goed omschreven helaas voor mij iets te laat. Ik had al een vermoeden maar nu weet ik het zeker, ik had op mijn benen en armen jeuk en allemaal ronde wondjes. Volgens mij reageer ik niet helemaal lekker op koraal wat ik enige tijd geleden heb toegevoegd. Ik wil toch nog even aan jullie vragen of dit inderdaad koraal is waar je ziek / allergische reactie van kan krijgen.

Vooral die Palythoa soort, althans daar lijkt het enorm op..

Bekijk bijlage 527708
Bekijk bijlage 527709Bekijk bijlage 527710
De bovenste is een duncan daar zal je geen last van hebben

de middelste is een zoanthus soortje daar kan u wel degelijk last van hebben vooral bij aanraken en daarna ditect uw lichaam

de onderste een tubipora zal u ook geen last van hebben
 
De bovenste is een duncan daar zal je geen last van hebben

de middelste is een zoanthus soortje daar kan u wel degelijk last van hebben vooral bij aanraken en daarna ditect uw lichaam

de onderste een tubipora zal u ook geen last van hebben
Van die paly zal je geen jeukende bultjes krijgen. Lijkt toch meer op een eczeem / aquarium allergie. Klinkt gek, maar er zijn er meer die het hebben.
Lange handschoenen kan dan een oplossing zijn
 
Van die paly zal je geen jeukende bultjes krijgen. Lijkt toch meer op een eczeem / aquarium allergie. Klinkt gek, maar er zijn er meer die het hebben.
Lange handschoenen kan dan een oplossing zijn
Ben dit zeker met je eens patrick

alleen in mijn uitleg geef ik aan dat ze zoas eigenlijk de enige kans zijn waar je last van kan hebben

die andere 2 sluit ik totaal uit
 
Bovenaan