Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Hey Bas,

Het zou me verbazen als je nu nog last zou hebben van nitriet. Als je alg afneemt zou je al aan het eind van je nitraatfase moeten zijn. Bij mij was het nitriet en de ammoniak vrijwel gelijk weg. Nu had ik wel minder vers steen natuurlijk.

Voor het plukken van de alg heb ik sinds vandaag mijn personeel :)

Ey Frank,

Ik heb 2 weken terug 2 stukken levend steen ingebracht van een maand of 6 oud. Ik zie met name op die stukken extra alg ontstaan. Ik vermoed dat ik in een kleine piek heb hierdoor...het steen was volledig schoon, maar heeft niet in water op de juiste temperatuur en zoutgehalte gelegen bij de vorige eigenaar.

De stenen die ik er ruim 6 weken terug heb ingebracht worden langzaam aan schoner!

Ik heb gezien dat je personeel hebt ingezet! Gaaf hoor! Hopelijk kan ik daar ook snel mee starten!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

wat later dan gepland, maar hierbij de foto's van de plaatsing van het fosfaatfilter. Inmiddels draait het filter al wel een aantal dagen...

Grote doos:
Photo70_20110513.jpg

Photo71_20110513.jpg

Photo72_20110513.jpg

Photo73_20110513.jpg

Eheim luchtpompje bevestigd aan filter:
Photo74_20110513.jpg
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Twee kousjes gebietst bij vrouwlief en eentje gevuld met kool en de ander met rowaphos:
Photo75_20110513.jpg

Na vullen kousjes onder de kraan uitgespeld...pfff..blij dat ik dat gedaan heb! Dank Annetje voor het advies, want er kwam een troep uit!! Daarna het filter in de bak gezet naast mijn afschuimer en aangezet. In eerste instantie bleven het Rowaphos kousje drijven in het filter maar na een tijdje zakte hij prima naar de bodem. En zo ziet het AC filter er van boven uit:
Photo76_20110513.jpg
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Oh ja..ik heb nog wel een issue met mijn KH! Net even gemeten en die zit nu op 4!! :mad:

Gelijk maar 5 ml aan Red Sea Buff erin gegooid en morgen nog maar eens meten! Snap er niks van dat de KH zo drastisch laag is! Wat kan hiervan de oorzaak zijn??
 
Geen idee maar ik had precies hetzelfde. Bij de lfs zeiden ze dat dit niet abnormaal was en dat je toch moet blijven aanvullen. Mooi filterke trouwens.
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Geen idee maar ik had precies hetzelfde. Bij de lfs zeiden ze dat dit niet abnormaal was en dat je toch moet blijven aanvullen. Mooi filterke trouwens.

Ok dan...goed om te horen dat ik geen uitzondering ben..:biggrin:

Filter ziet er idd prima uit en doet het goed met het Eheim pompje! Zag net je overzichtsfoto van je bak. Ziet er gaaf uit hoor! Verwijder jij het alg van je achterwand niet? Of laat je dat bewust zitten?

De twee extra stukken 'nieuw' levend steen hebben ervoor gezorgd dat ik weer een behoorlijke algen uitbraak heb in mijn bak. Kortom ik moet helaas nog ff wat langer geduld hebben voordat de bezetting er in mag. Misschien dat een aantal turboslakken al mee kunnen helpen met grazen? Of is dat niet verstandig aangezien het Nitriet nog steeds rond de 0,03 is...??
 
Ik heb eigenlijk nog geen plukje alg verwijderd. Ik was van plan om dit weekend een beetje te plukken voor het eerst.

Ik zou nog geen leven toevoegen zolang er giftige stoffen in je bak zitten. Da's zielig.
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Ik heb eigenlijk nog geen plukje alg verwijderd. Ik was van plan om dit weekend een beetje te plukken voor het eerst.

Ik zou nog geen leven toevoegen zolang er giftige stoffen in je bak zitten. Da's zielig.

Da's ook hetgeen mij nu nog tegenhoudt! Voorlopig moet ik me nog maar even inhouden!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Meet ook je PH eens...als je KH Heel laag is zou die ook wel eens laag kunnen zijn...

Net pH gemeten: 8,3
Kortom die is netjes dacht ik, ondanks de lage KH. Heb tevens nog even de KH gemeten na het toevoegen van 5 ml KH Buffer: 5

Kortom morgen maar weer eens 5 ml toevoegen...of gaat dat te snel. Moet het rustig ophogen, maar wat is verstandig? Heb nog geen levende have, behalve hetgeen uit het levend steen komt. Wat is een ideale KH waarde?
 
Ik had begrepen, weet dus niet zeker of het waar is, dat je een verhoging van de KH met buffer pas na 24u goed kan meten. Morgen nog maar eens meten?
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

gewoon rustig ophogen tot je min 7 hebt zou ik doen. HOger mag ook maar ik zou niet te hoog gaan zitten; heb zelf heeeule nare ervaringen met te snel te veel verhogen in het verleden dus kan je dit afraden :rolleyes:

Ok, dank. Gaan we het rustig aanpakken :)
Wat gebeurde er toen je het snel ophoogde? Of moet ik je dagboek beter lezen? ;)

Ik had begrepen, weet dus niet zeker of het waar is, dat je een verhoging van de KH met buffer pas na 24u goed kan meten. Morgen nog maar eens meten?

Red sea buff is een wondermiddel...:rolleyes:
Geen zorgen! Meten is weten, dus morgen meten we het zeker weer!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Oh ja..ik heb nog wel een issue met mijn KH! Net even gemeten en die zit nu op 4!! :mad:

Gelijk maar 5 ml aan Red Sea Buff erin gegooid en morgen nog maar eens meten! Snap er niks van dat de KH zo drastisch laag is! Wat kan hiervan de oorzaak zijn??

beter kun je natrium hydrogeen carbonaat toevoegen dat werkt beter
dit mag je zo komen halen
de hoeveelheid reken ik zo voor je uit laat maar even weten
gr robert
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

de oorzaak licht denk ik zo te zien je kalkalgen groeien deze ontrekken kalk aan je water ook de alle koralen verbruiken dit
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

beter kun je natrium hydrogeen carbonaat toevoegen dat werkt beter
dit mag je zo komen halen
de hoeveelheid reken ik zo voor je uit laat maar even weten
gr robert

de oorzaak licht denk ik zo te zien je kalkalgen groeien deze ontrekken kalk aan je water ook de alle koralen verbruiken dit

Hallo Robert,

Klinkt idd als een logische verklaring voor de lage KH! Wat is het voordeel van natrium hydrogeen carbonaat?

Groet! Bas
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Wat klopt hier niet aan dit plaatje:

Photo77_20110522.jpg

Tja..ik dacht geld te besparen door tweedehands een refractometer te kopen! Helaas kwam ik er afgelopen donderdag achter dat hij op het punt stond om af te breken.. :mad:

Maar goed, gelijk actie ondernomen en dankzij Ioannis kwam afgelopen zaterdag deze met de post mee:

Photo78_20110522.jpg


Photo79_20110522.jpg

Prima refractometer! Veel zwaarder van kwaliteit en beter afleesbaar dan mijn oude exemplaar. Die is toe aan de prullenbak...

199544
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

mooie meter;),
je gaat de goede kant op wanneer komen er vissen in?
en wat zijn je waardes op dit moment?
 
Bovenaan