Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Bedacht me gisteren ineens dat ik nog een emmer buiten heb staan voor de artemia kweek.

Had er na de afgelopen winter weinig verwachtingen van. Maar wat schetst mijn verbazing; het stikt daadwerkelijk van de jonge artemia! Het krioelt letterlijk van het leven!

En dan te bedenken dat deze emmer de hele winter buiten heeft gestaan en meerdere keren bevroren is geweest! topjes

Bekijk bijlage 335677

Gek he heb hier ook zo'n emmer staan en het krioelt weer van de artmia's :)
 
Gek he heb hier ook zo'n emmer staan en het krioelt weer van de artmia's :)

Idd ti's niet te geloven dat dat spul de winterse kou en het lage zoutgehalte hebben overleefd! Heb de hele winter geen zout water aangevuld, dus het water zal behoorlijk verzoet zijn door al het regenwater. Maar desalniettemin krioelt het inmiddels - na een kleine 1,5 liter zeewater toegevoegd te hebben - al weer van de jonge artemia's!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Eindelijk is het zover! topjes

De nieuwe bak is besteld! Dit is het geworden:

Aquarium 145x65x70cm (lengte x breedte x hoogte)
3 zijden optic white

Sump 110x55x40cm met voorfilter

De zichtbare zijden van het glas zullen geslepen worden. Kortom volgens mij wordt het een strakke bak! ;)

Oh ja, het voorfilter in de sump is bedoeld ter vervanging van het gebruik van gafzakken. Het bestaat feitelijk uit wat extra glasplaatjes en een vlak stuk geperforeerd kunstof. Op het geperforeerde kunststof zullen filterwatten worden geplaatst die het grove vuil moeten opvangen. Net als gafzakken normaal gesproken doen. Met enige regelmaat zullen straks de filterwatten vervangen worden. Dit systeem lijkt me prettiger werken dan het gebruik van gafzakken. Hoef geen gafzakken extra aan te schaffen of uit te wassen..simpel de goedkope watten vervangen en klaar is Kees..Euhm..Bas. ;)

Voorbeeldje van het voorfilter geleend uit het topic van Richard:

Bekijk bijlage 336498

De leertijd van de bak zal zo'n 3 tot 5 weken zijn. Dus vrij snel al..
Moet dus snel maar beginnen aan het onderstel van de bak!

Heb er heel veel zin in! topjes

Toevallig ook in Nijmegen besteld? Ik heb namelijk exact dezelfde sump :)
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Hallo,

Gaat dat niet voor een hoop gedrup en geluid zorgen? Of staat het water net onder dat stuk kunstof?
Op zich wel goed bedacht, zat zelf ook aan gafzakken en of watten te denken, dit is ook een goeie manier.

Mvg,
Roy

Dat eerste dus .. drupt als een malle.. heb met wat kunst en vliegwerk het stil gekregen .. maar eigenlijk moet de glijbaan (het glasplaatje) tot onder het waterniveau uitkomen...
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Een mooie aankoop Bas thumbs up Succes



Eindelijk is het zover! topjes

De nieuwe bak is besteld! Dit is het geworden:

Aquarium 145x65x70cm (lengte x breedte x hoogte)
3 zijden optic white

Sump 110x55x40cm met voorfilter

De zichtbare zijden van het glas zullen geslepen worden. Kortom volgens mij wordt het een strakke bak! ;)

Oh ja, het voorfilter in de sump is bedoeld ter vervanging van het gebruik van gafzakken. Het bestaat feitelijk uit wat extra glasplaatjes en een vlak stuk geperforeerd kunstof. Op het geperforeerde kunststof zullen filterwatten worden geplaatst die het grove vuil moeten opvangen. Net als gafzakken normaal gesproken doen. Met enige regelmaat zullen straks de filterwatten vervangen worden. Dit systeem lijkt me prettiger werken dan het gebruik van gafzakken. Hoef geen gafzakken extra aan te schaffen of uit te wassen..simpel de goedkope watten vervangen en klaar is Kees..Euhm..Bas. ;)

Voorbeeldje van het voorfilter geleend uit het topic van Richard:

Bekijk bijlage 336498

De leertijd van de bak zal zo'n 3 tot 5 weken zijn. Dus vrij snel al..
Moet dus snel maar beginnen aan het onderstel van de bak!

Heb er heel veel zin in! topjes
 
Dat eerste dus .. drupt als een malle.. heb met wat kunst en vliegwerk het stil gekregen .. maar eigenlijk moet de glijbaan (het glasplaatje) tot onder het waterniveau uitkomen...

We gaan het meemaken..
Wat heb je uiteindelijk gedaan om het in jou geval stil te krijgen?
 
Vandaag eindelijk een start gemaakt met het onderstel van mijn nieuwe aquarium.

Al het hout wat ik al een tijdje heb staan heb ik samen met vrouwlief op maat gezaagd.

ImageUploadedByTapatalk1368300985.283267.jpg

Houtbewerking is een hobby van haar, dus het was leuk om even samen zo bezig te zijn.

Het resultaat;

ImageUploadedByTapatalk1368301063.195937.jpg

ImageUploadedByTapatalk1368301080.402011.jpg

Komende week kan ik aan de slag met schroeven en lijmen van het frame.

Uiteraard wordt het stap voor stap gefotografeerd.. ;)
 
Handig zon vrouw :)
En nou knutselen, blijft toch een van de mooiste dingen van de hobby

Wel mooi hoor alles optic white, zal wel een mooi stukkie belgisch vakwerk worden

Die van mij hebben ze ook 100% verzorgd
 
Handig zon vrouw :)
En nou knutselen, blijft toch een van de mooiste dingen van de hobby

Wel mooi hoor alles optic white, zal wel een mooi stukkie belgisch vakwerk worden

Die van mij hebben ze ook 100% verzorgd

Ben ook heel blij met haar! ;)

Het opbouwen is erg leuk inderdaad! Kan zeker ook genieten van een mooi draaiende bak, maar vind deze periode erg leuk!

Ik hoop dat het vakwerk wordt..maar van wat ik gezien heb zit dat wel goed!
 
Ziet er goed uit bas en altijd makkelijk iemand wie voor je werkt.
Groetjes wesley
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

We gaan het meemaken..
Wat heb je uiteindelijk gedaan om het in jou geval stil te krijgen?

Ik heb er een stuk filterwatten tussengedaan die ik per dag verwissel .. (dus niet er bovenop) maar er tussen .. Ook heb ik aan de onderkant een grove spons
gemaakt met tieraps .. nu is het in principe stil .. maar ik wil eigenlijk die glijbaan verlengen tot onder het waternivea zodat je dat geklater niet hebt...
 
Ik heb er een stuk filterwatten tussengedaan die ik per dag verwissel .. (dus niet er bovenop) maar er tussen .. Ook heb ik aan de onderkant een grove spons
gemaakt met tieraps .. nu is het in principe stil .. maar ik wil eigenlijk die glijbaan verlengen tot onder het waternivea zodat je dat geklater niet hebt...

Ok, ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen..mocht het tegenvallen dan neem ik tips mee! Thnx!
 
Vanavond een start gemaakt met het onderste deel van het frame. Ik gebruik voor het bevestigen van het frame zogenaamde pocket holes:

ImageUploadedByTapatalk1368646458.996036.jpg

Het stukje gereedschap op bovenstaande foto zorgt ervoor dat ik de gaten in een schuine hoek kan boren in de balk.

ImageUploadedByTapatalk1368646605.740807.jpg

Uiteindelijk krijg je dit resultaat:

ImageUploadedByTapatalk1368646677.995196.jpg

Kwam er overigens wel achter toen ik dit frame plat op de grond legde dat de lange balken blijkbaar niet helemaal recht waren. Met andere woorden het frame ligt dus niet vlak op de vloer...

Als ik er op ga staan dan druk ik het frame wel recht op de vloer. Nu is dit pas het eerste deel, dus wellicht moet ik het frame gewoon verder in elkaar zetten. Het bovenste deel van het frame bestaat uit nog dikkere (en dus zwaardere) balken. Tussen deze twee frames worden dan de staanders bevestigd.

Wellicht dat als het gehele frame in elkaar staat dat het onderstel inclusief bovenplaat dusdanig uitzakt dat het wel waterpas staat?

Iemand ervaring hiermee?
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Slim idee die gaten zeg. Zo zit het ook strak in elkaar.

Met kromme balken heb ik geen ervaring, wel met kromme platen. En heb al gezien dat deze idd rechttrekken als er genoeg gewicht op komt. Weet niet of het voor balken geld, maar lijkt me wel.
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Slim idee die gaten zeg. Zo zit het ook strak in elkaar.

Met kromme balken heb ik geen ervaring, wel met kromme platen. En heb al gezien dat deze idd rechttrekken als er genoeg gewicht op komt. Weet niet of het voor balken geld, maar lijkt me wel.

Strak zit het zeker in elkaar! Het idee heb ik van reefcentral gekopieerd. Overigens heb ik deze tool via Ebay besteld aangezien dat verreweg het goedkoopst was.

Overigens heb ik vannacht/vanochtend bedacht (tja, het laat me niet los.. :rolleyes:) dat als ik nog extra dwarsbalken bevestig in het frame dat ik het kromme er mogelijk wel mee uithaal.
Deze vuren balken zijn (kopmaat) 44 x 95 mm en vormt dus het onderstel. In onderstaande tekening heb ik dus het onderste deel reeds gemaakt (de oranje balken plus de twee blauwe dwarsbalken):

frame.jpg

Dus als ik bijvoorbeeld nog twee (blauwe) dwarsbalken tussen de oranje leggers plaats dan moet ik de boel toch wel recht kunnen trekken, toch? Zeker als ik deze positioneer uit het midden en richten de blauwe dwarsbalk.
Ik verwacht trouwens dat het bovenste deel niet zo krom zal zijn, want hiervoor worden namelijk balken van 44 x 195 mm gebruikt. Uiteraard weet ik dat niet zeker, maar daar kom ik snel genoeg achter..

Leuke uitdaging dit.. :rolleyes:;)

Overigens moet ik zeggen dat het wel leuk werk is om zo een beetje te knutselen! Tis toch een erg leuk deel van de hobby deze voorpret.. :p
 
Bovenaan