Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Vandaag wederom in Nijmegen geweest om nog wat details voor de bak door te spreken. Lijkt erop dat we er wel uitkomen. Heb er zin in! ;)

Heb tevens de vorige week aangekochte -en reeds kapotte- reef white t5 mogen omruilen. Ter plekke is de nieuwe t5 wel eerst nog ff getest! Goede service!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Het gaat hier natuurlijk om het aquarium (ziet er goed uit!), maar ik wil toch ook nog even vermelden dat de woning ook prachtig is geworden Bas!
(ik moet, zoals je meteen merkt, weer even inhalen hier op het forum hoor ;))
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Vandaag wederom in Nijmegen geweest om nog wat details voor de bak door te spreken. Lijkt erop dat we er wel uitkomen. Heb er zin in! ;)

Heb tevens de vorige week aangekochte -en reeds kapotte- reef white t5 mogen omruilen. Ter plekke is de nieuwe t5 wel eerst nog ff getest! Goede service!

:cool::cool::cool::cool:
 
Bedacht me gisteren ineens dat ik nog een emmer buiten heb staan voor de artemia kweek.

Had er na de afgelopen winter weinig verwachtingen van. Maar wat schetst mijn verbazing; het stikt daadwerkelijk van de jonge artemia! Het krioelt letterlijk van het leven!

En dan te bedenken dat deze emmer de hele winter buiten heeft gestaan en meerdere keren bevroren is geweest! topjes

ImageUploadedByTapatalk1367838253.626944.jpg
 
Nog even een foto van de groene soep met copepoden. Men doet wat aquawater in een geconfisqueerde vaas van vrouwlief en gooit er een startkweek copepoden in.

En voilà klaar is de soep!

Nu maar hopen dat ze een beetje hun best gaan doen met kweken!

ImageUploadedByTapatalk1368092394.716891.jpg
 
Eindelijk is het zover! topjes

De nieuwe bak is besteld! Dit is het geworden:

Aquarium 145x65x70cm (lengte x breedte x hoogte)
3 zijden optic white

Sump 110x55x40cm met voorfilter

De zichtbare zijden van het glas zullen geslepen worden. Kortom volgens mij wordt het een strakke bak! ;)

Oh ja, het voorfilter in de sump is bedoeld ter vervanging van het gebruik van gafzakken. Het bestaat feitelijk uit wat extra glasplaatjes en een vlak stuk geperforeerd kunstof. Op het geperforeerde kunststof zullen filterwatten worden geplaatst die het grove vuil moeten opvangen. Net als gafzakken normaal gesproken doen. Met enige regelmaat zullen straks de filterwatten vervangen worden. Dit systeem lijkt me prettiger werken dan het gebruik van gafzakken. Hoef geen gafzakken extra aan te schaffen of uit te wassen..simpel de goedkope watten vervangen en klaar is Kees..Euhm..Bas. ;)

Voorbeeldje van het voorfilter geleend uit het topic van Richard:

ImageUploadedByTapatalk1368219171.909075.jpg

De leertijd van de bak zal zo'n 3 tot 5 weken zijn. Dus vrij snel al..
Moet dus snel maar beginnen aan het onderstel van de bak!

Heb er heel veel zin in! topjes
 
zozoz bas eindelijk.

Ff wachte en lekker beginnen altijd leuk zoiets.
Benieuwd of het voorfilter goed werkt ik had watte in men vorige bak op foam leggen in de bellevanger moest het om de dag vervangen.
Qua gafzakke wisselen heb je wel gelijk bak draait sinds gisteren en al aan het twede set bezig nu de nylon erin lijkt minder snel vol te zijn.
Je maten van je bak zijn bijna identiek.
Nu maar snel beginnen met je onderstel.
We zien de foto,s wel verschijnen.
Groetjes wesley
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Hallo,

Gaat dat niet voor een hoop gedrup en geluid zorgen? Of staat het water net onder dat stuk kunstof?
Op zich wel goed bedacht, zat zelf ook aan gafzakken en of watten te denken, dit is ook een goeie manier.

Mvg,
Roy
 
zozoz bas eindelijk.

Ff wachte en lekker beginnen altijd leuk zoiets.
Benieuwd of het voorfilter goed werkt ik had watte in men vorige bak op foam leggen in de bellevanger moest het om de dag vervangen.
Qua gafzakke wisselen heb je wel gelijk bak draait sinds gisteren en al aan het twede set bezig nu de nylon erin lijkt minder snel vol te zijn.
Je maten van je bak zijn bijna identiek.
Nu maar snel beginnen met je onderstel.
We zien de foto,s wel verschijnen.
Groetjes wesley

Ja, eindelijk hè? Het heeft even geduurd, maar heb er wel even de tijd voor willen nemen. Heb geprobeerd om alles zo goed als het kan te bedenken en heb meerdere keren de plannen iets gewijzigd. De laatste wijziging is dus het voorfilter geworden...
Het lijkt mij ideaal en ja, of het in de praktijk goed werkt moet ik natuurlijk nog gaan ondervinden. Mocht het niet bevallen dan kan ik altijd zelf de sump nog aanpassen en gebruik maken van gafzakken. Maar vooralsnog bevalt me deze wijziging prima!

Idd moet ik snel beginnen met het onderstel...de planning is om morgen de zaagmachine van vrouwlief (!) aan te zwengelen en het begin te maken. Uiteraard zal ik foto's maken van de bouw van het onderstel!
 
Perfect systeem, zo heb ik het ook in mijn sump. Ik gebruik alleen een stekkenrooster, daarop een grove filtermat en daar bovenop filtervlies.

Ben benieuwd hoor :)
 
Hallo,

Gaat dat niet voor een hoop gedrup en geluid zorgen? Of staat het water net onder dat stuk kunstof?
Op zich wel goed bedacht, zat zelf ook aan gafzakken en of watten te denken, dit is ook een goeie manier.

Mvg,
Roy

Nee, het water zal eerst het vak achter de kunststof plaat vullen en dan via het schuine plaatje overstromen naar de kunstofplaat met de watten er bovenop. De afvoerbuizen zullen onder het waterniveau worden geplaatst zodat hier geen geluid vandaan komt. Daarnaast verwacht ik dat het water wat door de filterwatten sijpelt nagenoeg geen geluid zal maken als het in het grote afschuimervak terecht komt...

Maar goed het zal zich nog in de praktijk moeten bewijzen.. ;)
 
Perfect systeem, zo heb ik het ook in mijn sump. Ik gebruik alleen een stekkenrooster, daarop een grove filtermat en daar bovenop filtervlies.

Ben benieuwd hoor :)

Dank...dat denk ik zelf ook.. ;)

Ik ben ook benieuwd! Ik zal jullie op de hoogte houden!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Het levert absoluut geen geluid op ik hoor er niets van heb de plastic plaat wel vervangen voor andere stekkenrooster das wat grover want vond de gaatjes wat klein. Ik ben er super blij mee en het wordt heel vaal toegepast in de nieuwe sumps omdat dit gewoon makkelijk in gebruik is en goed zijn werk doet
 
Het levert absoluut geen geluid op ik hoor er niets van heb de plastic plaat wel vervangen voor andere stekkenrooster das wat grover want vond de gaatjes wat klein. Ik ben er super blij mee en het wordt heel vaal toegepast in de nieuwe sumps omdat dit gewoon makkelijk in gebruik is en goed zijn werk doet

Jij bent ook de direct oorzaak van deze sump wijziging... ;)

We gaan het meemaken of het de juiste beslissing is geweest, maar ik verwacht van wel!
 
Bovenaan