Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

bvansteyn

Senior Forumlid
Eindelijk het beloofde dagboek...;)

Hierbij dan mijn dagboek 'ter leering en vermaack'.

Mijn naam is Bas, 34 jaren jong, getrouwd en woonachtig in het prachtige Nijkerk (GLD). Al jong gestart met een zoetwateraquarium en op een gegeven moment had ik er zelfs drie op mijn slaapkamer staan...kortom verslaafd! 199544

Na het kopen van een appartement was ik vast van plan om te starten met een zeeaquarium..uiteindelijk besloten omwille van de ruimte dit toch niet te doen. Om me niet te vervelen ben ik toen begonnen met het houden en kweken van hagedissen (Phelsuma's). Ook dit liep uit de hand en zelfs zover dat ik in het appartement een aparte kamer ter beschikking had en deze volledig volstond met diverse terrariums met hagedissen, pijlgifkikkers en boomkikkers. Kortom een nieuwe verslaving was geboren.. :rolleyes:

Uiteraard stond in de woonkamer nog steeds een aquarium, want die kon ik niet missen..

Nu een aantal jaren verder en inmiddels verhuisd naar een jaren 70 woning met grote tuin. In deze tuin mocht na overleg met vrouwlief ook een vijver komen, dus inmiddels heb ik ook de beschikking over een mooie vijver van 8 kuub inhoud! Erg gaaf! M'n zoetwaterbakkie is niet meegekomen naar het nieuwe huis, maar daarvoor in de plaats is een nieuwe gekomen. Deze bak (RIO 180) was een tikkie groter dan de vorige. Alle terraria zijn wel meegekomen en ook nu mocht ik weer een aparte kamer gebruiken voor mijn hobby!

Omdat het verzorgen van al die beesten, de tuin, vijver en een drukke baan (en aandacht geven aan vrouwlief :eek:) wat veel werd heb ik besloten om het aantal terraria af te gaan bouwen. Maar helemaal ermee stoppen dat kwam nog niet in me op!

Tot...ik bij mijn lokale aquariumzaak in Nijkerk in aanraking kwam met de Dennerle zeewaterlijn.... op het muil
De kriebels kwamen terug en ergens eind vorig jaar was mijn besluit genomen dat er een nano moest komen! Maar gezien het feit dat er dan wel plaats moest komen voor zo'n bakje besloten om volledig te stoppen met mijn terrariums! mecry

In eerste instantie wilde ik gaan voor een dennerle 30 liter, vervolgens voor een 70 liter bakje, daarna een 180 liter bak...groter dan dit kon ik niet kwijt op dat moment.
Totdat vrouwlief aangaf dat ze wel afscheid wilde nemen van het dressoir op de hobbykamer, welke al jaren in beslag werd genomen door mijn terrariums.

En dus kwam deze hoek vrij:
dressoir.jpg

Na veel leeswerk besloten om te gaan voor een tweedehands RSM250. Deze ben ik wezen halen in Tilburg. Hier staat hij net op zijn plek:
Photo1_20110224.jpg

Photo2_20110224.jpg

Photo3_20110224.jpg

Photo4_20110224.jpg

Na plaatsen van de bak deze een aantal dagen laten draaien met leidingwater en hierin drie liter schoonmaakazijn opgelost. Meer hierover in een volgende post, mede gezien het feit dat ik nu aan mijn maximale aantal bijlagen zit;)!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Je kan het zo mooi maken als je zelf wil Bas!... Ben benieuwd of deze hobby ook weer uit de klauwen gaat lopen :eek:
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

vervolg...

Na toevoeging van het azijn zag de bak er al snel als volgt uit:
Photo5_20110227.jpg

Photo6_20110227.jpg

Kortom een hoop kalkalgen dwarrelen door het water...
Gedurende de schoonmaak ben ik bezig geweest met het voorbereiden van osmosewater en heb daarom een regenton gekocht en die op zolder geplaatst naast de ketel.
osmose_ton_20110320.jpg

In de ton heb ik verwarmingsstaaf geplaatst en een luchtpomp om het water in beweging te houden. Vanaf vrijdagmiddag loopt het osmoseapparaat al continue om de ton vol te krijgen en voldoende water te hebben voor de RSM.

In de tussentijd ben ik nog een weekje op Curacao geweest en heeft de bak doorgedraaid op normaal leidingwater. Afgelopen vrijdagmiddag de RSM weer leeggehaald en een slang gelegd van de ton naar de bak zelf. En nu langzamerhand raakt de bak vol!
Photo7_20110320.jpg

Vlak voor de vakantie heb ik nieuwe lampen besteld en afgehaald. Gisteren de nieuwe lampen erin geplaatst. Er zitten nu 3 x 15K reef white lampen in en 3 x Blue lampen in. Geeft een mooie hoeveelheid licht! :cool: Het lijkt net of ik een zonnebank heb staan...:rolleyes:

Naast nieuwe lampen heb ik de stockskimmer vervangen door een Ferplast bluskimmer 550. Welke vele malen stiller is dan de RSM versie. Eens zien hoeveel schuim deze gaat produceren. Wat wil ik nog meer aanpassen:

* standaard ventilatoren vervangen door stillere exemplaren
* een van de standaard pompen vervangen door een stillere (Eheim Compact 3000+)

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het RSM principe en alle wijzigingen die men doorvoert om het aquarium stil te krijgen. Ik vind het 'alles binnen de bak' concept juist ideaal en het is leuk om op deze manier bezig te zijn!

thumbs up

Mijn doel is om ervaringen op te doen met deze bak en sluit dan ook niet uit dat ik op termijn zelfs mijn zoetwaterbak de deur uit doe en ga vervangen voor zeewater. Maar goed, da's voor de langere termijn!

De RSM is inmiddels al redelijk vol en heb dan ook net 5 kg zout toegevoegd wat nu met behulp van een stromingspompje aan het oplossen is. Nog fftjes en dan is de bak voor nu voldoende gevuld en kan ik het zoutgehalte afregelen en dan is het wachten op het levend steen. Zoals het er nu naar uit ziet krijg ik komende dinsdag een box met 25kg levend steen en dan ga ik los! 199544 Heb er al helemaal zin in!
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

en nog een foto zoals de bak er nu bijstaat na toevoeging van de 5kg zout:

Photo8_20110320.jpg

Na afvullen is de volgende stap het installeren van mijn osmolator voor het automatisch bijvullen van het verdampte water! Heb een klein vat gekocht wat precies in de kast past en deze zal ik gaan vullen met osmosewater:

Photo9_20110320.jpg

Nu alleen nog bepalen waar ik de sensoren het beste kan plaatsen. Ik denk dat het vak naast het meest linkse pompvak de beste keuze is voor plaatsing van de osmolator. Of heeft iemand een beter idee?

Let trouwens niet op de zeester knoppen op de deurtjes. De vorige eigenaar heeft deze geplaatst. Ben er zelf nog niet uit of ik ze laat zitten of dat ik 'strakkere' knoppen plaats. :biggrin:
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

geod bezig bas ga je dag boek zeker volgen topthumbs up



groeten uit het mooie putten
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Hey Bas,

Lang gewacht maar je start mag er wezen.
Bijdeze is er een nieuwe abbo bij gekomen.

Gr,

Richard
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Hallo Bas,

Je ben goed bezig, en die Tunze Osmolator is een goed apparaat heb hem zelf ook en werkt zeer goed .
Ik ga je dagboek zeker volgen.
 
Ha! Eindelijk, daar ben je dan.
Die osmolator staat ook op mijn verlanglijstje, je ben lekker bezig zie ik.

Ik denk en hoop dat we elkaar nog veel zullen helpen...

P.S. Waar heb je die kleine ton vandaan?
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

@allen: thnx voor de reacties!

Ha! Eindelijk, daar ben je dan.
Die osmolator staat ook op mijn verlanglijstje, je ben lekker bezig zie ik.

Ik denk en hoop dat we elkaar nog veel zullen helpen...

P.S. Waar heb je die kleine ton vandaan?

Ik weet wel zeker dat we elkaar kunnen helpen! thumbs up

Die ton heb ik bij een lokaal winkeltje hier in nijkerk gehaald. Ti's echt een ouderwets winkeltje waar je alles, maar dan ook alles, kan kopen voor weinig! :rolleyes:
Ik zal het merk ff opzoeken morgen wellicht kan je daarmee online ff kijken waar ze te koop zijn.
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Hallo Bas

Gaat al goed zie ik wel
Leer ze en laat van je horen


Groetjes Riniethumbs up
 
Is dat raar dan? Ik verlies toch zeker een liter per dag.
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Zo! Vandaag levend steen opgehaald bij mijn leverancier! Grote doos volledig dichtgepakt. Ongeopend ruik je zelfs de zee al! :eek:

Ondanks mijn ongeduld toch maar even wat foto's gemaakt van het uitpakken van de doos. Moet tenslotte ook aan jullie denken! :rolleyes:

De bak stond er zo bij:
Photo10_20110322.jpg

De doos met 25 kg steen:
Photo11_20110322.jpg

De lucht wordt sterker 199544:
Photo12_20110322.jpg

De geur van de zee komt je tegemoet:
Photo13_20110322.jpg

Hup! Zo de bak in zonder na te denken over een aquascape! Alleen kijken wat de bovenkant is en zorgen dat de meest zware stenen onderop liggen:
Photo14_20110322.jpg
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Nog meer foto's! thumbs up

Close up links:
Photo15_20110322.jpg

Close up rechts:
Photo16_20110322.jpg

Vooraanzicht:
Photo18_20110322.jpg

En nog een keer vooraanzicht:
Photo19_20110322.jpg

De laatste twee foto's ogen wat wazig...dat klopt! Heb waterzuiveraar toegevoegd..
Nu eerst maar eens lekker helder laten worden! Dan maar eens gaan kijken hoe we exact de luchtige opbouw gaan creëren. Voor nu is het zo ff goed! De hoeveelheid is zover ik nu kan zien ruim voldoende voor de RSM.
 

Bijlagen

  • Photo17_20110322.jpg
    Photo17_20110322.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 176
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Hup! Zo de bak in zonder na te denken over een aquascape! Alleen kijken wat de bovenkant is en zorgen dat de meest zware stenen onderop liggen: [/QUOTE zei:
'K vond dit er ook al mooi uitzien hoor! :eek:
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Nou Bas .
ik ben benieuwt ?
Let wel op dat je niet veel te schuine kanten maakt anders wordt het een hel om
DE eventuele koraaltjes te plaatsen maat dat is toekomst muziek .
Succes met deze waanzinnige bak
Groetjes Rob Charite
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Vanochtend vroeg nog ff een korte blik geworpen op mijn bak en ff checken of alles ok was.
Water is nog steeds wazig. Ook nog ff de Ferplast gecheckt. Helaas schuimt mijn afschuimer nog niet, terwijl ik dit wel zou verwachten. Ik heb de afschuimer tijdens het schoonmaakproces met leidingwater en azijn prima zien schuimen. Maar nu met het levend steen als 'vervuiling' schuimt hij na een nacht draaien nog niks af..

Misschien de afschuimer vanavond eens even demonteren en checken of de luchtslang niet dicht zit ofzo...

Of ben ik nu te ongeduldig? En heeft ie even de tijd nodig? :confused:
 
Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Nou Bas .
ik ben benieuwt ?
Let wel op dat je niet veel te schuine kanten maakt anders wordt het een hel om
DE eventuele koraaltjes te plaatsen maat dat is toekomst muziek .
Succes met deze waanzinnige bak
Groetjes Rob Charite

Ik ben zelf ook benieuwd! :p
Zal er op proberen te letten dat er voldoende vlakke stukken zijn voor plaatsing van koraaltjes! Maar idd dat is voorlopig zeer zeker toekomstmuziek!! Ach...je moet wat te wensen overlaten.. ;)
 
Bovenaan