Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

60L Reef Tank van Co

Cobas

ZeewaterForum gebruiker
Hallo iedereen,

Erg mooie dagboeken gezien en dacht, laat ik mijn ervaringen tot nu toe ook eens delen op het aquarium dagboek gedeelte.

Ik ben begonnen met een Dennerle 30L starterskit maar kwam er al snel achter dat ik groter wilde. Aangezien ik nog (steeds) student ben maar toch mijn passie van mijn tienerjaren wilde uitbreiden, heb ik mijn 30L tank verkocht en overgegaan op een 60L tank van Dennerle.

Week 1
De inhoud van de 3 weken oude 30L bak, heb ik overgezet in de 60L tank. Hieraan 30L osmose water met zeezout toegevoegd.

Algen bleven vrijwel uit, her en der een beetje aanslag op de steentjes en minimale algen op de ruiten.

Week 4
Na + 3 weken stabiel draaien, waarbij de waterwaarden constant bleven heb ik een watertest laten uitvoeren bij de speciaalzaak waarna mijn eerste koraal kwam samen met een turboslak.

Tevens de inrichting veranderd waarbij het totale levendsteen op 7-8kg komt.

Week 6
In de 6e week bleef het water constant, wat kalk moeten aanvullen om van KH6 naar KH9 te gaan. Twee blauwpoot heremietkreeften en twee poetsgarnalen (3 maanden jong) en 1 zoanthus (groen) aangeschaft!

DSC_0245.JPG

DSC_0236.JPG


De twee heremietkreeften konden niet samen in de bak leven (volgens de verkoper kon dat makkelijk) aangezien 1 van de 2 de ander heeft dood 'getrokken' uit z'n huisje..

Tevens de Dennerle External SkimFilter aangeschaft voor groter filtercapaciteit (i.p.v. de standaard Dennerle 5-in-1 SkimFilter).

Week 7
Eheim 1212 stromingspomp aangeschaft voor een 625L/h stroming door de (kleine) tank.

Week 8
Algen gaan zich nu wel goed verspreiden en bak raakte vervuild, raakte geinteresseerd in een eiwitafschuimer en heb de Sera PS 130 aangeschaft. Afstellen is nog lastig, zie foto's:

DSC_0285.JPG

DSC_0286.JPG



Aan het einde van week vandaag weer een schrikbarende ontdekking gedaan; 1 poetsgarnaal overleden, helemaal gaaf niets aan te zien. Oorzaak stress? Door alle veranderingen in de bak en evt. de luchtbel ontwikkelingen van de Sera PS130?

DSC_0289.JPG

De nu nog enige overlevende...

Waterwaarden eind week 8:
pH: 7,8
KH: 9
NO2: 0
NO3: 10
Ca: 420mg/L (verhoogd na meting)

DSC_0283.JPG


De bak heeft goede stroming (te zien aan Xenia Sp. en stroming op de oppervlakte). De skimfilter is goed afgesteld (te zien aan skimmer).
De Eheim stromingspomp een hoek laten maken dat de stroming richting de uitstroom van het filter en de afschuimer.

Vraag aan jullie; hoe komt het denken jullie dat de poetsgarnaal overleden is, en horen de minescule luchtbelletjes in heel de tank aanwezig te zijn of hoort het kraakhelder te zijn? Evt. oorzaak afstelling afschuimer?

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!
 
Ah weer een bakje in Breda. De filtermaterialen die je nu gebruikt zou ik verwijderen ( keramische pijpjes, sponsje..). Het vuil uit je bakje verzamelt zich hier alleen maar en blijft in het systeem. In principe is een afschuimer voldoende samen met levend steen. Je kunt overwegen om over watten te filteren maar deze moeten dan wel om de dag worden vervangen, ook hier concentreerd zich het vuil.. Succes met je bakje..
 
Oké maar als ik de pijpjes verwijder, het 'koffie-achtige'-filter en het sponsje, blijft er niets over waar is het filter dan goed voor?
 
Ik heb deze tank verkocht en ga binnenkort starten met een Sera Marin 130L!
Wie weet komt de koper op dit forum met een nieuw dagboek, tegen die tijd dat ik de Sera Marin opstart, begin ik een nieuw dagboek :)!
 
Bovenaan