Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

advies gezocht over visbestand RSM 250

atrox73

enthousiaste beginner
hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt ik ben aan het kijken hoe ik mijn visbestand kan uitbreiden in mijn rsm 250.
De bak draait nu +/- 4,5 maanden met levend steen (25 kg), ik ben begonnen met mijn eerste bewoners na 3 maanden (de waarde's waren toen 2 weken stabiel).
huidige standaard techniek aangevuld met:
koeler Teco TC15 (met UV-filter)
wervelbedfilter met rowaphos en carbon
1x tunze 6055, met singlecontroller
standaard skimmer vervangen door een ferplast bluskimmer 550.

huidige bewoners:
1x salarias faciatus
2x poetsgarnaal
2x turboslak
1x mexicaanse turbo slak
1x valenciennea sexguttata
1x sinularia dura green
1x sinularia (vinger)
1x rode tepelanemoon
1x goniopora lobata
pompende xenia
1x seriatopora caliendrum

Op het verlanglijst staan nog 2x driebandsanemoonvis en een Synchiropus splendidus, de laatste daar wacht ik nog een tijdje mee tot dat de bak rijp genoeg is.

Wat ik nu nog zoek is een algenetende vis, ik ben er al heel wat tegengekomen maar allemaal hebben ze wel iets (wat ik lees over ze op internet) waardoor ik ze liever niet neem bijv zebrasoma flavescens (wordt te groot), Centropyge loriculus, die zal hoogstwaarschijnlijk aan mijn koralen gaan knabbelen, of de centropyge bicolordie ook op latere leeftijd ook aan de koralen gaat zitten, als tie het tenminste haalt want ik lees dat ze vaak niet oud worden..............
de'r is zoveel keus maar ik wil graag een zo verantwoord mogelijke keus maken.
Als jullie suggestie's hebben ik hoor het graag, of als mijn info niet correct over de vissen................ ik ben 1 en al oor :biggrin:

alvast bedankt,
Dennis
 
Dit is wel een leuk visje dat niet te groot wordt en veel algen eet

Salarias fasciatus(Blennius / gestreepte rotsspringer)
 
Waarom zoek je een algen eter dan ??
Salarias = lawnmower blenny in het engels en hij heet niet voor niets zo :p
Samen met de turbo's mischien een Percnon krabje zoals b.v de Percnon planissimum ?
Dat moet je trouwens wel willen :)
Maar het is een goede algen eter en puinruimer.
Zo ook heremietjes alhoewel die ook de huisjes van de turbo's "schaken" .
Mocht je genoeg lege huisjes geven laten ze de turbo's meestal met rust :)
Oja en neem de tijd :) hoelanger je er mee bezig bent hoe meer je tegen komt thumbs up

Groetjes Rob Charite
 
ja want vergeet niet dat veel salariassen alleen maar alg eten dus als de alg op is, sterven ze een akelige hongersdood. Nog meer algeneters (die dus ook altijd alg/groen moeten eten) is alleen maar een concurrentiestrijd. Ten tweede, bij een bak die goed in evenwicht is, zal er weinig overmatige alg zijn dus dan moet je weer extra groen gaan voeren wat weer vervuild voor je bak.
 
Een gele zeilvindokter wordt te groot voor een aquarium van 250 liter? Komkom, niet overdrijven hé. Zo eentje kan perféct in je RSM!
 
Een gele zeilvindokter wordt te groot voor een aquarium van 250 liter? Komkom, niet overdrijven hé. Zo eentje kan perféct in je RSM!

vissen die perfect passen zijn vissen die volledig uit kunnen groeien zonder dat je ze weg moet doen omdat de bak anders te klein wordt

een olifant past ok in me tuin maar of die dat leuk vindt weet ik zo net nog niet

sardientjes passen ok in een blik:rolleyes:


Gr joey
 
de salarias die ik heb doet zijn naam geen eer aan, ik heb soms het idee dat hij gewoon wacht op de artemia/mysis die ik voer (hij eet gezellig mee), kan ook zijn omdat hij nog niet volwassen is dat hij de algengroei nog niet de baas kan in mijn bak. maarja de bak draait pas 5 maanden dus ik denk ook dat ik nog geen perfecte balans heb in de bak en daarom soms de algen ineens de kop opsteken.
een percnon is trouwens een leuke en nuttig optie die ik zeker in mijn achterhoofd hou.
waar ik in de bak echt nog tegen aan het vechten ben zijn de verschillende soorten wieren, als ik 1 soort heb verwijderd steekt er wel een ander soort de kop op :mad:
zijn er vissen die de wieren "rauw" lusten, want dan heb ik minder kans in mijn bak op concurrentiestrijd. Ik las dat een vossekop daar goed voor is, maar die wordt dus ook te groot.........heeft iemand een goed idee, die moeder natuur heeft uitgevonden tegen de wieren?

bedankt allemaal voor de nuttige info, groeten Dennis :biggrin:
 
ik zou voor de algen gaan voor slakken waar ik zelf bij zweer wel een heel leger aanschaffen en niet 2 of 3 minstens een stuk of 10. of de percnon krabben vindt ze beter hun werk doen dan vissen en vervuilen minder omdat ze geen extra voer verlangen temiste zo lang er alg is niet daarna zal je ze wel nori kunnen voeren via een voeder klip

wieren heb ik geen ervaring mee wel een een stukje gehad maar die ging sneller dood dan dat het groeide maar volgens het data base moeten zee egeltjes dit op hun menu hebben staan meschien dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Gr joey
 
Bovenaan