Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeewind in de Kop

CrocoDillon zei:
Met beide heb ik ook ervaring... nooit wordt mn Calcium zo hoog als bij jou vandaar dat ik het vroeg. Ik zal wel steeds pech hebben :p

Calcium nog eens gemeten, kom op 460, bij een sg van 1.0235. Kan zijn dat er wat is verbuikt door kalkalgen, die lijken aan te slaan, danwel te herstellen van de schok ;)
 
Mooi :goed: ik zal wel slechte zending hebben gehad, Ca was nooit boven de 400 zonder toevoegen :p
 
CrocoDillon zei:
Mooi :goed: ik zal wel slechte zending hebben gehad, Ca was nooit boven de 400 zonder toevoegen :p

Hoe veel zout gebruik je dan per liter, want dat scheelt ook natuurlijk. Vandaar dat ik mijn sg erbij noemde.
 
De waterwaarden bleven goed na het inbrengen van de laatste lading steen, dus anderhalve week later, op 5 januari, eergisteren, heb ik een aantal stekken gehaald bij Paul in Oostzaan. Ik ben de namen al weer kwijt, en mijn literatuur is nog niet op orde. Dus als jullie namen weten :D

Ze stonden overigens allemaal de volgende al 'open'. Alleen de 'paddestoel' niet.

Hier geloof ik: eerste weet ik niet , 'oren', Sarcophyton spec..
 

Bijlagen

  • stek1_open.jpg
    stek1_open.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 1.533
  • stek2_oren.jpg
    stek2_oren.jpg
    63,2 KB · Weergaven: 59
  • stek3_open.jpg
    stek3_open.jpg
    108,1 KB · Weergaven: 1.506
en de andere drie:
eerste is weer zelfde die ik niet weet, dan weer Sarcophyton spec. en als laatste de paddestoel-leder. Ik hou me aanbevolen voor wetenschappelijk namen.
 

Bijlagen

  • stek6_paddestoel.jpg
    stek6_paddestoel.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 54
  • stek5_sarcophyton_open.jpg
    stek5_sarcophyton_open.jpg
    140,6 KB · Weergaven: 55
  • stek4_open.jpg
    stek4_open.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 59
Nog wat details...
 

Bijlagen

  • detailpoliepen.jpg
    detailpoliepen.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 1.516
  • detailpoliepensarcophyton.jpg
    detailpoliepensarcophyton.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 1.488
  • paddestoelkomtuit.jpg
    paddestoelkomtuit.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 1.500
En hij ging toch nog verder open vandaag...
 

Bijlagen

  • paddestoe_lopen.jpg
    paddestoe_lopen.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 1.495
Frode zei:
Hoe veel zout gebruik je dan per liter, want dat scheelt ook natuurlijk. Vandaar dat ik mijn sg erbij noemde.
Ik ververs met 10 liter waarin 385gr zout zit... geeft een zoutgehalte van 35ppt hoop ik (hier moet ik het zolang ik geen refraktometer heb mee doen). Tegenwoordig heb ik geen problemen meer met de meeste waterwaarden :D

Mooie foto's ;)
 
CrocoDillon zei:
Ik ververs met 10 liter waarin 385gr zout zit... geeft een zoutgehalte van 35ppt hoop ik (hier moet ik het zolang ik geen refraktometer heb mee doen). Tegenwoordig heb ik geen problemen meer met de meeste waterwaarden :D

Dat doen we dan vrijwel hetzelfde...ik begin met 750 op 20 liter en kom dan na meting tot nu toe op een kleine toevoeging (heb pas twee keer extra water aangemaakt :D )

CrocoDillon zei:

Ik doe mijn best. Maar het valt niet mee, onscherpte door breking glas en water en bewegende poliepen met lage belichtingstijden. Maar ja, digitaal kan je wel even doorklikken he ;)
 
Nu staan de poliepen op de paddestoel pas helemaal uit. Enkele details...de laatste foto is natuurlijk van een andere.
 

Bijlagen

  • poliepsarcophyton.jpg
    poliepsarcophyton.jpg
    38,3 KB · Weergaven: 69
  • poliepenpaddestoel.jpg
    poliepenpaddestoel.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 66
  • paddestoelstekhelemaaluit_600.jpg
    paddestoelstekhelemaaluit_600.jpg
    112 KB · Weergaven: 50
Mooie close-ups!
 
Tanu zei:
Mooie close-ups!

D70 + Tamron SP 90 macro DI + 2 x teleconverter.
Statief, stroming even uit, zo recht mogelijk door het glas, iso 1600, RAW, iets onderbelichten (0.7). Beetje spelen met verschillende diafragma's en sluitertijden.
Nabewerkingen: Belichtingscorrectie, ruis verwijderen en iets scherpen.

En nog niet helemaal tevreden. Moet eigenlijk twee slave-flitsers in de lichtkap
;)
 
Vandaag bij het schoonmaken stenen iets anders neergezet. Hier een overzichtsplaatje van hoe het nu is (overzichtsfoto's maken valt nog niet mee).
 

Bijlagen

  • overzicht_09_01_2005.jpg
    overzicht_09_01_2005.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 87
Frode zei:
En nog niet helemaal tevreden. Moet eigenlijk twee slave-flitsers in de lichtkap
;)
Ik klik ook behoorlijk wat weg voor ik tevreden ben, super handig die digi's. Paar flitsers in de kap is wel een id... heb er 1 maar moet die met de hand vasthouden :D
 
Ik krijg nu toch de neiging om een brigade algenbestrijders in te gaan zetten. Mijn plan is het bekende duo, Salarias fasciatus en Zebrasoma flavescens, maar kan ik die inzetten om onderstaande algen aan te pakken? Of zit daar handwerk bij ;)
 

Bijlagen

  • algenopdeachterwand.jpg
    algenopdeachterwand.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 70
  • steenmetalgen.jpg
    steenmetalgen.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 54
  • demeestbealgdesteen.jpg
    demeestbealgdesteen.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 57
Vandaag een Juwel-Jumbo filterbak in de linkerachterhoek geplaatst. Daar zit nu de afschuimerpomp in en de verwarming.
- heb nu een beetje oppervlakteafzuiging
- pomp en verwaring weggewerkt
- een plek waar ik toevoegingen niet rechtsreeks in de bak gooi
- een lelijke zichtbare lat van de ombouw uit het zicht

:) :) :)

Ook de waterwaarden maar weer eens gemeten:
Nitriet = 0
Nitraat =< 12,5 mg/l
Fosfaat < 0,03 (0) mg/l
Calcium = 450 mg/l
pH = 8+
T = 25 graden celsius
SG = 1.0235

Niet echt boeiend nog, maar voor het dagboek, foto's van voor en zijkant:
 

Bijlagen

  • overzicht_15_01_2005.jpg
    overzicht_15_01_2005.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 62
  • zijaanzicht-15-01-2005.jpg
    zijaanzicht-15-01-2005.jpg
    110 KB · Weergaven: 65
En wat je op de zijaanzichtfoto rechtsonder op de stenen ziet is dit:
 

Bijlagen

  • poliepenpaddestoel_leder_600.jpg
    poliepenpaddestoel_leder_600.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 49
En dit is een lifter van het levende steen, wormslak?
 

Bijlagen

  • wormslak.jpg
    wormslak.jpg
    50,4 KB · Weergaven: 75
Voor al mijn trouwe lezers (ahum), vandaag een stekkie keniaboom gehaald bij Gertadry. Zo daar wonen een paar liefhebbers, tegen elke wand een aquarium of ander dierenhok ;)

Als de keniaboom openstaat plaats ik een plaatje.
 
He, zie ik net dat ik tien dagen geleden mijn tweede forumjaardag had, helemaal gemist. Knap he, dat ik pas sinds 2 maanden ben opgestart...22 maanden ingehouden! (verhuizing hielp wel een beetje mee :D )
 
Bovenaan