Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kweek copepoden (Roeipootkreeftjes)

Tiggy

ZeewaterForum gebruiker
Hoi,

Iemand ergens iets gevonden over hoe je deze kan kweken? Heb op google gezocht en hie rop het forum maar na een half uu rwas ik het beu; vandaar dit postje hier :)

Iemand nuttige info?

Greetz
 
Echt gericht in een aparte cultuur zal wel met nog kleiner plankton moeten, daar weet ik het fijne niet van.

Wat in elk geval heel goed werkt is een refugium op het aquarium aansluiten. Heb hier een R-DSB en in de sump flink wat levend steen in het donker. De hele boel krioelt van het leven, waaronder inderdaad copepoden.
 
Ik heb geen sump :| en van de rest heb ik niet veel begrepen lol

Maar er komt dus een plankton reactor aan te pas?
 
het hangt er vanaf welke copepoden je wilt kweken.
Harpacticoide (bethisch levende) of calanoide (pelagische)?

De harpacticoide zijn heel eenvoudig te kweken in een bypas op je normale bak, deze zijn niet zo goed om larven van visjes te voeden.

De calanoide zijn wat moeilijker, die hebben een appart systeem nodig met phytoplancton.

Maar als je het na een half uur zoeken al beu bent denk ik wel dat je goed af bent met een manual te bestellen, zonder is niet echt handig en moet je dus veel zoeken...
 
Welke het zijn zou ik niet weten; maar het is voor mijn mandarijnvissen te voeren.
 
dan heb je geluk dit zijn de harpacticoide
 
In een bak van 75 liter pitvisjes houden is niet zo'n goed idee. Zoals je zelf al had uitgevonden hebben deze dieren levend voer nodig en zijn ze heel lastig op vervangend voer over te krijgen. Op zich wel heel taaie visjes als ze voldoende te eten hebben.

Ipv klooien met plankton kweken kun je ook proberen of ze levende artemia willen eten. Een grotere dierenwinkel met vissen verkoopt dat wel en je kunt ze in de koelkast een tijdje goed houden. Of ze in het raam kweken met een artemia kweeksetje. Tzt krijg je ze dan misschien over op diepvries artemia of cyclops.

Als je denkt dat je dit allemaal teveel moeite gaat vinden (wat geen schande is) overweeg dan die vis te verkopen en iets anders in de bak te zetten dat niet zo'n aandacht nodig heeft. Anders gaat die vis verhongeren en dat is zonde.
 
Thx ... enig idee waar ik een nederlandse manual kan vinden of meer info kan verkrijgen?
 
In een bak van 75 liter pitvisjes houden is niet zo'n goed idee. Zoals je zelf al had uitgevonden hebben deze dieren levend voer nodig en zijn ze heel lastig op vervangend voer over te krijgen. Op zich wel heel taaie visjes als ze voldoende te eten hebben.

Ipv klooien met plankton kweken kun je ook proberen of ze levende artemia willen eten. Een grotere dierenwinkel met vissen verkoopt dat wel en je kunt ze in de koelkast een tijdje goed houden. Of ze in het raam kweken met een artemia kweeksetje. Tzt krijg je ze dan misschien over op diepvries artemia of cyclops.

Als je denkt dat je dit allemaal teveel moeite gaat vinden (wat geen schande is) overweeg dan die vis te verkopen en iets anders in de bak te zetten dat niet zo'n aandacht nodig heeft. Anders gaat die vis verhongeren en dat is zonde.

Heb ondertussen bak van 140L en ik kweek al zelf mijn artemia's .. .ze grootbrengen is een andere zaak; ben ik nu aan het proberen :)

De mandarijnvisjes eten levende artemia (volwassenen) zonder probleem dus maak ik me over hun voedsel zeker geen zorgen; ik wil enkel wat afwisseling hebben en niet telkens een 30tal minuten moeten rijden om ze levend voer te kunnen bieden.
 
Heb ondertussen bak van 140L en ik kweek al zelf mijn artemia's .. .ze grootbrengen is een andere zaak; ben ik nu aan het proberen :)

De mandarijnvisjes eten levende artemia (volwassenen) zonder probleem dus maak ik me over hun voedsel zeker geen zorgen; ik wil enkel wat afwisseling hebben en niet telkens een 30tal minuten moeten rijden om ze levend voer te kunnen bieden.

ok, klinkt goed! topjes
 
Helaas zijn al de manuals die ik heb in het Engels.
 
stuur je email maar in PB dan stuur ik ze door
 
Bovenaan