Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dierendatabase!

EdwinMarja en Kids

Algemeen Moderator
Even een belangrijke opmerking inzake de Dierendatabase!

Indien u een foto upload in de dierendatabase wilt u dan voorlopig uw naam (of oorspronkelijke bron vermelding van de foto)in het opmerkingen veld vermelden. Het is om technische redenen op dit moment voor mij niet mogelijk dit automatisch zichtbaar te krijgen.

Natuurlijk wordt hier achter de schermen aan gewerkt. Indien dit probleem is opgelost zal ik dit ook weer hier melden.

B.v.d.

Edwin
 
Ik heb eventueel wel foto's die in de database gebruikt mogen worden...echter ik kan niet echt leven met de volgende voorwaarde:

Hier kunt u uw foto uploaden, alleen eigen foto's in het .jpg/.jpeg formaat worden geacepteerd.
Belangrijk: alleen foto's waarop geen copyright zit, mogen worden gepost, foto's van het internet zijn niet gewenst!


Zoals het nu staat opgesteld, ziet elke fotograaf af van zijn rechten, ze worden auteursrechten vrij (de wet spreekt niet van copyright maar van auteursrecht). Alle foto's die daar nu staan kan ik downloaden, gebruiken op andere sites of zelfs verkopen en dat lijkt me niet de bedoeling als je foto's beschikbaar stelt. Wellicht een idee om de tekst aan te passen aan een vorm waarin fotografen zich wel kunnen vinden zonder af te zien van alle rechten?
 
Ik heb eventueel wel foto's die in de database gebruikt mogen worden...echter ik kan niet echt leven met de volgende voorwaarde:

Hier kunt u uw foto uploaden, alleen eigen foto's in het .jpg/.jpeg formaat worden geacepteerd.
Belangrijk: alleen foto's waarop geen copyright zit, mogen worden gepost, foto's van het internet zijn niet gewenst!


Zoals het nu staat opgesteld, ziet elke fotograaf af van zijn rechten, ze worden auteursrechten vrij (de wet spreekt niet van copyright maar van auteursrecht). Alle foto's die daar nu staan kan ik downloaden, gebruiken op andere sites of zelfs verkopen en dat lijkt me niet de bedoeling als je foto's beschikbaar stelt. Wellicht een idee om de tekst aan te passen aan een vorm waarin fotografen zich wel kunnen vinden zonder af te zien van alle rechten?

Ja, daar heb je gelijk in

Het woord "copyright" heeft in Nederland geen juridische betekenis. Wel juist is de bijvoeging "
dit werk is auteursrechtelijk beschermd".

Dat zullen wij dus inderdaad aan moeten passen
 
Peter,

Ik kan dit natuurlijk niet wijzigen.
Ik neem aan dat jij dit verder kan/zal verwerken?

verder hoop ik dat iedereen daarna heel veel mooie foto's en info voor mij heeft zodat de Dierendatabase steeds beter mooier wordt.

Indien iemand een fout ziet in/op de Dierendatabase schroom dan niet mij een mailtje te sturen.
Ik doe mijn best het dan a.s.a.p. te verbeteren.
 
De tekst aanpassen naar iets als hieronder zou beter zijn:

Hier kunt u uw foto uploaden, alleen eigen foto's in het .jpg/.jpeg formaat worden geacepteerd.
Belangrijk: alleen foto's waarop u zelf het auteursrecht bezit, mogen worden gepost, foto's van het internet zijn niet gewenst!
Door het uploaden van de foto geeft u ons het recht de foto op de site te publiceren!
 
Even mierenn..ken als je dan geaccepteerd met twee maal een c schrijft is het taalfoutje er ook uit ;-).
 
De tekst aanpassen naar iets als hieronder zou beter zijn:

Hier kunt u uw foto uploaden, alleen eigen foto's in het .jpg/.jpeg formaat worden geacepteerd.
Belangrijk: alleen foto's waarop u zelf het auteursrecht bezit, mogen worden gepost, foto's van het internet zijn niet gewenst!
Door het uploaden van de foto geeft u ons het recht de foto op de site te publiceren!

Daarnaast zou ik een term als 'niet gewenst' ook niet gebruiken, dat laat namelijk ruimte voor interpretatie.
 
Ik had graag informatie over een dier toegevoegd dat nog niet in de database aanwezig is. Is dit mogelijk? De link om nieuwe dieren toe te voegen werkte echter niet.

vriendelijke groeten,
Thierry
 
Waarom niet gewoon: "Alleen eigen fotos plaatsen"
Dan ben je overal vanaf. En mogen het duidelijk zijn dat iedere foto die je online zet "gejat" kan worden. Is dat echt een probleem? Iedereen mag mijn fotos gebruiken hoor, dan zijn ze blijkbaar de moeite waard :p

Ah well, dat was ik die aan t mierenn... was ;)
 
Waarom niet gewoon: "Alleen eigen fotos plaatsen"
Dan ben je overal vanaf. En mogen het duidelijk zijn dat iedere foto die je online zet "gejat" kan worden. Is dat echt een probleem? Iedereen mag mijn fotos gebruiken hoor, dan zijn ze blijkbaar de moeite waard :p

Je bent niet de enige die foto's zou willen plaatsen...door de juiste omschrijving te gebruiken zijn meer mensen bereid hun foto's te uploaden. Ook degenen die zeer goede foto's hebben maar geen afstand van hun rechten willen doen.

Nu zal het hier niet zo'n vaart lopen maar als je een foto van een beroepsfotograaf gebruikt op een bedrijfs website kun je een rekening verwachten oplopend tot zo'n 1200 euro per foto (via het bedrijf ervaring mee). Dus ja, goed regelen is wel degelijk belangrijk.

Voor wat betreft mijn foto's wil ik inderdaad kunnen regelen wie de foto gebruikt en waarvoor, dit in verband met mijn eigen website en degenen waar ik de foto's bij maak. Ik maak onder andere foto's bij hobbykwekers. Het zou een beetje raar zijn als de foto's van de ene kweker door een andere gebruikt worden alsof het zijn eigen dieren zijn en daar heb ik inderdaad een probleem mee (of liever gezegd de oorspronkelijke kweker heeft daar soms problemen mee).
 
Voor wat betreft mijn foto's wil ik inderdaad kunnen regelen wie de foto gebruikt en waarvoor, dit in verband met mijn eigen website en degenen waar ik de foto's bij maak. Ik maak onder andere foto's bij hobbykwekers. Het zou een beetje raar zijn als de foto's van de ene kweker door een andere gebruikt worden alsof het zijn eigen dieren zijn en daar heb ik inderdaad een probleem mee (of liever gezegd de oorspronkelijke kweker heeft daar soms problemen mee).

Lijkt me niet zo lastig, gewoon de foto's welke je voor anderen hebt gemaakt en waarvan je weet dat je problemen kunt verwachten, niet uploaden ;).
 
Bedankt voor het meedenken maar je oplossing is voor mij niet acceptabel. Het aanpassen van een paar regels tekst blijkt moeilijk te zijn....ik zal er in ieder geval geen tijd meer aan verspillen....
 
Ik snap het probleem, maar ook weer niet. De foto's staan in een lage resolutie in de databse, zodat ze niet geschikt zijn voor drukwerk. Daarvoor zullen ze dus niet snel 'gejat' worden.
Verder moet je ze toch tegen kopieren kunnen beveiligen, of er een watermerk in zetten van het forum?
 
Ik snap het probleem, maar ook weer niet. De foto's staan in een lage resolutie in de databse, zodat ze niet geschikt zijn voor drukwerk. Daarvoor zullen ze dus niet snel 'gejat' worden.
Verder moet je ze toch tegen kopieren kunnen beveiligen, of er een watermerk in zetten van het forum?

Frode,
Ik begrijp dat sommige mensen de rechten van hun foto's niet willen afgeven aan het forum. Dat moeten we gewoon accepteren.
Komen die foto's er gewoon niet!
Het wijzigen van de tekst(lees regels en voorwaarden) in de Dierendatabase is niet aan mij. Hier heb ik dan ook geen bevoegdheid voor. (en dat hoef ik ook niet!)
Ik kan alleen achter de schermen zorgen dat de Dieren Database aangevuld wordt met nieuwe juiste en zo volledig mogelijke data

Hierin controleer ik natuurlijk of de info zo juist en volledig mogelijk is. (en ook daarin kunnen fouten sluipen ik ben namelijk gewoon mens)
Een nieuw dier welke door een Forumlid wordt toevoegt aan de Dieren Database komt in een lijst te staan waarin ik het ontbrekende ga aanvullen. Indien iemand alleen de naam van het dier heeft ingevuld komt bij mij onderaan de prioriteiten lijst te staan. Dat zal iedereen begrijpen. Ik wil een beschikbaar dier namelijk wel zoveel mogelijk compleet in de Dieren Database zetten. En alle info opzoeken kost meer tijd dan info controleren! Ik doe dit namelijk als hobby.

Ook de toegevoegde foto's werken zo.
Ik controleer op scherpte, kwaliteit enz.
Ik controleer op toegevoegde waarde (dit is natuurlijk een beetje subjectief. Ik probeer dit zo goed en eerlijk mogelijk te doen) Maar als voorbeeld: Een foto van "Nemo" moet wel extreem speciaal of mooi zijn om nog toegevoegde waarde te hebben!
Ik controleer ik op een al aanwezig zijnde watermerk een ander watermerk als dat van het forum mag ik niet plaatsen. (zo zijn de regels!)


En als iemand bezwaar heeft om zijn foto's te plaatsen i.v.m. de regels moet hij zijn foto's niet plaatsen!
Dat is een keuze.

Maar net als wat jij zegt. voor een Particulier zie ik het probleem niet zo. De kwaliteit van de foto's is nu ook weer niet zo goed dat je ze in grote hoeveelheden zult terug vinden in drukwerk. (en dan staat het logo van het forum onder in de foto!)
Voor een bedrijf kan ik me voorstellen dat het anders ligt.
 
Fotografen (professioneel of amateur) kunnen hun rechten helemaal niet afstaan aan het forum, het auteursrecht is namelijk niet overdraagbaar. Als ik een foto heb gemaakt behoud ik mijn leven lang de rechten. Het forum is juridisch gezien alleen maar een publicatie kanaal dat mij toestemming geeft zonder enige verdere vergoeding van beide zijde om de foto op de door mij gekozen locatie te publiceren. Daarbij mag het forum wel eisen stellen aan kwaliteit, inhoudelijkheid, etc. want dat valt onder de publicatie overeenkomst.

Officieel heeft het forum (in de vorm van een beheerder/eigenaar domein) dus geen enkel recht (zelfs al staat dat in de forum regels) om een foto ergens anders te plaatsen/gebruiken binnen of buiten het forum (in ieder geval niet zonder mijn toestemming). Dat het forum dit 'afdwingt' in haar regels is prima, maar juridisch zal dat nooit stand houden mocht het ooit spelen. Daarmee kan iedereen dus ten alle tijden iedere foto plaatsen die ze willen zolang deze maar aan de verdere publicatie overeenkomst voldoet. Zolang het forum zich aan de wet houdt is er geen enkele discussie, zou het forum je foto ergens anders aanbieden (wel of niet tegen vergoeding) en ontdek je dit kun je een schade vergoeding ophalen bij de partij die je foto hergebruikt (de behoren namelijk te controleren dat ze een foto van de rechthebbende betrekken). Die zal de schade dan vervolgens wel weer gaan verhalen op het forum.
 
Ik zou me er verder niet mee bemoeien maar doe het toch om onjuistheden uit de wereld te helpen.

- Auteursrecht is wel degelijk overdraagbaar: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/maker/#overdragen Dit is verder ook een zeer goede site om wat meer over auteursrecht te weten te komen.
- Je kunt in zijn geheel ook afzien van auteursrecht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Copyleft Je plaatst de foto dan in het publieke domein.
- Foto's kun je ook uitbrengen onder Creative Commons licentie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons Maar dan blijft het auteursrecht bij de fotograaf, hij geeft alleen zelf aan hoe de foto's gebruikt mogen worden.

Zodra je hier op het forum akkoord gaat met het uploaden van een foto ga je akkoord met de regel: "Belangrijk: alleen foto's waarop geen copyright zit, mogen worden gepost" Als fotograaf geef je daarmee aan dat je foto geen copyright bevat -> dus Copyleft dus door iedereen te gebruiken. Als ik hier dus foto's vandaan haal en op mijn site zet kun je daar als fotograaf niets meer tegen doen.
 
ik wil wel foto's plaatsen maar dat wil niet en ik krijg de volgende melding:

Fatal error: Call to undefined function exif_imagetype() in /home/forum/domains/zeewaterforum.info/public_html/database/fotowijzig.php on line 20


​
 
ik wil wel foto's plaatsen maar dat wil niet en ik krijg de volgende melding:

Fatal error: Call to undefined function exif_imagetype() in /home/forum/domains/zeewaterforum.info/public_html/database/fotowijzig.php on line 20


​


Ik zie dat je de foto's heb geprobeerd te plaatsen.
Ik denk dat de foto's te groot zijn o.i.d.
Kijk even of je het foto bestand even iets kleiner kunt maken en probeer het nog eens!

Succes
 
Lees ook de voorwaarden wat de foto betreft.

Ze mogen niet groter en ook niet kleiner zijn
 
waarschijnlijk kijk ik er dan grandioos overheen maar wat is de afmeting van de foto's.
ben wel aan het zoeken geweest maar ik kan het zo niet vinden
 
Bovenaan