Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

sump in kelder

roger scholten

Senior Forumlid
Ik wil de sump in de kelder maken en heb een opvoerpomp de red dragon 6500.
Deze heeft een opvoerhoogte van 4 meter maar hoeveel water brengt die dan nog?
Waar kan ik deze info vinden.
Groetjes Roger
 
Hoi,

De RD pompen zijn hoogvolume pompen met beperkte opvoerhoogte.

Ikzelf heb de RD 8000 in de sump die in de kelder staat, maar er is maar een hoogteverschil van in totaal 2 meter(split level woning), dat gaat nog goed.

Ik heb even geen pompdiagram van deze pomp, maar indien je een opvoerhoogte van 3 meter moet overbruggen, zul je plm. 25-30% van het maximale volume overhouden indien je een persleiding van voldoende diameter (voorkeur 40, liever 50 mm) en niet teveel bochten gebruikt.
Of dit voldoende is voor jouw bak, hangt af van de grootte en de bezetting.

Succes, Olaf
 
En Bedankt....
Mijn bakje wordt niet groter als 125cm bij 70 bij 60. Een sump van 110 bij 50 bij 40 in de kelder dan.
Een echt riff aquarium is de bedoeling. Weet ook eigenlijk niet wat ik uiteindelijk zou moeten overhouden aan circulatie om het goed te laten werken!
Groetjes Roger
 
met twee bochten erbij! Was ik vergeten.
 
Het hoogte verschil zal 270cm zijn en de rd heeft een uitstroom van 25!
 
Op de site van royal-exclusiv staan een paar "leistungsdiagrammen"
Daar kun je op aflezen hoeveel capaciteit er overblijft na een bepaalde opvoer hoogte.

Hou er rekening mee dat de cijfers best een beetje optimistisch genoemd mogen worden.
Maar het geeft je in ieder geval een indicatie.

Maar het antwoord op je eerste vraag: na 4 meter blijft er nagenoeg niets meer over.
 
En bedankt.
Ik heb ff gekeken en dan zou er 3000 liter overblijven. Is dat dan voldoende?
Wat is de norm?
 
Let wel - dat is 3000 liter recht omhoog zonder een bocht of knie :rolleyes:

Of dat voldoende is ligt aan de inhoud van het aquarium i.c.m. de capaciteit van de afschuimer.

Een ieder houdt er denk ik zo'n beetje een eigen norm op na :)
En het ligt ook natuurlijk aan de visbezetting; veel vis = meer capaciteit.

In mijn geval passeerd de inhoud van het aquarium ongeveer 5 x per uur de afschuimer die een capaciteit heeft van 2,5 x de inhoud van het aquarium.
Ik denk dat het minimum op ongeveer 3 x per uur uitkomt met een afschuimer van 1½x de inhoud
 
Laatst bewerkt:
Mijn afschuimer is een bbk mini 200. Denk toch dat ik voor een andere pomp ga kijken en de rd te koop ga aan bieden. Deze kreeg ik bij de bbk.
En bedankt
 
Wat voor pomp zou dan wel aan de juiste eisen voldoen?
 
Ligt aan de inhoud van het aquarium. (maar ik kan niets vinden over je plannen)

Als je netto ongeveer 2500 liter overhoudt met de RD 6500, kun je daar een aquarium tot 500 liter aardig mee doorspoelen zeg maar, een 600 liter aquarium lijkt me ook geen probleem.
Je hebt natuurlijk wel 2 topproducten topjes

Edit: Ik zit er overheen te lezen :)
Maar met de afmeteingen voor het aquarium die je voor ogen hebt, denk ik dat je ruim voldoende opvoer hebt.
 
Laatst bewerkt:
idd! Had ik er wel ff bij mogen zetten. Mijn aquarium wordt waarschijnlijk 125 bij 70 bij 60.
525 liter dus en een sump van 110 bij 50 bij 40. Dus ook nog z`n 165 liter. Ik neem aan dat ik dat er dan ook nog bij moet tellen. Dus 600 liter netto schat ik.
Ik wil het idd meteen goed aanpakken en heb besloten om dan ook maar meteen goede produkten te kopen. Welliswaar tweede hands maar ik heb tijd en probeer op die manier van alles bij elkaar te verzamelen. Nieuw is het niet te betalen voor mijn beurs!
Wederom bedankt voor de info!
 
Roger, ik heb exact hetzelfde vraagstuk gehad toen ik mijn aquarium bouwde (400 ltr, sump verdieping lager).
Ik heb toen ook een RD 6500 gekocht om een verdieping omhoog te pompen.
Onmiddelijk na het inpluggen van de pomp werd duidelijk dat dat never nooit ging lukken.
Hij kwam niet op toeren en ging staan te brommen en zoemen. Die pomp is absoluut niet geschikt om hoogtes te overbruggen.

Ik heb toen een externe pomp van Deltec neergezet en die werkt als een zonnetje.
Stil, sterk zuinig en betrouwbaar (en regelbaar!).
 
Ik heb zelf een RD22 en deze kunnen totaal geen grote hoogte aan. De nieuwe versie, Blue Eco, zouden zit wel goed moeten kunnen. Dus deze zijn misschien een goed optie. Ik ga hier zelf ook op over.
 
Kijk Hier heb ik wat aan. Wat voor typenummers horen bij die pompen?
En bedankt.
 
Bedankt voor de link. Hopelijk kom ik hem tweede hands tegen:eek:!
 
Ik neem aan de 8000 serie? En wat is het hoogte verschil bij jouw met hoeveel bochten?
Groetjes...
 
Bovenaan