Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tropic Marin Bio-Actif System beschrijving

TMI

ZeewaterForum gebruiker
Voor mijn nieuwe RSM 250 heb ik besloten om Tropic Marin Bio-Actif System zout te gaan gebruiken.
Als ik de gebruiksaanwijzing in het duits op de emmer lees dan geeft 35 gram per liter een dichtheid van
1.021-1.023 dezelfde 35 gram geeft in alle andere talen een dichtheid van 1.024-1.026.
Zelf heb ik gemerkt dat ik aanzienlijk meer nodig heb dan de 35 gram per liter om 1.025 te behalen bij 25 graden celcius.
Heeft iemand dezelfde ervaring?:confused:
 
Zal wel per liter zijn ;)

Maar ik gebruik ook TM BA en doe om de dag een 10 liter waterwissel en gebruik daar 380 gram voor.
Het water heeft dan een zoutgehalte van 34 ‰
Voor die tijd gebruikte ik TM Pro, en daar had ik 40 gr/l nodig om op 35 ‰ te komen.

Waar het aan ligt dat er over het algemeen meer gebruikt moet worden dan de fabrikant aangeeft weet ik niet, maar het zal wel met een combinatie van maateenheid - sg, dichtheid of promilage en temperatuur te maken hebben.
 
Beste TMI,

Tropic Marin geeft aan dat zij enkel voor Duitsland uitgaan van het zoutgehalte (dichtheid) en voor alle andere landen uitgaan van de Specific Gravity ofwel Soortelijk gewicht.
Op de sticker zie je in het Duits "Dichte" (density) staan en in andere talen Specific Gravity.
Dit is dus niet hetzelfde.
Verder zeggen ze dat 35ml. zout een gewicht heeft van 38-40 gram zodat het juist is als je dit aantal
grammen nodig hebt om het juiste zoutgehalte te verkrijgen.

vr.gr.

John
 
Laatst bewerkt:
Beste John hartelijk dank voor de uitleg. Ik heb dan hierover nog een vraag:
Ik gebruik van Tropic marine hun "High Precision Hydrometer" (die grote dobber) daar staat een groen gebied dat loopt van 1.021 tot 1.023 is dat dan density of gravity?
 
Bovenaan