Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstarten met minder levend steen

Babbes

Super Freak.......
Ik las onlangs op de site van Reefsecrets een interessant artikel geschreven door Bas Arentz over het opstarten van je aquarium met minder levendsteen, dus bij deze post hier een link van 't betreffende artikel. M'n eigen bak ga ik ook op deze manier opstarten en is te volgen via m'n dagboek.
 
Laatst bewerkt:
Mijn plan is om het ook op deze manier te gaan doen. Dan echter met doodsteen en steen uit een andere goed draaiende bak. Na veel lezen heb ik voor mijzelf de conclusie getrokken dat vers levendsteen niet de meest ideale oplossing is voor het opstarten. Veel leven op de stenen is of gaat dood met het gevolg de nitraat, nitriet ed. pieken.
Uiteindelijk blijft er het leven over dat kan overleven in ons aquarium, en is het weer "oud" levendsteen.
Bij gebruik van levendsteen heb je natuurlijk het voordeel dat er veel gewenst leven mee komt in de vorm van kokerwormen, slakjes en wat er allemaal nog meer meekomt. Nadeel is zoals in het artikel aangegeven de kans op plaagdieren. Ik ga om toch wat gewenst leven te krijgen vers levendsteen in kleine hoeveelheden geleidelijk aanbrengen. Deze gaan wel eerst een tijd de sump in ( met licht erop)om eventuele plaagdieren te kunnen weghalen en het afval zo snel mogelijk af te schuimen.
Het is wel grappig dat mijn gedachtegang bevestigd wordt door iemand die er veeeel meer van afweet dan ik.

Mijn ervaringen zal ik laten weten via het forum.
Eigenwijs is ook wijs.
 
Zit op dit moment in de opstart zonder ook maar een gram levendsteen. Heb een rif gebouwd met uitsluitend vulsteen en pur, 80l water uit het lageredieren bak van Hennie en de rest zelf aangemaakt. Pieken zul je blijven houden maar tot nog toe niet zo exteem. Bruinealg fase is bij ons bijna voorbij. Zodra alle waterwaardes kloppen ga ik beginnen met het inbrengen van koraal die het nodige aan bacterien doormiddel van het levendsteen waar ze aan vastzitten ook meebrengen. Ook voeg ik zelf bacterien toe. Lees m'n dagboek maar.
 
Ook ik ben opgestart met vulsteen, welke ik ook nog eerst een paar maal goed heb afgespoten met de hogedrukspuit. Bakmet startup en vulsteenvoorzien en laten draaien. Daarna iets aan levendsteen in de bak gedaan. Nu ook plaagdieren als glasroos borstelworm, waar ik de stenen heb gekocht particulier, zij dat de stenen geen plaagdieren had Pfff gel*l wel dus. Zorg dat de levend steen die je in de bak doet goed schoon zijn en bij jou een tijdje( zoals eerder gezegd) is in de sump heeft gelegen en zeker niet op de kant waar de uitloop van de opvoer pomp zit, ook een stukje borstel worm die leeft is zo weer de bak in ik was het zo wel kwijt in de hoofdbak. De volgende bak die binnen kort binnen komt gaat ook weer met vulsteen als er dan al al levend steen in komt is het echt schoon een heeft dan ook een tijd in een andere bak gedraaid.
 
Het enige nadeel is dat je fosfaat heel erg lang toren hoog blijft,met alleen vulsteen.
 
Zou kunnen kloppen, bij mij was het fosfaat ook toren hoog. Waar dit vandaan kwam is mij een raadsel, heb m'n vulsteen namelijk behandelt zoals Marten al vertelde, helemaal ingepakt in een regenpak en afspuiten maar met de hogedruk. Maar naar een weekje ofzo draaien met fosfaatkiller staat het weer op nul.

Wat ik vergeten te melden heb, en volgens mij ook niet in mn dagboek staat is dat ik ook zeolith gebruik. Dit heb ik in een plastic emmertje waar een pompje middels een slangetje water in spuit, dit alles staat in de sump, onder water natuurlijk:p. Omdat het zeolith nog niet echt werkt (duurt ff) heb ik dus een fosfaatkiller gebruikt.
 
Zou kunnen kloppen, bij mij was het fosfaat ook toren hoog. Waar dit vandaan kwam is mij een raadsel, heb m'n vulsteen namelijk behandelt zoals Marten al vertelde, helemaal ingepakt in een regenpak en afspuiten maar met de hogedruk. Maar naar een weekje ofzo draaien met fosfaatkiller staat het weer op nul.

Wat ik vergeten te melden heb, en volgens mij ook niet in mn dagboek staat is dat ik ook zeolith gebruik. Dit heb ik in een plastic emmertje waar een pompje middels een slangetje water in spuit, dit alles staat in de sump, onder water natuurlijk:p. Omdat het zeolith nog niet echt werkt (duurt ff) heb ik dus een fosfaatkiller gebruikt.


Hé pompje emmertje, heb ik eerder gehoord gezien waar was dit ook al weer :p de pijp :eek: Ik wil dit straks ook gaan doen alles toevoegen in een emmertje.
 
Ik ben geen chemicus,maar wat ik bij ondervinding in het verleden en bij mede aqarianen heb geconstateerd dat vulsteen bijna altijd fosfaat afgeeft,over een zeer lange periode.

De beste remedie is voor je leven in aanbrengt een tweetal weken dagelijks staalwol in een panty doen
en mee laten draaien(dit heeft de zelfde werking als Rowaphos)
 
Ik ben geen chemicus,maar wat ik bij ondervinding in het verleden en bij mede aqarianen heb geconstateerd dat vulsteen bijna altijd fosfaat afgeeft,over een zeer lange periode.

De beste remedie is voor je leven in aanbrengt een tweetal weken dagelijks staalwol in een panty doen
en mee laten draaien(dit heeft de zelfde werking als Rowaphos)

Staalwol heb ik wel gebruikt twee keer 24 uur, ingewikkeld in filter watten welke voor die tijd uitgespoeld waren. Staalwol onder de uitstroom gelegd dit met tussen poses van 3 á 4 week
 
In theorie : Je vulsteen, dood steen goed uitlogen in zoetwater. 2 tot 3 maanden. Als het kan een ionenwisselaar erop. Nadien behandelen met anti-fos-middel voor zoetwater.

En dan zijn we 3 tot 4 maanden verder en kan je beginnen scapen.

LS toevoegen via de sump en niet in het aquarium (plaagdieren). Indienhnet kan, de steen nog eens laten maturen (zie website Robertus) + enkel het blauwe licht aan tijdens het maturen. Nadien bij opstart het wite licht langzaam opbouwen. Ls in de sump + diverse bacs uit flesjes gaan toevoegen.

Moet lukken denk ik.

Grtz Marc
 
In theorie : Je vulsteen, dood steen goed uitlogen in zoetwater. 2 tot 3 maanden. Als het kan een ionenwisselaar erop. Nadien behandelen met anti-fos-middel voor zoetwater.

En dan zijn we 3 tot 4 maanden verder en kan je beginnen scapen.

LS toevoegen via de sump en niet in het aquarium (plaagdieren). Indienhnet kan, de steen nog eens laten maturen (zie website Robertus) + enkel het blauwe licht aan tijdens het maturen. Nadien bij opstart het wite licht langzaam opbouwen. Ls in de sump + diverse bacs uit flesjes gaan toevoegen.

Moet lukken denk ik.

Grtz Marc

In theorie zeg je? Laten we hopen dat de praktijk iets "buigzamer" is, anders kan ik de hele zooi eruit breken:p
 
Ik ben net nieuw in de zeeaquarium wereld, maar lees wel veel hierover ;-). En maak daar mijn kennis van.

Opstarten met minder levend steen gaat idd. Ik ben daar zelf ook mee begonnen en het gaat prima!! Ik heb net als jou ook artikelen op het internet gelezen hierover, en vond dat ook een goeie weg om te beginnen. Tis zowieso een stuk goedkoper als een bult van dat levend steen aan te schaffen ca. 11 euro de kg, terwijl doodsteen ca. 2 euro de kg kost (gebruikt). Daarbij heeft doodsteen ook wel weer zijn voordelen zoals al eerder beschreven.

Ik ben iig opgestart met wat fosfaat killer, wat geent water, en wat gebruikt levend steen. Mijn bak draait vooralsnog prima :biggrin:!!


Succes!!
 
Hallo Allen,

Ik ben ook van plan een bak te gaan starten met hoofdzakelijk rif keramiek van super kwaliteit.
Doe daarnaast wel wat vers levend steen in de bak voor alles te enten etc.

Denk dat ik altijd wel wat levend steen ga houden en dat soms ververs, denk dat het een kwestie is van uittesten hoe dat de bak zich gaat gedragen op deze manier. heb veel over gelezen denk dat het wel gaat werken, volgens de maker van het rif keramiek moet het zelfs zonder levend steen kunnen maar zal alles veel langer duren met opstarten etc. dus met levend steen enten is wel an te raden.

Zondag ga ik keramiek bekijken en me wat bakken bekijken met uitsluitend rif keramiek.
Ben erg benieuwd!

Ga nu weer wat dagboeken lezen....
 
Ik weet nu ineens waar mijn fosfaat vandaan komt. :eek: Ik ben opgestart met oud levend steen, en een doos vers levend steen. Alles prima in orde. Later ben ik met dood koraal wat mooie bruggen gaan scapen. Die zitten er inmiddels ook al denk ik een maand of 6 in. Nu pas begint er op de bruggen bruine alg te komen. Niet echt veel of zo, maar ik had geen idee waar het vandaan kwam. Nu heb ik van de week clearwater In mijn potfilter gedaan, tegen fosfaten en sillicaten, dus het probleem zal zich vanzelf wel op gaan lossen.

Verder wil ik binnenkort nog een piep klein nanotje op gaan starten. De manier waarop weet ik al.
Ik heb 1 Lichtgewicht levende steen gehaald, die nu meedraaid in mijn grote bak. Die gaat dan over als de nano er eenmaal is. verder schep ik ook zand uit de grote bak over, en misschien nog een deel water uit de bak. Als het goed is, is de boel dan al redelijk ingedraaid.
 
Wat is nu het wezenlijke verschil tussen het opstarten met levend steen en het opstarten met levend zand?
Wat ga ik missen als ik alleen met levend zand ga opstarten?
 
Zelfde vraag van mij:)

Grtz
Stephen
Wat is nu het wezenlijke verschil tussen het opstarten met levend steen en het opstarten met levend zand?
Wat ga ik missen als ik alleen met levend zand ga opstarten?
 
Wat is nu het wezenlijke verschil tussen het opstarten met levend steen en het opstarten met levend zand?
Wat ga ik missen als ik alleen met levend zand ga opstarten?


Levend zand is lang niet zo levend als de naam zou doen vermoeden. Hooguit wat bacteriën..
Levend steen bevat ook slakjes, wormpjes, pods, etc... (ja, ook kans op plaagdieren...)

Zelf ben ik opgestart met een pilaar van Riff-Deko en een paar ampullen bacteriën.
De opstart gaat goed, mits je blijft verversen tot de cultuur groot genoeg is om het zelf aan te kunnen.
Toch heb ik later kleine stukjes vers levend steen (tijdelijk) bijgeplaatst, juist om de pods, wormpjes e.d. te krijgen.
Je merkt op den duur wel dat je die micro-fauna mist. (vuilophoping, nitraatverhoging, vervuiling van het zand)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan