Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kwekerij

Maar word er wel gebruik gemaakt van zonne energie? Kon er zelf zo gauw niks over vinden, misschien wel een mooie investering :)

We gebruiken nog geen zonne-energie. Windenergie is een optie voor de toekomst, maar het project kost nu al zoveel geld en tijd dat we niet alles in een keer kunnen aanpakken. We zullen dit stap voor stap moeten gaan opzetten.
 
als je dit filmpje bekijkt realiseer je je ineens pas echt weer hoe dierlijk koraal is zeg maar. Zet je toch nog meer aan het denken over je koralen. Zouden veel meer mensen moeten zien dit filmpje, helemaal top! Keep up the good work, echt heel mooi allemaal!!

We doen ons best, dank je wel!
 
Ik denk dat veel zeedieren koraallarven lusten, vandaar dat ze altijd 's nachts worden losgelaten (binnen 2 uur na zonsondergang doorgaans). Hier zie je een koraalvlinder snoepen van koraalgameten:

http://resources.metapress.com/pdf-preview.axd?code=m7133n21t14m348n&size=largest

Dat is geweldig ! Nu begrijp ik waarom de zeenaalden het zo goed doen in de bak terwijl zij het aangeboden diepvries voer niet eten.
Ik neem aan dat andere koralen ook van de larven snoepen ? Zo word het bijvoeren van LPS in zo'n bak niet noodzakelijk.
Nu begrijp ik ook waarom het stukje aardbeikoraal in Martin z'n bak het al jaren goed doet terwijl hij het niet gericht voert.
 
Op het rif vreet iedereen, iedereen, zou je bijna kunnen zeggen. Dit zie je ook tijdens coral spawning events. Dus het sparen van gameten en larven in een gesloten systeem stimuleert de hele mesocosmos (dure naam voor een aquariumsysteem). Wij hebben naast Dendronephthya's en Scleronephthya's ook enkele andere moeilijk houdbare soorten staan, zoals Tubastrea faulkneri, Cirrhipathes cortorta (zwart koraa) en Distichopora violacea. Deze doen het prima, en groeien zelfs, zonder dat deze gericht worden bijgevoerd. In het water krioelt het soms van het zooplankton, en dat is een belangrijk onderdeel van het succes. Het doseren van levend fytoplankton heeft dan ook een grote meerwaarde in deze systemen.

p.s.

Er zwemmen verder vier Chelmon rostratus in de systemen, die behoorlijk dik zijn, terwijl er al een tijdje geen zooplankton meer wordt gevoerd. Commercieel visvoer is nog nooit gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Op het rif vreet iedereen, iedereen, zou je bijna kunnen zeggen. Dit zie je ook tijdens coral spawning events. Dus het sparen van gameten en larven in een gesloten systeem stimuleert de hele mesocosmos (dure naam voor een aquariumsysteem). Wij hebben naast Dendronephthya's en Scleronephthya's ook enkele andere moeilijk houdbare soorten staan, zoals Tubastrea faulkneri, Cirrhipathes cortorta (zwart koraa) en Distichopora violacea. Deze doen het prima, en groeien zelfs, zonder dat deze gericht worden bijgevoerd. In het water krioelt het soms van het zooplankton, en dat is een belangrijk onderdeel van het succes. Het doseren van levend fytoplankton heeft dan ook een grote meerwaarde in deze systemen.

p.s.

Er zwemmen verder vier Chelmon rostratus in de systemen, die behoorlijk dik zijn, terwijl er al een tijdje geen zooplankton meer wordt gevoerd. Commercieel visvoer is nog nooit gebruikt.

Eten de koraal larven ook fytoplankton of is dit voer voor andere soorten zoo plankton ?
 
Eten de koraal larven ook fytoplankton of is dit voer voor andere soorten zoo plankton ?

Koraallarven van broedende soorten zijn lecithotroof, wat wil zeggen dat ze zich voeden met dooiermassa. Ze eten dus eigenlijk niet. Larven van broadcast spawners zijn veel kleiner en voeden zich met diverse soorten plankton.
 
Tim,ik zag gisteren net dat ik onlangs ook weer een eiafzetting heb gehad in de kelder van 1 van de pocci's,

Hierbij een foto van het moederdiertje en twee foto's van een paar kleine ukkie's:).Best foto 2 even uitvergroten anders zie je ze niet,ze zitten in de linkerbovenhoek.

Ik heb er een dertigtal geteld in deze bak alleen,ik zie wel een duidelijk verschil in de vestigingsplaatsen,waar een beetje alg of iets anders op de ruit zit zie je er geen,enkel op zuiver glas en kalkagen zitten er,gek genoeg ook op een van de stromingspompen waar toch een sterke stroming staat:confused:.

Heb je de foto's hier liever niet meld dat dan maar dan verwijder ik ze terug:).
 

Bijlagen

  • pocci 9-2011 001 [1600x1200].jpg
    pocci 9-2011 001 [1600x1200].jpg
    135,6 KB · Weergaven: 51
  • pocci 9-2011 002 [1600x1200].jpg
    pocci 9-2011 002 [1600x1200].jpg
    95,7 KB · Weergaven: 64
  • pocci 9-2011 003 [1600x1200].jpg
    pocci 9-2011 003 [1600x1200].jpg
    83,9 KB · Weergaven: 63
Je zou voor de gein eens naar de Ocean van Burgers Zoo moeten gaan. Daar is dit verschijnsel ook zeer vaak voorgekomen. Zo vaak zelfs dat ze nu stukken poci moeten verwijderen en vernietigen.
 
Tim,ik zag gisteren net dat ik onlangs ook weer een eiafzetting heb gehad in de kelder van 1 van de pocci's,

Hierbij een foto van het moederdiertje en twee foto's van een paar kleine ukkie's:).Best foto 2 even uitvergroten anders zie je ze niet,ze zitten in de linkerbovenhoek.

Ik heb er een dertigtal geteld in deze bak alleen,ik zie wel een duidelijk verschil in de vestigingsplaatsen,waar een beetje alg of iets anders op de ruit zit zie je er geen,enkel op zuiver glas en kalkagen zitten er,gek genoeg ook op een van de stromingspompen waar toch een sterke stroming staat:confused:.

Heb je de foto's hier liever niet meld dat dan maar dan verwijder ik ze terug:).

Dit is prima hoor Luc. De larven houden inderdaad van een biofilm met kalkalgen, dit trekt ze aan. Kalkalgen hebben natuurlijk ook een vergelijkbaar microhabitat nodig.
 
Je zou voor de gein eens naar de Ocean van Burgers Zoo moeten gaan. Daar is dit verschijnsel ook zeer vaak voorgekomen. Zo vaak zelfs dat ze nu stukken poci moeten verwijderen en vernietigen.

Daar heb ik de mensen van Burgers' nog nooit over horen klagen. Ik kan het me voorstellen, vorige week zag ik weer vier nieuwe recruits van een groene P. damicornis op de wand van een van onze systemen.
 
Hallo Tim,

Ik heb een paar vraagjes:
- Komt het DyMiCo systeem binnen afzienbare tijd beschikbaar voor hobbyisten?
Op de site van http://ecodeco.nl staat binnen enkele maanden, maar dat was bijna een jaar geleden ook zo.
- Zijn de plankton vriendelijke pompen los verkrijgbaar?
- Volgens de http://www.ecocoral.eu/ zouden jullie eind dit jaar de eerste koraal gaan oogsten, ik neem aan dit
verkocht zal worden aan winkels, is er ergens een lijst met namen van winkels?
Ik geef de voorkeur aan kweek boven wildkap en zou dan ook graag jullie initiatief willen ondersteunen met
aankopen.
 
Hallo Tim,

Ik heb een paar vraagjes:
- Komt het DyMiCo systeem binnen afzienbare tijd beschikbaar voor hobbyisten?
Op de site van http://ecodeco.nl staat binnen enkele maanden, maar dat was bijna een jaar geleden ook zo.
- Zijn de plankton vriendelijke pompen los verkrijgbaar?
- Volgens de http://www.ecocoral.eu/ zouden jullie eind dit jaar de eerste koraal gaan oogsten, ik neem aan dit
verkocht zal worden aan winkels, is er ergens een lijst met namen van winkels?
Ik geef de voorkeur aan kweek boven wildkap en zou dan ook graag jullie initiatief willen ondersteunen met
aankopen.

Beste Alexander,

Het prototype DyMico-systeem voor de hobby draait inmiddels een tijdje op onze kwekerij. We zijn nu aan het uitzoeken hoeveel nutrienten dit systeem in het donker kan verwerken. Zodra het naar behoren werkt zullen wij waarschijnlijk eerst enkele testmodellen aan ervaren hobbyisten geven zodat zij hun ervaringen met ons kunnen delen. Ik hoop dat we over een jaar zover zijn dat het systeem in de winkel ligt, maar dit kan niet gegarandeerd worden. Het moet eerst goed functioneren natuurlijk.

De eerste koralen zijn klaar voor de oogst. Een lijst met detaillisten is nog niet beschikbaar, dit zal volgend jaar duidelijk worden.
 
En als ik zo vrij mag zijn aan te vullen. Onze meeste pompen zijn niet plankton onvriendelijk. Als ik op de informatie van Delbeek en Sprung mag afgaan in 'The Reef Aquarium' (3), dan valt de schade aan plankton door opvoerpompen en stromingspompen enorm mee.
Het is denk ik vooral de afschuimer waar je je zorgen mee moet maken. Maar niet met het DyMiCo-systeem natuurlijk.
 
En als ik zo vrij mag zijn aan te vullen. Onze meeste pompen zijn niet plankton onvriendelijk. Als ik op de informatie van Delbeek en Sprung mag afgaan in 'The Reef Aquarium' (3), dan valt de schade aan plankton door opvoerpompen en stromingspompen enorm mee.
Het is denk ik vooral de afschuimer waar je je zorgen mee moet maken. Maar niet met het DyMiCo-systeem natuurlijk.

Voor de combinatie zooplankton en stromingspompen kan ik dit beamen. Opvoerpompen lijken me door drukverschillen/cavitatie niet bevorderlijk. Ik wil hier graag eens proefjes mee doen, maar ik ben te druk met mijn koraalproeven in het lab.
 
Ik zal het nog eens nazoeken wat Delbeek en Sprung er precies over zeggen.
 
De eerste koralen zijn klaar voor de verkoop. Zonder investeerders kan de kwekerij echter nooit een commerciele schaal halen, en dit is lastig. Verder wordt transshippen van koralen steeds populairder, dat heb ik zojuist weer eens gezien bij een detaillist. Tegen deze prijzen kan een kweker helaas niet op.

Bij deze een foto van één van de kweeksystemen. Bij een 0% waterwissel is de nitraatwaarde, na een jaar draaien, vandaag gemeten op 0.22 mg L-1 NO3-N. Fosfaat is gemeten op 0.02 mg L-1 PO4-P. En dat is toch heel bijzonder.

nori.jpg

Moeilijk houdbare dieren zoals vuurkoralen (Hydrozoa) zonder symbiose-algen, hier Distichopora sp., doen het prima. Ook haarsterren en Scleronephthya's blijven in leven en groeien langzaam. Deze leven al een jaar.

crinoids klein.jpgDistichopora klein.jpg

Het systeem barst van de copepoden, deze krioelen vooral 's nachts door het systeem.

copepoden klein.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan