Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kwekerij

hoe zullen we kunnen weten of de koralen die we kopen in de winkels van bij julie komen :confused: zal dit zeker verder volgen .vind dit zeer tof dat er mensen moeite willen doen om een beetje de riffen te sparen .
 
Hoi Tim

Wil je weer eens een update plaatsen liefst met foto's ben wel benieuwd hoe het gaat.

Groet
Eric-Jan
 
Ben ook erg benieuwd hoe het vordert met deze kwekerij.. Wat ik niet helemaal heb kunnen terugvinden is waarom er geen gebruik gemaakt wordt van zonlicht? Is het in Nederland zo zwak dat het geen zin heeft hier gebruik van te maken?
 
Hallo Eric-Jan,

op de website kun je regelmatig updates terugvinden. Binnenkort verschijnt er weer een nieuwe update, want er is veel gebeurd. Inmiddels groeien er ruim 3.000 koralen in de testkwekerij.

Natuurlijk zonlicht, zoals in een plantenkas, veroorzaakt veel warmte vanwege de infraroodstraling, waardoor de ruimte gekoeld moet worden om geschikt te zijn voor koraalkweek. In de toekomst is het gebruik van lichtdoorlatende panelen natuurlijk wel een optie.
 
Hallo Tim

Even op de site gekeken vooral filmpje geeft goede indruk zal het in de gaten houden voor de update.
Veel succes.
 
Hallo Eric-Jan,

op de website kun je regelmatig updates terugvinden. Binnenkort verschijnt er weer een nieuwe update, want er is veel gebeurd. Inmiddels groeien er ruim 3.000 koralen in de testkwekerij.

Natuurlijk zonlicht, zoals in een plantenkas, veroorzaakt veel warmte vanwege de infraroodstraling, waardoor de ruimte gekoeld moet worden om geschikt te zijn voor koraalkweek. In de toekomst is het gebruik van lichtdoorlatende panelen natuurlijk wel een optie.


zo als ik zie loopt er momenteel LED en MH, of mis ik iets? ook zon licht.

aan gezien jullie al wat koralen er in hebben zitten, al iets duidelijker betreffende groei onder MH vergeleken met LED.

ik heb over een jaar geleden eens met jullie gebeld betreffende het filter systeem voor klijnere aquaria, maar tot op heden nog niet veel nieuws wat filter betref.

ik weet dat jullie druk bezig zijn, maar zou tog graag willen weten wat een filter voor 2500L water zou kosten

ben momenteel bezig mijn nieuwe bak aan het ontwerpen, met een water volume van rond de 2500L en met dat in de gang voor volgend jaar is er te overwegen een skimmer en alle toeters en bellen te kopen, of jullie doseer units en de rest dat er bij kokmt kijken

gelieve mij te PM om verder te bespreken (koste filter) maar LED vergeleken met MH is ook interessant, daar ik over 2 tot 3 weken mijn 350x 3w CREE LED unit klaar heb
 
Het gaat niet om een vergelijking MH vs LED maar om een vergelijking Plasma (Luxim lamp) vs LED
 
Het gaat niet om een vergelijking MH vs LED maar om een vergelijking Plasma (Luxim lamp) vs LED
De testkwekerij is deze week afgerond, op een paar kleine details na. 24.000 liter zeewater is nu in bedrijf. Enkele kleinere aquaria zullen nog worden opgezet. Bij deze enkele foto's van de bouw:

mis ik iets, dit lijkt me tog geen plasma, of wel ?

nurseryc1_625_491_100.jpg
 

bij deze ben ik stil, en heb ik niks gezegd i.v.m. plasma, ik had me een totaal ander model voorgesteld,

bij deze dan dus de vraag,wat is deervaring tot nu toe met LED vs plasma ?

ik weet het is vroeg in het process, maar mischien wat uitkomst (hoede coralen reageren, hun eerste ontwikkeling e.d.)
 
zo als ik zie loopt er momenteel LED en MH, of mis ik iets? ook zon licht.

aan gezien jullie al wat koralen er in hebben zitten, al iets duidelijker betreffende groei onder MH vergeleken met LED.

ik heb over een jaar geleden eens met jullie gebeld betreffende het filter systeem voor klijnere aquaria, maar tot op heden nog niet veel nieuws wat filter betref.

ik weet dat jullie druk bezig zijn, maar zou tog graag willen weten wat een filter voor 2500L water zou kosten

ben momenteel bezig mijn nieuwe bak aan het ontwerpen, met een water volume van rond de 2500L en met dat in de gang voor volgend jaar is er te overwegen een skimmer en alle toeters en bellen te kopen, of jullie doseer units en de rest dat er bij kokmt kijken

gelieve mij te PM om verder te bespreken (koste filter) maar LED vergeleken met MH is ook interessant, daar ik over 2 tot 3 weken mijn 350x 3w CREE LED unit klaar heb

Boven de systemen hangen inderdaad plasma- en LED-lampen. Een DyMiCo-systeem voor de hobby bestaat nog niet, maar hier wordt aan gewerkt.
 
Natuurlijk zonlicht, zoals in een plantenkas, veroorzaakt veel warmte vanwege de infraroodstraling, waardoor de ruimte gekoeld moet worden om geschikt te zijn voor koraalkweek. In de toekomst is het gebruik van lichtdoorlatende panelen natuurlijk wel een optie.

allereerst wat een super project!!!
ik heb dit hee topic doorgelezen en ben er helemaal weg van!!!
ik moet zeggen dat ''dit''(het feit dat veel uit de natuur getroken word) mij zeer tegen houd om te beginnen met deze hobby (ik hou ook zoet water aquaria en paludaria en daar komt ook veel uit het ''wild'' toch probeer ik dit voor mijzelf zoveel mogenlijk te beperken!) het zou immers zonde zijn dat de alzo scharse riffen door ''ons'' toedoen zouden verdwijnen!!!

nu ff mij visie op het gebruik van natuurlijk zon licht...
ik ben een tijd terug op een soort folie gekomen dat claimt 99.8% val al het licht door telaten..
dit gaat om een dun kunstof folie!!!(ze hebben dit ook gebruikt voor het dak van burgers bush)
aangezien het niet zo als glas als een vergrootglas werk valt de opwarming reuze mee!!
mocht je hier meer over weten stuur me dan maar ff een pbtje!
ik weet waar het tehalen valt:cool:
 
allereerst wat een super project!!!
ik heb dit hee topic doorgelezen en ben er helemaal weg van!!!
ik moet zeggen dat ''dit''(het feit dat veel uit de natuur getroken word) mij zeer tegen houd om te beginnen met deze hobby (ik hou ook zoet water aquaria en paludaria en daar komt ook veel uit het ''wild'' toch probeer ik dit voor mijzelf zoveel mogenlijk te beperken!) het zou immers zonde zijn dat de alzo scharse riffen door ''ons'' toedoen zouden verdwijnen!!!

nu ff mij visie op het gebruik van natuurlijk zon licht...
ik ben een tijd terug op een soort folie gekomen dat claimt 99.8% val al het licht door telaten..
dit gaat om een dun kunstof folie!!!(ze hebben dit ook gebruikt voor het dak van burgers bush)
aangezien het niet zo als glas als een vergrootglas werk valt de opwarming reuze mee!!
mocht je hier meer over weten stuur me dan maar ff een pbtje!
ik weet waar het tehalen valt:cool:


mensen, begrijp me niet verkeerd bij wat nu volgt:

ik begrijp tot nu to niet waarom er nog niks bekend is wat betreft klijnere aquaria.

voor zoverre ik bekend ben, is dit systeem al toegepast op bakken van 4000L of zo, en in een telefoon gesprek een jaar terug is mij gezegd dat een dergelijk filter ook op een klijnere bak kan, alleen het formaat van het filter blijft gelijk.

in andere woorden, er zijn filters die 4000 L aankunnen, en daarmee dan dus ook 1000L, alleen is het filter de zelfde maat.

daarnaast, en weer, begrijp me niet verkeerd, is de technik niet nieuw (doseer pompen, bestuuring, sensors) in dit geval is het puur de samenstelling vna het geheel.

daarnaast het toe dienen van carbon is ook niet nieuw, alleen bij dit systeem is het verfijnd door het in te brengen in een DSB.

overall is het dus puur het resept, de ingredienten zijn er.

en bij deze dus de vraag, wat is het klijnste filter dat ze hebben ? in mijn geval heb ik al een filter ruimte van 10 m2, en daar kan rustig wat van af voor een extern DSB.

ik snap het gewoon niet, en ik begrijp ook dat ze druk bezig zijn, maar hoe kan het dat als ik een pobliek aquarium ben, dat het wel mogelijk is, en nu ben ik de man met de zelfde maat in huis, en dan hoor ik niets.

op dit moment is alles maar misterieus.

zo als gezegd, ik wil deze ontwikkeling niet aanvallen, maar goed, momenteel heb ik personlijke vragen die voor over een jaar nooit zijn beantwoord
 
mensen, begrijp me niet verkeerd bij wat nu volgt:

ik begrijp tot nu to niet waarom er nog niks bekend is wat betreft klijnere aquaria.

voor zoverre ik bekend ben, is dit systeem al toegepast op bakken van 4000L of zo, en in een telefoon gesprek een jaar terug is mij gezegd dat een dergelijk filter ook op een klijnere bak kan, alleen het formaat van het filter blijft gelijk.

in andere woorden, er zijn filters die 4000 L aankunnen, en daarmee dan dus ook 1000L, alleen is het filter de zelfde maat.

daarnaast, en weer, begrijp me niet verkeerd, is de technik niet nieuw (doseer pompen, bestuuring, sensors) in dit geval is het puur de samenstelling vna het geheel.

daarnaast het toe dienen van carbon is ook niet nieuw, alleen bij dit systeem is het verfijnd door het in te brengen in een DSB.

overall is het dus puur het resept, de ingredienten zijn er.

en bij deze dus de vraag, wat is het klijnste filter dat ze hebben ? in mijn geval heb ik al een filter ruimte van 10 m2, en daar kan rustig wat van af voor een extern DSB.

ik snap het gewoon niet, en ik begrijp ook dat ze druk bezig zijn, maar hoe kan het dat als ik een pobliek aquarium ben, dat het wel mogelijk is, en nu ben ik de man met de zelfde maat in huis, en dan hoor ik niets.

op dit moment is alles maar misterieus.

zo als gezegd, ik wil deze ontwikkeling niet aanvallen, maar goed, momenteel heb ik personlijke vragen die voor over een jaar nooit zijn beantwoord


vergat nog dat mij verteld werd dat het basis systeem niet al te gecompliceerd is, maar je kunt er alle toeters en belle aanhangen zoals plankton pompen.

maar puur het filter, daar praat ik bij deze over
 
Kevin,

Deze technologie is volop in ontwikkeling, geef het wat tijd. We zijn bezig met een prototype hobbysysteem gebaseerd op DyMiCo. Dit filter is goed voor systemen van 250-1000 liter naar verwachting. En ja, het is een combinatie van bestaande technieken, maar dat is de space shuttle ook. Grotere filtersystemen bestaan ook, maar worden alleen voor bedrijven gebouwd op dit moment.
 
Kleine update van de kwekerij:

- groei van een aantal soorten is veelbelovend en boven verwachting.
- voortplanting van broedende soorten zoals Tubastrea faulkneri en Pocillopora damicornis in gang, diverse recruits zijn terug te zien op de wanden. We zijn deze week gestart met de opvang van koraallarven op kleine schaal.
- Dendronephthya sp. vertoont groei, we zijn benieuwd naar de lange termijn. Scleronephthya sp. doen het ook goed.
- Er ontwikkelt zich veel leven, waaronder naaktslakken, heel veel zooplankton zoals copepoden.

Binnenkort meer nieuws via de website en OZ.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update van de kwekerij:

- groei van een aantal soorten is veelbelovend en boven verwachting.
- voortplanting van broedende soorten zoals Tubastrea faulkneri en Pocillopora damicornis in gang, diverse recruits zijn terug te zien op de wanden. We zijn deze week gestart met de opvang van koraallarven op kleine schaal.
- Dendronephthya sp. vertoont groei, we zijn benieuwd naar de lange termijn. Scleronephthya sp. doen het ook goed.
- Er ontwikkelt zich veel leven, waaronder naaktslakken, heel veel zooplankton zoals copepoden.

Binnenkort meer nieuws via de website en OZ.

Dat klinkt top !
 
Het is dat jij het zegt, maar zou er anders een planaria in zien.

Trouwens ook nog een vraagje over het DyMiCo systeem en het plankton dat jullie zien. Gaat het ook om calanoide copepoden of alleen om harpacticoide copepoden? Mochten er namelijk ook calanoide copepoden met dit systeem gekweekt kunnen worden dan lijkt het me ook een geschikt systeem voor de eerst fase in de viskwekerij. Is daar toevallig al ervaring mee opgedaan trouwens?

Hier alvast een preview Frode, een larve van Pocillopora damicornis. Vannacht opgevangen.
 
Bovenaan