Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kwekerij

Tim op de website schrijf je over het filtersysteem ,wil je hier wat meer over vertellen ?

Het filtersysteem is eigenlijk een geavanceerd zandbed, met actieve doorstroming van het water door de bodem middels pompen. De redoxwaarde en pH van de bodem worden verder gemeten, en een computer injecteert op basis daarvan regelmatig een koolstofbron voor optimale denitrificatie. Het systeem werkt zonder afschuimers en fungeert tevens als een kalkreactor. Inmiddels draait deze technologie op aquaria in Nederland, Belgie en Frankrijk.

Antwerpen Zoo draait bv. al jaren op deze technologie (enkele systemen) met gezonde vissen en koralen, ondanks dat er nauwelijks water wordt ververst.
 
Gefeliciteerd met de kwekerij ziet er futuristischaction en professioneel uit.

Ben ik nu blondt of is het inderdaad zo dat jullie kweekbakken van plastic
of betonplex zijn? :confused:


groet,

Peetje

Bedankt voor het compliment. De systemen worden aangelegd door een team van handige technici, met een prachtig resultaat. De bakken zijn van PP (polypropyleen). Sterk en zeewaterbestendig. Deze zijn ter plekke aan elkaar gelast, en kunnen zelfs weer gedemonteerd worden voor hergebruik.
 
Laatst bewerkt:
Tim,
als ik naar de foto's kijk zie ik een donkere ruimte waar de koralen zullen gaan groeien.
Vraag: waarom geen doorzichtig dak om van gratis zonlicht gebruik te kunnen maken?
Door hier ook bv tuimelramen te nemen kan in de zomer ook nog efficient overtollige warmte worden afgevoerd (deze stijgt immers naar boven). Het succes van dit project zal in hoge mate van de kosten afhangen en energie zal alleen maar duurder worden...

Ik hoop maar dat hier goed over is nagedacht :confused:

Veel succes,
Henk
 
Zonlicht schijnt zelden tot nooit recht naar beneden dus met een dergelijk hoge ruimte heb je daar niets aan. Dat licht bereikt de koralen nooit in voldoende maten om nutig gebruikt te kunnen worden, tenzij je dure spiegel en lens constructies gaat gebruiken. Ook heb je dan geen controle over de hoeveelheid licht en zul je nog steeds bij moeten verlichten (donkere winters, etc.).

Daarnaast komt met natuurlijk zonlicht ook een hoop warmte (IR-licht) binnen waardoor je juist boven in de ruimte een hele warme lucht laag krijgt. Dat maakt het koelen van de koralen dus alleen maar moeilijker omdat de daarvan opstijgende warme lucht minder hoog kan komen. Verwarmen is namelijk niet het probleem maar juist het koelen bij een (tropisch) zeewateraquarium.
 
Nee, het is duidelijk dat je dan inderdaad voor een laag gebouw moet gaan met ruiten van alle kanten. Het nut van een hoge ruimte is hier trouwens zo-wie-zo beperkt, tenzij je zou gaan stapelen met bakken, wat natuurlijk kan. Verder hoeft warmte geen probleem te zijn: ventilatoren boven de bakken en een goede afvoer van vochtige lucht uit de ruimte doen wonderen en zijn energie-efficient :)
 
Tim,
als ik naar de foto's kijk zie ik een donkere ruimte waar de koralen zullen gaan groeien.
Vraag: waarom geen doorzichtig dak om van gratis zonlicht gebruik te kunnen maken?

Ik hoop maar dat hier goed over is nagedacht :confused:

Wij hebben afgezien van het gebruik van natuurlijk zonlicht, omdat het koelen van een dergelijke ruimte meer extra energie kost dan dat dit oplevert. De testkwekerij staat nu in een zeer goed geisoleerde ruimte. De lampen zijn voorzien van sterke luchtkoeling, en warme lucht wordt via een gescheiden ventilatiesysteem afgevoerd. De ruimte is nu zelfs nog te koud met de lampen aan (23 graden). Airco is aanwezig waardoor het nooit warmer wordt dan 27 graden. Er is dus zeker over nagedacht.

Verder wordt zeer energiezuinige apparatuur gebruikt. Een voorbeeld: Om 12.000 liter zeewater van voldoende stroming te voorzien is slechts 120W aan vermogen nodig.
 
De testkwekerij is deze week afgerond, op een paar kleine details na. 24.000 liter zeewater is nu in bedrijf. Enkele kleinere aquaria zullen nog worden opgezet. Bij deze enkele foto's van de bouw:

http://www.ecocoral.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=19

nurseryc1_625_491_100.jpg
 
Gefeliciteerd hoor! Het blijft een bijzonder project! Ben heel benieuwd hoe het over een paar jaar draait :cool:
 
ziet er goed uit Tim, ik hoop dat plasma het een beetje goed gaat doen.

veel succes

groetjes Arjen
 
Het is alles erg mooi proper afgewerkt topjes
Als je enkele gratis test stekjes nodig hebt, dan heb ik hier wel een paar mooie staan.
Groetjes Erik
 
Wow fantastisch, wat een mooie engineering. Daar wordt je toch blij van met zo'n project dat bomvol staat van technologische ontwikkelingen. Hebben jullie de led en plasma armituren zelf ontworpen of is dit vanuit een leverancier?

Veel succes, and keep up posting!thumbs up

Grtz Ralph
 
Jazeker, de kwekerij heeft de opstartfase doorlopen en draait goed. De eerste koralen gedijen al enkele weken, en groeien en kleuren goed. Deze week introduceren we mogelijk de eerste algeneters en enkele nieuwe koralen. Binnenkort kan het grote experiment worden gestart, waarbij we naar koraalgroei onder verschillende omstandigheden gaan kijken.
 
Verder wordt zeer energiezuinige apparatuur gebruikt. Een voorbeeld: Om 12.000 liter zeewater van voldoende stroming te voorzien is slechts 120W aan vermogen nodig.

Hoi Tim,

Bijzonder impressive jullie kwekerij!

Kan je iets meer toelichting geven hoe jullie bijvoorbeeld bovenstaand laag energieverbruik hebben weten te realiseren?

Alvast bedankt.
gr marcel
 
Een open dag dat komt vast nog wel, maar dit jaar denk ik nog niet. Er is zo weinig tijd voor... Marcel, het lage stroomverbruik wordt gerealiseerd door gebruik te maken van grote propellors i.p.v. de piepkleine schroefjes die in de hobby worden gebruikt. Zo heeft Tunze nieuwe streamers op de markt gebracht met een grote waterverplaatsing, maar zuinig kun je ze eigenlijk niet noemen als je dit vergelijkt met scheepsschroeven.
 
Bovenaan