Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kwekerij

Dit is zeker een geweldig project.

En waar komt het nu allemaal te staan?

Wat me wel opvalt is dat er nog enige twijfel bestaat over de haalbaarheid van dit project,en toch lees ik in het kranten knipsel van ecodeco dat de koralen ver onder de kostprijs van de geïmporteerde koralen verkocht kunnen worden?

mvg
twan
 
Dit is zeker een geweldig project.

En waar komt het nu allemaal te staan?

Wat me wel opvalt is dat er nog enige twijfel bestaat over de haalbaarheid van dit project,en toch lees ik in het kranten knipsel van ecodeco dat de koralen ver onder de kostprijs van de geïmporteerde koralen verkocht kunnen worden?

mvg
twan

Twan,

de kleine testkwekerij wordt op dit moment in Utrecht gebouwd. Hoewel het mogelijk moet zijn koralen kosteneffectief te kweken, bestaat er nog ruimte voor optimalisatie. Niet elke soort groeit optimaal onder dezelfde omstandigheden. Deze optimalisatie zal dan ook voor een aantal soorten gebeuren.
 
Hee prachtig idee ..maar hoe moet ik het verschil zien tot het vermeedere van koralen tov stekken?of is het gewoon stekken en opkweken?
ik heb al vele soortjes vermenigvuldigd .dit gewoon in mijn eigen bak
en zolang die maar stek in leven blijven valt hieruit steeds verder te kweken toch
is het de bedoeling de koralen tot gehele voortplanting te krijgen door eitjes etc ?
stond ergens in een stuk van de ecodeco(krantknipsel) iets over acropora soorten en moeizame groei.. ik ervaar het niet zo moeizaam op (stekbasis) of men moet granulosa soortjes bedoelen maar ook dat gaat nu steeds beter .

ik ben wel benieuwd naar wat nieuwe foto`s zit er al wat schot in ?

groetjes sander
 
Hee prachtig idee ..maar hoe moet ik het verschil zien tot het vermeedere van koralen tov stekken?of is het gewoon stekken en opkweken?

Het is stekken en opkweken. In theorie: de helft oogsten, de andere helft stekken en zich weer laten verdubbelen. En dan weer oogsten, et cetera.

Bij deze een foto van de opbouw, die nog steeds in volle gang is. Zie voor meer foto's de website.

Een bak wordt gebruikt om LED-verlichting te testen, de andere bak wordt voorzien van plasmalampen. Dat gaat morgen gebeuren. Uiteindelijk testen we 3 intensiteiten, 2 lichttypen en 2 voedingsregimes. Dit voor 16 soorten levert na twee jaar zeer veel gegevens op, die zullen worden gebruikt als, eventueel, wordt opgeschaald naar meerdere bassins. Groei wordt gemeten door duizenden koraalstekken regelmatig te wegen. Dit is de meest betrouwbare techniek.
 

Bijlagen

  • nursery12.jpg
    nursery12.jpg
    507,8 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Een fantastisch project...als het gaat om kennis en techniek zie ik dat wel,
maar wat is het voordeel (ecologisch/milieu) van dit project t.o.v. een koralenkweekerij op een geschikte plek in de oceaan zelf?
 
maar wat is het voordeel (ecologisch/milieu) van dit project t.o.v. een koralenkweekerij op een geschikte plek in de oceaan zelf?

Het voordeel van deze kwekerij is kweek voor de handel (o.a. dicht bij eindgebruikers, korte supply chain). Het voordeel van een kwekerij in de zee is dat rifrestaurantie makkelijker is (weer korte supply chain). Jouw vraag is misschien: kan dit financieel uit? Dat gaan we uitzoeken. We hebben veel kosten, maar ook veel besparingen. We weten het over 1,5 jaar ongeveer.
 
Het voordeel van deze kwekerij is kweek voor de handel (o.a. dicht bij eindgebruikers, korte supply chain). Het voordeel van een kwekerij in de zee is dat rifrestaurantie makkelijker is (weer korte supply chain). Jouw vraag is misschien: kan dit financieel uit? Dat gaan we uitzoeken. We hebben veel kosten, maar ook veel besparingen. We weten het over 1,5 jaar ongeveer.

Mijn vraagtekens komen uit het feit dat het project als 'ecologisch' vriendelijk staat omschreven. Maar ik zie eigenlijk alleen maar een commerciele insteek.
Niet dat ik dat afkeur, helemaal niet, alleen de communicatie is dan verwarrend.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd :confused:

Dus mijn vraag is eigenlijk een toelichting op het 'ecologische' aspect van het project ;)
 
Dus mijn vraag is eigenlijk een toelichting op het 'ecologische' aspect van het project ;)

Het ecologische aspect is vermindering van lokale overbevissing van koralen, met name in Indonesië en de Filippijnen. Tussen 1997 en 2003 werden alleen al 3,5 miljoen koraalkolonies vanuit Azië geïmporteerd voor westerse markten. Deze handel is niet duurzaam: slechts een klein deel van de geëxporteerde koralen wordt geproduceerd via maricultuur, het overgrote deel is afkomstig uit wildvang.

Het moet commercieel levensvatbaar zijn Frode, dat geldt bv. ook voor viskweek. Als het geld kost dan waagt niemand er zich aan. Verder moet het eindproduct betaalbaar zijn. Als een consument in de supermarkt rondloopt, dan kiest deze meestal voor het goedkoopste product. Zo moet duurzame vis, of duurzaam gekweekt koraal, niet te duur zijn. Het liefst niet (veel) duurder dan het wildvangproduct.

Een commerciële insteek is dus van groot belang. De overheidssteun is juist verkregen omdat het tot de categorie duurzame, commerciële projecten hoort. Zie SBIR.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe misschien een beetje cynisch, vat het niet verkeerd op, maar de ecologische duurzaamheid zit hem dus in het beconcureren van de wildvang.

Stel dat jullie kwekerij succesvol wordt (wat ik jullie echt gun), is het dan geen risico dat de wildvang nog minder duurzaam wordt, omdat die moet gaan concureren met nakweek? En is maricultuur dan niet het eerste 'slachtoffer'?
 
Ik denk dat als men serieus werk wil maken van kweek hier en ook maricultuur daar dat er inderdaad aanvullende restricties nodig zijn op wildvang/kap om te voorkomen dat één van beide de ander uit de markt drukt en dat wildvang als concurentie over blijft. Wat mij betreft mag dit zowel een import heffing of een export heffing zijn op wildkap/vang. Zeker als de opbrengst daarvan gebruikt zou worden voor de in standhouding van zeereservaten en onderzoek/ontwikkeling omtrent kweek (maricultuur daar of lokaal in de EU).
 
Ja, als dergelijke regels worden toegepast dan kan een dergelijk kwekerij natuurlijk een hele belangrijke bijdrage gaan leveren aan het verduurzamen van onze hobby!

Maar een stukje zelfregulering kan ook. Zie het topic onder verantwoord aquariumhouden over vissenkweek.
Met koralen wordt natuurlijk al heel veel gestekt. Maar als een kwekerij echt grotere koralen kan gaan leveren :cool:
 
handel is handel dus maar ben het er wel overeens dat in iedergeval een hoop stekken het beter zullen doen dan import vanwegen een minderlange weg naar de gebruiker..

ik zelf ben een groot voorstander voor het plaatsen van ook niet al te grote culturen in een bak .beter opgroeien te plekken heb via eigen jaren langen ervaringen met het kweken en bijhouden van koraalcolonies heel veel goede resultaten gezien maar heb het meeste uitval altijd van de grotere stukken als die zomaar ff geplaatst worden in de bak (zowel maricultuur als wildvang)
De kleinere koralen (stekken ) groeien ook veel mooier naar elkaar toe in de aquaria die ik heb gehad en nu bezit
als men de kneepjes maar weet kan je een stukje koraal een best mooie colonie opkweken in een niet al te lange tijd..
in de bak die vak te volstaat met stekken groeit het bijna op en door elkaar zonder veel problemen van netelen
moest uiteraard hier wel goed in zoeken wat en waar naast elkaar kan staan.

Om eerlijk te zijn ik ben zelf al in een aardig stadium om zelf wat op te zetten met eigen financiering omtrent koraal kweek .maar dan op mijn manier
Dit is niet om de wildkap of wildvang te voorkomen want die zal er altijd wel zijn en blijven
doch wel om naar mijn mening ook die import deels te kunnen verminderen omdat er mischien dan toch een percentage import afvalt zodat het mischien iets uithaalt.ondanks dat ik ook die wildkap stukken wel zal verkopen (er is nu eenmaal vraag naar en
uiteraard draait alles om de centjes van vraag en aanbod
als er een groter stek aanbod zou zijn dan zouhet op deze manier wel beter voor de koraaltjes en de hobbymogenlijkheden kwa levensvatbaarheid worden..zo worden de schommelingen en reistijden toch korter.en als het goed is zijn de prijzen ook leuker
Uit mijn ervaringen met stekken heb ik geleerd dat de stekken het gek genoeg altijd wel reddden en de begin kolonie (het moederdier) er moeilijker aan kan wennen
maar goed dit alles is voor mij ook een uitdaging om het allemaal rond te krijgen .
hopelijk via webshop en komende winkel is alles haalbaar te maken.
wil de koraalstekken ook voor de nano`ers onder ons aanpassen ook daar heb uit prive verhalen en verkoop goede mogenlijkheden opgedaan
dit zal enigzins ook op groothandelbasis zijn en het evt voorzien van winkels van leuke stekken.tevens via de komende web en shop
haha zou dus ook wel graag subsidie hebben maar goed de passie voor het zeewater is te groot dus volgens mijn eigen plan dan maar ..
ben wel zeer benieuwd naar jullie vorderingen dit zal wel anders geschieden dan mijn manier maar wie weet zijn de resultaten beter .
goed bezig mannen..action
 
Gefeliciteerd met de kwekerij ziet er futuristischaction en professioneel uit.

Ben ik nu blondt of is het inderdaad zo dat jullie kweekbakken van plastic
of betonplex zijn? :confused:


groet,

Peetje
 
Bovenaan