Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kwekerij

Goed bezig jongens... je zult zeker een aantal stukjes aan mij slijten. Al is het alleen al om dit te stimuleren.

Hoe noemen ze dat nou .. ?Verplaatste trots? of zoiets :)
 
Hoi Tim,

Ook van mij felicitaties met de behaalde resulaten!

Ik keek nog even naar je artikel in het vakblad voor aquacultuur. Ik las dat je een specific growth rate van 0,02-0,04 per dag haalt, gemeten over een 69 dagen interval. Dit betekent dus 2% tot 4% groei per dag?

Heb je dan de groei over 69 dagen lineair teruggerekend (dus de gewichtstoename/69)? Maw zie je na 69 dagen ongeveer een verdrievoudiging van het gewicht? Hoe zet die groei zich door op jaarbasis? Bij exponentiele groei zou je dan na een jaar op 377 x het oorspronkelijke gewicht zitten. Omdat koralen vanuit de randen/punten groeien zal de groei waarschijnlijk niet exponentieel doorzetten, maar zelfs bij lineaire groei zou je dan op 12 keer het oorspronkelijke gewicht zitten. Dat lijkt me me een zeer spectaculaire groei, of maak ik hier een rekenfout?

groet,

Maarten
 
Hallo Maarten,

De groei was inderdaad 2 tot 4% per dag. Deze groei is exponentieel en dus niet lineair. Na 69 dagen zijn de koralen bij een groei van 4% per dag 15x zo groot. Eén poliep produceerde binnen 69 dagen grofweg 20-30 poliepen met een behoorlijke basaalplaat. Deze groeisnelheid vlakt inderdaad af en wordt niet vastgehouden; hoe groter de kolonie, hoe lager de relatieve groei (hoewel de absolute groei wel toeneemt). Dit komt inderdaad omdat de oppervlakte:volume ratio afneemt. Er is steeds minder groeioppervlak i.v.t. de inhoud/massa. Omdat specifieke groeisnelheid wordt uitgedrukt als gram koraal per gram koraal per dag neemt deze dus in de tijd af voor bolvormige koralen.

Ik kan je wel vertellen dat vertakte koralen zoals Acropora en Stylophora spp. deze exponentiele groei lang kunnen vasthouden. Dat komt omdat deze koralen bij gelijkblijvende omstandigheden vertakkingen produceren van ongeveer gelijke dikte, waardoor de oppervlakte:volume ratio constant blijft. We weten niet hoe lang dit duurt, maar in elk geval zeker zolang ze niet groter zijn dan een 1-2 vuisten. Voor de kweek is dit ideaal: een Stylophora pistillata van 5 cm in diameter wordt echt twee keer zo groot qua volume en massa na 70 dagen (bij 1% SGR). Let wel: dat betekent niet dat de groeipunten twee keer zo lang worden, het gaat om de totale groei van de kolonie.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tim,

Het gaat dus echt om een spectaculaire groei, tenminste als ik dat vergelijk met wat ik in mijn aquarium zie. Ik kan me dan wel iets bij comerciele kweek voorstellen, zeker voor soorten met een SGR van 2 procent en meer.

Uit je artikelen begrijp ik dat heterotrofe voedselopname een (tot dusver onderschatte) belangrijke rol speelt in de groei van koralen.Zelf wil ik daarom ook wel wat gaan experimenteren met voeren van levende pas uitgekomen artemia en levende copepoden. Ik ben benieuwd of dat de groei gaat versnellen.

Groet,

Maarten
 
Hallo allemaal,

Ondertussen is de verkoopruimte in Putte weer iets verder gevorderd en is het verkoopsysteem 100% in orde, met als gevolg dat we de afgelopen week een behoorlijk aantal en soorten koraal uit de kwekerij hebben meegenomen en deze zijn dus vanaf vandaag weer volop te koop.
Ze staan er echt schitterend bij en ze komen zeer snel weer op kleur.

Ton
 
Hi Ton,

Zou je een lijstje met namen van de koralen kunnen posten? Wellicht met wat foto'tjes erbij?

Hallo allemaal,

Ondertussen is de verkoopruimte in Putte weer iets verder gevorderd en is het verkoopsysteem 100% in orde, met als gevolg dat we de afgelopen week een behoorlijk aantal en soorten koraal uit de kwekerij hebben meegenomen en deze zijn dus vanaf vandaag weer volop te koop.
Ze staan er echt schitterend bij en ze komen zeer snel weer op kleur.

Ton
 
Stylophora pistillata medium
Stylopora pistillata groot
Montipora foliosa
Caulastrea furcata
Montipora digitata
Acropora millepora
Pavona cactus
Acanthastrea lordhowensis
Seriatopora histrix
Turbinaria reniformis
Pachyseris rugosa
Acropora sp. Groen
Echinopora lamellosa
Echinophyllia rood

Bij deze het lijstje met koralen die er momenteel staan. Foto's volgen

Ton
 
Hallo allemaal,

Voor al diegenen die al om prijzen hebben gevraagd bijdeze: varieërend van € 22,50 t/m € 32,50 waarbij de hoogste prijs geldt voor de grootste Acanthastrea. Let wel het zijn allemaal nakweekkoralen uit de kwekerij in Utrecht.
Voor handelaren en openbare aquaria gelden uiteraard aangepaste prijzen.

Foto's laten nog even op zich wachten, maar voor een eerste indruk kun je eventueel tercht bij ECODECO

M.vr.gr. Ton
 
Dank! Daar zitten zeker zeven soorten tussen die voor mij interessant kunnen zijn!
Zodra m''n aquarium dit jaar draait ga ik zeker naar kweekkoraal kijken!

Stylophora pistillata medium
Stylopora pistillata groot
Montipora foliosa
Caulastrea furcata
Montipora digitata
Acropora millepora
Pavona cactus
Acanthastrea lordhowensis
Seriatopora histrix
Turbinaria reniformis
Pachyseris rugosa
Acropora sp. Groen
Echinopora lamellosa
Echinophyllia rood


Bij deze het lijstje met koralen die er momenteel staan. Foto's volgen

Ton
 
Hoi Tim,

Het gaat dus echt om een spectaculaire groei, tenminste als ik dat vergelijk met wat ik in mijn aquarium zie. Ik kan me dan wel iets bij comerciele kweek voorstellen, zeker voor soorten met een SGR van 2 procent en meer.

Uit je artikelen begrijp ik dat heterotrofe voedselopname een (tot dusver onderschatte) belangrijke rol speelt in de groei van koralen.Zelf wil ik daarom ook wel wat gaan experimenteren met voeren van levende pas uitgekomen artemia en levende copepoden. Ik ben benieuwd of dat de groei gaat versnellen.

Groet,

Maarten

Hallo Maarten,

Excuses voor mijn late reactie. Ik kom net terug van een koraalcongres in Australie, Het ICRS 2012. Het was een vermoeiende maar leerzame reis.

Heterotrofie is inderdaad limiterend voor koraalgroei, en voeren helpt. Het is alleen lastig om hier een balans in te vinden, omdat het voeren van koraal ook weer geld kost. Wij vinden het zeker rendabel om dagelijks een dosis zooplankton aan het aquarium toe te voegen, zeker wanneer er geen afschuimer is die deeltjes wegvangt. Let wel: extra voeren zonder extra licht of stroming aan te bieden leidt niet tot het gewenste resultaat. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk groei-limiterende factoren tegelijktijdig opheft.
 
Wij vinden het zeker rendabel om dagelijks een dosis zooplankton aan het aquarium toe te voegen, zeker wanneer er geen afschuimer is die deeltjes wegvangt. Let wel: extra voeren zonder extra licht of stroming aan te bieden leidt niet tot het gewenste resultaat. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk groei-limiterende factoren tegelijktijdig opheft.

Gaat het dan over toevoeging van zooplankton alleen de in levende vorm, of ook gedroogd? Indien beide vormen toepasbaar, zit er verschil in effectiviteit?
 
Mooi dat het echt werkt, jammer dat Putte niet naast de deur is. Wat ik me nog af vroeg, kun je al iets zeggen over LED vs plasma? Welke zorgt voor betere groei of juist kleuring van koralen?

En welke waarde houden jullie aan voor nitraat? Sommige mensen streven naar 0, andere zeggen 5 mg/l is goed, dan groeien de koralen (SPS) sneller en minder risico op bleken en dergelijke.

Alvast bedankt en veel succes met de verdere kweek!

Paul.
 
Mooi dat het echt werkt, jammer dat Putte niet naast de deur is. Wat ik me nog af vroeg, kun je al iets zeggen over LED vs plasma? Welke zorgt voor betere groei of juist kleuring van koralen?

En welke waarde houden jullie aan voor nitraat? Sommige mensen streven naar 0, andere zeggen 5 mg/l is goed, dan groeien de koralen (SPS) sneller en minder risico op bleken en dergelijke.

Alvast bedankt en veel succes met de verdere kweek!

Paul.

Sommige koralen groeien beter onder hoogblauw licht, in dit geval LED. Andere soorten doen het beter onder meer rood licht. Ik kan helaas de details per soort nu niet vrijgeven. In Wageningen gaan we nu kijken naar kleurcombinaties, maar ik kan hier nog niet teveel over zeggen.

Nitraat houden we zo laag mogelijk. Het is vrij duidelijk, op basis van experimenten in veel labs, dat het toevoegen van anorganisch N en P (nitraat, ammonium, fosfaat e.d.) koraalgroei niet stimuleert (enkele uitzonderingen zijn bekend). Het zijn de zooxanthellen die hier van profiteren, en soms leidt dit zelfs tot lagere koraalgroei. De details zijn complex; lees Osinga et al. (2011) voor meer informatie. Simpel gezegd verstoort een hogere zooxanthellendichtheid de symbiose tussen koraal en alg. Het artikel is gratis te downloaden: http://www.springerlink.com/content/1555412r00822mj1/
 
Sommige koralen groeien beter onder hoogblauw licht, in dit geval LED. Andere soorten doen het beter onder meer rood licht. Ik kan helaas de details per soort nu niet vrijgeven. In Wageningen gaan we nu kijken naar kleurcombinaties, maar ik kan hier nog niet teveel over zeggen.

Nitraat houden we zo laag mogelijk. Het is vrij duidelijk, op basis van experimenten in veel labs, dat het toevoegen van anorganisch N en P (nitraat, ammonium, fosfaat e.d.) koraalgroei niet stimuleert (enkele uitzonderingen zijn bekend). Het zijn de zooxanthellen die hier van profiteren, en soms leidt dit zelfs tot lagere koraalgroei. De details zijn complex; lees Osinga et al. (2011) voor meer informatie. Simpel gezegd verstoort een hogere zooxanthellendichtheid de symbiose tussen koraal en alg. Het artikel is gratis te downloaden: http://www.springerlink.com/content/1555412r00822mj1/


Uiteraard zijn dit soort overwegingen en kennis enorm belangrijk voor de business case van de koraal-kwekerij, maar de koralen in mijn huisaquarium mogen best wat minder hard groeien:eek:. Je blijft anders aan het knippen.

Het is een beetje stil geworden rondom dit boeiende onderwerp. Bij welke winkeliers kan ik deze gekweekte koralen kopen en hoe weet ik dat de koralen inderdaad uit deze kwekerij komen?

Succes met de onderneming,
Henk
 
Beste Henk,

Het onderzoeksproject is afgerond in 2012, en de kweekresultaten staan beschreven in Ons zeeaquarium en Advanced Aquarist. Het is in deze crisistijd niet gelukt om investeerders te vinden om de kwekerij naar een commerciele schaal te vergroten. Ik zou zeggen, kijk eens naar de resultaten en doe er je voordeel mee :)
 
Beste Henk,

Het onderzoeksproject is afgerond in 2012, en de kweekresultaten staan beschreven in Ons zeeaquarium en Advanced Aquarist. Het is in deze crisistijd niet gelukt om investeerders te vinden om de kwekerij naar een commerciele schaal te vergroten. Ik zou zeggen, kijk eens naar de resultaten en doe er je voordeel mee :)

wel jammer !
maar de inzichten zullen de hobby wel een duw in de goeie richting geven
 
Beste Henk,

Het onderzoeksproject is afgerond in 2012, en de kweekresultaten staan beschreven in Ons zeeaquarium en Advanced Aquarist. Het is in deze crisistijd niet gelukt om investeerders te vinden om de kwekerij naar een commerciele schaal te vergroten. Ik zou zeggen, kijk eens naar de resultaten en doe er je voordeel mee :)

Erg jammer, maar als de opgedane kennis bewaard blijft is er nog niets verloren.

Wellicht onder economisch gunstiger gesternte en bij een grotere dichtheid van zeeaquariumhouders maar eens een nieuwe poging wagen.

Ik ga Ons Zeeaquarium er nog eens op naslaan.
 
Bovenaan