Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Miracle Mud Method (ecosysteem)

AlexanderB

Senior Forumlid
Ik denk vaak na over hoe ik mijn aquarium zo natuurlijk mogelijk kan opzetten, dus na wat leeswerk kwam ik de Miracle Mud Method tegen van Leng Sy.
Nou ben ik van nature bijzonder sceptisch over alles wat zichzelf Miracle noemt, maar het principe van een compleet ecosysteem lijkt me logisch.

Nou vond ik een topic op dit forum uit 2003 van Frode, maar daar komt niemand aan het woord die al enige ervaring had met dit systeem of een vergelijkbaar systeem, ik vroeg mij af of dat nu wel het geval is.

Een korte samenvatting voor mensen die geen idee hebben waar ik het over heb:

Bij deze filtermethode maakt men gebruik van algen filtering in een refugium/sump die op een "bijzonder" substraat groeien.
Dit substraat zou spoorelementen vanzelf toevoegen aan het water waardoor deze in balans blijven. Er zijn echter ook toevoegingen te koop o.a. magnesium die bij deze methode horen, dus in hoeverre die claim terecht is mag je je afvragen.

De algen die voor de filtering gebruik worden zijn doorgaans Caulerpa, maar dat is geen geschreven regel, dat het voornamelijk snel groeiende algen moeten zijn echter weer wel. Caulerpa hebben namelijk ook als nadeel dat ze kunnen gaan bloeien en dan is de filtering naar de knoppen.

Er wordt trouwens nog steeds levendsteen gebruikt in deze methode.
 
Hier nog een link naar de website van deze methode.
 
Hallo!

Klinkt interressant maar ik ben erg sceptisch. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om een nitraat cyclus te krijgen, en een koolstof cyclus, maar (sporen)elementen zijn denk ik erg moeilijk om in balans te krijgen. Bovendien worden die verbruikt en komen deze vast te zitten in koralen waardoor ze niet meer als een cyclus beschikbaar zijn. Zeeen zijn oneindig groot waardoor een balans mogelijk is tussen opbouw en afbraak waardoor een cyclus weer ontstaat.
Ik heb ook even gezocht naar mensen die ervaring hebben met miracle mud: zie hier Ik kan weinig positieve ervaringen van gebruikers vinden, alleen van verkopers...
Als er nog meer info is zie ik dat graag want zoals gezegd klinkt wel interessant. Overigens in dezelfde catagory: ecosphere Dit is een echt gesloten ecosysteem dat volledig werkt, maar het is ook wel heel eenvoudig qua leven... niet vergelijkbaar met onze aquaria op dit moment..

Groetjes Paula
 
Ik merk net dat het zoeken op Mircle Mud een hoop resultaten oplevert in tegenstelling tot mircle mud method.
Niettemin erg weinig volgers van deze methode, dat moet ik denk ik maar als een teken zien.
 
Chingchai gebruikt het naast de normale middelen (schuimer, kool- en fosfaatfilter). Hij zweert er zelfs bij...

Ik denk dat de waarde van refugiums in Nederland wat onderschat wordt.
 
Dat is nou precies waar ik zelf ook aan zat te denken, de zoo- en phytoplankton out een refugium lijken mij een groot voordeel.
Ik zal die thread eens doorspitten.

Overigens las ik gisteren dat de eco-deco methode binnen een paar maanden beschikbaar zou moeten komen voor hobbyisten, voor aquaria met een inhoud rond de 200 liter.
Ben benieuwd wat het zal kosten.
 
Overigens las ik gisteren dat de eco-deco methode binnen een paar maanden beschikbaar zou moeten komen voor hobbyisten, voor aquaria met een inhoud rond de 200 liter.
Ben benieuwd wat het zal kosten.

De kosten van dit systeem zijn niet gering, maar zeker de investering waard. Veel gangbare apparatuur is na aanschaf van dit systeem niet meer nodig. Meer info hierover volgt over enkele tijd.
 
ik loop tijdens de voorbereiding naar mijn eerste aquarium ook tegen de Leng Sy methode aan. Als microbioloog boeit het concept van de natuur zijn werk laten doen enorm. Zijn er in dit draadje nog nieuwtjes te melden? mensen al ervaring met het concept?

gr
Henk
 
De kosten van dit systeem zijn niet gering, maar zeker de investering waard. Veel gangbare apparatuur is na aanschaf van dit systeem niet meer nodig. Meer info hierover volgt over enkele tijd.


is er inmiddels al wat meer over bekend? Op de website is niets te vinden over een eventuele release voor particulieren/consumenten.
 
Veel meer informatie over ecodeco voor particulieren dan er op de website staat heb ik ook niet.
 
Nu een artikel in het britse Ultimate Reef van deze maand.
 
Even inscannen graag Paul en hier posten svp (mailen mag ook)

Houd rekening met copyright. Hoe interessant het ook is, wij (als forum) willen hier onze vingers niet aan branden.
 
Ruim 5 jaar geleden in de voorbereiding op mijn eerste bak heb ik over deze methode met refugium en miracle mud ook al veel gelezen en het idee geopperd in mijn dagboek. Het werd me toen afgeraden door de deskundigen op dit forum. Onbekent maakt onbemint denk ik dan maar...

Het heeft nu wederom mijn interesse nu ik op het punt sta een nieuwe bak te starten...haak hier maar even aan om te zien of er nog leuke posts komen.

Het systeem dat Tim aangeeft (ecodeco??? sorry ;) kan het niet onthouden, misschien voor de kleinere versie een commercieel wat slimmere naam bedenken ?) lijkt me ook zeer interessant.

Op dit moment vraag ik me af wat er mogelijk is met biopellets, want mijn bak gaat er erg lekker mee. Mijn kleine afschuimertje loopt over sinds de pellets goed werken...als ik nou genoeg koralen en/of filterfeeders had die het bacerioplakton opnamen, was die afschuimer misschien helemaal niet meer nodig???
 
Laatst bewerkt:
Hoi Paul,

Interessant! Heb je elders op het forum nog meer informatie staan hoe je systeem nu draait. ... potdorie, het is toch bijna onmogelijk om alle interessante bakken op dit forum te volgen :rolleyes:

Ik werk nog steeds zonder afschuimer. Sinds kort ook Biopellets.
 
Bovenaan