Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

hoi sander,
let op! de paarse gorgoon is een filterfeeder en leeft zonder plankton voeding niet lang in een bak, dan is er na 6-8 weken niks anders over dan een houten tak.

Denk niet dat het verhogen van de ca verband houd met het vermeerderen van de bruine smeer, je moet wel je watten op tijd reinigen.
 
electra spaghetti

mijn filter en electra hoekje is net spaghetti:biggrin:
eerste 2 foto's zijn alleen van de rif
laatste foto is van de hoekbak
 

Bijlagen

  • - stekkerruimte.jpg
    - stekkerruimte.jpg
    151,7 KB · Weergaven: 140
  • - filterhoek.jpg
    - filterhoek.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 125
  • - spaghetti.jpg
    - spaghetti.jpg
    126,1 KB · Weergaven: 121
is soms inderdaad een beetje balanceren en rekken om erbij te komen:).
Soms is het ff zoeken naar de juiste stekker als je net een pomp, lamp, verwarming e.d. wil uitzetten of verwijderen. heb me ooit voorgenomen ze te labelen maar ik ben altijd aan het veranderen...dus is het in no-time weer niet meer up to date.
 
visite

net terug van visite bij marc (luckybasterd) en ser (rotterdammer).
Weer een stekje rijker, marc bedankt voor de Orgelpijp koraal en de gastvrijheid. Het was hartstikke gezellig en leerzaam en ik ga een mooi plekje voor het koraaltje zoeken in mijn rif. Die aardbeikoraal van jou is echt prachtig, zo mooi heb ik hem nog nooit zien staan. Echt de kroonjuweel van je bak.
nog succes met je steenkoraaal hopelijk overwin je het probleem van het bleken zo spoedig mogelijk.

Ser ook bedankt voor de gezellige ontvangst. Ook jou aarbeikoraal is zeker niet mis, de mijne heeft nog een lange weg te gaan om zo mooi te worden.
Ook bedank voor de tips, ik ga de mijne meer in de luwte zetten en kijken wat ie doet.

ik bedacht me net bij thuiskomst "verdorie ik heb geen foto's gemaakt"
 
Laatst bewerkt:
vandaag een lading lampen binnen gehad voor de aquaria. Deze hou ik aan als reserve en voor de eerst volgende lampenwissel.
Gelijk maar de verlichting van de special bak aangepast. nu staan er 2x 2x30W-kleur865, 1x 30W-blauw, 1x 38W-grolux boven de bak.
de kleur is nu veel meer een zeebak dan voorheen.
 
vandaag eindelijk de stekken van p2m en manuel in mijn RiF gezet. Het was een kleine verbouwing omdat ik ruimte moest maken en wat spijkerpoliep die her en der groeiden moest verwijderen. de uiterst rechtse eiland is een beetje ingestort en ik kreeg hem niet meer terug op de originele manier:mad:. De instorting is onstaan doordat ik vorig keer stukken steen onderin de rif weggesneden heb waar spijkerpoliep op zat.
helaas heeft een stek van manuel het niet overleefd ... ik weet niet of het de blauwe formosa, blauwe echinata, of blauwe acro was. Moet ff kijken wat ik gehaald heb en wat ik nog heb staan.
Plakken met reef construct is ook niet je van het. het duurt gewoon te lang voordat het uithard. ik heb toch de voorkeur voor (cement) speed glue van koraalzucht.

Bak ziet er niet uit na verwijdering enkele koralen brokken, w.o. de blauwkoraal, kroepoek, en spijkerpoliep. De stekken ogen nu nog zielig in de leegte eromheen.
 
om het nitriet probleem in mijn speciaalbak aan te pakken (0,3mg/l) heb ik op 19jan de aanwezige watten en powerfilter ff allemaal gespoeld, ze waren al een tijdje niet gespoeld en goed vies (luiheid). De gafzak niet gespoeld omdat ik watten in de gafzak gooit en ik niet gelijk de hele bacterie cultuur overboord wilt gooien.
Morgen ga ik de druppelfilter activeren, heb 2 vijverplanten korven van 25x25x15cm (á 1,19e daar kan je ze zelf niet voor maken:biggrin:) gekocht waarin de schelpen gaan, die worden opgestapeld in de sump en daarboven komt een geperforeerd druppelplaat.
 

Bijlagen

  • - plantenkorf.jpg
    - plantenkorf.jpg
    147,2 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
hoe verdelg je ongedierte ?

ik pas een aantal simpele manieren om ongedierte in het RIF te bestrijden.

Dieren die op de steen zitten waar je gewoon bij kan:
- glasanemoon: azijn injecteren in de anemoon nadat ze zich hebben laten leeglopen.
- Deelanemoon: met saté prikken langs de voet lospeuteren en wegscheppen.
- web spinnende wormen: met puntige (nagel) kniptang het complete spiraalvormige huisje wegknippen/slopen en het afval afvoeren.

Dieren die in de holte of om de hoek zitten, waar je niet bij kan:
- Zowel voor glas anemonen, deelanemonen en webspinnende wormen de holte waar ze uitmonden dichtsmeren met reef-construct of speed-glue.
Ze zullen afsterven, of een ander plekje gaan zoeken waar je hopelijk wel bij kan ... nieuwe plek ... nieuwe kansen:biggrin:.
- Het gat kan ook met een papje van NaOh/KH+ worden opgevuld heb ik ergens gelezen, maar heb dit nog niet toegepast.

Hopelijk hebben anderen wat aan deze tips, eventuele aanvullingen zijn natuurlijk welkom.
Zo helpen we elkaar met z'n allen in deze hobby:).
 
Vandaag bezoek gehad van erwin (discobear), die heeft mij weer van brachio voorzien. Nu kan ik weer an de slag met mijn dierenkweek en de specialbak ook van plankton voorzien. Bedank erwin:), en succes met de fytokweek.

Ook op bezoek geweest bij MDJ-Mike. Wat stekken uitgewisseld en gebabbeld, de tijd vloog zo voorbij. ik heb een mooie felgroen/gele hydnopra stek, een forse rose picolopora en een felgroene tak montipora meegekregen. Mooie bak en bijzondere vissen mike. Het was reuze gezellig om met een echte Aquariaan te praten.
succes met je kalkreactor afstellen en pak die vervelende webspinnende wormen flink aan ....etters zijn het:mad:. hahaha..... hoezo heb ik een tik van die beesten.

moet morgen maar een pot speedglue gaan halen om de stekken te plakken.
 
vandaag weer wat koraaltjes gescored
Bij arie langsgeweest en 3x acrootjes voor 10€ . deze gaan in mijn RIF (nu maar kijken wat voor verrassing eruit komt.)
Bij WW weer een gele en orange scleronepthya en een vijlmossel gescored voor mijn specialbak.
Bij aad&marja een mooie felgroene montiplaat.
dat wordt vanavond weer plakken:).
 
Laatst bewerkt:
ja ser, kan me soms gewoon niet beheersen:biggrin:.
ik denk dat je nu snap hoe ik aan die 9 bakken komt.
als ik klaar met pielen en neerzetten bent dan volgende foto's wel. nu ff te druk met van alles bezig.

fish-onlybak
de vissen zijn stipvrij en weer gezond, al een week over kool gefilterd.
vanavond de fish-onlybak weer voorzien van zand en stenen.
ik heb met de boor flink staan boren in de woonkamer en 4 pilaren inelkaar geflanst 16mm pvcpijp gebruik allen om ervoor te zorgen dat de stenen op hun plekkie blijft. Het hoefde geen superstijf structuur te zijn. Helaas zijn de gele sponzen die op sommige stenen zaten vergaan in de opslagton. Het is niet de bedoeling dat hier koraal op komt. Hooguit als bij wijze van experiment ik bepaalde soorten koraal véél teveel heb zal ik ze inzetten. Zoals kenya boompjes, apenhaar, sterpoliep, neopsponges. ze zijn de verklikkers voor mijn water kwaliteit van de fish-only bak.
 
Vndaag wou ik de stekken in mijn rif plakken en een beetje reorganiseren.
Was ik bezig te plakken en drukte net te hard toen storte mijn uiterst rechtse kolom in. Gelukkig niks gebroken, maar moest wel de complete kolom weer opbouwen. Deze keer heb ik een 15mm pvc pijp als staander gebruik om de stenen te stapelen, hierdoor kon ik smaller en hoger stapelen. Zoals verwacht was het resultaat niet beter dan voorheen, toen alles mooi aan elkaar vergroeid was. Het is nu dus weer geduld hebben, zodat de boel weer aan elkaar / naar elkaar groeit. Intussen kan ik leuk wat nieuwe koralen tussen de vrij gekomen ruimt proppen:). De meeste ruimte kwam vrij omdat ik mijn antellia, die vrij fors was uit het rif heb verwijderd.
Tegelijkertijd he ik alle losse koralen en steentje die op de zandbodem stonden verplaatst naar en plekje op het rif. Het oogt nu ook minder rommeling op de bodem en minder ophoping van ditritus.

foto's zullen t.z.t. volgen als ik tijd heb.
 
Laatst bewerkt:
specials bak gekoppeld aan rif

Ik heb op 23jan2010 mijn specialbak gekoppeld aan mijn rif d.m.v. een 16M lange 8mm slang, dat is heen en retour 32meter.
dit heb ik gedaan omdat de nitriet en fosfaat repectievelijk 0,3mg/l (gemeten waterwaarde net voor de koppeling) en 2ppm was. dit zijn te hoge waardes naar mijn zin. d.w.z dat het filtersysteem niet toereikend is. in mijn rif zijn deze waardes elk nul.
aangzien mijn rif stabiel is en 2200l bevat zal die 450l van de special bak redelijk goed gebufferd worden. dat hoop ik dan :). wat ik ook nog moet doen is een bioloog in de specialbak installeren. dat is de enige manier om nitriet af te breken, aangezien ik geen berlijnsemuur in de specialbak wilt.

EDIT:
DIT HAD IK DUS NOOI MOETEN DOEN, DIT HEEFT MIJ UITEINDELIJK MIJN RIF MET INGEGROEIDE STEEN KORALEN GEKOST.

Wie heeft tips om fosfaat op een natuurlijke wijze af te bereken. (dus niet door rowaphos)
Hoe wordt fosfaat in de natuur verwijderd/verbruikt/afgebroken ?
Dit vraag ik omdat ik ff mijn aquarium voor dummies boek zoek bent waar de stikstofkringloop beschreven staat.
 
Laatst bewerkt:
mijn ingestorten rif

mijn rechtse kolom van de rif is ingestort:mad:. toen ik een paar koralen wou bijplakken.
Alles leeggehaald en opnieuw begonnen met opbouwen.
 

Bijlagen

  • - rif k4 gesloopt3.jpg
    - rif k4 gesloopt3.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 95
  • - rif k4 gesloopt1.jpg
    - rif k4 gesloopt1.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 95
  • - rif k4 gesloopt.jpg
    - rif k4 gesloopt.jpg
    159,1 KB · Weergaven: 94
rif kolom 4 herbouwd

de nieuwe kolom 4 in mijn rif na een dag prutsen
 

Bijlagen

  • - rif k4 acro ac10e.jpg
    - rif k4 acro ac10e.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 79
  • - rif k4 poccilopora.jpg
    - rif k4 poccilopora.jpg
    191,6 KB · Weergaven: 75
  • - rif k4 top.jpg
    - rif k4 top.jpg
    228,5 KB · Weergaven: 77
  • - rif k4 new1.jpg
    - rif k4 new1.jpg
    203,9 KB · Weergaven: 84
  • - rif k4 new.jpg
    - rif k4 new.jpg
    239,4 KB · Weergaven: 81
vervolg new rif 4
 

Bijlagen

  • - rif k4 bruine button.jpg
    - rif k4 bruine button.jpg
    168,6 KB · Weergaven: 65
  • - rif k4 bruine montiplaat.jpg
    - rif k4 bruine montiplaat.jpg
    200,3 KB · Weergaven: 66
  • - rif k4 buisjes koraal.jpg
    - rif k4 buisjes koraal.jpg
    227,9 KB · Weergaven: 66
  • - rif k4 gorgoon.jpg
    - rif k4 gorgoon.jpg
    205,8 KB · Weergaven: 65
  • - rif k4 groen montitak.jpg
    - rif k4 groen montitak.jpg
    136,6 KB · Weergaven: 65
Bovenaan