Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

niveau controllertje

vanmiddag voor het avond eten ff een nivea controller inelkaar geflanst.
principe:
als het water in mijn 2ee sump boven een bepaalde grens stijgt zal de flotter een relais aansturen die weer een pomp aanzet, waardoor het water naar de eerset sump gepompt wordt.
ik gebruik het als een beveiliging dat mijn 2e sump niet overloop door dat de hevel met lucht bellen is gevuld. de pomp perst dan alle lucht uit de slang en de hevel wekt weer prima tot de volgende keer. Dus de beveiliging zal alleen in noodgeval ingrijpen, bij een naderende overstroming.

Dit apparaatje met een kleine modificatie kan natuurlijk ook gebruikt worden om verdampingswater uit de osmoseton naar de sump te vullen.
zoiets als de niveaumat van aquamedic doet:).
 

Bijlagen

  • - controller1.jpg
    - controller1.jpg
    133,9 KB · Weergaven: 62
  • niveau controller2.jpg
    niveau controller2.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 55
  • niveau controller3.jpg
    niveau controller3.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 59
  • niveau controller4.jpg
    niveau controller4.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 61
  • niveau controller5.jpg
    niveau controller5.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
omdat het bijvullen en aansturen van de pomp vrij weinig gebeurt heb ik een 9v batterij gebruikt, daarmee moet hij prima een jaar mee kunnen. Eén keer in de week stuurt hij misschien de relais aan voor 1-2 minuten, dat stelt niks voor. Maar in een nieuwe prutsel zal ik dit vervangen voor een intern ingebouwde voedingsvoorziening, die spanning uit het net haalt, dus onzichtbaar.
Dit deed ik ff op een verveeld momentje voor het eten inelkaar prutsen, had geen voedings componenten (diode/elco/weerstanden) in huis en het moest af, dus dan maar een battery:).
 
Bij mij heeft een dag maar 24 uur,waar haal je de tijd vandaan om alles te doen?

Petje af hoor.;)
 
je moet toch wat doen met je tijd hé aad, houd mij van de straathoek.:biggrin:

Als ik iets in mijn hoofd heb bedacht, moet ik het gelijk realiseren. Soms lig ik in bed om 3.00u 's nacht iets te bedenken en ga ik er gewoon uit om eraan te beginnen.
 
Laatst bewerkt:
je bent altijd welkom dat weetje.. geef maar een belletje.

hai ser, ik gooi zowat de mysis e.d. op z'n kop, maaren echt pakken doetie nog niet. Gaat wel open maar die tentakels willen er nog niet zo uitkomen. Ik moet trouwens ook weer een keer bij jou langskomen kijken, want die van jou ziet er prachtig uit. Maandag avond ben ik in de buurt denk ik.
QUOTE]
 
ga ik zeker doen ser

vandaag weer op pad geweest en heb weer wat koraaltjes gescored.
Bij ww heeft marc mij aan een paarse/orange scleronepthya geholpen en een rode Cactus koraal (Nephthyigorgia sp). Bedank voor de mooie dieren marc.
Ben ook ff bij marco langs geweest en die had een diep-paarse gorgoon liggen die ik ook niet kon laten staan. bedank marco.

voor het eten heb ik nog mijn complete midden pilaar onder handen genomen en alle opvallende tywraps vervangen voor minder in het oog spingende tywraps. dit heb ik gedaan door de stenen (zover mogelijk) van de achterzijde te voorzien van gaten, waardoor de tywrap uit het zicht blijven. daarna de nieuwe koralen vastgezet.

foto's volgen
 
Laatst bewerkt:
gelijk maar de koraalgrind op de bodem aangevuld voor mijn gele lipvis. tevend de rode koraal duivel uit de fishonly bak verplaatst naar de special bak omdat hij bij de fish only bak niet snel genoeg was om voer te pakken.
Nu dus twee dwerg koraal duivels, een gele lipvis en een bicolor goby, 3 kruipende zeenaalden en een geringde zeenaald in de special bak.
 

Bijlagen

  • - goby.jpg
    - goby.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 75
  • - dwerg duivel.jpg
    - dwerg duivel.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 56
  • - geringde naald.jpg
    - geringde naald.jpg
    180 KB · Weergaven: 59
  • - naalden.jpg
    - naalden.jpg
    114,5 KB · Weergaven: 57
  • - rode duivel.jpg
    - rode duivel.jpg
    150,5 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Zijn heel grappig en nog het makkelijks te houden soort. Ze eten in een gerijpt bak van alles, pakken ook mysis en artemia maar ook artemia naupli. Zijn hele sociale beestje die elkaar gezeldschap opzoeken, zwemmen vaak ook bijelkaar in de bak.
Ze moeten alleen niet met te snelle en onrustige vissen samen zitten, deze pakken het voer anders te snel voor hun snuit weg.
 
wensen lijstje

zit ik zo voor mijn bak te genieten in het donker (nachtlicht).
Bedenk ik dat een wensenlijstje bijhouden wel handig is.
voor mijn specialbak:
- gekleurde gorgonen die ik nog niet heb (roze/blauw)
- scleronepthya en dendro nepthya die ik nog niet heb
- waaier gorgoon (kan ook in rif afhankelijk van eisen)
- harlekijn veilvis
- harlekijn garnaal ter bestrijding van brokkel sterren en ganzevoeten (toegevoegd 13juni2010)
- blauwe spons (aangekocht periode feb-apr. 2010.)
- gele spons (aangekocht periode feb-apr. 2010.)
- paarse spons (aangekocht periode feb-apr. 2010.) na en periode van harde groei (2 wkn), binnen enkel dagen uit elkaar gevallen
- rode spons
- fel gele haarster (toegevoegd 17feb2010)
- fel groen haarster (toegevoegd 17feb2010)
- voeder automaat die meer dan 4 keer per dag kan voeren (toegevoegd 13juni2010)
- Diverse zeepaardjes:
... Hippocampus Barbouri
... Hippocampus reidi, geel
... Hippocampus elongatus
... Hippocampus Erectus

voor mijn rif:
- scarus quoyi (mannetje)
- olivaceus - aangekocht op 6 feb 2010
- Duncansamnia - aangekocht op 29 jan 2010
- Groene of witte Blaasjes koraal (toegevoegd 3feb2010)
- Hamerkoraal (de versie die als een kam groeit met sikkeltjes) (aangekocht periode feb-apr. 2010.)
- meer blauwe, paarse, gele en roze steenkoraal (algemeen)
- blauwe of paarse Alveapora/Goniopora
- walter buttons (echter de huidige vraagprijs vind ik belachelijk, maar dat is maar mijn mening)
- IKS computer met Redox, PH en Temperatuur module (wacht op goeie aanbieding)
- Ozon generator (aangekocht periode feb-apr. 2010.)


Diversen:
- Led verlichting , als hoofd verlichting voor koralen bak (toegevoegd 13juni2010)

Dit lijstje wordt nog geupdate en afgeturf, laatste update 13juni2010
 
Laatst bewerkt:
Zijn heel grappig en nog het makkelijks te houden soort. Ze eten in een gerijpt bak van alles, pakken ook mysis en artemia maar ook artemia naupli. Zijn hele sociale beestje die elkaar gezeldschap opzoeken, zwemmen vaak ook bijelkaar in de bak.
Ze moeten alleen niet met te snelle en onrustige vissen samen zitten, deze pakken het voer anders te snel voor hun snuit weg.
thanks voor de beschrijving! wat heb jij er bij zitten aan vis nu??
 
helemaal gelijk SER, voorheen zaten ze met de zeepaardjes, maar die zijn verhuisd naar een kleiner bakkie. de naalden zijn wat makkelijker en blijven in de grote specialbak. Ik moet nog een paar turboslakken gaan inzetten om het stoffige aanslag op de stenen en wieren op te ruimen. een klein borsteltand zou ook wel goed werk verrichten, maar die word ook groter en gaat ook weer met het voedsel concureren van de andere slome eters. DILEMMA !
 
rif meting

vandaag de waarden van mijn RIF gemeten:
PH= 7,8000
SG= zout gehalte = 1,0213
KH= 8,5000
MG= magnesium=1267,5000
CA= calcium= 475,0000
NO2= nitriet <0,3mg/l
PO4= fosfaat = 0,0000
NO3= nitraat = 0,0000

PH is niet anders dan altijd, krijg het niet hoger dan dat, zal wel aan de test liggen.
KH is sind manden eindelijk boven de 6. mijn kalkreactor gaat eindelijk werken.
Calcium best aan de hoge kant.
Magnesium schommeld tussen 1200-1300, afhankelijk van meet moment en moment van toevoeging. ik doe 1x per week ~ 200-500gr magnesium poeder/granulaat doseren via sump.
na deze meting gaat er 200gram magnesium in de sump.

zoutgehalte word in de loop v.d. week verhoogd door verdampings water aan te vullen met gerecycled zoutwater.
 
Laatst bewerkt:
Special bak meting

gemeten waarden bij de specialbak:

SG= zout gehalte= 1,0223
KH= 12,5000
NH3/NH4+ = Ammoniak = 0,0000
NO2=Nitriet = 0,3mg/l:eek:, 2e schaal op de test
NO3 = nitraat meting (grijs )= 2,5p.p.m.
PO4 = fosfaat= 2mg/l :eek:, de hoogste schaal op de test

KH is hoog doordat er gisteren in de stenen geboord is en er is een 9kg koraalgrind gestort in de bak. Normaal is de KH ~7-8
Nitriet en fosfaat is me aan de hooge kant door het vele voeren van de filtervoeders.
ga het voeren drastisch minderen, de opvoerpomp gaat niet meer uit tijdens het voeren, mogelijk dat het beter gaat met de bacterien in de schelpenmassa van de sumpen, tevens door toevoeging van 9kg koraalzand in de bak heb ik meer biomassa, ga een druppelfilter inzetten.
De schelpen liggen al in de sump onder water, maar ik ga ze in een korf zetten en daar het overloop water overheen laten druppelen....een ouderwetse druppel/schelpen filter die ammoniak>nitriet>nitraat moet omzetten. nu blijf er gewoon teveel nitriet hangen door tekort aan biomassa.

de aanwezige koralen doen het ogenschijnlijk prima, geen nadelige gevolgen te merken.
mogelijk is de aanwezige nitiet toch de oorzaak dat de aarbei koraal het niet zo naar zijn zin heeft.
de dendro is ook ietsje kleine geworden dan toen hij aangeschaft was, vooral de eerste weken toen hij op de grond stond heb ik wat lossen naalden op de bodem zien liggen, maar nu hij opgehangen is staat nu wel dagelijks mooi uit.

gisternacht stond de donkerrode scleronepthya met zijn geel/rose poliepen uit, maar kan naar mijn idee veel grote worden. de orange/paarse stond overdag enigzins overeind maar geen poliepen gezien. De paarse gorgoon stond vandaag af en aan open en dicht, naar mijn idee kan hij veel mooie openstaan. We wachten af.....
 
Laatst bewerkt:
Fishonly meting

gemeten waarden van de fish only bak:
SG=zoutgehalte = 1,0150
NO2= nitriet = 0,3mg/l
andere waarden niet relevant dus ook niet gemeten.

nitriet is gestegen doordat alle biomassa is verwijderd, afstervende bacterien cultuur door koper behandeling en SG verlaging, dood weefsel van de vissen (slijmhuid de afgeworpen is).
SG gaat lanzaam omhoog d.m.v. het aanvullen van verdampingswater door zoutwater.
de vissen hebben niet te lijden onder de lage S.G. de stip blijf hierdoor wel weg. Koper en chemicaliën word momenteel verwijderd door via potfilter met kool te filteren.
 
hier wat foto's van voorbeelden van de powerfilter die ik tijdelijk/permanent toepast om zweefvuil tegen te gaan. Binnen 2 dagen zijn de watten volledig verstopt en gaat de pomp caviteren. De watten moeten dan vervangen /uitgespoeld worden. Oude watten filteren beter omdat de structuur compacter wordt na elke gebruik. Verse watten moet je altijd met heet water uitspoelen ander gaan je afschuimer uit z'n dak. Bij de laatste foto zijn de watten verwijderd.

Hoi, welk soort powerfilter gebruik je tegen het zweefvuil??
mvg
 

Bijlagen

  • - powerfilter.jpg
    - powerfilter.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 248
  • - powerfilter met watten.jpg
    - powerfilter met watten.jpg
    204,2 KB · Weergaven: 249
  • - powerfilter zonder watten.jpg
    - powerfilter zonder watten.jpg
    162,9 KB · Weergaven: 249
Hey glenn ,

Ik lees dat je weer flink hebt huisgehouden ....
hele mooie stukken aangeschaft weer .
Die paarse gorgoon vind ik super mooi, ik heb hem zien staan en als mijn bak goed was had ik hem genomen maar jahhhhh dat is nog niet het geval .
Verders is mijn ca al gestegen met 50 punten na 2 dagen toevoegen :biggrin:
Ik krijg wel het vermoeden dat die bruine zooi in de bak weer toe neemt :mad::mad:
Dit zal toch niet te maken hebben met het ca gehalte????
Mijn watten zitten dus al na een dag vol Dus zoveel rotzooi trekt hij uit de bak (aanrader ) als je veel zweefvuil hebt .
Nou we faxuh

hoiiiiii
 
Bovenaan