Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

nu met de nikon ipv mobiel i900

de nikon kan het beeld toch dichterbij trekken door zijn zoom optie.
maar blijf toch met een waas zitten...hoe kan ik dit verbeteren??
de focus lijkt toch wel goed maar er is een waas buiten de focus punt om.
 

Bijlagen

  • blauwe gorgoon nikon.jpg
    blauwe gorgoon nikon.jpg
    144 KB · Weergaven: 47
  • blauwe gorgoon nikon (2).jpg
    blauwe gorgoon nikon (2).jpg
    101 KB · Weergaven: 44
  • roodgeel gorgoon nikon.jpg
    roodgeel gorgoon nikon.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 43
Nikon bij daglicht

Bij mijn laatste poging bij daglicht heb ik wat scherperen foto's kunnen maken. blijkbaar is bij nikon goeie foto's maken een hele studie, want de automatische stand maakt bagger foto's, vaag en uit focus over of onderbelicht......teveel om op te noemen.
hier foto's gemaakt met nikon van mijn Menella sp., aardbeikoraal en haarster
 

Bijlagen

  • h haarster nikon macro full light.jpg
    h haarster nikon macro full light.jpg
    189,4 KB · Weergaven: 40
  • h aardbei nikon fulllight.jpg
    h aardbei nikon fulllight.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 41
  • h roodgele gorgoon macro nikon full light.jpg
    h roodgele gorgoon macro nikon full light.jpg
    161 KB · Weergaven: 39
  • h roodgele gorgoon macro nikon full light1.jpg
    h roodgele gorgoon macro nikon full light1.jpg
    173 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
stip onder controlle

Bij de koraalduivelbak is de stip onder controlle.
Alle vissen zijn stipvrij en zwemmen gewoon rond in de kale bak.
Gisteren de afschuimer weer aangezet met een nieuwe bruishoutje n.r2
Vandaag potfilter met kool bijgezet om de restant koper te verwijderen.
De power filter verwijderd omdat er amper zweefvuil nog in de bak is. Powerfilter in de hoekbak ingezet omdat daar de bodem nogal veel ditritus heeft en ik daar binnenkort de boel gaat omgooien.
stand tot heden van de koraalduivelbak:
1x juffer, 1x gele dwergkeizer, 1x grote volitans dood.

Omdat de grote koraalduivel dood is, doop ik nu deze bak om tot:
"FISH ONLY BAK"
 
De aardbei koraal is nu al iets meer dan een maand oud en heeft al 3 plekken gehad.
De laatste plek is bovenin de midden pilaar in de special bak.
De haarster had zich al een week net onder de aarbeikoraal gepositioneerd.
Volgens mijn ega was dat de reden dat de aarbei koraal niet open gaat.
Ik luister naar mijn ega:biggrin: en gaf gisteren de haarster een zet en hij zet 'm op 't lopen richting bodem van de bak. Grappig om te zien hoe die dingen kunnen lopen.
Vandaag is de aardbeikoraal voor het eerst weer wat meer open dan daarvoor.
op 10 dec een paar dagen na aanschaf, was hij eigenlijk veel mooier open geweest. (op sinterklaas aangeschaf). je zag duidelijk de tentakels uitstaan en het mondje was duidelijk zichtbaar

eerste foto is van 10 dec toen het donker was, tweede foto is van vanavond bij verlichting nog aan.
 

Bijlagen

  • Aardbei koraal.jpg
    Aardbei koraal.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 34
  • h aardbeikoraal2.jpg
    h aardbeikoraal2.jpg
    118,5 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Glenn, voer je wel eens met rode plankton in de bak met de aardbei? Ik merk hier dat hij daar onmiddellijk op reageert. Als ie dan eenmaal open staat proberen met grover voer zoals mysis te voeren.
 
V.w.b. de foto's, die heb je verkleind en/of nabewerkt met een programma wat de Exif informatie van de foto niet bewaard. Ik kan dus de instellingen van je camera die je gebruikte toen je de foto maakte, niet meer zien. Zo wordt het lastig je een tip te geven. Probeer eens een foto te plaatsen waarbij je dat niet hebt gedaan. Misschien kan ik je dan verder helpen.
 
hoi ed, hier zijn ze dan:).
dit de beste foto die ik ooit met deze camera heb gemaakt. meestal is het off-focus.
deze zijn met photoshop behandeld en laat de eigenshcappen inderdaad ongemoeid.

de automaat van de nikon camera heeft duidelijk moeite met blauw en lichte kleuren waarbij er veel licht van boven komt en de flist is zowieso bagger, die zet ik altijd uit
 

Bijlagen

  • nikon best redyellow1024.jpg
    nikon best redyellow1024.jpg
    153,1 KB · Weergaven: 56
  • Nikon best blue 1024.jpg
    Nikon best blue 1024.jpg
    143,5 KB · Weergaven: 47
  • nikon best orange1024.jpg
    nikon best orange1024.jpg
    136,5 KB · Weergaven: 46
Vanmiddag op bezoek geweest bij Glenn.
Hij deed de deur nog net niet open in zijn duikpak. ;)
De aquaria zien er goed en verzorgd uit.:)
Nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en laat maar even weten wanneer je hier langs wilt komen.
 
glenn.. aardbei koraal staat mooi.. maar kan veel mooier open :) je mot ff wat fijn voer erboven doen (stroming uit).. dit kan ook als licht aan is.. doe ik namelijk ook en dan gaan de poliepen eg wel mooi open.

het ziet er allemaal wel weer mooi uit.

peace

Ser
 
hey mike, vandaag gaat het niet worden. ik moet nog zoveel doen en daarna ga ik ff naar de fitness/zwemmen en pak gelijk een sauna:biggrin:.

geduld parelvisser... ik leg het later uit met wat foto's
moet nu weg..........

Stekjes lopen niet weg ;).
Laat maar even weten wanneer het jou uitkomt.
Sportse!
 
Hi Glenn,

Van de eerste foto zijn de instellingen:
  • Exposure Time=1/5"
  • F Number=F4.7
  • ISO Speed Ratings = 100
  • Exposure Program = Normal program

Je gebruikt zo te zien je Nikon Coolpix E4500 op de automaat. Het toestel kiest voor jou de bovenstaande instellingen. Beter is dus zelf kiezen, daarom hieronder wat uitleg.

Sluitertijd/Exposure Time
Met een belichtingstijd van 1/5" heb je al heel snel last van bewegingsonscherpte. Enerzijds door dat niemand voor 100% onbewogen kan staan, anderzijds doordat in dit geval je gorgoon door de stroming zal bewegen. Je kan dit deels oplossen door een statief te gebruiken en de camera te bedienen met een afstandbediening of als je die niet hebt de zelfontspanner. De stroming uit zal voorkomen dat je gorgoon beweegt en voorkomt ook weer bewegingsonscherpte.
Mijn ervaring is dat je met sluitertijden langer dan de 1/125" (1/250" is dus korter :rolleyes:) het lastig is geen bewegingsonscherpte te krijgen als je uit de hand fotografeert.

Diafragma/F Number
Je camera heeft gekozen voor een diafragma van F4.7. Dit zal er voor zorgen dat het beeld scherp is rondom het scherpstel punt en verder daar buiten het beeld steeds vager wordt (scherptediepte). Wil jij een detailfoto waarop alles scherp wordt weergegeven zal je F-getal hoger moeten zijn. Bijvoorbeeld F22. Hiervoor is wel meer licht of een langere belichtingstijd nodig dan een foto bij F2.8. Deze waardes hebben dus met elkaar te maken.

ISO waarde/Speed Rating
Je camera heeft op de ISO waarde 100 gestaan bij het maken van deze foto. Sommige camera's hebben een auto ISO instelling welke zelf voor een optimale ISO setting kiest. Heeft je camera dat niet moet je deze met de hand aanpassen. Hoe lager de ISO waarde hoe minder ruis op de foto, echter hoe meer licht je nodig zal hebben voor een goede foto. Bij het maken van dergelijke foto's kom je het best uit de voeten met 400 of 800 ISO. Hoe hoger je gaat, des te meer ruis, dus bijvoorkeur zo laag mogelijk.

Belichtingsprogramma/Exposure Program
Voor het fotograferen van koralen zet je de camera voor de verandering eens op de diafragmavoorkeuze stand (A). Kies vervolgens een wat hoger F getal, bijvoorbeeld F15 of hoger. Zet je ISO op 400 of 800. Hierdoor zal je een paar stops winnen op je belichtings/sluitertijd.
De camera berekent vervolgens de benodigde sluitertijd voor de foto. Controleer in de display van de camera wat de sluitertijd wordt. Mocht in de display de sluitertijd waarde knipperen, moet je een stapje omlaag in het F-getal. Herhaal dit proces totdat de belichtingswaarde niet meer knippert.
Bij langere sluitertijden (< 1/125" bijv. 1/5") kan je beter een statief gebruiken.

Voor het fotograferen van snelzwemmende vissen gebruik je niet het programma diafragmavoorkeuze maar sluitertijdvoorkeuze. Kies de gewenste sluitertijd bijvoorbeeld 1/250" en je laat de camera het diafragma berekenen. Omdat de belichting in dat geval maar 1/250ste van een seconde duurt, zal een vis in een fractie van een seconde op de sensor worden geregistreerd en is er weinig kans op bewegings onscherpte. Wel zal het diafragma vaak omlaag gaan en zal de achtergrond van de foto vaag worden weergegeven.

Voor nog meer uitleg over het bovenstaande, zie de handleiding.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en laat maar komen die foto's.
 
zo, net terug van de fitness centre.
25min aan de crosstrainer...20min op de loopband...25min aan de toestellen gehangen....10min banen trekken en 30min bubblelen en sauna.....maakt echt een nieuw mens van je:).

hai ser, ik gooi zowat de mysis e.d. op z'n kop, maaren echt pakken doetie nog niet. Gaat wel open maar die tentakels willen er nog niet zo uitkomen. Ik moet trouwens ook weer een keer bij jou langskomen kijken, want die van jou ziet er prachtig uit. Maandag avond ben ik in de buurt denk ik.

Mike we spreken volgende week een avond af dan kom ik naar je mooie bak kijken, neem dan gelijk de stekken voor je mee.

hoi taurus, bedank voor je compliment, geef me weer inspiratie om flink wat moois te maken van mijn dagboek. (zonder inspiratie werkt er niks:biggrin:)
 
edwin bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier heb ik wat aan. is in zeer duidelijke taal en begrijpelijk voor een "niet" camera gek als ik. Ik heb me nooit echt geintereseerd voor fotograferen maar door de aqua hobby in de huidige form begint het wel te komen. Ik moet me helaas scharen bij de grote groep mensen die eerst gaan tobben en daarna pas de handleiding gaan lezen:biggrin:. ik ga in de komende dagen mezelf als missie stellen leren omgaan met die k*t camera. Misschien ga ik hem ooit een prachtige camera vinden, was toen ik hem kocht als beste uit de test gekomen:(.
 
Succes, ik heb er alle vertrouwen in :biggrin:. Ga anders eerst eens experimenteren met de instellingen van de camera. Een handige truc is thuis aan de eettafel een object neer zetten, en dit object met diverse instellingen te fotograferen. Maak zo 10 tot 20 dezelfde foto's vanaf dezelfde plek van hetzelfde onderwerp. Bekijk vervolgens de foto's op de PC en zie(leer) wat de verschillende instellingen met je foto's doen. Een foto met F/4 en een foto met F/22 ziet er heel anders uit. Veel plezier met experimenteren.
 
hoi parelvisser,
ik noem het een powerfilter, maar het is niks anders dan een zelf gefabriceerde bouwsel bestaande uit een krachtige stromingspomp of opvoerpomp van 2000-3500l/u met bij de aanzuigkant een geperforeerde buis waaromheen watten wordt gewikkeld. Deze hang ik tijdelijk of voor langere tijd in de aquarium. Voordeel van een dergelijk filter is dat je geen opvoer verlies heb en het stof kleeft lettelijk aan de watten. Daar kan geen enkel opvoerpomp of overloopfilter tegenaan. Binnen een uur is je bak kraakhelder.
Nadeel is dat de watten elke 2 en maximaal 4 dagen verwisseld of uitgespoeld worden. Tja moet het maar zo zien......dat rommel blijft anders is je bak zitten zeg ik dan......:biggrin:

ik zal later nog wat foto's plaatsen van voorbeelden.

Hoi, welk soort powerfilter gebruik je tegen het zweefvuil??
mvg
 
Bovenaan