Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

ik ook, wat en gedoe zeg...bak ziet er zielig uit nu..

wie heeft er ervaring met: stop parasite van seachem ?

je heb:
1- verse knoflook (niet schadelijk voor koraal, maar niet altijd toereikend)
2- odinex van eSHa. Hier heb ik nog geen ervaring mee. (volgens bijsluiter niet schadelijk voor lagere dieren, maar ik heb mijn twijfels)
3- koper (laatste redmiddel, meestal effectief... echter schadelijk voor koraal)

seachem zou ook niet schadelijk zijn voor lagere dieren

waar moet ik seachem klasseren, bij 1,2of 3 ?


QUOTE=vanvelzen;638663]Tjonge Glenn,
het zit je even niet mee.... :(
Hoop van ganser harte dat het hierbij gaat blijven!
Sterkte.[/QUOTE]
 
Glen ikzelf heb er geen ervaring mee maar hoor er redelijk vaak goede reacties over weet dat romberg (sponsor) er positief over is. Jammer van je kd heb hem ooit eens mogen zien zwemmen wat een pracht dier. Sterkte verder met je verlies.
 
Jammer Glenn :(.
Misschien dat de SG verlaging on-top op de CU te veel van het goede is geweest voor de vissen. Het veranderen van de SG is bedoelt om de parasiet te doden, maar dat doe je met de koper ook al. Overigens is er nog veel discussie over de effectiviteit van het aanpassen van het zoutgehalte op de Cryptocaryon(stip) parasiet. De vis krijgt hierdoor natuurlijk ook een opdonder en verzwakt nog meer. De combo CU en UV had afdoende moeten wezen. De UV pakt de vrijzwemmende theronts aan en de koper de paracitaire trophonts en cysten. Persoonlijk zou ik de volgende keer de zout verlaging achterwege laten.
Knoflook en op knoflook gebaseerde (allicine) middeltjes zijn eerder preventief dan effectief in de strijd tegen stip. Zie het als vitaminen voor de vis. Een gezonde vis zal minder snel vatbaar zijn. Wij eten immers ook knoflook omdat het gezond is (en niet omdat het zo lekker ruikt :rolleyes:).
Over de andere middeltjes heb ik niet direct een mening behalve dat het zonde is van je geld :rolleyes:.
 
hoi dennis en edwin,
bedankt voor het meedenken en jullie support.

ik ga er mijn voordeel me doen ...

vandaag geen verliezen ...

vanmiddag ff bij WW geweest en heb mezelf weer blij gemaakt met de volgende mooie en grote stukken koraal:
Flower koraal (rif)
Gele tubinaria plaat (rif/special?)
Blauwe gorgoon (special)
Donkerrode gorgoon met felle gele poliepen ... Menella sp. ... (special)

twee voor mijn rif en twee voor mijn speciale bak.
ik twijfel of ik de tubinaria niet liever in de seciaal bak zou moeten zetten. deze bak krijg volop 3-4x per dag fijnvoer/prut maar de verlicht is de helf minder.
iemand suggesties ?????

foto's volgen als mijn rif/special/hoekbak gereorganiseerd heb. Het wordt een hele operatie.
 
Laatst bewerkt:
heb hier een groene tubinaria met gele poliepen deze staat eigenlijk in de schaduw ( onder een overhangende steen ) merk niet dat hij hier last van heeft. staat al een maand of 2 zo.
 
bedank voor de tip feije-wendy
hoe is je ervaring met de poliepen, staan ze vaak open en voer je ze bij ?
merk je dat de kleur anders wordt bij meer of minder licht of mak dat niet uit? heeft het zooxantellen of is het overwegend een plankton eten.

heb hier een groene tubinaria met gele poliepen deze staat eigenlijk in de schaduw ( onder een overhangende steen ) merk niet dat hij hier last van heeft. staat al een maand of 2 zo.
 
de poliepen staan hier gewoon mooi open. ik voer de tubinaria niet bij doe wekelijk 4 blokken plancton in het aquarium. hij doet het goed de kleur is ook het zelfde als toen ik hem plaatste.

mooie dieren heb je erbij.
 
Bedank voor de info feije-wendy, in dat geval ga ik hem in mijn rif zetten. De special bak is alleen voor lastige gevallen:biggrin:.

mijn verdiet is bijna voorbij aad, vooral als ik naar deze soorten kijk, sommige was ik al een tijd op zoek naar.

dank je ron, 'tis inderdaad is het niet in rotterdam gevallen ron. Ik zei nog tegen mijn vrouw hou me tegen anders ga ik de winkel leegkopen:biggrin:. Er stond deze keer zoveel moois dat ik me gewoon niet kon inhouden.....voor de zoveelste keer....

vandaag de hele dag bezig geweest mijn special bak te modificeren.
- juwel wand verwijder, voor meer doorstroming in de afvoerkolom.
- tunzi pomp op magneten gezet die ik van marco-w heb, bedank marco.
- powerfilter verplaats naar kopse wand , beter "uit het zicht".
- de twee nieuwe gorgonen vastgezet d.m.v. het boren van gaten in de kolom en tywraps. op een later tijdstip prop ik reefconstruct of cement ertussen en gaan de tywraps weg.
- een deel van de caulerpa verwijderd, ik weet nog niet of ik de caulerpa er volledig uit ga halen of gedeeltelijk laat zitten. hang een beetje af of ze niet te storend hard gaan groeien over de gorgonen en dendro's.
- verlichting aangepast ( de originele verlicht omgebouwd naar 30W i.p.v 38w)
er zaten 2x 30w kleur 865 en één grolux 38w in de interne kap, omdat ik deze gedeeltelijk al had gemodificeerd.
nu heb ik de volledige kap gemodificeerd naar 4x 30watt, erkomen straks 2x 30w kleur 865 en 2x 30w blue in. ( voorlopig draai ik nu nog op 3x 30w kleur 865 en één 38w grolux. (deze had ik toch nog liggen.)
Reden voor de modificatie is dat de 38w lampen absurd duur zijn, niet echt gangbaar zijn.
ze zijn alleen te koop in de aqua-handel en kosten tussen de 25-35 euro per stuk ! belachelijk gewoon ! de 30watt lamp zijn wat gangbaarder en kosten bij de electra zaken voor kleur 865 nog geen 3 euro en de blauwe nog geen 8 euro. Ik laat me niet graag naaien:mad:.

de rood gele gorgoon staat al aan en af open en dicht.
de blauwe gorgoon is nog niet optimaal open geweest, maar dat zou ik ook niet doen na zo'n lange reis van bali naar rotterdam:biggrin:.
als ze optimaal open gaan zal ik de foto's posten
 
Laatst bewerkt:
kalk reactor in onderhoud

mijn zelf gemaakte kalkreactor van 5L, was lek gegaan doordat de uitstroom afgeklemd was door de deksel van mijn rif. Eerst knalde de borgklem van het pomphuis eraf (afgebroken:mad:). Ik heb er n.l. een doseerpomp op zitten die nogal wat druk kan opbouwen (11bar:eek:). De pomphuis heb ik gewoon teruggezet en met tywrap op z'n plek gehouden. Ik dacht dat gaan nooit meer los, echter had ik nog steeds een kleine lek, blijkt dat een lijmverbinding op de bodem doorvoer is gaan lekken. Op deze plek staat de meeste druk, dus moest ik alles afkoppelen om het te gaan plakken en laten uitharden. Dit kost dus 2 dagen met de pvc lijm, tot die tijd in mijn kalkreactor buiten bedijf:mad:. Morgen ff kijken als de laag dik genoeg is en uitgehard is.
 

Bijlagen

  • kalkreactor1-2.jpg
    kalkreactor1-2.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:
GEEN steenkoralen in deze bak, behalve de aardbeikoraal.
De bak is 450 liter, 4x30watt=120watt T8.
Dat is dus 0,26Watt/liter.
Meer dan zat voor deze soorten, want ze hebben zooxantelen.
De paar andere gorgonen en leders zijn niet zo kieskeurig, die gedijen nog bij kaarslicht (bij wijze van spreken dan:biggrin:).
 
close up's

een paar close ups
- de blauwe gorgoon staat bij de hele dag voor 80% van de polipen open
- de geelrode Menella sp. staat meer dicht dan open...allen als je voert gaat hij ff open.
- de roze staat 40% van de tijd open.
bij alle plankton voedende gorgonen staan de poliepen 's nacht wel vol open, nu nog hun pracht overdag tonen.:)
- de aardbei koraal wilt niet echt open:( , je ziet hem wel wat groter opblazen en wat klein gele stippen van tentakles maar geen echte mooie tentakels. zodoen pakt hij niet echt voer. ('s nachts idem)
- de dendro staat 80% van de tijd mooi vol. Soms laat ie zich leeglopen en hang ie ook als een zielig hoopje.
- roodgele zeester lijk wel een kunst voorwerp, hij verplaatst zich amper wie weet waarom? de zandzevende steren in deze bak lopen toch af en aan.
 

Bijlagen

  • h dendro.jpg
    h dendro.jpg
    144,5 KB · Weergaven: 54
  • h blauwe gorgoon1.jpg
    h blauwe gorgoon1.jpg
    276,6 KB · Weergaven: 68
  • h blauwe gorgoon2.jpg
    h blauwe gorgoon2.jpg
    225,3 KB · Weergaven: 58
  • h roodgeel gorgoon.jpg
    h roodgeel gorgoon.jpg
    218,5 KB · Weergaven: 55
  • h roodgeel gorgoon4.jpg
    h roodgeel gorgoon4.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Bovenaan