Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

naso

vandaag in mijn specialbak een tunze6080 streamer en een powerfilter bijgezet omdat door het vele voeren er teveel bezinksel en ditritus op de bodem en in de hoeken van de bak verzamelde, met als gevolg een vuil ogende bak met en opstekende flap op de caulerpa en roodwier. Tevens alle dood en bealgd wier verwijderd. Een groot stuk fijne gorgoon in deze bak gezet, stond in de weg in mijn hoekbak. Op de foto zie je het oppervlaktewater duidelijk bewegen, een groot verschil met voorheen.
hopelijk is de bak met een paar dagen schoon en helder.
Mijn naso heeft de eerste week slecht gegeten, wilde alleen maar rode muggelarven en keek niet om naar ander voer. Sinds het snoeien en aanpassen stroming begint hij drifting de caulerpa uit te dunnen. Hopelijk is dit het begin dat hij ander voedsel gaat verkennen.
 

Bijlagen

  • powerfilter.jpg
    powerfilter.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 75
  • tunze.jpg
    tunze.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 70
  • stroming plus.jpg
    stroming plus.jpg
    145,8 KB · Weergaven: 74
  • gorgoon.jpg
    gorgoon.jpg
    131,4 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:
stroomuitval

gisteren 0:30 thuis en alles was donker, blijkt de stroom vanaf 10:00 uitgevallen te zijn. Aardlek doorgeslagen water op de vloer en de aardlek was niet aan te zetten. Aardpen uit de bak getrokken en de spanning alsnog aangezet.
spanning op de bak gemeten op 220volt. de sump is als gevalg van de stroomuitval overgelopen omdat de opvoerpomp uitstroom is gaan hevelen.
ik was bij de laaste modificatie vegeten de antihevel gaten bij de uitstroom te boren. gelukking vie het nog mee en is er een liter of 3-5 op de vloer geraakt. Granieten vloer dus geen vegen met dweilen en klaar.

later heb ik de boosdoener opgespoord. Blijkt een powerhead te zijn, de stekker omgedraaid en toen was de rest spanning nog 16volt ....blijkt dat alle appratuur bijelkaar toch een kleine lekspanning geeft.

eind goed al goed, geen schade aan dieren en koralen zo te zien.
 
k*t......
vanmorgen weer stroom uitgevallen, aardlek eruit.
oorzaak weer de powerhead.....deze keer heb ik hem eruit gehaald. Er kwam een dikke vonk uit de pomp vandaan en de boel ging flink stinken, wat blijkt de draad naar de behuizing was gewoon poreus en bij het uithalen is het zelfs finaal afgebroken. Er stond dus letterlijk 2 draden met 220V op de bak.
Weer een plens water in de woonkamer. Ik moet nog uitzoeken waarom er teveel water in de sump was, want dat is een fout.
Normaal mag het water in de sump niet hoger zijn dan een aangegeven maximum, maar blijkbaar is het hier overheen gegaan.
foto's volgen.
 
Nou Glenn kan je vertellen dat 220 volt niet echt lekker aanvoelt hoor....!

Nu alles weer recht breien en weer dweilen.

Succes!
 
Je overleeft het wel, maar lekker is het niet....een soort schokkerig geprik.

ik heb weleens in een ver verleden op 380v gehangen. (krachtstroom rail) ik kan je verzekeren dat dat geen pretje is.... er gaat echt een schok door je heen ... je spieren zijn samengetroken en ff van slag daarna.

bijgaande foto's van de kortsluiting makende pomp met wat over is van de snoer.
 

Bijlagen

  • pomp1.jpg
    pomp1.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 69
  • pomp2.jpg
    pomp2.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 62
  • pomp3.jpg
    pomp3.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Glenn,

Ik wil je graag bedanken voor je medewerking aan dit forum, ook voor de ontvangst bij je thuis.
Tevens wens ik je een goede jaar wisseling toe en ik wens je al het goede voor 2010.

Ik hoop dat we nog lang kunnen genieten van je ervaringen.
 
Eensgelijks jan ....

Tevens een fijn jaarwisseling en een voorspoeding 2010 aan alle forumleden.

Morgen ga ik lekker knallend het nieuwe jaar in, er staat al een authentieke 100duizend klapper klaar....:biggrin:

Glenn,

Ik wil je graag bedanken voor je medewerking aan dit forum, ook voor de ontvangst bij je thuis.
Tevens wens ik je een goede jaar wisseling toe en ik wens je al het goede voor 2010.

Ik hoop dat we nog lang kunnen genieten van je ervaringen.
 
Ik had niets anders verwacht van jouw.....veel plezier!

Eensgelijks jan ....

Tevens een fijn jaarwisseling en een voorspoeding 2010 aan alle forumleden.

Morgen ga ik lekker knallend het nieuwe jaar in, er staat al een authentieke 100duizend klapper klaar....:biggrin:
 
stip in koraalduivelbak

mijn koraalduivelbak van 350L heeft stip.....:mad:
ruim een week of 3 geleden kreeg de volitans last van een paar stippen en licht troebele ogen.

nu heeft mijn sohal ook stip...:mad:

heb al malachiet en knoflook geprobeerd, echter zonder resultaat.:mad:
verlichting gisteren nacht en vannacht aangelaten.

tevens vandaag 90L water vervangen met osmose water, daardoor ging de SG van 1,022 > 1,016

nu afwachten.....
 
Re: stip in koraalduivelbak

Hey glen,
Dat is ff balen,
heb ik het eindelijk onder controle de stip en is het nu bij jou raak .
En dan ook nog de powerhead die tegen zit balen man :mad:.
Nou hopen dat je er snel weer van af komt .
Maar jou kennende gaat dat vast en zeker lukken .
in iedergeval een goed uiteinde en we zien elkaar volgend jaar weer :biggrin:
en dan maar hopen dat onze bakken weer gaan presteren :p

gr
sander
mijn koraalduivelbak van 350L heeft stip.....:mad:
ruim een week of 3 geleden kreeg de volitans last van een paar stippen en licht troebele ogen.

nu heeft mijn sohal ook stip...:mad:

heb al malachiet en knoflook geprobeerd, echter zonder resultaat.:mad:
verlichting gisteren nacht en vannacht aangelaten.

tevens vandaag 90L water vervangen met osmose water, daardoor ging de SG van 1,022 > 1,016

nu afwachten.....
 
naso en gele pincetvis dood

naso en gele pincet vis dood op 2 jan :mad:.
ooraak onbekend. mogelijk toch verzwakt omdat ze niet goed aten.
kan ook de stress zijn van een tunzi pomp die bij aanslaan gaat tikken,
of doordat er de laatste dagen in de buurt vuurwerk is afgestoken.
wie weet.... ben al enige tijd geen vis kwijtgeraakt en had de moed al weer opgepakt om nieuwe vissen in te zetten ... en en nu ineens 2 tegelijk.
 
oke.. ik heb sinds zaterdag een naso in een bak zitten van iets meer als 300 liter , maar ik vind dat de bak wel erg klein is voor deze vis.. heb me een beetje vergist in de maat van de vis..

gr
 
Bovenaan