Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Het bewijst idd dat dat niet altijd zo is.
Maar kan het zijn dat omdat jou bak zo volgroeid is en er zoveel leven in zit, dat bepaalde processen bij jou en andere volgroeide bakken zo is, maar niet geld voor minder volgroeide bakken?

ik ben voorstander van duurzame oplossingen, puur omdat dit op den langeduur minder tijd, energie en geld kost.
Daarom bestrijd ik problemen gericht bij de bron met "natuurlijke" middelen en niet met "lapmiddelen" of "totale oplossingen"

een volgroeide bak komt alleen zover als de zaakjes op orde heb.
er steekt onderweg naar een mooi bak altijd meerdere problemen of plagen de kop op.
hoe je hiermee omgaat bepaald hoever je komt.
als je geluk heb blijven de problemen
lang weg, maar als de klap komt is die des te harder (als een donderslag bij helder hemel).

het help dus om je scala aan kennis, hulpmiddelen en oplossingen klaar te hebben voor het geval je het tegenkomt.

bv.
cyano kan je voorkomen door te voldoen aan een aantal voorwaarden. zie daarvoor mijn cyano topic.

verkleurend zand of cyano op zand, door bodem dieren inzetten.

algenfase kan je voorkomen door simpelweg niet je bak niet in 1 keer vol te gooien met vers levend steen.

aptasia voorkom je door niet meer te voeren dan je vissen nodig hebben.

crashes voorkom je door je 3 cruciale waarden wekelijks te meten.
PH bewaking raad ik zelf 24/7 aan omdat dat een vroege graadmeter is van
een aanstaande crash.

werken met de juiste verlichting en elke 6 maanden je T5 vervangen als een vaste regel aanhouden.

wilde aangroei en overvloedig algen in de bak dien je te vermijden, want deze tasten de koralen aan. zij het door afgifte van gifstoffen of extremen opname van cruciale mineralen.

m.a.w.
je moet proberen alles in balans te houden door escalaties voor te zijn.



Happy Reefing, GlennF.
 
ik ben voorstander van duurzame oplossingen, puur omdat dit op den langeduur minder tijd, energie en geld kost.
Daarom bestrijd ik problemen gericht bij de bron met "natuurlijke" middelen en niet met "lapmiddelen" of "totale oplossingen"

een volgroeide bak komt alleen zover als de zaakjes op orde heb.
er steekt onderweg naar een mooi bak altijd meerdere problemen of plagen de kop op.
hoe je hiermee omgaat bepaald hoever je komt.
als je geluk heb blijven de problemen
lang weg, maar als de klap komt is die des te harder (als een donderslag bij helder hemel).

het help dus om je scala aan kennis, hulpmiddelen en oplossingen klaar te hebben voor het geval je het tegenkomt.

bv.
cyano kan je voorkomen door te voldoen aan een aantal voorwaarden. zie daarvoor mijn cyano topic.

verkleurend zand of cyano op zand, door bodem dieren inzetten.

algenfase kan je voorkomen door simpelweg niet je bak niet in 1 keer vol te gooien met vers levend steen.

aptasia voorkom je door niet meer te voeren dan je vissen nodig hebben.

crashes voorkom je door je 3 cruciale waarden wekelijks te meten.
PH bewaking raad ik zelf 24/7 aan omdat dat een vroege graadmeter is van
een aanstaande crash.

werken met de juiste verlichting en elke 6 maanden je T5 vervangen als een vaste regel aanhouden.

wilde aangroei en overvloedig algen in de bak dien je te vermijden, want deze tasten de koralen aan. zij het door afgifte van gifstoffen of extremen opname van cruciale mineralen.

m.a.w.
je moet proberen alles in balans te houden door escalaties voor te zijn.



Happy Reefing, GlennF.

Doel je er hierbij op dat de gifstoffen van leders icm sps koralen geen rol spelen in alle aquariums, of bij ontwikkelde aquariums, of dat er maatregelen zijn getroffen om dit te voorkomen?
Of is gewoon niks van waar?
 
een weet vraagje...

Hoe pak je een overloopkamer aan die volgegroeid is met aptasia?

ik ben benieuwd naar inventieve ideeen...


Happy Reefing, GlennF.

De waterhoogte in je aquarium verlagen, de uitstroom van je water uit je sump halen en in een aparte container doen. Je overloopskamer vullen met azijn oid en na een tijdje te laten weken alles in de container over hevelen [emoji4]
 
Doel je er hierbij op dat de gifstoffen van leders icm sps koralen geen rol spelen in alle aquariums, of bij ontwikkelde aquariums, of dat er maatregelen zijn getroffen om dit te voorkomen?
Of is gewoon niks van waar?
niet in mijn aquarium..
als het elders wel het geval is, ben ik benieuwd naar de overwnkomsten en verschillen.

Happy Reefing, GlennF.
 
De waterhoogte in je aquarium verlagen, de uitstroom van je water uit je sump halen en in een aparte container doen. Je overloopskamer vullen met azijn oid en na een tijdje te laten weken alles in de container over hevelen [emoji4]
bingo gelijk goed..

ik zou gewoon koud kraanwater gebruiken na 10 minuten weken is alles dood.
met hoge concentraties azijn rommelen in een draaiend bak is vragen om ongelukken.

je heb bonus punten!

Happy Reefing, GlennF.
 
bingo gelijk goed..

ik zou gewoon koud kraanwater gebruiken na 10 minuten weken is alles dood.
met hoge concentraties azijn rommelen in een draaiend bak is vragen om ongelukken.

je heb bonus punten!

Happy Reefing, GlennF.

En toen was t berichtje net ff iets anders [emoji12]
Ik zat later ook te denken aan dat ik m'n overloop dan wel een paar keer goed zou moeten spoelen voor m weer in gebruik te nemen.
 
Het bewijst idd dat dat niet altijd zo is.
Maar kan het zijn dat omdat jou bak zo volgroeid is en er zoveel leven in zit, dat bepaalde processen bij jou en andere volgroeide bakken zo is, maar niet geld voor minder volgroeide bakken?

zal een poging wagen, is een bak van nog geen drie jaar oud volgroeid en zo ja heb ik niets gezegd , zo niet, onze bak is ook een gemengd rif , leders , soft en acropora bijeen waarbij sommige leders zelfs zo dicht naast de steenkoralen staan dat ze elkaar raken , met een wissel van 8a9 % per maand geen problemen met een van de soorten en over kool filteren voor een dag of twee doen we eigenlijk alleen als er veel van de leders gesnoeid zijn anders nooit , het enigste wat hier 24/7 meedraait is een uv van 11 watt als preventie tegen stip in verband met de doktersvissen
 
En toen was t berichtje net ff iets anders [emoji12]
Ik zat later ook te denken aan dat ik m'n overloop dan wel een paar keer goed zou moeten spoelen voor m weer in gebruik te nemen.
dat zou ik daarna zeker doen, om alle dood rommel weg te spoelen.

Happy Reefing, GlennF.
 
zal een poging wagen, is een bak van nog geen drie jaar oud volgroeid en zo ja heb ik niets gezegd , zo niet, onze bak is ook een gemengd rif , leders , soft en acropora bijeen waarbij sommige leders zelfs zo dicht naast de steenkoralen staan dat ze elkaar raken , met een wissel van 8a9 % per maand geen problemen met een van de soorten en over kool filteren voor een dag of twee doen we eigenlijk alleen als er veel van de leders gesnoeid zijn anders nooit , het enigste wat hier 24/7 meedraait is een uv van 11 watt als preventie tegen stip in verband met de doktersvissen
jou bak is zo goed als vokgroeid anja.
maar jij heb ook een steil leercurve gehad. als absolute beginner in 1 jaar een prachtige bak meer zetten deden weinigen je na...

ik gebruik nooit kool en wisselt niet.
ook niet na het snoeien en rpmmel in de bodem en royaal gebruiken van reefcement e.d.

wel altijd uv en ozon voor de vissen.
natuurlijk doet zowel uv en ozon goed werk m.b.t. water kwaliteit en verwijdering van kleuring.


Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
Hoi
ik lees veel op het forum en gebruik eigenlijk wat ik denk dat bij mij past.
nu moet ik zeggen mijn bak is niet speciaal en heb momenteel veel last van bruine alg!

maar ik moet zeggen dat ik veel aan Glen zijn dagboek heb gehad en nog steeds heb!
ik gebruik geen dsr, omdat ik eigenlijk altijd van verschillende methodes gebruik wat ik denk dat
voor mij werkt! (Nogmaals mijn bak staat er niet goed bij!)

maar ik ben een aantal keer 2x dacht ik over 3 a 4 jaar tijd blij Glen geweest ik heb veel bakken gezien
maar Glen zijn bak is echt adembenemend!!!
zulke grote mooie kolonies koralen!! En wat een kleur!!!

echt super
vooral door gaan Glen

dank je hans,
idd ben je een aantal keer bij mij geweest en je had zelfs dienst toen de keuken in de fik vloog.

jij heb vragen gesteld over mijn werkwijze, maar ik heb je nooit proberen te overtuigen ermee te gaan werken.
Het ging mij vooral om een eigen keus.
ik vind dat je jezelf moet overtuigen en er vol voor moet gaan als je ergens voor kiest, anders zal het ook nooit werken.

Bedankt voor de complimenten.
mijn dagboek is mijn verslag.
Het verwoord al jarenhoe ik denk en hoe ik het bereikt.
Het is leerrijk omdat ik alles aspecten en ontwikkelingen van aquarium houden erin verwerkt. ik zorg ook ervoor dat ik alleen de zaken die mij boeiend eerlijk hierin verwerkt.

Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
Het PET fles mysterie.

ik heb enkele meldingen binnen gekregen van mensen die Ca+ (CaCl2) aangemaakt hebben in een pet fles, waar normaal een frisdrank in gezeten heeft.
Het verschijnsel is dat bij aanmaak men spontaan een troebel vloeistof kreeg.
Aan de Ca+ heeft het niet gelegen, omdat deze uit diverse andere testen kristal helder oploste.

naar verluidt is er geen KH+ (NaHCO3) fles verwisseld en zijn de flessen gespoeld voor gebruik.
Er werd gesuggeerd dat de pet oplost, of stoffen afgeeft aan de CaCl2 oplossing.

Wie denk het antwoord te weten ?





Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
Om even helemaal op een ander onderwerp te komen glenn hoe denk jij over de Hanna tests voor DSR?? Ik ben der eigenlijk wel nieuwschierig naar puur omdat ik elke keer mijn vrouw lastig moet vallen met oog op mijn twijvels van kleuren. Nu weet ik dat ik niet kleuren blind ben maar wel weet dat bv schemer licht (lees buiten licht mijn kleuren wel beinvloeden met meten, En dus eigenlijk alleen over dag kan meten en das int weekend maar eens een leuke meting doen door de weeks vanwege vis bestand verandering / koraal is der dan niet bij. Want ik ben s'winters domweg te laat thuis. Nou doet mijn lieve vrouw ook gelukkig de hobby delen dus ook visjes leip maar vermoed ik dat op sommige plaatsen de Hanna checkers misshcien wat verlichting in het meten zou kunnen doen vandaar mijn vraag.Heb je der enige ervaring mee? buiten de standaard salifert redsea kits??

alvast bedankt voor je antwoord

vriendelijke groet bob van wijngaarden
 
Pet fles mysterie hmm al geprobeerd met spa flessen dus spa rood blauw e.d. dus geen fris drank met suikers. Ondanks spoelen weten we allen dat de zouten heerlijk achter blijven droog een emmer niet af ed dan zie je de zout kristallen. Lijkt mij ook met suiker dus als ik pet flessen zou gebruiken lijkt mij het meest slimme spa blauw /rood. en zeker geen frisdrank flessen.
 
vechten om ruimte?
wie zei ooit dat softkoralen/gorgonen en acroporas niet bijelkaar in een aquarium kunnen.

8f205c46eec42c05749a4483066f383b.jpg

nog dichterbij, dan groeien ze inelkaar.
a9bd3d2cbbacef6304df315823c9a31b.jpg

wie zei er weer dat zonder reguliere waterwissels gifstoffen van leders opbouwen en koralen worden beperkt in hun groei...
Als dat allemaal zo is, staat hier nu een onmogelijke aquarium[emoji12] .



deze foto's zijn weer gewoon met de samsung S4A geschoten.

Happy Reefing, GlennF.

Hoi Glenn, zou de ozon die je toevoegd hier geen belangrijke rol in kunnen spelen.? Zowel in de gezondheid van het rif als het beperken van gifstoffen.
 
Het PET fles mysterie.

ik heb enkele meldingen binnen gekregen van mensen die Ca+ (CaCl2) aangemaakt hebben in een pet fles, waar normaal een frisdrank in gezeten heeft.
Het verschijnsel is dat bij aanmaak men spontaan een troebel vloeistof kreeg.
Aan de Ca+ heeft het niet gelegen, omdat deze uit diverse andere testen kristal helder oploste.

naar verluidt is er geen KH+ (NaHCO3) fles verwisseld en zijn de flessen gespoeld voor gebruik.
Er werd gesuggeerd dat de pet oplost, of stoffen afgeeft aan de CaCl2 oplossing.

Wie denk het antwoord te weten ?

Ik maak mijn Ca+ in een jerry kan en doe het daarna in een kleinere pet fles waar frisdrank met suiker heeft ingezeten aan de doseerautomaat. Ik heb geen vertroebelingen of neerslag.

Het is trouwens ook wel interessant of dat alleen de eerste keer is dat men de fles gebruikt of ook bij herhaaldelijk gebruik van de fles.


Happy Reefing, GlennF.
 
Om even helemaal op een ander onderwerp te komen glenn hoe denk jij over de Hanna tests voor DSR?? Ik ben der eigenlijk wel nieuwschierig naar puur omdat ik elke keer mijn vrouw lastig moet vallen met oog op mijn twijvels van kleuren. Nu weet ik dat ik niet kleuren blind ben maar wel weet dat bv schemer licht (lees buiten licht mijn kleuren wel beinvloeden met meten, En dus eigenlijk alleen over dag kan meten en das int weekend maar eens een leuke meting doen door de weeks vanwege vis bestand verandering / koraal is der dan niet bij. Want ik ben s'winters domweg te laat thuis. Nou doet mijn lieve vrouw ook gelukkig de hobby delen dus ook visjes leip maar vermoed ik dat op sommige plaatsen de Hanna checkers misshcien wat verlichting in het meten zou kunnen doen vandaar mijn vraag.Heb je der enige ervaring mee? buiten de standaard salifert redsea kits??

alvast bedankt voor je antwoord

vriendelijke groet bob van wijngaarden

staar je niet blind op welke test je MOET gebruiken.
Ik kan persoonlijk slecht overweg met de red sea fosfaat test.
Ik gebruik een hanna checker. Zorg dat je deze zorgvuldig gebruikt en je hebt een apparaatje wat je prima de fosfaatwaarde kan vertellen.

Er zijn overigens genoeg mensen die DSR volgen en een hanna checker als fosfaattest gebruiken.
 
staar je niet blind op welke test je MOET gebruiken.
Ik kan persoonlijk slecht overweg met de red sea fosfaat test.
Ik gebruik een hanna checker. Zorg dat je deze zorgvuldig gebruikt en je hebt een apparaatje wat je prima de fosfaatwaarde kan vertellen.

Er zijn overigens genoeg mensen die DSR volgen en een hanna checker als fosfaattest gebruiken.

dat klopt.... je gebruikt de testen die voor jou werken.
de redsea PO4 is prima als je de kleuren kan onderscheiden (helaas kan niet iedereen dat).
Heb je problemen met kleuren onderscheiden dan is de hanna HI736 ulr phosforus checker een goede test, mits je secuur werk en de buizen goed reinigt bij gebruik.

Happy Reefing, GlennF.
 
Om even helemaal op een ander onderwerp te komen glenn hoe denk jij over de Hanna tests voor DSR?? Ik ben der eigenlijk wel nieuwschierig naar puur omdat ik elke keer mijn vrouw lastig moet vallen met oog op mijn twijvels van kleuren. Nu weet ik dat ik niet kleuren blind ben maar wel weet dat bv schemer licht (lees buiten licht mijn kleuren wel beinvloeden met meten, En dus eigenlijk alleen over dag kan meten en das int weekend maar eens een leuke meting doen door de weeks vanwege vis bestand verandering / koraal is der dan niet bij. Want ik ben s'winters domweg te laat thuis. Nou doet mijn lieve vrouw ook gelukkig de hobby delen dus ook visjes leip maar vermoed ik dat op sommige plaatsen de Hanna checkers misshcien wat verlichting in het meten zou kunnen doen vandaar mijn vraag.Heb je der enige ervaring mee? buiten de standaard salifert redsea kits??

alvast bedankt voor je antwoord

vriendelijke groet bob van wijngaarden

ga voor de hanna HI736 ulr !
werk secuur en schoon!

het testen moet altijd bij daglicht. zelfs een sobere (donker) bewolkte dag beinvloed het uitlezen van de kleur en zelfs de (kleur) omslag testen.
Als je perse met licht moet werken dan kan je ervoor kiezen een ruim bemeten TL lamp in de ruime te monteren met kleur 865. Daar heb ik redelijke ervaring mee. de kleuren weergave voor de meeste testjes is in elk geval veel beter.
maar niks gaat boven daglicht.




Happy Reefing, GlennF.
 
Bovenaan