Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

kom zeker snel lang ff bijkletsen enz.

heb het gehoord van Sander.. hij heeft alles tegen.. maar positief blijven denken.. het kan vanaf nu alleen maar beter gaan :biggrin:
Morgen ben ik bij Sander ben benieuwd hoe het er nu uit ziet zonder zijn koralen.

hebbie trouwens nog je kolom staaan? in hoekie achterin met je eigen kweek zeepaardjes? haha jij bent nog lang nie klaar met alles te vermelden hiero.

maak eens wat foto's van je showbak maar dan per eiland :)

groetjes.. Ser
 
hoi ser,
't is id erg gesteld met zijn bak, maar het komt wel goed over een week of twee.

de kolom is in de opslag, nu staat bak nr.9 daar.
Ja ben nog ff bezig met posten.

Geduld, want rome is ook niet op één dag gebouwd.

Hier een detail foto's van de Neosponges (stek) in mijn specials bak (nr.2). Deze zit tijdelijk hierin omdat mijn stekkenbak van 1m30 te vol staat en dit meer een moederkoraal dan een stekje is geworden.
 

Bijlagen

  • Roze neosponges.jpg
    Roze neosponges.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 188
  • Neosponges detail.JPG
    Neosponges detail.JPG
    95,5 KB · Weergaven: 184
Dan moet je mijn moederdier zien Aad, die is gigantisch.
Dank je Bas.
hier nog wat foto's in detail, zover mogelijk met een GSM fototoestel
 

Bijlagen

  • paardje met ster.jpg
    paardje met ster.jpg
    136,9 KB · Weergaven: 176
  • paardjes 2x detail.jpg
    paardjes 2x detail.jpg
    122 KB · Weergaven: 186
  • zeenaald.jpg
    zeenaald.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 185
  • naald2.jpg
    naald2.jpg
    50,8 KB · Weergaven: 182
under construction

Vandaag ff een overloopje gemaakte voor de 50L superfish bakje.

Vanuit een aftakking in de leiding van de opvoerpomp wordt er vers water aangevoerd naar de 50L bak. door overloopje gaat het weer terug naar de grote bak.
foto1, aanvoer en afvoer.
foto2, overloopje en de connectie bar de grote bak
foto3, de afvooer naar de grote bak
foto4, de aftakking voor de opvoerpomp, kunstof plaatje boven in de sump doet wonderen om het verdampings probleem (m.a.w. condensvorming tegen de ramen) tegen te gaan. 100% wat er condenseerd tegen de onderkant v.d. kunstofplaatje val weer terug in de sump.
 

Bijlagen

  • vertakking opvoerpomp.jpg
    vertakking opvoerpomp.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 175
  • overloop50L-3.jpg
    overloop50L-3.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 172
  • overloop50L-2.jpg
    overloop50L-2.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 169
  • overloop50L-1.jpg
    overloop50L-1.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 168
Laatst bewerkt:
de aanvoer en afvoer werkt naar behoren. et blauw aangegeven is de aanvoer, met rood de afvoer.

het doorzichtige buisje die achter de bak hangt is de zelf gefabriceerde overloop, die zorgt ervoor dat het water in de superfish 50L op een vaste hoogte blijf.
 

Bijlagen

  • aanvoer.jpg
    aanvoer.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 182
  • aan-afvoer.jpg
    aan-afvoer.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 185
  • Like
Reactions: Oor
Mooie aquaria. :)

Wat is de bedoeling van de superfish 50L?
Ga je nog een paardenbak starten?

Hoe ervaar jij het houden van de zeepaarden?
Bij mij gaat het niet zoals ik gehoopt had.
Ik heb steeds veel zieke paarden.
 
hoi vicky,
de bedoeling is de paarden van de 450L bak hierin te zetten.
ik had op de piek 12 paarden zwemmen, 9x reidi en 3x comes.
doordat ze steeds nestjes gingen produceren gaan ze kapot. (na één jaar continu elke 14 dagen een nestje is een echte uitputtingsslag).
Degene die geen nestjes krijgen blijven langer leven. ik heb hier eentje die al 2,5 jaar in mijn bezit is, de meesten zijn 1,5-2 jaar oud.
Als we ze kopen zijn ze ~6-8 maanden oud. stel je houd ze 1 jaar dan worden ze dus 1,5-2 jaar oud max. (met nestjes).

omdat ik nu nog maar 5 paardjes heb, 3 reid en 2comes (1x eigenkweek) heb ik besloten dat mijn 450L bak beter ergens ander voor gebruikt kan worden. De 450L word nu dus de plankton en speciale aandacht bak. en de 50L wordt de paardenstal. Makelijker bij het voeren van diepvries en levend mysis. Hoeven ze ook niet ver te zwemmen vor hun voer. In de grote bak moest ik ontiegelijk veel voer zetten voordat ze wat te pakken krijgen (luie donders!)

het houden van paardjes is gewoon moeilijk. In het begin als ze aangeschaft worden, moet je ze verschrikkelijk veel/vaak voeren en langzaam aan diepvries laten wennen. De clue is wel naar diepvries gaan, want alleen levend mysis levert grote problemen op als de toevoer stagneerd. Als ze diepvries accepteren dan moet je ze zo vaak als kan dit voeren. dit wissel je af met 2-3 keer in de week levend mysis in de namiddag/avond. Altijd in de ochtend beginnen met diepvries dasn lusten ze het wel. Draai je het om dat trekken ze in de loop van de dag hun neus op voor diepvries.

let op!
Je heb levende mysis nodig om ze gezond te houden, maar het levend mysis van de laatste tijd is te klein om een echte bijdrage te leveren aan de voedings vereiste van de paardjes. Je krijg ze pas echt vet met diepvries mysis van "dutchmysis".
 
Bedankt voor je uitleg.
Bij mij krijgen ze alleen levende mysis, met uitzondering als het vriest en het niet te vangen is.
Gelukkig zijn ze bij mij niet zo lui en doen ze wel moeite voor hun mysis. :)

Misschien is het een idee om alleen paarden te houden van hetzelfde geslacht. Als ik er nog paarden bij koop, dan zullen het mannetjes zijn.
Ze lijken beter te genezen dan de vrouwtjes.

Ik blijf het vreemd vinden dat mijn paarden steeds ziek worden. :confused:
De vrouwtjes krijgen een dikke staart, en de mannetjes krijgen bulten op hun staart.
Heb je daar geen last van?
 
RIF eiland1

hier volgen de foto's van mijn rif
eiland nr.1 eerst een overzicht dan de details van voor,zij en achterzijde
 

Bijlagen

  • rif-e1zij-3.jpg
    rif-e1zij-3.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 160
  • rif-e1-zij-2.jpg
    rif-e1-zij-2.jpg
    160,6 KB · Weergaven: 160
  • rif-e1front-3.jpg
    rif-e1front-3.jpg
    166,5 KB · Weergaven: 163
  • rif-e1front-2.jpg
    rif-e1front-2.jpg
    168,1 KB · Weergaven: 169
  • rif-E1front-1.jpg
    rif-E1front-1.jpg
    163,2 KB · Weergaven: 204
Staat er allemaal goed bij Glenn, Was even aantal dagen in het buitenland maar nu weer thuis misschien volgende week in een avond even iets afspreken.

Dennis
Goed zo glenn misschien even wat overzichtsfoto's van al je bakkenen een copie van je dagboek met kweekervaringen die kun je er misschien wel bij plakken. Werd in iedergeval door veel mensen gelezen!
 
prachtig hoor :biggrin: is weer eens wat anders dan altijd die bakken met lps en sps
 
Nee vicky, geen van die verschijnsels bij mij bekend.
Bij mij gaan ze gewoon minder eten en een paar dagen lusteloos met hun hoofd hangen, daarna is het voorbij. Het zij vaak de nieuw gekochte paardjes of degene die nestjes leggen die dit overkomt. Meestal eerst het vrouwtje en een paar weken later gaat de mannetje van het stel er ook eraan.

Bedankt voor je uitleg.
Bij mij krijgen ze alleen levende mysis, met uitzondering als het vriest en het niet te vangen is.
Gelukkig zijn ze bij mij niet zo lui en doen ze wel moeite voor hun mysis. :)

Misschien is het een idee om alleen paarden te houden van hetzelfde geslacht. Als ik er nog paarden bij koop, dan zullen het mannetjes zijn.
Ze lijken beter te genezen dan de vrouwtjes.

Ik blijf het vreemd vinden dat mijn paarden steeds ziek worden. :confused:
De vrouwtjes krijgen een dikke staart, en de mannetjes krijgen bulten op hun staart.
Heb je daar geen last van?
 
hoi dennis, dat moeten we zeker doen, laat weten wanneer je tijd heb.

hoi bas, ik heb ook wel steenkoraal op de 3e eiland en ben bezig deze uit te breiden. Helaas heb ik een crash gehad doordat mijn kH en magnesium veel te laag was en te lang zo heeft gestaan door experimenten met de techniek (kalkreactor).
maar ik vind soft koraal altijd wel mooi in een bak hoor, dat beweegt tenminste met de stroming en leeft wat meer. Nadeel je moet zo vaak snoeien en vlieg- en kunstwerk doen om ze uit de buurt van de steenkoralen te houden.
 
Bovenaan