Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Pff beu om te lezen, je zal het vast wel terug top opbouwen je bent een hands-on en handige harry dus dat komt vast goed.
Altijd top dat je het doek er niet in smijt.
Het zou beu zijn zo'n rif liefhebber te verliezen.
Hoe dan ook sterkte en moed met wat goede vooruigang toegewenst Glenn.
 
Heel vervelend om te lezen Glenn. Sterkte hier mee

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Pff beu om te lezen, je zal het vast wel terug top opbouwen je bent een hands-on en handige harry dus dat komt vast goed.
Altijd top dat je het doek er niet in smijt.
Het zou beu zijn zo'n rif liefhebber te verliezen.
Hoe dan ook sterkte en moed met wat goede vooruigang toegewenst Glenn.

Dank je . Het gaat helemaal goed komen

De EZ200 rif heeft helemaal nergens last van gehad. Dus het is niet helemaal kommer en kwel.
680964a63faf50725df7c4e2612e76db.jpg
601c7f8b58acf6feb01a6153c7e5ab19.jpg
f4e01d770b0378437c83058bb8815ac9.jpg


happy DSR reefer
 
Heel vervelend om te lezen Glenn. Sterkte hier mee

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Het is inmiddels een week geleden en we gaan gewoon verder.

Ik heb intussen mijn EZ550reef onder handen genomen en flink gesnoeid in het middemrif.

Ik ben weer blij met het resultaat.
ff4d7942bcbaf1737069a29e679502aa.jpg
c486dd16c5e0c7ad2c5cdb1e2b86c566.jpg
9ce5e7c8302c937623588568960ac082.jpg
21d1bae6cd67d132661aef9e5114e3b1.jpg


happy DSR reefer
 
Het is inmiddels een week geleden en we gaan gewoon verder.

Ik heb intussen mijn EZ550reef onder handen genomen en flink gesnoeid in het middemrif.

Ik ben weer blij met het resultaat.
ff4d7942bcbaf1737069a29e679502aa.jpg
c486dd16c5e0c7ad2c5cdb1e2b86c566.jpg
9ce5e7c8302c937623588568960ac082.jpg
21d1bae6cd67d132661aef9e5114e3b1.jpg


happy DSR reefer

Ziet er ook prachtig uit. Niet te geloven hoe vol het staat.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Hoe bepaal je eigenlijk dat het tijd is om te snoeien? Ik vond het er voor de snoeibeurg ook wel mooi bij staan eigenlijk [emoji846]

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Hoe bepaal je eigenlijk dat het tijd is om te snoeien? Ik vond het er voor de snoeibeurg ook wel mooi bij staan eigenlijk [emoji846]

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Als je teveel schaduw vorming krijgt.

Het aquarium wordt dan topzwaar. Meer dan 50% van de bak zit dan in de schaduw van de koralen.
Een zeaquarium hoor een oase van licht te zijn en de nadruk moet op de bovenzijde van koralen liggen.


happy DSR reefer
 
Als je teveel schaduw vorming krijgt.

Het aquarium wordt dan topzwaar. Meer dan 50% van de bak zit dan in de schaduw van de koralen.
Een zeaquarium hoor een oase van licht te zijn en de nadruk moet op de bovenzijde van koralen liggen.


happy DSR reefer
Ah snap ik. Zal je toch pijn in mijn hart doen ☺

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
thumbs upthumbs upthumbs up
 
Ziet er inderdaad fantastisch uit!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Daaar deed ik het dus voor. Nu kan ik weer op cruise control en de bak weer lekker laten groeien.

Ik merk dat ik nu wel heel veel licht heb na vervangen van de lampen en de rescape.
Ik ga ook steeds meer werken naar een led combinaties.
Nu staan er 3x30 watt leds en 4x 54wat T5
Ik ga naar 4x30watt leds en ga later kijken hoe ik de T5 zal gaan invullen.




happy DSR reefer
 
Hoi Glenn, ik zat even naar je EZ-methode te bekijken en zag het volgende, waarbij ik mij afvroeg of dit klopt over DSR-EZ:

EZ-Buffer, PH/KH stabilisator
“Direct te doseren KH and PH oplossing
Verhoogt KH en PH, te doseren met 5:1 verhouding tot EZ calcium
Concentratie: 16,7ml / 100 liter = 1dKH verhoging”

EZ-BUFFER - 1000 ml = 5988 kH
16,7 ml per 100L = +1 kH, 0,167 per 1L = +1kH. In een literfles zit 1000ml, 1000 / 0,167= 5988 kH

EZ-CALCIUM (verhouding 1:5) - 200 ml = 34.602 ppm Ca
0,578 ml per 100L = +1 ppm Ca, dus 0,00578 ml per 1L = +1 ppm Dan is de hele fles goed voor 1000 ml / 0,00578 = 173.010 ppm calcium. Dus per 200ml; 173.010 / 5 = 34.602 ppm.

34.602 / 5988 kH * 2,8 = 16,18 ppm per 2,8 kH.

Dit is zou dan eveneens moeten compenseren voor het calcium verlies om de stijgende saliniteit te corrigeren. Er zal iets van 140gr NaCI gecorrigeerd moeten worden om een saliniteit van 33 vast te houden, dat zou betekenen dat er circa 4 a 5 liter aquariumwater verwijderd wordt tegen de tijd dat de literfles EZ-buffer op is, het daadwerkelijke verloop tussen kH en Ca valt dan lager uit, dan de 16ppm Ca per 2,8 kH. Ik vroeg me af hoe je hierop bent gekomen. Ik zou verwachten dat de kH stijgt indien Ca stabiel blijft of Ca daalt bij een stabiele kH. Of zit ik er helemaal naast met m’n berekening/redeneing? Gr, Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Glenn, ik zat even naar je EZ-methode te bekijken en zag het volgende, waarbij ik mij afvroeg of dit klopt over DSR-EZ:

EZ-Buffer, PH/KH stabilisator
“Direct te doseren KH and PH oplossing
Verhoogt KH en PH, te doseren met 5:1 verhouding tot EZ calcium
Concentratie: 16,7ml / 100 liter = 1dKH verhoging”

EZ-BUFFER - 1000 ml = 5988 kH
16,7 ml per 100L = +1 kH, 0,167 per 1L = +1kH. In een literfles zit 1000ml, 1000 / 0,167= 5988 kH

EZ-CALCIUM (verhouding 1:5) - 200 ml = 34.602 ppm Ca
0,578 ml per 100L = +1 ppm Ca, dus 0,00578 ml per 1L = +1 ppm Dan is de hele fles goed voor 1000 ml / 0,00578 = 173.010 ppm calcium. Dus per 200ml; 173.010 / 5 = 34.602 ppm.

34.602 / 5988 kH * 2,8 = 16,18 ppm per 2,8 kH.

Dit is zou dan eveneens moeten compenseren voor het calcium verlies om de stijgende saliniteit te corrigeren. Er zal iets van 140gr NaCI gecorrigeerd moeten worden om een saliniteit van 33 vast te houden, dat zou betekenen dat er circa 4 a 5 liter aquariumwater verwijderd wordt tegen de tijd dat de literfles EZ-buffer op is, het daadwerkelijke verloop tussen kH en Ca valt dan lager uit, dan de 16ppm Ca per 2,8 kH. Ik vroeg me af hoe je hierop bent gekomen. Ik zou verwachten dat de kH stijgt indien Ca stabiel blijft of Ca daalt bij een stabiele kH. Of zit ik er helemaal naast met m’n berekening/redeneing? Gr, Tim
In theorie stijg je saliniteit.
In de praktijk moet je soms zelf NaCl toevoegen.
Als je veel groei heb heb je ook veel verbruik van KH en Ca. Daarmee verwijder je ook koraal en dat doe je met zoutwater.
Daarnaast schuim je af en maak je weleens de sump schoon. Ook doe je weleens de bodem hevelen. Zo zie je dat je in praktijk ook al wat water zal verwijderen en hoeven we er niet bij stil te staan.

Het is een kwestie van meten en corrigeren.

De verhoudig Kh/Ca van 7,1/1 is theoretisch en gaat niet altijd op.
Voor elke bezetting pak dit anders uit.
Daarom is het slechts een richtlijn en houden we altijd een stok achter de deur. Elke container kan apart bijgestuurd worden.
Sturen op basis van werkelijk verbruik.



happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
In theorie stijg je saliniteit.
In de praktijk moet je soms zelf NaCl toevoegen.
Als je veel groei heb heb je ook veel verbruik van KH en Ca. Daarmee verwijder je ook koraal en dat doe je met zoutwater.
Daarnaast schuim je af en maak je weleens de sump schoon. Ook doe je weleens de bodem hevelen. Zo zie je dat je in praktijk ook al wat water zal verwijderen en hoeven we er niet bij stil te staan.

Het is een kwestie van meten en corrigeren.

De verhoudig Kh/Ca van 7,1/1 is theoretisch en gaat niet altijd op.
Voor elke bezetting pak dit anders uit.
Daarom is het slechts een richtlijn en houden we altijd een stok achter de deur. Elke container kan apart bijgestuurd worden.
Sturen op basis van werkelijk verbruik.



happy DSR reefer

Juist de 7.1/1 is de theoretisch verhouding, echter zie ik bij de EZ dat dit nog onder de 5.7/1 zit als ik mn huiswerk goed heb gedaan. Ik weet dat jimmy bij een verbruik onder de 6.4/1 aangaf dat er wellicht iets niet ok gemeten zou zijn i.v.m dat dit niet zo snel voor zou komen. I.v.m hetgeen wat je aangeeft; sump schoonmaken, wat meer water verwijderen en eventueel nog NaCI toe moeten voegen zou ik verwachten dat er meer calcium in je mix zou zitten om dit te compenseren. Maar wellicht is mijn berekening niet goed? Volgens mij zit je op 5.7/1 en voor het daadwerkelijke verloop daar nog onder met de mix (na verloop van tijd Ca los toevoegen).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Juist de 7.1/1 is de theoretisch verhouding, echter zie ik bij de EZ dat dit nog onder de 5.7/1 zit als ik mn huiswerk goed heb gedaan. Ik weet dat jimmy bij een verbruik onder de 6.4/1 aangaf dat er wellicht iets niet ok gemeten zou zijn i.v.m dat dit niet zo snel voor zou komen. I.v.m hetgeen wat je aangeeft; sump schoonmaken, wat meer water verwijderen en eventueel nog NaCI toe moeten voegen zou ik verwachten dat er meer calcium in je mix zou zitten om dit te compenseren. Maar wellicht is mijn berekening niet goed? Volgens mij zit je op 5.7/1 en voor het daadwerkelijke verloop daar nog onder met de mix (na verloop van tijd Ca los toevoegen).

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Nope...
De verhouding zoals bij EZ loopt = prima!
Daar zit jaren testen achter.

Dit is een afgeleide voor dit producttlijn.
Wellicht geldt dat niet in dezelfde verhoudig als je met andere middelen, werkwijze, methode of producten werkt.


happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
Nope...
De verhouding zoals bij EZ loopt = prima!
Daar zit jaren testen achter.

Dit is een afgeleide voor dit producttlijn.
Wellicht geldt dat niet in dezelfde verhoudig als je met andere middelen, werkwijze, methode of producten werkt.


happy DSR reefer

Ah, een door trail & error vastgesteld verloop :). Alle methodes moeten "een" verloop aanhouden, ik was erg benieuwd waar dit vandaan kwam (vanwege de afwijking), maar dat ik weet ik nu. Dank.
 
Bovenaan