Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

O wat is het toch mooi allemaal het ziet er weer klasse uit, ik zelf moet nog geduld hebben draai nu 6 weken en het gaat allemaal de goede kant op, dus zet je kliko maar klaar kom ik wel een bakje je doen bij je, voor de rest wens ik een ieder veel succes met deze prachtige hobby met of zonder DSR laat een ieder in zijn eigen waarde.

:cool: karel. :)
Dank je karel. We hebben de boel hier goed onder contrlole. Dat is 1 ding dat zeker is.

Ik ben overtuigd dat het bij jou nu zeker moet gaan lukken.

We moeten het voorgestelde zeker doen!

happy DSR reefer
 
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm mooi, als ik die leders zie Glenn krijg ik toch goesting er eens eentje te proberen, een specialeke.
 
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm mooi, als ik die leders zie Glenn krijg ik toch goesting er eens eentje te proberen, een specialeke.
Deze heb ik ooit bij mefisto weggehaald
91935394c3417a8f6745e6b4d69821f3.jpg


happy DSR reefer
 
Dank je martin, we proberen steeds te verbeteren, want dat is ons drijfveer.


Het hoef niet altijd SPS te zijn. Deze ledersbak knalt ook !
40ee6272114b5fba008bd1c7665c748e.jpg


Als je hier ooit een stuk van kunt missen :rolleyes:

Geen probleem, heb er genoeg[emoji6]
Moet mischien een stekdag organiseren[emoji848]

Dit is inderdaad een absurd mooie leder :D

Leders in de winkel kopen vind ik toch lastig, staan vaak niet mooi uit, en zijn ook lang niet altijd mooi kleine stukjes, maar meteen grote bakbeesten (dat laat ik zelf thuis wel groeien).

Klopt het Glenn dat ze beter uit gaan staan in een arme bak? Dat zou betekenen dat ze eigenlijk best goed combineren met SPS :)
 
Leders kunnen in een sps bak best wel overleven,ze hebben niet zoveel licht nodig als sps dus een plekje in de schaduw van de sps kan zeker, w.b.t. voeding, een arm milieu is niet zo wenselijk maar ze kunnen het wel hebben, probeer het en je ziet vanzelf...gr. Marcel
 
Leders kunnen in een sps bak best wel overleven,ze hebben niet zoveel licht nodig als sps dus een plekje in de schaduw van de sps kan zeker, w.b.t. voeding, een arm milieu is niet zo wenselijk maar ze kunnen het wel hebben, probeer het en je ziet vanzelf...gr. Marcel

Ga ik zeker doen! Heb al een mooie op het oog (naast die van Glenn natuurlijk ;) )
 
Dit is inderdaad een absurd mooie leder :D

Leders in de winkel kopen vind ik toch lastig, staan vaak niet mooi uit, en zijn ook lang niet altijd mooi kleine stukjes, maar meteen grote bakbeesten (dat laat ik zelf thuis wel groeien).

Klopt het Glenn dat ze beter uit gaan staan in een arme bak? Dat zou betekenen dat ze eigenlijk best goed combineren met SPS :)

Ik ben het helemaal met je eens.
In veel winkels staan de leders er polieploos en bruin bij.
Het lijk soms wel wel een wedstrijd wie toont de bruinste leders. Ik vind het dan ook niet gek dat veel mensen de perceptie hebben dat alle leders bruin horen te zijn.

Niet alle leders zijn over 1 kam te scheren.
Bovendien kan niet botweg gesteld worden, dat je moet sturen op lage of hoge waarden om bepaalde soorten in leven te houden.
Leders kunnen prima onder lage, maar ook hoge waarden leven. Ze tolereren veel.


Het EZ550Hyb ledersbaks draai doorgaans op zeer lage nutrienten NO3/PO4 0,2/0,01ppm.

Ik heb gekozen om te werken met lage waarden, EZCarbon doseren en NO3/PO4 powershots.
Dat brengt dit resultaat teweeg.

Dit is een neospongodes.
Het heeft een beetje de kenmerken van een dendronepthya, maar velen zien het aan voor een keniaboom.

Dit koraal had voorheen als kenmerk dat ze niet konden overleven met fosfaat lager dan 0,04ppm.
Nu staan ze mooier dan ooit onder lagere waarden.
Het gaat om het spelen met de dynamische parameters van je aquarium. Anders dan we eerder gewend waren met het sturen op standaard NO3/PO4 waarden.

Hier speelt het aan de eene kant doseren van een NO3/PO4 verwijderaar en de anderen kant het toedienen van NO3/PO4 een zeer grote rol.
Reefing maar dan anders dan "we" gewend zijn.

959c71c133d63b17641efb5da137c625.jpg


happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
Leders kunnen in een sps bak best wel overleven,ze hebben niet zoveel licht nodig als sps dus een plekje in de schaduw van de sps kan zeker, w.b.t. voeding, een arm milieu is niet zo wenselijk maar ze kunnen het wel hebben, probeer het en je ziet vanzelf...gr. Marcel

Ik heb ze altijd door elkaar gehad.
Het grappige is dat de SPS het bij mij beter doen doen omdat ze alle licht en stroming wegnemen van de leders en lps'en.

Daarom zijn de leders en lps soorten gemigreerd naar andere bakken.

happy DSR reefer
 
Het EZ550Hyb ledersbaks draai doorgaans op zeer lage nutrienten NO3/PO4 0,2/0,01ppm.

Ik heb gekozen om te werken met lage waarden, EZCarbon doseren en NO3/PO4 powershots.
Dat brengt dit resultaat teweeg.


Het gaat om het spelen met de dynamische parameters van je aquarium. Anders dan we eerder gewend waren met het sturen op standaard NO3/PO4 waarden.

Hier speelt het aan de eene kant doseren van een NO3/PO4 verwijderaar en de anderen kant het toedienen van NO3/PO4 een zeer grote rol.
Reefing maar dan anders dan "we" gewend zijn.


happy DSR reefer

Hey Glenn zou je hier eens wat dieper op in kunnen gaan. Denk dat dit toch een onderwerp is waar veel mensen mee zitten. Aan de ene kant heb je de bakken die veel te hoog zitten kwa NO3 en PO4. Dan denk je hup PO4 verwijderaar erin en er dan achter komen dat je PO4 naar 0 gaat. Vervolgens blijf je bezig tot je de juiste verhouding PO4 verwijderaar hebt om op het juiste niveau te blijven maar die rommel raakt verzadigd en dan gaat de waarde weer schommelen en ben je weer zoekende. Zou toch mooi zijn als jij hier een oplossing voor hebt.

Ps zie trouwens prachtige leders voor bij komen. Ik vind ze ook heel mooi alleen dat snoeien, het groeit allemaal veel te hard. Ik ben juist net wat meer langzamere groeiers erin aan het doen.

Grt Marco
 
Hey Glenn zou je hier eens wat dieper op in kunnen gaan. Denk dat dit toch een onderwerp is waar veel mensen mee zitten. Aan de ene kant heb je de bakken die veel te hoog zitten kwa NO3 en PO4. Dan denk je hup PO4 verwijderaar erin en er dan achter komen dat je PO4 naar 0 gaat. Vervolgens blijf je bezig tot je de juiste verhouding PO4 verwijderaar hebt om op het juiste niveau te blijven maar die rommel raakt verzadigd en dan gaat de waarde weer schommelen en ben je weer zoekende. Zou toch mooi zijn als jij hier een oplossing voor hebt.

Ps zie trouwens prachtige leders voor bij komen. Ik vind ze ook heel mooi alleen dat snoeien, het groeit allemaal veel te hard. Ik ben juist net wat meer langzamere groeiers erin aan het doen.

Grt Marco

Stukje historie:

In het verleden (voor 2013) deed nagenoeg niemand aan fosfaat en nitraat doseren.
Iedereen probeerde te stuurde op nul waarden. Dat kan je nog steeds terugvinden in oude topics.

Logisch want de meesten worstelden om de waarden laag genoeg te houden om SPS koralen te houden.
Er werd vollop gebruik gemaakt van GFO om PO4 te verwijderen en sommige waagden zich aan Wodka mixjes doseren.

Degene die bakken geld uitgaven aan waterwissels, GFO en anderen PO4/NO3 verlagers waren vaak succesvol genoeg om SPS te houden. Dat waren de grootheden van weleer.
De reefers waar iedereen naar opkeek, omdat zij die financiële middelen en kennis hadden om dat te kunnen bewerkstelligen.

Meestal ging het goed omdat destijd nooit alle fosfaat en nitraat uit het systeem kon worden verwijderd.

Toen kwamen de eerste bak crashes.....door wodka doseren. Wodka en koolstof doseren werden gelijk als gevaarlijk aangemerkt en je moest verdraai goed weten waar je mee bezig was voordat je hieraan begon. Het werd stelselmatig afgeraden.

Wordt vervolgt....






happy DSR reefer
 
Vroeger:
Techniek was maar net aan
Testjes waren onbetrouwbaar en meten niet lager dan 0,5ppm NO3 en 0,1ppm PO4
Verlichting minder efficient
Meer vis dus meer vervuilers en koraal bestond vaak uit softkoralen.
Waterkwaliteit werd in grote lijnen d.m.v. wissels gewaarborgd.

Heden:
Beter techniek
Betere testen die accuraat genoeg voor hun doel zijn.
Efficientere verlichting
Meer koralen, vooral SPS en LPS dus meer verbruikers
Steeds vaker gaat met werken zonder regulier wissels.

Dit brengt uitdagingen met zich mee, maar ook is de leercurve veel sneller.

Hieruit zie je dat je in het verleden maar beperkte middelen had om bij te sturen.
En dat de bezetting met de tijd en de mogelijkheden ook migreren.

Waarom zouden we dan nog vasthouden aan oude gewoonten die gebaseerd zijn op een hele andere manier dan we tegenwoordig bezigen.


Hierna komt mijn verklaring van het nut van carbon doseren en gelijktijdig nutrienten toedienen.......
 
Stukje historie:

In het verleden (voor 2013) deed nagenoeg niemand aan fosfaat en nitraat doseren.
Iedereen probeerde te stuurde op nul waarden. Dat kan je nog steeds terugvinden in oude topics.

Logisch want de meesten worstelden om de waarden laag genoeg te houden om SPS koralen te houden.
Er werd vollop gebruik gemaakt van GFO om PO4 te verwijderen en sommige waagden zich aan Wodka mixjes doseren.

Degene die bakken geld uitgaven aan waterwissels, GFO en anderen PO4/NO3 verlagers waren vaak succesvol genoeg om SPS te houden. Dat waren de grootheden van weleer.
De reefers waar iedereen naar opkeek, omdat zij die financiële middelen en kennis hadden om dat te kunnen bewerkstelligen.

Meestal ging het goed omdat destijd nooit alle fosfaat en nitraat uit het systeem kon worden verwijderd.

Toen kwamen de eerste bak crashes.....door wodka doseren. Wodka en koolstof doseren werden gelijk als gevaarlijk aangemerkt en je moest verdraai goed weten waar je mee bezig was voordat je hieraan begon. Het werd stelselmatig afgeraden.

Wordt vervolgt....




happy DSR reefer


Hoi Glenn, hier ben ik het niet mee eens. In 2013 waren er meer top bakken vol met sps dan hedendaags! Ook in 2013 wisten de kenners wanneer hun systeem te arm was. Zelfs vanaf 2007 waren er meer schitterende bakken dan nu met mooie en gezonde sps koralen. Iedereen probeerden op nul waarden te sturen? Noem eens wat voorbeelden want ik weet niet hoe je hierbij komt, evenals het verhaal over alle crashes van top bakken door wodka doseren? Soms doe je net of je het wiel hebt uitgevonden, maar DSR is in feite ook niets anders dan de meest belangrijke elementen op peil houden. Echter deden we dit meer dan 10 jaar geleden ook al! Sorry voor mijn misschien ietwat geïrriteerde reactie, maar nu doe je alsof iedereen toentertijd maar wat aan klooide. Grote onzin als je het mij vraagt. Nu is het niveau zo laag dat hier handig op wordt ingespeeld door commerciële partijen. Voor beginners en onwetenden is het erg makkelijk om alles voorgekauwd te krijgen en hier kan dan ook mooi aan worden verdiend.

Mvg, Sander
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jdk
Hoi Glenn, hier ben ik het niet mee eens. In 2013 waren er meer top bakken vol met sps dan hedendaags! Ook in 2013 wisten de kenners wanneer hun systeem te arm was. Zelfs vanaf 2007 waren er meer schitterende bakken dan nu met mooie en gezonde sps koralen. Iedereen probeerden op nul waarden te sturen? Noem eens wat voorbeelden want ik weet niet hoe je hierbij komt, evenals het verhaal over alle crashes van top bakken door wodka doseren? Soms doe je net of je het wiel hebt uitgevonden, maar DSR is in feite ook niets anders dan de meest belangrijke elementen op peil houden. Echter deden we dit meer dan 10 jaar geleden ook al! Sorry voor mijn misschien ietwat geïrriteerde reactie, maar nu doe je alsof iedereen toentertijd maar wat aan klooide. Grote onzin als je het mij vraagt. Nu is het niveau zo laag dat hier handig op wordt ingespeeld door commerciële partijen. Voor beginners en onwetenden is het erg makkelijk om alles voorgekauwd te krijgen en hier kan dan ook mooi aan worden verdiend.

Mvg, Sander

Geen probleem hoor. Het zijn beide percepties gezien van uit een eigen optiek.
Iedereen spreekt vanuit eigen ervaring en
Ik spreek vanuit mijn observatie. Daarin kunnen we dus beide gelijk hebben.
Dat er zeer mooie bakken waren en zijn staat buiten kijf.
Maar dat de "gemiddelde" reefer alles begreep betwijfel ik.
Er moet niet alleen gekeken worden naar de "top bakken", maar ook naar de haalbaarheid in de hobby voor de normale reefer, wat toch de meerderheid is.
Ook moet er gekeken worden of een topbak na enkele jaren nog bestaat. Imo zijn bepaalde manieren van aquariumhouden niet duurzaam vanwege een hoge tol die je betaald aan koralen en middelen om die kleurstelling te behalen.
Een bak opzetten en dan mooie foto's nemen is ook een soort van kunst.
De interessante vraag rijst nu: Waar zijn al die top reefers/van weleer gebleven? Waarom zijn ze er niet meer?

Ga er ook vanuit dat de hobby veel groter is dan wat op internet actief. De meesten komen er pas op na problemen in hun bak.
De "meeste" LFS waren als de dood om hun "vaste" klanten internet op te sturen. Want soms kwamen ze dan terug met van die "wijsheden" waar ze niet over konden meepraten.

Mijn punt is de haalbaarheid van de hobby voor de gewone reefers. Dat juist door de wissels weg te laten de hobby voor velen betaalder, haalbaarder en laagdrempeliger wordt. De reefer leert meer over water management, zodat later als de bak vol staat met zelf "gekweekt" koraal, er beter op problemen ingespeeld kan worden.

Commercie is de motor van onze hobby. Zonder commecie zijn er geen nieuwe ontwikkeling en kunnen de mooie en leuke producten niet bij de mensen thuis geraken.
Zonder vernieuwingen bloed de hobby dood.

Anyway ... dat is mijn visie.
Of die visie wordt gedeeld door anderen, zal blijken uit historische gegevens van het verleden, heden en de toekomst.

Ik kan oprecht zeggen dat ik veel mensen in de hooby blij heb gemaakt, maar helaas ook mensen die mijn visie niet delen tegen de haren in heb gestreken. Als ik de balans nu opmaak kan ik alleen maar zeggen dat ik mij nuttig heb gemaakt voor een grote groep zeewater hobbyisten.


Maar we dwalen af......
Wel een interessant punt om later op verdere te gaan.

Helaas moet ik mijn tijd verdelen over meedere platforms dus ... wordt vervolgt.

happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
De interessante vraag rijst nu: Waar zijn al die top reefers/van weleer gebleven? Waarom zijn ze er niet meer?

Die zijn er nog hoor..
Kijk maar naar Tanne, het OHC, je eigen bak, en nog veel meer.
Maar de meeste hebben geen zin meer in gezeik op een forum, dus zie je ze niet meer.

De rest van je reactie...
Preken voor eigen parochie?
Secte-gedrag..

Sorry dat ik het zo zeg, Glenn.
Je bent een vriendelijke man met kennis en lef, maar in het geval van DSR zit je in een tunnel...
 
  • Like
Reactions: jdk
Die zijn er nog hoor..
Kijk maar naar Tanne, het OHC, je eigen bak, en nog veel meer.
Maar de meeste hebben geen zin meer in gezeik op een forum, dus zie je ze niet meer.

De rest van je reactie...
Preken voor eigen parochie?
Secte-gedrag..

Sorry dat ik het zo zeg, Glenn.
Je bent een vriendelijke man met kennis en lef, maar in het geval van DSR zit je in een tunnel...

Tuurlijk kennen we Tanne en OHC. ook prachtige bakken. elk op hun eigen wijzen.

Het gezeik is idd vervelend, maar daar moet je net als ik lak aan hebben. Waarom zou ik mijn plezier laten bederven door een ander?

Het probleem is vaak dat men hun denkwijze kenbaar wilt maken. Daar is niks mis mee, doe dat gerust. Maar wat ze niet moeten doen is het opdringen daarvan aan de persoon die anders over denkt. Zodanig dat het op stalk gedrag gaat gelijken. NOT DONE .... want aan het eind zijn er alleen maar verliezers.

Het hoeft niet altijd 1 tegen het ander te zijn.
We kunnen ook prima samenleven hier met verschillende visies.

Het was nooit goed:
Eerst mocht ik volgens sommige niks delen omdat ik geen sponsor was. Toen ik werd sponsor en was het weer, dat sponsor met alle geweld werden verdedigd. Nu ben ik geen officiele sponsor meer ..... dus wat gaat het nu worden????
Ik heb mij altijd aangepast, waarom kan een ander dat niet?

Secte gedrag ... is dat negatief?
Ja .... als je anderen en je zelf ermee schaad
Ja .... als je misbruik maak van anderen.
Gebeurt dat dan ?

Dank je! Als je mij in persoon gezien hebt dan kan je het weten. We liggen elkaar, of anders niet maar ik heb respect voor iedereen die de ander ook respecteert. Ik ga altijd uit van het beste in de mensen, tenzij anders blijkt.
Kennis kan een ieder aanleren. Lef zit in je.

Misschien heb je wel gelijk met je tunnel theorie.
Maar aan de andere kant is het goed focussen in een tunnel omdat je niet teveel afleiding hebt.
Menig betekenend onderzoek spits zich op een zeer smal spectrum van een onderwerp.
Misschien is dat juist mijn ding dat het argument sterk maakt.

Ik hoop dat we in de toekomst een constructief en hobby gericht gesprek kunnen voeren zonder de trollers die olie op het vuur gooien.

Op gerichte vragen zal ik altijd antwoorden, maar als ik het idee heb dat men geen antwoordt wilt dan zal ik die ook niet geven.
Als ik het weet of niet bereid bent te geven zal ik dat ook kenbaar maken.




happy DSR reefer
 
Hoi Glenn, hier ben ik het niet mee eens. In 2013 waren er meer top bakken vol met sps dan hedendaags! Ook in 2013 wisten de kenners wanneer hun systeem te arm was. Zelfs vanaf 2007 waren er meer schitterende bakken dan nu met mooie en gezonde sps koralen. Iedereen probeerden op nul waarden te sturen? Noem eens wat voorbeelden want ik weet niet hoe je hierbij komt, evenals het verhaal over alle crashes van top bakken door wodka doseren? Soms doe je net of je het wiel hebt uitgevonden, maar DSR is in feite ook niets anders dan de meest belangrijke elementen op peil houden. Echter deden we dit meer dan 10 jaar geleden ook al! Sorry voor mijn misschien ietwat geïrriteerde reactie, maar nu doe je alsof iedereen toentertijd maar wat aan klooide. Grote onzin als je het mij vraagt. Nu is het niveau zo laag dat hier handig op wordt ingespeeld door commerciële partijen. Voor beginners en onwetenden is het erg makkelijk om alles voorgekauwd te krijgen en hier kan dan ook mooi aan worden verdiend.

Mvg, Sander

eindelijk ook een iemand met een eigen mening?
Dit is nou precies wat velen hier mee bedoelen, reclame reclame, dsr word je strot in geduwd .

weet je, vroeger waren er zeker bakken met heel veel sps, en heel mooi.
dsr is zeker een goed product (zo als zo velen producten) wie er al jaren waren voor dsr.
glenf vraag je je nooit af waarom sommige leden juist niet op dsr overgaan, juist omdat er meer is dan dsr.
vroeger was het waterwissel wat toevoegingen en draaien met die handel.
verlichting was ook toen perfect t5 hqi is en blijft ook nu perfect.
soms vraag ik me wel eens af of het allemaal wel zo goed is alle toevoegingen.
geen water wissels kan,, maar waar blijven alle overschotten.
ik kan het me moeilijk voorstellen , neem een 100liter bakje op dsr met geen waterwissels wie al 3jaar zo draait , kan in mijn ogen nooit goed zijn om er nooit eens wat vers zeewater in te gooien, maar ik kan hier ook naast zitten natuurlijk.

glenf je schrijft altijd in je Posts dat iedereen vrij is in zijn eigen keuze, maar op de een of andere manier promoot jij alleen je dsr product in een topic.
En lijkt het dat de rest troep is, en jij de meester uitvinder bent.
 
Ik wil hier graag even op reageren hoe ik het zie (zonder dat ik hier een discussie over wil beginnen in jou dagboek !).

Onderstaande wat je schrijft doe jij in mijn ogen dus ook aan mee. Je dringt jou manier op aan andere als de enige juiste manier. Dit doe je tot in den treuren, lees je eigen dagboek eens terug en het zal je verbazen hoe vaak je dat doet !! Inhoudelijk al hele lange tijd niets meer in jou dagboek alleen nog maar hoe goed en geweldig jezelf bent en dat jou manier van aquarium houden zo veel beter is dan alle andere. Zelfs af en toe een uithaal naar "de prutsers" zoals je ze zelf noemt.

Je schrijft nu recent ook letterlijk dat vóór DSR (2013) er alleen maar slechte bakken waren met wat alleen wat ledertjes. Ik denk dat we allemaal weten dat dit niet waar is, waarom benoem je het dan zo ? Ik noem juist dit stalk gedrag en opdringen van jou mening en manier van werken. Dit strijkt andere tegen de haren in en krijgen een hekel aan jou en gaan zich juist tegen jou keren. Dit uitten ze hier o.a. op het forum wat het forum niet ten goede komt. Bovendien voegt dit soort informatie en onwaarheden niets toe aan jou DSR methode en ook niet aan jou kennis en kunde die er wel degelijk is.

Stop daarmee en je zult zien dat je veel meer waardering gaat krijgen van niet DSR gebruikers en de oude rotten uit het vak. Mijn woord heb je in elk geval. Ik zou zeggen probeer het eens .... niet geschoten is altijd mis.

Deze post is met een knipoog naar dit topic geschreven.



Het probleem is vaak dat men hun denkwijze kenbaar wilt maken. Daar is niks mis mee, doe dat gerust. Maar wat ze niet moeten doen is het opdringen daarvan aan de persoon die anders over denkt. Zodanig dat het op stalk gedrag gaat gelijken. NOT DONE .... want aan het eind zijn er alleen maar verliezers.
 
Ik denk dat iedereen weleens vergeet dat dit mijn dagboek is en wat ik hier schrijf mijn persoonlijke mening en ervaringen zijn.....
In die context moet het ook gezien worden.

Ben je er niet mee eens, geef dat aan maar laat dat dan jou mening zijn, maar in mijn dagboek een partij moeilijk gaan doen is niet nodig.

Iedereen heeft een eigen dagboek (mag ik hopen). Daarmee kan je prima je eigen mening geven en als je er regelmatig wat zinnig in zet zal je zien dat dit een prima platform is om je "brainfarts" te ventileren. Dat heb ik hier ook gedaan.... van het 1 kwam het ander en ik ging gewoon mee met de "flow".

IK HEB GEEN KENNIS VAN ANDERE MERKEN EN PRODUCTEN. Dus kan ik niet over schrijven en oordelen. Degene die mijn dagboek echt gelezen hebben zullen dat ook weten.
Ik heb om die reden ook nooit een ander product, merk of systeem neergepraat, dus zie ik ook niet de reden voor al dat negativisme.

Dat ik juist weg blijft bij andere topics op de forums is juist zo gegroeid.
Zo nu en dan blijft er een topic onbeantwoord, dan ben ik ook niet te beroerd om die te beantwoorden op de manier die mij bekend is en de minste moeite kost. Tenslotte is efficientie 1 van mijn stokpaardjes.

Mag ik hier (in mijn dagboek) ook niet mijn eigen mening mee geven op een gestelde vraag?
Ik dacht dat iedereen recht had op een mening.

Hadden jullie dan liever dat ik dit dagboek sluit?




happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
NEE!!! niet sluiten!

Ik lees je dagboek altijd aandachtig en leer er ook weer van :)
Meningen opdringen betreffende DSR heb ik geen last van, lees daar dan overheen denk ik?
Ik zie hier leerstof en geen opdringen of wat dan ook. Ben zelf een rookie en weet niet wat er allemaal speelt hier (wil het niet weten ook) Ik kom regelmatig op het forum, probeer ook iedere dag van alles bij te lezen en vind daar mijn weg in.

Dus ik zeg gewoon doorgaan!
 
Bovenaan