Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

toch vind ik het zeer interessant wat je hier aansnijd. uiteraard heeft ieder systeem zo zn voor en nadelen. iedereen moet voor zichzelf afwegen welk setje eigenschappen het beste bij hem/haar past.
zo kan het ene systeem bijvoorbeeld geweldige kleuren opleveren, maar wel veel nauwkeuriger komen (waardoor het risico op een crash groter is als je dingen net niet 100% in de hand hebt). een ander systeem levert misschien wat minder fantastische kleuren op, maar is in gebruik een stuk robuuster (waardoor het risico op een crash voor een reefer met iets minder "talent" een stuk kleiner is).

Maar het is wel lastiger een keuze te maken als je niet van alle systemen de eigenschappen goed kent. om nu alles achter elkaar te proberen... die mogelijkheid hebben de meesten niet. dus als je een bak op wilt starten, op basis waarvan kies je dan?

vanuit dat oogpunt vind ik het ook geen probleem als jij aan zou geven wat de reden is waarom jij ervoor kiest niet verder te gaan met Dymico.
 
Hier heb je een punt Jelle,
glenf ik begrijp dat je niets af wil keuren, maar jou mening telt hier wel.
Ik zou graag jou redenering horen waarom je er mee gestopt bent.
 
toch vind ik het zeer interessant wat je hier aansnijd. uiteraard heeft ieder systeem zo zn voor en nadelen. iedereen moet voor zichzelf afwegen welk setje eigenschappen het beste bij hem/haar past.
zo kan het ene systeem bijvoorbeeld geweldige kleuren opleveren, maar wel veel nauwkeuriger komen (waardoor het risico op een crash groter is als je dingen net niet 100% in de hand hebt). een ander systeem levert misschien wat minder fantastische kleuren op, maar is in gebruik een stuk robuuster (waardoor het risico op een crash voor een reefer met iets minder "talent" een stuk kleiner is).

Maar het is wel lastiger een keuze te maken als je niet van alle systemen de eigenschappen goed kent. om nu alles achter elkaar te proberen... die mogelijkheid hebben de meesten niet. dus als je een bak op wilt starten, op basis waarvan kies je dan?

vanuit dat oogpunt vind ik het ook geen probleem als jij aan zou geven wat de reden is waarom jij ervoor kiest niet verder te gaan met Dymico.
Oef... ik zal proberen niet op zere tenen te trappen.....

Puur mijn eigen perceptie en daar hoeft geen absolute waarheid te zijn.

- Ik ben primair begonnen met dymico om de NPS koralen.
- het idee dat het helemaal vanzelf zou gaan was voor mij geen prioriteit.
- om de lps, sps en andere normale koralen hoefde het ook niet, want ik had alles prima voorelkaar.

Zowel de NPS als de vissen gingen een hele tijd prima, maar uiteindelijk bleek het "duurzaam" houden van de NPS toch niet op lange termijn haalbaar. Mogelijk ook door mijn gebrek aan geduld en (voer) routine.
Er waren zoals bij elk nieuwe uitrol wat problemen, maar die hebben we samen met de dymico team aangepakt.
De powerfilter bij de start (voor meer helder water) is o.a. mijn inbrengt daarin geweest.

Na 2,5 jaar gegevens uitwisselen zijn zowel ik als de dymico ontwikkelaars wijzer geworden.

Zoals het geprofileerd wordt is: dat dymico plug en play is en de eigenaar zich niet teveel hoeft bezig te houden met waterwaarden wordt redelijk goed benaderd. Dat is echter niet hetzelfde als helemaal niks doen[emoji6].

De reden waarom ik nu stop, is dat ik toch de extreme groei van sps hier moest huisvesten en ik nu met dit systeem teveel een "mindswitch" moest maken.

Ik wilde niet dat het systeem de processen stuurde, maar wilde het zelf gaan bepalen.

Mijn advies luid dan ook:
- Wil je rust en niet teveel met waterwaarden stoeien.
- Wil je koralen zonder een al te extreme visbezetting.
- Heb je de financiën ervoor.
- heb je geen bezwaar om zo nu en dan de filtermedia te spoelen
Dan is de dymico te overwegen.

De meeste koralen zijn goed houdbaar, maar verwacht geen zeo kleurtjes, want het systeem draait rijk. Niet aan meetbare PO4 en NO3, maar aan bacteriemassa.
Het gebruik van ijzer granulaat en actief kool is zeker aan te raden zo niet verplicht voor een optimaal resultaat.

De keerzijde van veel bacteriemassa is dat niet alle acropora's dat waarderen.

Dat het filter zelf stuurt, wilt nog niet zeggen dat men de boel mag versloffen[emoji4]

Hopelijk hebben jullie wat aan deze persoonlijk evaluatie en heb ik niemand voor de kop gestoten.[emoji58]
 
Glenf , dit heb je heel goed uitgelegd en zeker niemand mee op de tenen getrapt.

Bedankt voor je goede uitleg.
 
Ik vind dit een waardevolle evaluatie betreffende een systeem. En ook neutraal gebleven.
 
Glenn, in een woordt: TOP!

ik kan mij ook niet voorstellen dat jij met deze evaluatie ook maar iemand op zijn of haar tenen hebt getrapt, zeker aangezien je dingen heel netjes hebt verwoord. Ik denk zelfs dat door ervaringen en evaluaties als deze er meer mensen het voor hun juiste filter kopen/starten. En dat betekend volgens mij weer meer tevreden klanten, wat nog altijd de beste reclame voor welk product dan ook is.

maar goed: of de rest van de wereld iets met jouw schrijven kan durf ik niet met zekerheid te zeggen, IK in ieder geval wel. Dus vanuit mij, enorm bedankt!
 
Glenn, in een woordt: TOP!

ik kan mij ook niet voorstellen dat jij met deze evaluatie ook maar iemand op zijn of haar tenen hebt getrapt, zeker aangezien je dingen heel netjes hebt verwoord. Ik denk zelfs dat door ervaringen en evaluaties als deze er meer mensen het voor hun juiste filter kopen/starten. En dat betekend volgens mij weer meer tevreden klanten, wat nog altijd de beste reclame voor welk product dan ook is.

maar goed: of de rest van de wereld iets met jouw schrijven kan durf ik niet met zekerheid te zeggen, IK in ieder geval wel. Dus vanuit mij, enorm bedankt!
Yep.. vaak verwacht men en zwart/wit antwoordt.

Maar men vergeet vaak dat iedereen andere eisen stelt en iedereen wat anders als "mooi" beleeft.

Mijn stokpaardje is een gemengd rif, waar ik zoveel mogelijk soorten in kan "proppen" en kan laten floreren.

Een ander vind zuurstokjes mooier.
Weer een ander vind een acan veld prachtig.

Maar net zoveel mensen vinden leders en oren fantastisch.

Elke systeem heeft zo zijn sterke en zwakke punten.

Mijn initiele system overvalt 80% van mensen bij de eerste kennismaking, omdat het nogal technisch opgezet is .
Naar het is dan ook een compleet systeem van a-z.
 
En toch lijkt een mixed reef steeds meer te neigen naar zuurgoed
71083b304a69ec493e5822fec01d2447.jpg
 
zeker als je die laatste foto ziet lijkt het inmiddels aardig SPS gedomineerd te worden...

misschien dat dat gewoon komt omdat dat spul als onkruid groeit bij jou :eek:
Beide stellingem kloppen.

Groei en nonchalance is nu mijn achilleshiel.

Doordat ik eigenlijk een hekel heb aan onderhoud/tuinieren krijg ik licht en stromings beperking.

Ik moet de handen uit de mouw gaan steken[emoji16][emoji16][emoji16]

7da65dcb209a5bdc039fcb3e27a3537d.jpg
 
Hoi Glenn. Ik lees net je reactie over Dymico. En je trapt mij in ieder geval niet op m'n tenen ;). Sterker nog, volgens mij klopt alles wat je schrijft. En we zijn je dankbaar voor je enorm waardevolle hulp bij het ontwikkelen van Dymico!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Hoi Glenn. Ik lees net je reactie over Dymico. En je trapt mij in ieder geval niet op m'n tenen ;). Sterker nog, volgens mij klopt alles wat je schrijft. En we zijn je dankbaar voor je enorm waardevolle hulp bij het ontwikkelen van Dymico!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Dank je erik, gelukkig niet.


Dat ik er nu mee stop ligt natuurlijk aan de enorme hoge standard die ik mezelf gesteld hebt.
Voor veel reefers is het houden van een zeeaquarium puur een moment van ontspanning en onthaasting. Daarom is het goed dat een verschillende manier van aquariumhouden zijn het hoeft elkaar helemaal niet te bijten.
Zolang men precies weet wat men kan verwachten is de kans op teleurstelligen ook kleiner met elke werkwijze.

Ik heb in de tijd dat wij samenwerkten ook enorm veel geleerd van Dymico. Ik ben ook blij dat ik gedurende de fieldtest heb kunnen helpen eventuele hiat op te sporen en dat dit opgepakt is.
Er is in elk geval een goeie wisselwerking geweest.

Succes met verder ontwikkelingen, want ik zie steeds weer nieuwe ontwikkeling die de goede kant op gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ben je er met een heggenschaar voor langs gegaan? Zo mooi recht als het stopt en net voor het glas. 😋
 
Ben je er met een heggenschaar voor langs gegaan? Zo mooi recht als het stopt en net voor het glas. ��

dit was precies wat mij ook opviel!
waar komt dit van?

en dat zijn nog eens stekken zeg! mooi formaat ook direct.
 
dit was precies wat mij ook opviel!
waar komt dit van?

en dat zijn nog eens stekken zeg! mooi formaat ook direct.
Ik denk het resultaat als je met de magneet het glas schoonmaakt en de toppen eraf tikt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan