Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Phosphate in zout

Reza

Senior Forumlid
tot nu toe ben ik twee keer van zoutmerk veranderd. van reefcrystaal naar redsea, en andersom, en weer andersom, :rolleyes: (is het te volgen??)
elke keer dat ik van reefcrystaal naar redsea ben overgegaan, heb last van flap en alg gekregen. na aanmaak van zoutwater, meet ik 0,03 mmp/l phosphate in mijn verse zoutwater, terwijl in mijn osmosewter 0 phos.zit. Omdat ik nu meer water nodig heb ivm mijn nieuwe bak, heb ik een grote emmer zout gekocht van redsea.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat sommige mensen ook soortgelijke probleem met redsea gehad hebben. Kan iemand mijn bevinding bevestigen en of hier ervaringen mee heeft gehad??? ik spreek mensen die ook readsea gebruiken, maar beweren nooit problemen mee te hebben gehad.
Ik heb mijn test aantaal keren, met Salifert uitgevoerd.
 
cyano heeft niet alleen met fosfaat te maken, ook met cilicaat en nitraat en vooral de verhoudingen er tussen. Gemeten waardens zijn waardens uit je water maar in je bodem kunnen hele andere verhoudingen liggen (neerslag van o.a. calciumfosfaat) hierdoor kan op fosfaat houdend substraat vaak snel cyano voorkomen.

Er zijn idd genoeg mensen die het idee hebben dat red sea gebruikers vaker cyano hebben en dat dit dus door o.a. het zout kan komen. Maar niet iedereen die red sea gebruikt hoeft er last van te krijgen!

Ik ben fan van reef crystals en bij mij komt er dan ook niets anders in.
 
Re: Phosphate in redsea zout

Bedankt Bas voor je reactie
ik heb geen vuilophoping in de bak. Mijn bodem is nieuw en mijn nitraat is 0. Dus daar kan het niet aan liggen. Wat mij een beetje aan twijfel bracht, was een zelfgemaakte pilaar van vulsteen. Maar nadat ik mijn verse zoutwater op phosfaat heb getest en zoveel phosfaat in aantrof, schrok een beetje van. in mijn oude bak begon ik hetzelfde probleem krijgen (drie manden gelden) nadat ik met deze nieuwe emmer redsea begon. nadeel is dat je hier in noorden niet zo veel keuzemogelijkheden hebt en ik kan geen reef crystaal meer hier aanschaffen.
cyano heeft niet alleen met fosfaat te maken, ook met cilicaat en nitraat en vooral de verhoudingen er tussen. Gemeten waardens zijn waardens uit je water maar in je bodem kunnen hele andere verhoudingen liggen (neerslag van o.a. calciumfosfaat) hierdoor kan op fosfaat houdend substraat vaak snel cyano voorkomen.

Er zijn idd genoeg mensen die het idee hebben dat red sea gebruikers vaker cyano hebben en dat dit dus door o.a. het zout kan komen. Maar niet iedereen die red sea gebruikt hoeft er last van te krijgen!

Ik ben fan van reef crystals en bij mij komt er dan ook niets anders in.
 
vulsteen is een erg bekende oorzaak voor langdurige afgifte van afvalstoffen, in dat steen is zo ontzettend veel gaan afsterven na het droogleggen... Ik zou dit niet snel gebruiken. Toch moet het na verloop van tijd wel "op" zijn.

Maar hoeveel po4 meet je in je bak dan?
 
In mijn bak tussen 0.03 en 0.1. in mijn Versgemaakte zeewater, 0.03. Ik vind het raar,Ik ga morgen een phosphate killer aansluiten en andere merk zout gaan kopen.
vulsteen is een erg bekende oorzaak voor langdurige afgifte van afvalstoffen, in dat steen is zo ontzettend veel gaan afsterven na het droogleggen... Ik zou dit niet snel gebruiken. Toch moet het na verloop van tijd wel "op" zijn.

Maar hoeveel po4 meet je in je bak dan?
 
Reza, pas op met de fosfaatkiller.
Ik had een tijdje geleden precies hetzelfde als jij, mat fosfaat in mijn vers aangemaakte water.
Ik heb er toen enthousiast een flinke potfilter met flink wat rowaphos op gezet.
Direct hierna kreeg ik onmiddelijk last van rode pluisalg.

Mijn vermoeden is dat er door de grote hoeveelheid rowaphos teveel ijzer in het water is gekomen met de rode pluisalg tot gevolg.

Het staat niet vast dat dat zo is, want er zijn genoeg mensen met rode pluisalg die een dergelijke stommiteit niet hebben begaan.
het enige wat ik wil zeggen is pas op met fosfaatverwijderaar, ook als die niet rechtstreeks op je bak is aangesloten.
 
Reza, pas op met de fosfaatkiller.
Ik had een tijdje geleden precies hetzelfde als jij, mat fosfaat in mijn vers aangemaakte water.
Ik heb er toen enthousiast een flinke potfilter met flink wat rowaphos op gezet.
Direct hierna kreeg ik onmiddelijk last van rode pluisalg.

Mijn vermoeden is dat er door de grote hoeveelheid rowaphos teveel ijzer in het water is gekomen met de rode pluisalg tot gevolg.

Het staat niet vast dat dat zo is, want er zijn genoeg mensen met rode pluisalg die een dergelijke stommiteit niet hebben begaan.
het enige wat ik wil zeggen is pas op met fosfaatverwijderaar, ook als die niet rechtstreeks op je bak is aangesloten.

Is daar onderzoek naar gedaan? Weet iemand hier meer van?
 
IK ben zelfs een keer door phosphate verwijderaar van rode pluisalg afgekomen:rolleyes:. Ik had toen salifert gebruikt wat minder agressief is dan rowaphos. IK had door gebrek aan materiaal phosphate verwijderaar van sera in gebruik. mocht dit niet helpen, dan ga ik wel op een andere merk (rowa) maar dan maar erg voorzichtig;). Bedankt in iedergeval voor jullie reacties
 
Reza,

Ik heb dezelfde ervaring als jij met het overgaan van RC naar RedSea zout. Kreeg last van alggroei (geen pluis). Ben daarna overgestapt op Deep Blue en een paar maanden later waren de algen compleet verdwenen.

Met een korte test 2 maanden terug de rest van ReadSea gebruikt die ik nog had en prompt weer meer last van alg. Heeft denk ik te maken met het feit dat RedSea een natuurlijk zout is en ook een geringe hoeveelheid fosfaat bevat. Voor menging gaf mijn TDS-meter 0 aan op het osmosewater, na menging gaf mijn fosfaattest een positieve waarde aan. Dit kan alleen maar uit het zoutmengsel komen. Met DeepBlue heb ik dit niet, maar dit is een synthetisch zout.

Groet,

Coralfreak
 
Deze ervaring kan ik min of meer beamen, in het verleden gebruikte ik een korte tijd rowaphos en had inderdaad een lange tijd last van de rode pluisalg waar weer ditritus tussen bleef hangen en daardoor een flap probleem bovenop kreeg.
ben er vanaf gekomen door inzetten van een leger: mespila en lansegels, grote blauwe en orange hermiet kreeften en wat grote slakken.

de klein rode hermiet kreeftje waren net weer te klein om orde op zaken te stellen.



Reza, pas op met de fosfaatkiller.
Ik had een tijdje geleden precies hetzelfde als jij, mat fosfaat in mijn vers aangemaakte water.
Ik heb er toen enthousiast een flinke potfilter met flink wat rowaphos op gezet.
Direct hierna kreeg ik onmiddelijk last van rode pluisalg.

Mijn vermoeden is dat er door de grote hoeveelheid rowaphos teveel ijzer in het water is gekomen met de rode pluisalg tot gevolg.

Het staat niet vast dat dat zo is, want er zijn genoeg mensen met rode pluisalg die een dergelijke stommiteit niet hebben begaan.
het enige wat ik wil zeggen is pas op met fosfaatverwijderaar, ook als die niet rechtstreeks op je bak is aangesloten.
 
Ik durf de rest van mijn redsea niet meer te gebruiken. Ik heb vier lepen rowaphos in mijn popje geplatst om houdige phosphaat enalgen mee te bestrijden en voortaan gewoon weer teruggaan naar reefcrystaal.
 
maar een andere vraag, kan silicarboon apart in de sump gelegd worden of moet het in een aparat? en kan hij in combinatie met phosphaatiller gebruikt worden?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan