Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rif-Aquarium van Nightwish

Hejj marcel,

Zou je durven over te gaan op een wierenfilter ipv een afschuimer?

Groet frank
 
Frank, op dit moment echt niet, als ik kijk naar wat de afschuimer produceerd per week, bijna 5 liter aan stinkend en donkere prut, ik zie een wierenfilter dit niet evenaren.
Misschien als het filter groot genoeg is en in combinatie met een Deep sand filter, maar daar moet je de ruimte voor hebben.

gr. Marcel
 
Even 2 gaten boren in je garage muur en je kan de hele garage gebruiken als technische ruimte.
Ik wist het wel.............

Een bloemetje doet wonderen hahhaha.......


Hoi Twan, minstens 10% van je bakinhoud, liefst nog meer, en moet goed en voldoende lang verlicht worden.
Dus als je bv 1000 liter hebt moet je wieren filter min. 100 liter inhoud hebben.
De voordelen zijn als het filter groot genoeg is dat je nitraat en fosfaat op natuurlijke wijze word verlaagd, en als je bij het wier ook nog wat levend steen bijzet krijg je een enorme diversiteit aan leven in het wier, welke je ook nog eens zou kunnen gebruiken als levend voer voor de vissen, het krieoelt ervan tussen het wier.
De nadelen zijn makkelijk, het werk dat je erbij krijgt om het te onderhouden.

Ik weet nu nog niet of ik in de toekomst weer een wierenfilter ga gebruiken, is een beetje afhankelijk hoe de waardes zich blijven handhaven.

gr. Marcel
 
Ik draai nu zo'n 1,5 jaar met een wierenfilter en ben tot nu toe daar nog steeds erg blij mee. De door Marcel benoemde voordelen zou ik willen aanvullen met de functie van "zware metalen" vangnet. Tevens gebruik ik nog steeds een afschuimer welke bij mij geplaatst is na het wierenfilter. De grootte is bij mij 10%. Bij veel voeding haal ik het net niet en moet een klein beetje fosfaat apart verwijderen. Als het gaat over grootte van je wierenfilter zou ik willen aangeven dat het oppervlakte belangrijker is dan de diepte. Dit ivm de licht inval .... Tevens een geringe stroming met een apart pompje is zeer gewenst.

Nadeel is idd een beetje onderhoud maar daar tegen over staat een prijskaartje van 0 euro :)
 
Even 2 gaten boren in je garage muur en je kan de hele garage gebruiken als technische ruimte.
Ik wist het wel.............

Een bloemetje doet wonderen hahhaha.......

Ja Ed, als dat zou kunnen , een waterweelde....:rolleyes:
 
Ik draai nu zo'n 1,5 jaar met een wierenfilter en ben tot nu toe daar nog steeds erg blij mee. De door Marcel benoemde voordelen zou ik willen aanvullen met de functie van "zware metalen" vangnet. Tevens gebruik ik nog steeds een afschuimer welke bij mij geplaatst is na het wierenfilter. De grootte is bij mij 10%. Bij veel voeding haal ik het net niet en moet een klein beetje fosfaat apart verwijderen. Als het gaat over grootte van je wierenfilter zou ik willen aangeven dat het oppervlakte belangrijker is dan de diepte. Dit ivm de licht inval .... Tevens een geringe stroming met een apart pompje is zeer gewenst.

Nadeel is idd een beetje onderhoud maar daar tegen over staat een prijskaartje van 0 euro :)

Gelijk heb je Marc, had hier ook een stromings pomp erop maar in verhouding met de totale inhoud moest ik toch zowieso Fosfaat en nitraat remmende maatregelen treffen. dan heeft het filter niet veel inbreng.
 
Laatst bewerkt:
:cool:Hier een aantal koralen uit het aquarium die op zich de moeite waard zijn om te zien en meestal opgaan in het geheel....:cool:










 

Hoi Marcel,
Fijn dat ik deze bak eens echt heb mogen bewonderen. De foto komt totaal niet in de buurt van de werkelijke schoonheid van deze bak en hoe fantastisch alles erbij staat. Mijn complimenten en ga zo voort .....
 
Klopt helemaal de bak ziet er altijd super netjes en mooi uit;)
 
Hoi Marcel,
Fijn dat ik deze bak eens echt heb mogen bewonderen. De foto komt totaal niet in de buurt van de werkelijke schoonheid van deze bak en hoe fantastisch alles erbij staat. Mijn complimenten en ga zo voort .....

Dank je Marc, en leuk je ontmoet te hebben, was een gezellig treffen samen met John, en foto´s zijn idd niet de juiste weerspiegeling van het reèel, maar toch leuk en mooi compliment dat je het mooi vond.

Klopt helemaal de bak ziet er altijd super netjes en mooi uit;)
´´
Ja Dennis, dat krijg ik wel vaker te horen, dat´ netjes´, gewoon een tik om alles spik en span te houden denk ik..:)
 
Sinds een paar dagen ben ik aan het testen met de luchtfilters van ATI voor op de afschuimer om CO2 te filteren welke een positieve invloed heeft op je pH waarde.
gr. Marcel
 

Bijlagen

  • 20170821_194122.jpg
    20170821_194122.jpg
    37,6 KB · Weergaven: 58
  • 20170821_194059.jpg
    20170821_194059.jpg
    41,9 KB · Weergaven: 63
  • 20170821_194048.jpg
    20170821_194048.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 58
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Ik vraag me af hoe dit dan werkt om lucht te filteren. Ik snap dat je stof en dat soort zaken eruit kunt filteren maar of je dus ook echt andere dingen eruit filtert waardoor je ph hoger blijft?

Maar hey wie nooit iets nieuws probeert blijft stilstaan en gaat niet voorruit.

Grt Marco
 
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Ik vraag me af hoe dit dan werkt om lucht te filteren. Ik snap dat je stof en dat soort zaken eruit kunt filteren maar of je dus ook echt andere dingen eruit filtert waardoor je ph hoger blijft?

Maar hey wie nooit iets nieuws probeert blijft stilstaan en gaat niet voorruit.

Grt Marco

Marco, vergeten, het gaat om het verwijderen van CO2 oftewel koolzuur welke je pH verlaagt, in je leefomgeving is de hoeveelheid CO2 ca. 300 ppm, bij meer mensen en weinig ventilatie kan dit snel oplopen naar 600.
Door de CO2 uit de lucht te filteren voor deze de afschuimer bereikt, aangezien deze lucht aanzuigt in de omgeving waar hij staat, zal de pH waarde stijgen, .

gr. Marcel
 
Ga je dit filter dag en nacht draaien Marcel? Ik vraag dit omdat met name snachts natuurlijk CO2 en probleem kan zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ga je dit filter dag en nacht draaien Marcel? Ik vraag dit omdat met name snachts natuurlijk CO2 en probleem kan zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Word idd 24 uur toegepast, heeft nl. geen invloed op de Co2 welke je in je bak aanwezig is,maar wel via je afschuimer aangezogen lucht.

gr.Marcel
 
ik neem aan dat je de Ph aan het monitoren bent, continu meting ?
Je zou ook het Co2 gehalte in huis kunnen verlagen, of de aanzuig van buitenaf laten komen alhoewel daat laatste niet handig is voor de temperatuur regeling.
 
Bovenaan