Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

philips filter

boyu2small

ZeewaterForum gebruiker
beste mensen,

is er iemand al bekend met het nieuwe filtersysteem van philips?

schijnt ook voor zeewater bruikbaar te zijn en werkt met ozon.

dus naast de 3 senseo's in verschillende kleuren kan ik ook een filteraanschaffen?

gr. remko
 
Ik denk dat niet veel mensen deze al gebruiken, zeker niet op dit forum.
Het apparaat wat nu in de handel is, is geschikt voor zoetwater en dus niet voor zoutwater!
 
Daar ben het niet mee eens,bij Wesdijk draait hij op meerdere bakken onder andere op de showbak,deze bak had altijd last van nitraat en sinds ze het apparaat gebruiken is nitraat niet meer meetbaar.

Dus het geeft wel degelijk een meerwaarde voor zoutwater
 
Aad,

Het kan zijn dat Wesdijk meedoet aan een proef.

In nummer 2 van OZ wilden wij hier aandacht aan schenken, dus contact gezocht met de fabrikant.

Antwoord: de huidige zijn geschikt voor zoetwater, zijn zeker niet getest voor zoutwater
 
ik heb dus gelezen op een site van een webshop dat het ook geschikt is voor zoutwater.

ben benieuwd.

remko
 
Omdat ik er wekelijks ben,en de eigenaar en staf redelijk goed kan,heeft deze test mijn aandacht.

De bak is is zeer helder en de waterwaardes zijn sinds het gebruik aanzienlijk verbeterd.
 
Is ook niet zo moeilijk. Het apparaat produceert ozon.
Ozon breekt organische moleculen af, waardoor de afschuimbaarheid toeneemt. Meer afgeschuimd organisch materiaal in de beker is dus minder afbreekbaar materiaal in de bak >>> is uiteindelijk minder nitraat.

Aangezien ook fenolen worden afgebroken verbetert tevens de helderheid van het water.
 
ik heb dit apparaat ook reeds een paar weken in gebruik bij mij werkt het tot nu toe goed mn flap verdwijnt naar mijn idee nu ook gestaag.
ik heb hem zelf via mn eiwit afschuimer aangesloten. heb hem bij de winkel gekocht waar aad het over had daar hebben ze hem via de zelfde manier aangesloten. via het lucht pompje wat er bij zit had ik niet veel vertrouwen in schuimt te veel in mn sump

greetzzz henk
 
Weet iemand hoe het zit met het overgebleven OZON?

Ik begreep van een winkelier in zoetwater dat het bij hem in de showbak goed werkt maar dat er wel een typisch ozon luchtje boven het aquarium hing.
Hij vroeg mij ook even te ruiken. (nou liever niet eigenlijk)

Bij mij gaan dan namelijk alle alarm bellen rinkelen want ozon wil ik niet mijn woonkamer in hebben.

Wordt dit niet via kool gefilterd?
 
Daarom kies ik liever voor een regelbaar model van bijvoorbeeld Sander. Instellen op minimale dosering en permanent laten draaien.

Indien je echt op save wilt spelen zou je de wateruitstroom en de luchtuitstroom beiden over actief kool moeten leiden. Beetje dure investering.
 
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er nog "rest-ozon" overblijft als je het apparaat via de afschuimer laat werken.

Ik voeg het vier - tot zesvoudige toe en ruik helemaal niets. (zonder koolfilter)
Maar als je twijfelt kun je de uitloop van de afschuimer over kool filteren en dan zou er in principe geen rest-ozon in mogen zitten.
 
Jimmy,

Ik denk dat ook via jou afschuimer nog een beetje ozon vrij komt.
Als je ozon ruikt is het naar mijn idee best veel.
En ik heb me laten vertellen dat ozon zeer schadelijk is dus.....
Ik zuig boven mijn compartiment waar mijn afschuimer staat continue de lucht af middels een luchtafzuiger en blaas het naar buiten boven op het dak.
Moet wel zeggen dat ik momenteel (nog) geen ozon gebruik maar door het afzuigen van de lucht merk ik dat ik minder/geen zout aanslag meer heb in mijn Kantoortje en dat bevalt me wel.




[COLOR=#000000 ! important][FONT=Arial ! important][/FONT][/COLOR]
 
Dat beetje is dan wel heel weinig .... want ik ruik niets, maar dan ook helemaal niets.
En aangezien de geurdrempel nog onder de mac-waarde zit, maak ik me ook geen zorgen ;)

De Philips "filtertjes" produceren max 0,55 mg wat alleen problematisch wordt in een gesloten, ongeventileerde huiskamer, waarin de ozon de lucht in wordt geblazen i.p.v. het water of de afschuimer.

Maar dat neemt niet weg dat een afzuigsysteem in de sump-ruimte en/of lichtkap natuurlijk altijd ideaal is en een veilig gevoel geeft bij gebruik van ozon.
 
Ik gebruik hem nu sinds de opstart van me rsm 250 via de afschuimer en moet zeggen dat i volgens mij perfect werkt .. nog geen nitraat of nitriet gemeten tijdens de hele opstart.
 
Dat beetje is dan wel heel weinig .... want ik ruik niets, maar dan ook helemaal niets.
En aangezien de geurdrempel nog onder de mac-waarde zit, maak ik me ook geen zorgen ;)

Jimmy heb jij een afgesloten lichtkapen ruimte waar je sump in staat?
Zo ja doe het eens dicht en dan na 24 uur plots open! Ruik je dan nog niets?
Ik was deze ochtend even in de eerder genoemde dierenwinkel. en de man trok het deurtje van het onderstaande bio filter open en de typische ozon lucht kwam mij op bijna een meter afstand tegemoet!
Ik heb hem maar even gezegd dat hij naar mijn idee een kleiner systeem moet installeren of indien mogelijk dit systeem even anders afstellen want ik kan me niet voorstellen dat dit gezond kan zijn. Afstellen kon niet heb ik begrepen (het moet door een dummy te gebruiken zijn was zijn opmerking)


Als het werkt is het toch zeker een leuke aanwinst voor de zoetwater hobby. En misschien na de tests ook voor onze hobby.
 
Inderdaad alles afgesloten, maar niet hermetisch.
Lucht wordt van buiten de kast aangezogen door de afschuimer, en uitraard ook van de AM 25 want die hangt buiten de kast.
IK heb het in het begin toevallig precies gedaan zoals je het beschrijft.
's morgens de kast open en m'n hoofd erin, net zolang naar beneden toe afgesteld totdat ik niets meer rook.

Als je het ruikt is er iets niet goed. Zeker in een afgesloten geheel.
De conditie van alles wat niet ozonbestendig is, zijn zal dan rap achteruit gaan.
Zijn de in - en uitgang niet verwisseld?
 
Laatst bewerkt:
Geen idee zal het hem zeggen.

Ik wacht af.
 
Hallo Allen,

Misschien raar dat ik het vraag en niet weet maar (naar wat) hoe ruikt ozon:(


Gary.
 
Is eigenlijk met niets te vergelijken.
Soms ruik je het buiten na een hevige onweersbui, en dat wordt dan beschreven als een "frisse lucht" ... je ruikt dat er onweer is geweest.

Zo,n zelfde soort lucht hangt dan ook in de sump-ruimte alleen iets sterker en penetranter.
Je kan het ook beschrijven als een weeïge geur.
 
Bovenaan