Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Foto's van zieke vissen

Peter

Administrator
Misschien een idee om hier allemaal duidelijke foto's van zieke of besmette vissen te plaatsen

Het eerste foto

Een vaak voorkomende ziekte bij de gele doktersvis (Zebrasoma flavescens)


 

Bijlagen

  • Zieke-dokter.jpg
    Zieke-dokter.jpg
    147,3 KB · Weergaven: 232
  • Zieke-dokter.02.jpg
    Zieke-dokter.02.jpg
    152 KB · Weergaven: 218
Vlekziekte (bacterie-infectie) bij Zebrasoma veliferum

Ontstaat doorgaans door slechte waterkwaliteit / milieuomstandigheden



 

Bijlagen

  • Zebrasoma-veliferum.jpg
    Zebrasoma-veliferum.jpg
    273,8 KB · Weergaven: 258
Hoi Peter, wat een goed idee!
Hoe heet de ziekte die de gele doktersvis heeft? Ik zie dat hij een rafelige staart en vinnen heeft, gaat het daar om?

Ja, dat zijn de (beruchte) verschijnselen

Wat het precies is en waar het door ontstaat is mij niet helemaal duidelijk
 
volgens mij beiden vitaminen gebrek,zeker de 2e is nog te genezen maar met heeel veel geduld. 2e is beter bekend als kop/zij-lijn erosie.
 
volgens mij beiden vitaminen gebrek,

Lijkt mij sterk Bas

Doorgaans krijgen alle vissen het zelfde voer voorgeschoteld, ook als er meerdere exemplaren van het zelfde soort in een bak zwemmen eten zij allemaal hetzelfde, toch krijgt niet iedereen dezelfde aandoening.
 
kwestie van tijd, ik heb al zo ontzettend veel van deze vissen verzorgd, veel knappen op na verandering van dieet. sommigen binnen enkele maanden somiggen met bijzonder grote plekken zijn pas na ankele jaren weer helemaal genezen.
 
van de kop zijlijn erosie weet ik het zeker, van de verdwijnende vinnen vermoed ik het en heb ik vaker wat op het net gelezen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Hoi Peter,
Ik denk dat Bas gelijk heeft.
Toevallig stuitte ik op een foto in een boek (Delbeek & Sprung) waarin de rafelige vinnen bij de doktersvis te zien zijn. Men geeft aan dat het te maken heeft met deficiënte voeding, dat vaker gezien wordt bij hoofd en zijlijn erosie bij dokters- en keizersvissen.
Oplossingen zijn:
  • Meer voedsel aanbieden.
  • Meer groenvoer aanbieden.
  • Voedsel aanbieden dat meer lipiden bevat (het zou zomaar te maken kunnen hebben met vetoplosbare vitaminen).
Ik heb een foto van de bladzijde bijgevoegd.:eek:
 

Bijlagen

  • rafelige vinnen klein  011.jpg
    rafelige vinnen klein 011.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 180
Hoi Peter,
Ik denk dat Bas gelijk heeft.
Toevallig stuitte ik op een foto in een boek (Delbeek & Sprung) waarin de rafelige vinnen bij de doktersvis te zien zijn. Men geeft aan dat het te maken heeft met deficiënte voeding, dat vaker gezien wordt bij hoofd en zijlijn erosie bij dokters- en keizersvissen.
Oplossingen zijn:
  • Meer voedsel aanbieden.
  • Meer groenvoer aanbieden.
  • Voedsel aanbieden dat meer lipiden bevat (het zou zomaar te maken kunnen hebben met vetoplosbare vitaminen).
Ik heb een foto van de bladzijde bijgevoegd.:eek:

Toch blijf ik zo mijn twijfels over de genoemde oorzaak houden.

Ik weet het, ik ben soms erg eigenwijs en waarom blijf ik eigenwijs ????

Ik heb doktersvissen gezien die door sterke vermagering / uitgehongerd zijn gestorven en toch deze aandoeningen niet vertoonden
 
is het niet een soort handicap of inteelt ??? :confused:
 
Toch blijf ik zo mijn twijfels over de genoemde oorzaak houden.

Ik weet het, ik ben soms erg eigenwijs en waarom blijf ik eigenwijs ????

Ik heb doktersvissen gezien die door sterke vermagering / uitgehongerd zijn gestorven en toch deze aandoeningen niet vertoonden

Hoi Peter,
Wat Delbeek & Sprung zeggen is dat het om deficiente voeding gaat, niet om de hoeveelheid op zich. Ik denk dat je hierbij moet denken aan tekort van vitaminen, mineralen en spore-elementen.
 
Hoi Peter,
Wat Delbeek & Sprung zeggen is dat het om deficiente voeding gaat, niet om de hoeveelheid op zich. Ik denk dat je hierbij moet denken aan tekort van vitaminen, mineralen en spore-elementen.

Hoi annetje

jij schreef zelf o.a.


Oplossingen zijn:
  • Meer voedsel aanbieden.
  • Meer groenvoer aanbieden.
En hier reageerde ik op

Het is best mogelijk dat er een gebrek aan vitamines de (mede) oorzaak van kan zijn. Toch lijkt het mij sterk gezien de huidige en hoogwaardige visvoer.

Er zijn zelf hobbyisten die hun dokters uitsluitend diepvriesvoer aanbieden zonder dat de dokters deze aandoeningen vertonen. In dergelijke gevallen krijgen zij wel vaak darmstoornissen.
 
indien een dokter zijn juiste voeding in de bak kan vinden (jonge aanwas van algen) is diepvries voer ook geen probleem, maar in sommige bakken waar nihil algen aangroei is vaker wel. Maar het is inderdaad bij de ene vis wel en de andere niet.
 
Jammer dat deze posting plots weer stopte. :confused:

Wat ik graag wil weten is hoe lang zit de Dokter in de bak ? Hoe vaak test je je water? wat voer je ? Wat zijn de water parameters?? Is ie van een Part overgenomen of gekocht in de winkel.
 
Bovenaan