Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 2.0 & bouw versie 3

Vervolg:

Een oude bekende en de nieuweling.
 

Bijlagen

  • IMGP3358..jpg
    IMGP3358..jpg
    75,4 KB · Weergaven: 41
  • IMGP3380..jpg
    IMGP3380..jpg
    74,4 KB · Weergaven: 30
En de roseofasciatussen: 1) jeugdkleed/vrouw, 2&3) omkleurende man
 

Bijlagen

  • IMGP3373..jpg
    IMGP3373..jpg
    71,8 KB · Weergaven: 25
  • IMGP3370..jpg
    IMGP3370..jpg
    70 KB · Weergaven: 25
  • IMGP3372..jpg
    IMGP3372..jpg
    63,1 KB · Weergaven: 27
Laat ik ook weer eens wat metingen op een rijtje zetten:

> Ca: 435 [Salifert]
> Mg: 1370 [Salifert]
> KH: 8,1 [Salifert]
> NO3: 3 à 4 [Salifert]
> PO4: niet meetbaar [Salifert]
> pH: 8,2 om 11:45 u [Milwaukee pH600, ijking: 7,0]
> Zout: 31,5 ‰ --> 1.024 kg/l bij 24,1˚C [Milwaukee MR100ATC refractometer]
> Temp: 24,1 - 25,2˚C [ATC-800+ thermostaat]

Met deze waarden ben ik zeer tevreden. Het nitraat zou van mij nog ietsjes mogen zakken, al houdt het zich nu ruim een half jaar zo. En stabiliteit, dat is toch erg belangrijk.
 
Afgelopen zomer heb ik bij het verwisselen van de lampen ook nog een aantal metingen verricht, namelijk op: LUX en kleurtemperatuur. Dit om te onderzoeken hoe sterk de eigenschappen van de lampen veranderen over een gebruiksperiode ~1,1 jaar. Verwacht is een terugloop van lichtopbrengst LUX en kleurtemperatuur over tijd. Is het jaarlijks vervangen van HQI- en T5 lampen echt nodig?


Materiaal en methode:
Verlichting bestaat uit een Ocean Light 150 T (Aqua Medic, Duitsland) met 1x 150 Watt HQI 14.000 K (BLV, Duitsland) en 2x 24 Watt T5 Reef Blue (Aqua Medic, Duitsland).
LUX metingen zijn verricht met een Eagle LUX PU-150 (Metra Blansko, Tsjechië). Kleurtemperatuur metingen zijn verricht met een Sixticolor (Gossen, Duitsland).
Sensor plaatsing was gelijk bij iedere meting van LUX en kleurtemperatuur. Metingen aan de HQI zijn verricht minimaal 1 uur en maximaal 2 uur na aangaan van de brander.


Resultaten:

> LUX meting: [Metra Blansko Eagle LUX PU-150]

- Oude lampen (T5 en HQI): 24.000 LUX

- Nieuwe lampen (T5 en HQI): > 33.000 LUX


> Kleurtemperatuur meting: [Gossen Sixticolor]

- T5-oud: > 20.000 K
- HQI-oud: 7.500 K
- HQI-oud + T5-oud: 13.500 K

- T5-nieuw: buiten meetbereik
- T5-nieuw + HQI-oud: 14.000 K

- HQI-nieuw: 11.000 K
- HQI-nieuw + T5-nieuw: > 20.000 K


Discussie en conclusie:
Bij het uitvoeren van de metingen is het daglicht niet afgeschermd geweest. Dit kan een directe invloed hebben gehad op de metingen. Echter zijn alle meting rond hetzelfde tijdstip uitgevoerd, waardoor deze invloed als constante beschouwd kan worden. Dit kan ook verklaren waarom bij de nieuwe HQI lamp een kleurtemperatuur van 11.000 K gemeten wordt in plaats van 14.000 K die de fabrikant aangeeft.
LUX metingen zijn niet verricht op de HQI- en T5 verlichting apart. Er kan dus geen uitspraak worden gedaan over het aandeel van de HQI- en T5 verlichting in het verlies van lichtopbrengst.
De kleurtemperatuur van de nieuwe T5 lampen viel buiten het meetbereik van de Sixticolor. Enkel een verhoging van de kleurtemperatuur van de nieuwe T5 verlichting kan geconcludeerd worden.
Concluderend, er is sprake van een afname van lichtopbrengst (LUX) van 27,3% na ~1,1 jaar gebruik. Tevens is een sterke daling in kleurtemperatuur van met name de HQI brander. Het is dus inderdaad raadzaam ieder jaar de lampen te vervangen. De geldigheid van deze regel op de T5 verlichting zou nog nader onderzocht kunnen worden.
 
hey rene,
je bak staat er echt prachtig bij en je roseofasciatus is nog meer om gekleurd zie ik dan toen ik bij je het pavona stekje kwam halen, heel mooi. Het stekje gaat trouwens ook goed. Mischien als je weer wat mooie stekjes heb dat ik wel weer even kom kijken.
gaat zo voort
mvg emile
 
Ha Emile,

Danje, ik ben ook heel erg blij met de ontwikkeling van dit visje.

Fijn dat het stekje het goed doet, dat ie maar snel mag groeien!!! Als je iets in mn bak hebt zien staan waar je een stekje van zou willen en je denk/hoopt dat het stekbaar is, laat maar weten. Dan maak ik er wel een voor je.


hey rene,
je bak staat er echt prachtig bij en je roseofasciatus is nog meer om gekleurd zie ik dan toen ik bij je het pavona stekje kwam halen, heel mooi. Het stekje gaat trouwens ook goed. Mischien als je weer wat mooie stekjes heb dat ik wel weer even kom kijken.
gaat zo voort
mvg emile
 
Naast dat de bak het goed blijft doen en ik dus gewoon "zo voort ben gegaan", ben ik de afgelopen 6 weken langzaam aan bezig geweest het een en ander aan koralen te herschikken.

Er zijn er een paar de deur uit, maar vooral ook nog wat mooie bij gekomen. De reorganistatie heeft ook voor enige herwonnen ruimte gezorgt. En dat is altijd fijn natuurlijk. ;)

Ik hoop zsm nog een aantal foto's te kunnen posten. Al ben ik de laatste tijd erg druk met de studie (stage lopen) en het werk.
 
Dan nog even snel een plaatje. Deze is van 28 september jl.
 

Bijlagen

  • IMGP3455.jpg
    IMGP3455.jpg
    173,5 KB · Weergaven: 90
Inmiddels eruit:
- Vingerleder (rechts voor)
- Groene Favia (rechts)
- Montiplaat (rechts)
- Goniopora


Nieuw erin: (te zien op foto)
- Drie Montipora's: 2 x takvormig rood en bruin/lila/grijzig en 1 x rode plaat (met dank aan Dennis)
- Een blauwe acro

Nieuw erin: (sinds 28-09)
- Echinophyllia orpheensis
- Acanthastrea maxima
 
gebruik je nu nog nitraat exit ?
 
Hallo Misty, ik gebruik geen nitraat exit meer. Al een jaar niet meer. Ik ben ermee gestopt, omdat het bij mij nauwelijks leek te werken.

Ik gebruik sindsdien nitraatweg, hier ben ik zeer tevreden over. Dit spul heeft zijn beloften meer dan waar gemaakt. Prijstechnisch is het ook nog eens voordeliger.

gebruik je nu nog nitraat exit ?
 
ok bedankt, ga ik dat ook maar is proberen.
heb nu alleen nog een nieuwe fles exit liggen.
 
Laatst heb ik besloten mijzelf een mooi cadeau te doen, dit in de vorm van een nieuwe eiwitafschuimer!!!

De keus is gevallen op de Deltec sc2060.
Aqua Compleet verwacht 'm komende week al meteen binnen te krijgen. Super service!!! topjes

Ik heb nog zitten twijfelen tussen deze en een BBK mini 200. Maar de Deltec is toch iets minder duur met een grotere capaciteit en minder stroom verbruik (scheelt ruim 10 Watt).
Bovendien is het ook een vrij nieuw model en ik vind het ook leuk om iets nieuws uit te proberen.

Nu dus nog even een weekje geduld opbrengen... :(

Ik zal hier in ieder geval mijn ervaringen delen.
 
Tsja, de ene week zijn er toch drie geworden. Maar nu heb ik m'n Deltec sc2060 wel rechtstreeks vers uit de fabriek.

Ik heb de afschuimer zondag geïnstalleerd en ik moet zeggen: "hij draait als een zonnetje." Hij draait erg stabiel, de fijne waterniveau afstelling is werkelijk subliem en het apparaatje begon vrijwel direct rustig af te schuimen.

Van te voren had ik 'm al wel een paar uurtjes laten draaien in water met azijn, om de vettigheid vanuit de fabriek te verwijderen.

Hieronder een paar fotootjes:
 

Bijlagen

  • IMGP3468.jpg
    IMGP3468.jpg
    42 KB · Weergaven: 24
  • IMGP3475.jpg
    IMGP3475.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 21
Vanochtend tijdens mijn ontbijt was ik getuigen van een prachtig "Kodak momentje", toen er een streep zonlicht op mijn aquarium viel.

Toevalligerwijs lag mijn camera naast me op tafel, dus heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt.

Met het volgende resultaat:
 

Bijlagen

  • IMGP3488.jpg
    IMGP3488.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 18
  • IMGP3485.jpg
    IMGP3485.jpg
    101,1 KB · Weergaven: 20
  • IMGP3479.jpg
    IMGP3479.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 25
  • IMGP3481.jpg
    IMGP3481.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 20
En nog een paar detail plaatjes van de Blastomussa wellsi en de Echinophyllia:
 

Bijlagen

  • IMGP3488d2.jpg
    IMGP3488d2.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 13
  • IMGP3479d.jpg
    IMGP3479d.jpg
    110,9 KB · Weergaven: 11
  • IMGP3488d1.jpg
    IMGP3488d1.jpg
    131 KB · Weergaven: 11
Bovenaan