Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 2.0 & bouw versie 3

Het is weer tijd voor een kleine update.

De bak draait erg goed. De groei zit goed in de (meeste) koralen, ook mijn recent aangeschafte Neospongodes (zie eerdere foto) doet het erg goed. Prachtig koraal, door die stukjes kalk in het weefsel.

Waar ik erg van baal is dat een anderhalve week geleden mijn flower plots, binnen een paar dagen, zijn skelet heeft verlaten.
Gelukkig is er alweer een vervanger (dankjulliewel Marco en Jhanette!)

Andere nieuwigheden zijn nog wat buttons en een squamosa doopvont. Hiervan blijft ik de foto's nog schuldig, die staan op mn camera welke bijna 200 km hier vandaan ligt :eek:

Om nog even terug te komen op Nitraat Exit, het begint zijn werk goed te doen. Mijn NO3 bleef altijd tussen de 12 en 15 mg/l balanceren. Geen probleem voor de koralen die ik nu heb, maar ik zou het toch graag rond de 5 mg/l of nog ietsjes lager willen hebben.
En wat blijkt, ik ben al aardig op weg! In 2 en een halve week tijd is het gedaald naar 7 mg/l, een halvering dus!!!

Voor de vorm dan nog maar even twee plaatjes:
De tweede ben ik erg trots op, die is zo waanzinnig scherp!!!
 

Bijlagen

  • IMGP0351.jpg
    IMGP0351.jpg
    237,4 KB · Weergaven: 96
  • IMGP0206.JPG
    IMGP0206.JPG
    363,3 KB · Weergaven: 118
René,

Je bak ziet er inderdaad goed uit.
Wat mij wel opvalt is dat je gebruik maakt van een overloopbox.
Als ik hier op het forum lees wordt het door veel mensen afgeraden.
Heb jij er veel problemen mee?

Dit is voor mij interessant aangezien ik zelf een RMS heb zonder sump.


andre jansen
 
Hallo Andre,

Dank voor het compliment.

De overloopbox zorgt bij mij voor geen enkel probleem. Een groot nadeel is dat je het ding af en toe schoon moet maken, dit gaat erg lastig.
Voor een RSM 130 zou ik hem niet aanraden, het ding is nogal aan de maat. Kijk hier maar. Voor een RSM 250 zou het eventueel wel kunnen.

Mijn idee is dat je, voor de prijs van een overloopbox en de opbrengst van een 2e-hands RSM, een heel mooi op maat gemaakt aquarium neer kan zetten.

Dus een overloopbox op een RSM zou ik niet doen. Krijg je later spijt van.
Mijn volgende aquarium (ooit) krijgt ook zeker geen overloopbox.
 
Lang, lang geleden was het dat ik hier iets gepost had.
Dus hoog tijd voor een update.

Mijn excuus voor mijn lange afwezigheid, was mijn Bachelor's opdracht. Hier heb ik samen met drie medestudenten kei hard aan gewerkt in mei en juni. Al onze moeite werd beloond met een dikke 8!!!!!! :biggrin:

Al dit harde werken heeft mij er niet van weerhouden een paar mooie diertjes aan te schaffen. Namelijk:

- Een Goniopora
- Een Trachylophillia robustus
- Meer buttons
- Een andere Euphyllia
- "Dendroachtige" leders
- Nog wat buttons
- En een Favites

Ook heb ik een nieuwe lamp opgehangen. Eentje met 150 W HQI en 2 x 24 W T5. Dus nu kan ook ik 's avonds van een prachtig fluoriserend schouwspel genieten.

Ohw ja, ook nog twee lipvisjes aangeschaft. En wel de Cirrhilabrus roseofasciatus!!! Die doen het prima en zijn natuurlijk prachtig.

Al met al gaat de bak er toch nog steed (langzaam) op vooruit. Ik ben sinds gister begonnen met bio-magnesium te geven naast bio-calcium. Het magnesium is altijd laag geweest, dus hoog tijd om dat aan te pakken.

Op dit moment ben ik ook nog aan het overwegen te investeren in een Mini Red Dragon pomp. Gezien het feit dat ook mijn tweede opvoerpomp na een half jaar alweer kuren aan het vertonen is.

Tijd voor wat plaatjes. Ik heb nog geen recent overzichtje, die zal ik proberen nog even te maken en te posten.
 

Bijlagen

  • IMGP1270.JPG
    IMGP1270.JPG
    251,7 KB · Weergaven: 59
  • IMGP1277.JPG
    IMGP1277.JPG
    382 KB · Weergaven: 59
  • IMGP1145.JPG
    IMGP1145.JPG
    331,4 KB · Weergaven: 61
  • IMGP1263.JPG
    IMGP1263.JPG
    310,6 KB · Weergaven: 59
  • IMGP1273.JPG
    IMGP1273.JPG
    416,7 KB · Weergaven: 58
Zo gezegd zo gedaan. Hier een overzichtje, en meer:
 

Bijlagen

  • IMGP1330.JPG
    IMGP1330.JPG
    373,4 KB · Weergaven: 96
  • IMGP1316.JPG
    IMGP1316.JPG
    269 KB · Weergaven: 53
  • IMGP1310.JPG
    IMGP1310.JPG
    426,8 KB · Weergaven: 55
Zo, de vakantie is achter de rug. Gedurende een paar weekjes Berlijn en Oostenrijk bezocht, incl. de aquaria van de Schönbrunn Zoo en Berlin Zoo. Tevens een bezoekje aan Sea Life Berlin met de Aqua Dom. photopic

Sea Life was best saai maar de rest ben ik zeer van onder de indruk, veel mooier dan ik in Nederlandse dierentuinen heb gezien. Mooie vissen collecties en echte levende koralen, niet overal die plastic meuk. Behalve in de bakken met de grote haaien dan.

Het tegen vallende Sea Life werd goed gemaakt door een bezoekje aan de Aqua Dom. Dit aquarium staat in de lobby van het Radisson Blu Hotel vlak naast de Berliner Dom. Met een lift ga je dwars door het midden van dit 12 meter brede en 25 meter hoge aquarium naar de zesde verdieping van het gebouw. :cool:
Het aqaurium bevat 1.000.000 liter water, hiervoor moet de ruit 26 cm dik zijn. Het is het grootste cilindervormige aquarium ter wereld. :eek:
Zie onderstaande foto.

Al met al een geslaagde vakantie en de buurman heeft m'n bak gelukkig ook prima verzorgt.

Natuurlijk heb ik veel meer foto's gemaakt op verzoek zal ik later nog wat posten.
 

Bijlagen

  • IMGP1549.JPG
    IMGP1549.JPG
    311,9 KB · Weergaven: 85
De bak is dus prima de vakantie door gekomen, mede dankzij pas aangeschafte koelventilator. :)

Na bijna drie weken m'n bak niet gezien te hebben blijken de koralen flink te zijn gegroeid. Met name de "dendro-achtigen" zijn erg hard gegaan. Zal niet lang duren voordat daar stekjes van gaan komen. ;)

Jammer genoeg ben ik een van de roseofascia kwijt, plots verdwenen. Geen idee waar dat aan heeft gelegen.

Tevens komt er iets raars uit mijn bodem naar boven. Rode draden, lijken wel hele dunne tentakels. Zie laatste foto van deze post. Ik heb geen flauw idee wat het is, weet iemand dat toevallig wel?
Wat zeker is, is dat het leeft. Het houd actief een hoopje zand bij elkaar. Ik heb het niet uitgegraven, omdat ik bang ben het te beschadigen. Als het verder niet schadelijk is wil ik het wel laten zitten, het ziet er wel apart uit zo.
 

Bijlagen

  • IMGP2025.JPG
    IMGP2025.JPG
    229,6 KB · Weergaven: 99
  • IMGP2035.JPG
    IMGP2035.JPG
    228,7 KB · Weergaven: 71
  • IMGP2034.JPG
    IMGP2034.JPG
    235,6 KB · Weergaven: 70
Tevens komt er iets raars uit mijn bodem naar boven. Rode draden, lijken wel hele dunne tentakels. Zie laatste foto van deze post. Ik heb geen flauw idee wat het is, weet iemand dat toevallig wel?
Wat zeker is, is dat het leeft. Het houd actief een hoopje zand bij elkaar. Ik heb het niet uitgegraven, omdat ik bang ben het te beschadigen. Als het verder niet schadelijk is wil ik het wel laten zitten, het ziet er wel apart uit zo.

Grappig, deze heb ik sinds 4 weken ook, het lijkt ook te bewegen, de ene dag zit het in de hoek, de andere dag is het weer een paar cm verplaatst. Het lijkt inderdaad te leven. Zou ook weleens willen weten wat dat is.
 
Dit zijn waarschijnlijk spaghettiwormen, en dat zijn goeie opruimers. Zoek maar eens op het internet naar Reterebella sp.


MVG

Eddy
 
Check, dat moet het wel zijn. Dankjewel Eddy.
Mooie beestjes, die laat ik dus vooral lekker zitten!
 
Ha Bas,

Foto komen eraan, ben nu een paar daagjes in Enschede. Van het weekend had ik geen tijd om foto's te maken.

Vrijdag namelijk mijn Red Dragon Mini 2500 Ltr. opgehaald. Dus die moest aangesloten worden. Makkelijker gezegd dan gedaan, de pomp heeft een dikkere uitstroom buis dan mijn vorige. Dus de hele opvoerbuis moest vervangen worden.
Laat nu net AC door zijn voorraad 25mm PVC heen zijn en niet alle benodigdheden te hebben. Heel Rotterdam afgebeld, uiteindelijk raak en de rest gekocht. Dat was mijn vrijdag. :rolleyes:
Toen miste ik alleen nog 25-34mm slang (Eheim), zaterdag ochtend heel Zuid-Holland afgebeld maar nee hoor, nergens te krijgen. Toen nog De Rifwachter in Hilversum geprobeerd en jawel, die hadden het gelukkig wel.
Hele mooie winkel naast de slang nog een paar mooie slakjes gescoord (Cypreae annulus).

Zaterdag avond eindelijk de RD aansluiten. Wat een macht aan water bleek dat ding te verplaatsen :eek:, werkelijk ongelofelijk en dat bij een verbruik van 28 Watt. Al dat water kon mijn overflowbox nog maar net aan. Het was kantje boord en we hebben besloten een bypass aan te gaan leggen om alles in toom te houden.
Dus vanochtend bij Veldhuis, nog meer PVC ingeslagen. Super voorraad hebben ze daar overigens!

Woensdag maar weer aan de slag. Tot dan draait mijn oude pomp nog even door.
 
Ik ben zo vrij geweest om in je dagboek te kijken.
Ziet er goed uit! Mooi gekleurd:goed:
 
Zo, hè hè! De afgelopen twee dagen (gister en eergister) de sump verbouwd/heringericht. Wat een karwei was dat. Ik ben blij dat de boel nu weer draait.

Zoals ik als aangekondigd had, heb ik nu mijn RD geïnstalleerd met een bypass erbij. De uitstroom van de bypass bestaat uit een buis met gaten erin die ik langs de achterkant, op de bodem van de sump heb gepositioneerd. Met andere worden, ik heb nu "sumpspoeling". :biggrin:

Ook heb ik het waterniveau in de sump verlaagt. Het waterniveau was 25 cm, maar dit was sinds ik een MTTI heb (inmiddels al 9 maanden) 7 cm te hoog. Tot op heden stond het apparaat op een rekje gemaakt van PVC. Hierdoor bleef er heel veel vuil op de bodem van de sump liggen. Verre van ideaal dus.

Als laatste heb ik nog de buis vanuit de overflowbox aangepast. Deze komt nu precies uit voor de aanzuig van mijn afschuimer.

Met al deze aanpassingen hoop ik de efficiëntie van mijn eiwitafschuimer sterk te verbeteren en er voor te zorgen dat er minder vuil in de sump en het aquarium achter blijft. Hopelijk heeft dit dan weer een positief effect op het nitraatgehalte, de groei van de koralen etc. etc. etc.

Hieronder een foto-impressie van de verbouwing:
1) De oude situatie.
2) Voorraadje PVC. :rolleyes:
3) Alles uit de sump.
4) Een lege en qua glaswerk verbouwde sump. Klaar om ingericht te worden.
5) De nieuwe situatie.
6) Red Dragon met bypass.

Al met al ben ik erg tevreden over het resultaat, het kan er allemaal weer even tegenaan.
 

Bijlagen

  • IMGP2043.JPG
    IMGP2043.JPG
    200,4 KB · Weergaven: 78
  • IMGP2041.JPG
    IMGP2041.JPG
    77,6 KB · Weergaven: 74
  • IMGP2039.JPG
    IMGP2039.JPG
    77 KB · Weergaven: 72
  • IMGP2037.JPG
    IMGP2037.JPG
    82,9 KB · Weergaven: 77
  • IMGP0923.JPG
    IMGP0923.JPG
    198,1 KB · Weergaven: 85
Het laatste fototje:

En, Emiel, bedankt voor het compliment!
 

Bijlagen

  • IMGP2045.JPG
    IMGP2045.JPG
    79,3 KB · Weergaven: 48
Gister middag had ik nog even de tijd om een paar fotootjes te schieten van de nieuwe aanwinsten van afgelopen anderhalve week.

Een zeer mooie Symphyllia en Favia bij Marek (Dabrowski Aquaria) vandaan.
Op mijn verzoek had hij een paar Symphyllia's meegenomen uit Indonesië. Nog onwijs bedankt daarvoor, Marek!!!

En afgelopen vrijdag nog een leuk stukje Blastomussa merletti op de kop getikt.

Nu, na alle aanpassingen aan de sump, draait de boel uitstekend. De afschuimer begint weer lekker te produceren. Het nitraat is wat verhoogd maar dat is ook niet gek na een aantal dagen zonder of met nog indraaiende afschuimer. Dit zal wel snel weer bijtrekken.
 

Bijlagen

  • IMGP2048.JPG
    IMGP2048.JPG
    188,8 KB · Weergaven: 29
  • IMGP2046.JPG
    IMGP2046.JPG
    189,4 KB · Weergaven: 33
  • IMGP2063.JPG
    IMGP2063.JPG
    192,7 KB · Weergaven: 37
Btw, het midden van de poliepen van de Favia is lichtblauw. Nu niet zo goed te zien omdat het koraal al ruim een week op de bodem ligt. Waar er zo nu dan door mijn zandhapper wat zand overheen wordt gegooit.
Inmiddels heb ik de Favia een plekje gegeven op het rif, dan zal die wel weer iets meer blauw gaan laten zien.
 
Hoi René,

Mooie bak hoor !
Ik heb jouw dagboek met extra interesse gelezen omdat mijn toekomstige bak bijna dezelfde maten gaat krijgen.

Ik las dat je een armatuur met 150 W HQI en 2 x 24 W T5 er boven hebt hangen. Hoe bevalt deze je ? En welke kleuren heb je er in zitten ?

Groet,
Marcel
 
He Marcel,

Die overeenkomst in maten was mij ook al opgevallen inderdaad. :biggrin:

Het armatuur wat ik er nu boven heb hangen ben ik echt super tevreden over.
Er zit nu een 14.000 K brander in van BLV en twee 20.000 K T5 van Aqua Medic. De T5's branden van 12:00 tot 23:00 uur en de HQI van 14:00 tot 21:00 uur.

Ik zelf vind HQI licht mooier dan enkel T5, het ziet er veel "sprankelender" uit. Ik heb voor een 14.000 K brander gekozen omdat ik wit tot blauw licht beter vindt passen. 10.000 K is al erg geel, dat geeft veel minder een "onderwater-gevoel". Bovendien komen dan de fluo-kleurtjes van de koralen minder mooi uit.

Naast mooi licht is het armatuur zelf ook nog 'mooi' om tegen aan te kijken. In ieder geval in vergelijking met mijn vorige. Maar hier hoef jij je minder druk om te maken geloof ik. ;)

Zoals je zelf ook al aangeeft blijft warmte een probleem, met warmer weer (va. 24-25 gr. C) heb ik ook last van en ik heb geen kap. Maar als je bij warmer weer gewoon de kap open zet met een paar ventilatortjes over de bak blazend is er niets aan de hand.
 
Bovenaan