Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 2.0 & bouw versie 3

Thanks Hans en Renate!!!

Van het weekend al het leidingwerk afgemaakt en test gedraaid met kraanwater. Systeem draait super stil.
Wel geleerd dat handvast aandraaien van PVC doorvoeren niet voldoende is... ;)

Bak ik nu weer leeg, zodat ik deze week een deel van het rif droog kan cementeren. Dan vullen met zout water en komend weekend wat levend steen halen.

Er zit eindelijk schot in de zaak dus :biggrin:
 
Weer een week verder...

En wat bleek, het deel van het rif dat ik droog wil opbouwen is toch wat meer werk dan verwacht. Bovendien kost het ook meer cement dan verwacht. Ik heb er nu bijna 3 kilo doorheen gejaagd, dus vandaag nog maar wat bijbesteld.

Tot zover is het resultaat precies zoals ik het hebben wil, dus het geduld is het meer dan waard!!

Mocht je je afvragen wat die gast toch aan het doen is:
Zoals op de foto een paar posts hierboven reikt de ombouw tot aan bureauhoogte en daarmee zo'n 10 cm hoger dan de bodem van de bak. Dit is zeker geen toeval en daar ben ik wat moois mee aan het doen, waartoe ik geïnspireerd was geraakt tijdens een duik op Bonaire.

Van de week post ik wel even een paar plaatjes om e.e.a. duidelijk te maken... ;)
 
Het tafereel op de foto kwam ik tegen tijdens een duik op Bonaire. De overhangende richel was meters lang en gaf (zoals je ziet) schuilmogelijkheden voor vele vissen. Tevens was het een soort damwand die hoogte verschil gaf in de zandbodem.

Dit wil ik dus gaan nabootsen in mijn aquarium.
Met Real Reef Rock platen, een boel cement en een beetje geduld moet dit prima te realiseren zijn...
 

Bijlagen

  • PB294927.jpg
    PB294927.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 134
En zo ver ben ik inmiddels.
 

Bijlagen

  • 2016-06-12 15.11.43.jpg
    2016-06-12 15.11.43.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 126
  • 2016-06-12 15.12.26.jpg
    2016-06-12 15.12.26.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 126
Leuk idee zo van die foto uit Bonaire, maar de foto's die je van je opbouw laat zien, is volgens mij niet alles wat je hebt gedaan, want vraag me af waar je dan die 3kilo reef cement hebt gelaten?
 
Haha, thanks!
De 3 kilo zit er echt in, of, nou ja, eronder... Het zit voor het overgrootte deel in het ophogen onder de stenen.

Leuk idee zo van die foto uit Bonaire, maar de foto's die je van je opbouw laat zien, is volgens mij niet alles wat je hebt gedaan, want vraag me af waar je dan die 3kilo reef cement hebt gelaten?
 
Hoi René,

Hoe groot wil je dat plateau gaan maken en komt daaronder ook nog stroming zodat er geen vuil blijf hangen ?

Grt,

Martin.
 
Ha Martin,

Goed punt, gelukkig had ik daar ook al over nagedacht... ;)

Het plateau steek max ~15 cm (horizontaal) uit en tot een hoogte van ~7 a 8 cm boven de uiteindelijke zandbodem. De stroming en het plateau zijn (als het goed is) straks zo georiënteerd, dat er als het ware stroming gevangen wordt onder de rand. Zodoende wordt er lekker gespoeld onder het plateau door en zal zich (hopelijk) zo min mogelijk vuil ophopen.
Tevens komt er geen zand op plaatsen waar ik of een dier straks niet meer bij kan, zodat het altijd omgewoeld kan worden.


Hoi René,

Hoe groot wil je dat plateau gaan maken en komt daaronder ook nog stroming zodat er geen vuil blijf hangen ?

Grt,

Martin.
 
En we zijn vertrokken! :biggrin:

Zaterdag is de laatste 120 liter water en het levend steen erin gegaan.
Gistermiddag heb ik even een vlugge scape gemaakt.

Hieronder wat snelle foto's van de drie zichtzijden.
Respectievelijk: van rechts (uitzicht vanaf mijn bureau), van voren en van links (uitzicht vanaf de bank).
 

Bijlagen

  • 2016-06-27 00.40.42.jpg
    2016-06-27 00.40.42.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 125
  • 2016-06-27 00.41.09.jpg
    2016-06-27 00.41.09.jpg
    22,8 KB · Weergaven: 128
  • 2016-06-27 00.41.28.jpg
    2016-06-27 00.41.28.jpg
    31,2 KB · Weergaven: 129
Het systeem draait lekker.
Stil en stabiel.
Top.

Er komt leuk leven uit het steen, de eerste wiertjes beginnen te groeien en tot zover een zeekomkommertje en twee tomentosus krabbetjes ontdekt. Ook zijn er al veel aasgarnaaltjes zichtbaar 's avonds. Geen nare dieren, op 1 glas anemoontje na, maar die is al platgespoten... ;)


Met de verdere afbouw van de techniek kom je natuurlijk toch knelpunten tegen en tot nieuwe inzichten, ondanks de uitgebreide planning.

- M'n afschuimer (Deltec SC2060) past weliswaar precies, maar ik kan er eigenlijk niet meer omheen werken in de sump. Van het weekend komt er daarom een andere, een tweede hands Orphek Helix 3000. Deze is conisch en daarmee dus smaller van boven. Als die beter past en bevalt dan gaat de Deltec in de verkoop.

- Zo ook qua verlichting. Ben ik al dagen aan het passen, meten en verzinnen om de Atlantic op een fijne manier te situeren. Zo dwars op de bak als hierboven op de foto was natuurlijk niet de bedoeling, maar ik krijg het maar niet zoals ik wil. Dus hier komt een andere lamp voor in de plaats en de Atlantic is te koop:
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?162465-TK-Orphek-Atlantic-V2-1
Interesse? Doe een bod.
 
Goeiemorgen René ,
Was benieuwd of je de Orphek al had geinstalleerd..... zo ja , wat een kabaal hè...:rolleyes:
Grtz Jack.
 
Haha, goede morgen!
Natuurlijk kon ik het gisteravond niet laten om de Helix 3000 meteen maar de installeren.
En wat kan ik zeggen... Ohw, wacht, laat ik het fluisteren: "ge-wel-dig" ;)

Goeiemorgen René ,
Was benieuwd of je de Orphek al had geinstalleerd..... zo ja , wat een kabaal hè...:rolleyes:
Grtz Jack.
 
Ik heb net even naar je foto zitten loeren die je had gestuurd naar me ,klopt het dat ik al enig residu van de afschuimer zie komen...
Zou wel fijn zijn...:)
Grtz Jack
 
Yes. Goed gezien! Het gemorrel in de sump deed wel wat stof opwaaien...
Dus dat kon meteen ff afgeschuimd worden, maar sindsdien is er niks meer bijgekomen.

Op welke stand had jij eigenlijk de pomp staan?
Op vol vermogen blaast ie bij mij iig in een keer de beker vol. Dus ik heb em twee standjes lager moeten zetten...

Ik heb net even naar je foto zitten loeren die je had gestuurd naar me ,klopt het dat ik al enig residu van de afschuimer zie komen...
Zou wel fijn zijn...:)
Grtz Jack
 

Bijlagen

  • 2016-07-02 23.38.55.jpg
    2016-07-02 23.38.55.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 63
Yes. Goed gezien! Het gemorrel in de sump deed wel wat stof opwaaien...
Dus dat kon meteen ff afgeschuimd worden, maar sindsdien is er niks meer bijgekomen.

Op welke stand had jij eigenlijk de pomp staan?
Op vol vermogen blaast ie bij mij iig in een keer de beker vol. Dus ik heb em twee standjes lager moeten zetten...

Had 'm bij mij op 1 standje voor het vol vermogen staan.
Je kunt nog wel met de uitlaatpijp en het wieltje bovenop bij de luchtinlaat wat proberen de stand wat te verlagen , op die manier kan je nog wel veel water langs de "bellenstroom" krijgen zonder dat ie gaat overlopen.
Hoop dat ik 't je duidelijk heb kunnen maken.... mwaha..:eek:
Grtz Jack
 
Check, duidelijk.

De uitlaatpijp staat vol open. Dus tenzij ik meer gaten in de buis boor, is daar weinig mee te regelen.
Lucht instroom knijpen druist een beetje tegen mijn gevoel in...
Al had ik wel al een dot filterwatten in de silencer gestopt omdat die hard aan het pruttelen was. Dat zal ook al wel een beetje remmen.

Ik wacht nog even af hoe het zich verder allemaal ontwikkeld. Voor hetzelfde geld heeft ie over een paar weken dat beetje extra power wel nodig...

Had 'm bij mij op 1 standje voor het vol vermogen staan.
Je kunt nog wel met de uitlaatpijp en het wieltje bovenop bij de luchtinlaat wat proberen de stand wat te verlagen , op die manier kan je nog wel veel water langs de "bellenstroom" krijgen zonder dat ie gaat overlopen.
Hoop dat ik 't je duidelijk heb kunnen maken.... mwaha..:eek:
Grtz Jack
 
Korte update:
De bak draait super! Nu vier weken met levend steen, laatste 2 weken met licht erboven.

Überhaupt nauwelijks een ammoniak- of nitrietpiek kunnen meten. Nitraat heeft heel even de 10 aangetikt, maar alle tests wijzen inmiddels ruim anderhalve week 0 aan. Dus afgelopen weekend op de fiets gesprongen naar Aquaasan en daar een leger Turbo-, Tectus slakken en tricolor heremietkreeftjes gescoord. Die maken op dit moment korte metten met de algen in de bak. Sander had ook mooie kleine poetsgarnalen op voorraad, dus ik kon het niet laten om er daar ook twee van mee te nemen... :eek:

Over twee weken maar is een paar vissen halen...


Ohwja, en voor de oplettende lezer die dacht "huh, ... 'licht erboven', ja maar wat dan?"
Het antwoord daarop: Philips CoralCare!!!! :cool:
 
Laatst bewerkt:
Eerste deel zand zit erin. Zo ziet het er al een stuk beter uit.

Komende week moet ik nog werken, daarna twee weken vrij.
Hoog tijd om vissen en koralen te shoppen. ;)
 

Bijlagen

  • 2016-07-30 19.37.59.jpg
    2016-07-30 19.37.59.jpg
    30 KB · Weergaven: 105
Ziet er goed uit ,
De schoonmaakploeg kan aan de slag...
Grtz Jack:p
 
Bovenaan