Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 2.0 & bouw versie 3

Ja, Martin, wie weet.
Hoe dan ook zal ik nog wel eens in het Twentse land komen...

Maar voor het zover is ben ik al erg benieuwd wat jij van mijn ideeën gaat vinden.


René in Enschede wordt het ziekenhuis fors uitgebreid,daar kunnen ze nog wel een paar mensen gebruiken!
Wie weet misschien kom je deze kant op en kan ik nog wat van je leren.(Hahaha wel over onze hobby he):p

Grt,

Martin.
 
Daar gaan we dan...

Ik zal beginnen met een omschrijving van mijn onderliggende ideeën en concepten die als basis dienen voor mijn plannen. Ik wil jullie graag uitnodigen mee te denken en kritisch te zijn. Alle op-/aanmerking, tips en tricks zijn van harte welkom.

Als basis voor alle 3 de ontwerpen dient het systeem zoals ik dit had draaien rond mijn vorige bakje. Dit is toen zo geëvolueerd en ik was zeer tervreden met de werking het uiteindelijke systeem. Een deel van de techniek zal dan ook behouden blijven en waar nodig uitgebreid worden.

De Deltec afschuimer, het AC fosfaatfilter, de Tunze osmolator en de balling methode zullen terugkomen. Ook ben ik een grote fan van de Vortech pompen, die komt ook terug met uitbreiding.


Verder kan het natuurlijk altijd beter en mooier, zo zijn er een aantal punten waarmee ik mijn nieuwe Oceanium wil uitbreiden/verbeteren:

- Verlichting: ik ben er nog uit of het full LED, LED + T5 of T5 moet gaan worden, zal ook nog afhangen van de precieze implementatie en grootte van het systeem. Ik neig nu het sterkst naar de LED lampen van Orphek in combinatie met T5.

- Refigurum/algenfilter indien ik er straks de ruimte voor heb wil ik dit sowieso gaan gebruiken. Ik zie het als een zeer goede methode om de biodiversiteit in een aquarium uit te breiden en in stand te houden.

- Ook ben ik geïntrigeerd door de Triton-methode, maar op dit moment denk ik niet dat ik daar meteen mee van start wil gaan. De potentie is mij helemaal duidelijk, maar het staat naar mijn idee nog iets te veel in de kinderschoenen. Door wel een algen filter te implementeren hou ik wel de optie om er alsnog mee te beginnen.

- Rifkeramiek: niet zo heel nieuw maar toch.
Ik blijf ervan overtuigd dat aan de basis van een zeeaquarium een start met goed levend steen ligt. Maar rifkeramiek leent zich er wel uitstekend voor om meer specifieke aquascapes te maken. Dus voor mij wordt het waarschijnlijk een basis van levend steen aangevuld met keramiek.

- Shadow box. Ik vind het effect hiervan fantastisch mooi en waar mogelijk wil er graag gebruik van gaan maken.


Goed, tot zover de basis.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd heb ik 3 enigszins uitgekristalliseerde ontwerpen voor een nieuwe bak. Ik zal ze in chronologische volgorde beschrijven.

Nummer 1: Mijn Oceanium 3D

Voor dit ontwerp heb ik zo veel mogelijk methoden proberen te gebruiken om een extra grote diepte werking te verkrijgen. Zoals te zien op de tekening zou het een bijna vierkante bak moeten worden, waarbij de inhoud nog kan variëren van zo'n 700 tot iets meer dan 1000 liter afhankelijk van de uiteindelijke afmetingen.

Ik ben de tekeningen van de inrichting even kwijt, dus ik hoop dat een ieder met zijn verbeelding en mijn omschrijving een eind komt.

Het zicht van voren - diepte diepte en nog een diepte:
Van voren gezien is het de bedoeling dat je tussen twee rifwanden door in de verte kijkt. Waarbij er van de wanden af rifrichels uitspruiten naar het midden, zodat er verschillende lagen achter elkaar ontstaan. Een effect als decorstukken in een kijkdoos. Het aquarium op de foto heeft hiervoor als inspiratie gediend. Als toevoeging hierop wil ik in de achtergrond een pilaar creëren op ongeveer 1/3 van de breedte van het aquarium (gulden snede), daar bovenop zal dan een blikvangend koraal geplaatst worden.
De achterwand van dit aquarium wordt gevormd door een grote shadow box, die de contouren van het rif verder moet doorzetten in de diepte.
Qua verlichting zou ik nog kunnen experimenteren om de kleurtemperatuur naar achter toe steeds hoger te kiezen om de dieptewerking nog meer te benadrukken. Immers hoe blauwer hoe dieper.

Het zicht van de zijkant - door de staghorns het koraal niet meer zien:
Vanaf de zijkant kijk je over de linker rifwand heen tegen de overstaande rifwand (rechts). Door het linker rif breder te maken wordt het mogelijk om dicht op de ruit een koraaltuin in te richten. Eenmaal volgroeid zal je dan tussen de koralen door moeten gluren om een glimps van de achterliggende rifwand en de rest van de bak op te vangen.

Biotopen:
Met dit ontwerp, en dit geldt eigelijk ook voor de andere twee, heb ik geprobeerd om meerdere natuurlijke biotopen in het aquarium te verwerken. Dit mede aan de hand van wat ik hiervan in het wild heb kunnen zien. In dit geval een steile rifwand, lagunes, ruimte voor een koraaltuin en overhangen/grotten onder de lage rifwand met de koraaltuin erop.
Bij de plaatsing van de koralen zal ik hier dus ook rekening mee gaan houden. Globaal gezien dus, SPS tafels tegen de steile rifwand, andere SPS en staghorns in de koraaltuin en op de richels en leders en LPS met name in de lagunes etc. etc.
 

Bijlagen

  • oceanium 3D.jpg
    oceanium 3D.jpg
    21,9 KB · Weergaven: 52
  • Full-Tank-ShotSM.jpg
    Full-Tank-ShotSM.jpg
    78 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
Het zijn hele leuke iedeeén René die je hier hebt neergezet,ook met de diepte werking zoals jij dit wil gaan maken lijkt mij heel mooi.
Het zou heel knap zijn als je dit gaat lukken zoals je alles omschreven hebt.Licht en stroming is wel heel belangrijk,en of je daar goed mee wegkomt daar kan ik nog geen antwoord op geven!!Ik blijf je volgen René want dit word een boeiend project zoals jij dit wil gaan bouwen!!

Grt,

Martin.
 
Dankje Martin! Ik moet zeggen dat ik dit ontwerp bijna een jaar geleden bedacht heb en nu ik het hier allemaal opschrijf wordt ik er ook weer helemaal enthousiast van. En dan is dit nog maar mogelijkheid nummer 1 van 3... ;)


Verlichting en stroming geven mij ook nog een beetje kopzorgen bij dit ontwerp. In mijn hoofd denk ik het wel op orde te hebben, maar alleen de praktijk zou het definitief uit moeten wijzen.

Stroming denk ik op te lossen door twee Vortech MP40's in de rechter rifwand in te bouwen. En een extra zware of twee middel zware Tunze van achter en/of onderaf het lage rif (links) te laten blazen. Dan zouden de pompen ook nog eens mooi verstopt zijn. Natuurlijk moet ik dan bij het maken van de, sowieso al ingewikkelde scape, rekening houden met de plaatsing en uitstroom van de pompen.

De verlichting is nog het meest onzeker. Ik denk dat ik met ~15x 54 Watt T5 weg zou kunnen komen, of die nieuwe LED hybride van ATI of 2 Atlantiks aangevuld met T5.


Echter neemt dit alles niet weg dat dit aquarium niet in iedere kamer zou passen. Door de vorm moet het minstens van 3 liefst nog alle 4 de zijden bereikbaar zijn. Dat betekend dus dat ie zo'n beetje midden in de kamer zou moeten staan...
Daarom heb ik ontwerp nummer 2 bedacht, waarbij ik eigelijk het eerste ontwerp zoveel mogelijk heb proberen te vatten in een "standaard" rechthoekig tegen-de-muur-aquarium.
 
Dankje Martin! Ik moet zeggen dat ik dit ontwerp bijna een jaar geleden bedacht heb en nu ik het hier allemaal opschrijf wordt ik er ook weer helemaal enthousiast van. En dan is dit nog maar mogelijkheid nummer 1 van 3... ;)


Verlichting en stroming geven mij ook nog een beetje kopzorgen bij dit ontwerp. In mijn hoofd denk ik het wel op orde te hebben, maar alleen de praktijk zou het definitief uit moeten wijzen.

Stroming denk ik op te lossen door twee Vortech MP40's in de rechter rifwand in te bouwen. En een extra zware of twee middel zware Tunze van achter en/of onderaf het lage rif (links) te laten blazen. Dan zouden de pompen ook nog eens mooi verstopt zijn. Natuurlijk moet ik dan bij het maken van de, sowieso al ingewikkelde scape, rekening houden met de plaatsing en uitstroom van de pompen.

De verlichting is nog het meest onzeker. Ik denk dat ik met ~15x 54 Watt T5 weg zou kunnen komen, of die nieuwe LED hybride van ATI of 2 Atlantiks aangevuld met T5.


Echter neemt dit alles niet weg dat dit aquarium niet in iedere kamer zou passen. Door de vorm moet het minstens van 3 liefst nog alle 4 de zijden bereikbaar zijn. Dat betekend dus dat ie zo'n beetje midden in de kamer zou moeten staan...
Daarom heb ik ontwerp nummer 2 bedacht, waarbij ik eigelijk het eerste ontwerp zoveel mogelijk heb proberen te vatten in een "standaard" rechthoekig tegen-de-muur-aquarium.

René het plaatsen van pompen in een rifwand wordt moeilijk,je weet namelijk niet hoe de stoming gaat werken omdat je meerder rifwanden wil gaan bouwen.Ook voor het laten overgroeien in meerdere lagen van koralen om diepte te krijgen is het moeilijk een passende stroming te krijgen!!

Grt,

Martin.
 
Hier kan ik je geen ongelijk in geven Martin. Ik heb ook zitten verzinnen over een closed-loop systeem, maar daar ben ik (voor deze bak althans) niet zo'n fan van. Ik moet het allemaal nog eens even goed gaan uittekenen. Als ik daadwerkelijk deze bak wil gaan bouwen.

René het plaatsen van pompen in een rifwand wordt moeilijk,je weet namelijk niet hoe de stoming gaat werken omdat je meerder rifwanden wil gaan bouwen.Ook voor het laten overgroeien in meerdere lagen van koralen om diepte te krijgen is het moeilijk een passende stroming te krijgen!!

Grt,

Martin.
 
Nummer 2: Mijn Oceanium 2.0

Met dit ontwerp heb ik geprobeerd zo veel mogelijk elementen uit het eerste "Oceanium 3D" ontwerp te vatten in een meer standaard rechthoekig tegen-de-muur-aquarium. Van dit ontwerp heb ik op dit moment alleen een plattegrond tekening gemaakt. Die heb ik hieronder bijgevoegd. Afhankelijk van de afmetingen kan de inhoud van de bak nog variëren van zo'n 400 tot een kleine 700 liter.

Wat ik specifiek hiervoor bedacht heb is de schuine achterwand. Deze geeft niet alleen ruimte voor de overloop en een kleine shadowbox, maar dient er ook voor om het perspectief te versterken als je vanaf de linker zijkant de bak in kijkt.

Enige toelichting bij de tekening:

Het zicht van voren - koraaltuin, zandkanaal en rifwand:
Van voren gezien is het de bedoeling dat je over een lage koraaltuin en een zandkanaal tegen een rifwand aankijkt.
In Egypte hebben we een rif bedoken waarnaast zich een koraaltuin had gevormd dat bestond uit enorme dicht op elkaar maar los staande bolvormige koraal formaties. Dit effect wil ik heel graag proberen na te bootsen door bolle stenen te groeperen en te laten overgroeien met korstvormige Montipora's. In de tekening: midden vooraan. Naar links toe gaat de koraaltuin geleidelijk over in de rifwand.
In mijn vorige aquarium zat er midden in het rif een grot/zwart gat. Dit gaf een erg leuk effect en dat wil ik in versterkte vorm terug laten komen in dit ontwerp. Als blikvanger dient namelijk een rifformatie die naar voren komt vanuit de rifwand op de linker gulden snede lijn. Het verwerken van een kloof hierin met als achtergrond een smalle shadow-box moet de illusie wekken dat je maar een klein deel van een veel groter rif bekijkt.

Het zicht van de zijkant - perspectief van een caleidoscoop:
Hier gaat het er dus weer om, om zoveel mogelijk diepte te creëren. Hierbij helpen de overdreven perspectieflijnen van de schuine achterwand en het alsmaar smaller wordende zandkanaal. Het steeds minder stijl laten aflopen van de helling van de rifwand zou nog, als extra effect, de illusie kunnen geven dat het verder weg ondieper wordt. Je kijkt dus als het ware vanuit zee richting de kust.

Biotopen:
Eigenlijk geheel analoog aan ontwerp nummer 1.
 

Bijlagen

  • Oceanium 2.0.jpg
    Oceanium 2.0.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 67
Hoi René,

Heb je het nieuwe ontwerp al klaar en op papier gezet met het iedee hoe het nu gaat worden?

Grt,

Martin.
 
Ha Martin,

Het begint er bijna op de lijken dat jij zelfs ongeduldiger bent dan ikzelf... ;)
Jammer genoeg is er nog niks klaar of definitief.

Ik heb nog een "trick up my sleeve", in de vorm van een echt rimless ontwerp. En hiermee bedoel ik dus "echt" rimless, dus geen overloop zichtbaar aan het oppervlak, alle techniek volledig buiten het zicht weggewerkt en van alle kanten te bekijken.
De manier waarop ik dit wil bereiken wil ik nog niet verklappen, ik heb wel een tekening die niet te veel verklapt. Die zal ik uploaden.

Ik wil dit plan heel graag uit gaan proberen. In theorie moet het in ieder geval te doen zijn. Dus wanneer ik een aquarium op ga zetten zal het hoogst waarschijnlijk volgens dit plan zijn.


Hoi René,

Heb je het nieuwe ontwerp al klaar en op papier gezet met het idee hoe het nu gaat worden?

Grt,

Martin.
 
.

Ik heb nog een "trick up my sleeve", in de vorm van een echt rimless ontwerp. En hiermee bedoel ik dus "echt" rimless, dus geen overloop zichtbaar aan het oppervlak, alle techniek volledig buiten het zicht weggewerkt en van alle kanten te bekijken.
De manier waarop ik dit wil bereiken wil ik nog niet verklappen, ik heb wel een tekening die niet te veel verklapt. Die zal ik uploaden.

Ik wil dit plan heel graag uit gaan proberen. In theorie moet het in ieder geval te doen zijn. Dus wanneer ik een aquarium op ga zetten zal het hoogst waarschijnlijk volgens dit plan zijn.

Zou het ZOIETS moeten worden? :)
 
Ja, maar dan zonder dat het water over de rand stroomt.
 
Hier dan de tekening:

Net zoals mijn eerste ontwerp, heb ik weer een meubel rond het aquarium bedacht, dit maal een (eet)tafel of bureau met een kast die als sump- en aquariumspullenvoorraadkast kan dienen.
 

Bijlagen

  • Mijn Oceanium 360.jpg
    Mijn Oceanium 360.jpg
    18 KB · Weergaven: 36
Interessant ontwerp zo met 4 zichtzijden.
Betekent het ontbreken van een een overloopsysteem (dat je immers aleen aan het oppervlak kunt maken) dat je concessies doet aan het redendement van je filtertechniek? De meeste vervuiling bevindt zich in de bovenste waterlaag. Relatief schoon water door een evt. afschuimer betekent dat je per keer dat het water de sump passeert minder vuil wordt afgevoerd en er dus meer in het aquarium achterblijft.
Ik ben benieuwd op welke wijze je het water naar een evt. sump gaat voeren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, hier heb je helemaal gelijk in, Anthony.

Het systeem laat geen oppervlakte skimming toe. Dat is inderdaad een concessie die ik moet maken, helaas.
Ik denk dat ik dit probleem, in ieder geval deels, kan overkomen doormiddel van de juiste stroming. Als ik er voor kan zorgen dat de bovenste en onderste waterlagen goed circuleren/mengen, dan zou dit het probleem al enigszins moeten beperken. Zoals ik schematisch heb weergegeven in bijgevoegde afbeelding.
 

Bijlagen

  • Mijn Oceanium 360 stroming.jpg
    Mijn Oceanium 360 stroming.jpg
    26 KB · Weergaven: 34
Ha Martin,

Het begint er bijna op de lijken dat jij zelfs ongeduldiger bent dan ikzelf... ;)
Jammer genoeg is er nog niks klaar of definitief.

Ik heb nog een "trick up my sleeve", in de vorm van een echt rimless ontwerp. En hiermee bedoel ik dus "echt" rimless, dus geen overloop zichtbaar aan het oppervlak, alle techniek volledig buiten het zicht weggewerkt en van alle kanten te bekijken.
De manier waarop ik dit wil bereiken wil ik nog niet verklappen, ik heb wel een tekening die niet te veel verklapt. Die zal ik uploaden.

Ik wil dit plan heel graag uit gaan proberen. In theorie moet het in ieder geval te doen zijn. Dus wanneer ik een aquarium op ga zetten zal het hoogst waarschijnlijk volgens dit plan zijn.[/QUOTE

Hoi René,

Ik ben wel heel nieuwschierig hoe jij dit in elkaar wil zetten zoals je het hier schrijft.Geen overloop maar toch moet het water naar de sump. Ga je rondom een drain in de bak bouwen zodat het water alsnog naar de sump kan?

Grt,

Martin.
 
Haha, Martin, ik ben minstens zo nieuwsgierig of het ook echt allemaal gaat werken zoals ik wil.

In ieder geval geen drain rondom, geen Zero Edge idee, het moet echt puur een glazen bak met water worden waar niets aan te zien is. Behalve dan een mooi rif met prachtige koralen en vissen natuurlijk...

De oorsprong van het idee was als volgt:
De voormalige showbak van Korallen Zucht was vierkant en laag (naar verhouding iig) en het rif was vormgegeven als een glooiende heuvel. Dit vond ik prachtig, het idee dat je zo over het rif heen in de verte kon kijken zag er fantastisch uit. Dit wilde ik (iets kleinschaliger) ook wel eens realiseren.
Ik ben alleen iets verder gegaan, ik wilde een losstaand rif kunnen maken wat je van alle kanten zou kunnen bekijken met vrij zicht erover heen. Tsja, maar waar laat je dan de overloop?

Ik heb er lang mee getobd voordat ik de oplossing had gevonden. En na eindeloos het internet afgestruind te hebben zonder resultaat lijkt het erop dat het nog door niemand eerder is gedaan. Daarom wil ik het ook nog even gehein houden... :p

Het enige wat ik nog kan vertellen is dat de oplossing niet in een ingewikkeld overloop systeem zit, maar juist relatief simpel is en daarnaast ook nog eens uiterst veilig (wat natte voeten betreft) en makkelijk in gebruik. Misschien zelfs wel veiliger en gebruiksvriendelijker dan een standaard overloop + sump systeem.
 
Je maakt het nu wel heel spannend !
Ik vond je vorige bak al prachtig, dus ben benieuwd hoe dit project er uit komt te zien.
 
Haha, Martin, ik ben minstens zo nieuwsgierig of het ook echt allemaal gaat werken zoals ik wil.

In ieder geval geen drain rondom, geen Zero Edge idee, het moet echt puur een glazen bak met water worden waar niets aan te zien is. Behalve dan een mooi rif met prachtige koralen en vissen natuurlijk...

De oorsprong van het idee was als volgt:
De voormalige showbak van Korallen Zucht was vierkant en laag (naar verhouding iig) en het rif was vormgegeven als een glooiende heuvel. Dit vond ik prachtig, het idee dat je zo over het rif heen in de verte kon kijken zag er fantastisch uit. Dit wilde ik (iets kleinschaliger) ook wel eens realiseren.
Ik ben alleen iets verder gegaan, ik wilde een losstaand rif kunnen maken wat je van alle kanten zou kunnen bekijken met vrij zicht erover heen. Tsja, maar waar laat je dan de overloop?

Ik heb er lang mee getobd voordat ik de oplossing had gevonden. En na eindeloos het internet afgestruind te hebben zonder resultaat lijkt het erop dat het nog door niemand eerder is gedaan. Daarom wil ik het ook nog even gehein houden... :p

Het enige wat ik nog kan vertellen is dat de oplossing niet in een ingewikkeld overloop systeem zit, maar juist relatief simpel is en daarnaast ook nog eens uiterst veilig (wat natte voeten betreft) en makkelijk in gebruik. Misschien zelfs wel veiliger en gebruiksvriendelijker dan een standaard overloop + sump systeem.

René het zou mooi zijn als je iets heel bijzonders bouwt in onze hobby en dat het ook goed werkt.Zo gauw als je er mee aan de slag gaat,hoop ik dat je hier regelmatig foto`s post om ons mee te laten genieten van jou nieuwe project!!

Grt,

Martin.
 
Hoi Marcel!

Een beetje spanning opbouwen kan geen kwaad, maar dan moet ik het straks wel waarmaken natuurlijk.
Hoe is het eigenlijk met jouw bakje?

Je maakt het nu wel heel spannend !
Ik vond je vorige bak al prachtig, dus ben benieuwd hoe dit project er uit komt te zien.
 
Bovenaan