Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 2.0 & bouw versie 3

Dat is een heel mooi exemplaar!
 
Dankje Bas!
Het is ook echt een genot om deze door de bak te zien scharrelen.

Hoe staat het trouwens met jouw bak?
 
Dankje Bas!
Het is ook echt een genot om deze door de bak te zien scharrelen.

Hoe staat het trouwens met jouw bak?

Mijn bak..... ja, wat zal ik zeggen. Ben inmiddels verhuist en er staat een nieuwe bak. Deze draait sinds afgelopen vrijdag op kraanwater.
Moet wel helemaal opnieuw gaan beginnen aangezien al mijn inhoud verloren is gegaan tijdens de brand bij Aquaasan :-(
Alles stond daar opgeslagen met het oog op de verhuizing.

Nu maar eens zie wat ik weer opbouwen kan en ondertussen genieten van al het moois op het forum!
 
Oefff, wat een ramp!

Wel een leuk vooruitzicht om binnenkort weer te kunnen starten.
Zijn het dezelfde ruime maten als je vorige bak?
 
Op sommige vlakken zelfs iets ruimer, 200x70x65 is het geworden! De bak staat in de garage en is door een gat in de muur zichtbaar vanuit de woonkamer! Wel heel gaaf al zeg ik het zelf! ;-)
 
Wow gaaf!!
Dat wordt helemaal top, zeker ook met alle apparatuur en vocht buiten de woonkamer.
 
Dat was inderdaad de hoofdreden om hem in de garage te plaatsen! Hopelijk heb ik volgende week weer zeewater in huis!
 
Weer hoog tijd voor een update.
Bak draaid uitstekend. Al hebben 2 ATI testen sinds januari laten zien dat Balling Light en mijn infrequent waterwissel regime voor een flinke scheefgang van de Na-Cl balans zorgden. Ook hielden de Fauna Marin 1 2 3 spore elementen niet alles op het gewenste niveau.

Dus in februari ben ik geswitched naar Tropic Marin zout en heb ik die maand en na de tweede test in mei 3*15% en 3*20% waterwissels gedaan.
Verder bleek er toch ook enig silicaat in mijn osmose water te zitten. Dus daartegen heb ik een DI en silicaat filter bijgehangen.

Binnenkort gaat een derde ATI test op de bus. Hopelijk is dan alles weer in check.

Daarnaast ga ik op proef over op Tropic Marin Carbocalcium en Biomagnesium. Deze krijg ik volgende week dinsdag binnen. Deze balling producten zouden moeten werken zonder dat ze de ionen balans verstoren. Is wel iets duurder in gebuik dan de foodgrade zouten die ik nu heb, maar kosten zijn ongeveer de helft in vergelijk met wat ik kwijt zou zijn aan de Triton methode. Dus best prima en dan kan ik toe met mijn wat onregelmatig waterwisselen.


Ondertussen hebben de dieren er niks onder te lijden gelukkig. Koralen groeien hard en kleuren prachtig. Eén anthias heeft pop-eye aan een oog opgelopen, veroorzaakt door een verwonding. Dat is cosmetisch jammer, maar hij zwemt verder rond alsof er niks aan de hand is.

Vandaag is de grote paarse Stylo opgehaald, dus ik heb nu een hele lege hoek in de bak waar ik weer iets moet scapen. Moet nog zien hoe of wat precies. Maar heb nog her en der genoeg koralen liggen om er een mooi geheel van te maken.
Laatste en aankomende aanwinsten zijn:
- Monitpora forrest fire
- Paarse monitpora
- Austrolophyllia wilsoni
- Zoanthus
- Cyphastrea meteor shower
- Acropora insignis
- Acropora abrolhosensis

Twee weken terug ook een waanzinnig leuke Jan in de doos (kaakvis) aangeschaft. Een indo-pacifische soort: Opistognathus castelnaui. Super leuk beestje. Heeft zijn huis ingericht pal voor de ruit aan de bureau zijde. Dus die kijkt heel geïntereseerd mee terwijl ik door dit forum scroll... ;-)


En dan draait de bak alweer bijna twee jaar. Al die tijd heb ik netjes bijgehouden in een excelsheet welke dieren ik wanneer gekocht/verkocht heb, maar ook als dieren zijn doodgegaan en om wat voor reden indien dit bekend is. Die heb ik nu geshared via google docs en is dus sinds kort voor iedere liefhebber in te zien via het knopje "stocklist" in mijn handtekening.

Ik speel hierbij volledig openkaart wat betreft aanschaf- en verkoopprijzen, wat ik waar/wanneer heb aangeschaft aan levende haven en wat overleeft/wat niet. Met de tijd heeft iedereen heeft zo zijn adresjes en ik denk dat het leuke en nuttige informatie kan zijn om in te zien en ik hoop dat anderen hiermee volgen om inzicht te geven in elkaars successen en tegenvallers.

NB lijst is in het Engels, destijds zo begonnen om em ook ooit eens op een internationaal forum te kunnen delen.
 
Laatst bewerkt:
Opistognathus castelnaui:
 

Bijlagen

  • IMG_0167.jpg
    IMG_0167.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 127
Leuke lijst Rene, goed idee voor mijzelf (en misschien wel iedereen).
Ook handig als ik jouw bak wik kopiëren.
Top!
 
Leuke lijst Rene, goed idee voor mijzelf (en misschien wel iedereen).
Ook handig als ik jouw bak wik kopiëren.
Top!

Haha, dankje, kopiëren mag natuurlijk, maar krenten pikken is dan misschien een beter idee. ;-)


Gaaf beest zeg! Altijd spannend de ICP uitlagen maar wel leerzaam!
Groeten, Sander

Ja, hij (of zij) is heel tof. Inmiddels ook helemaal niet zo schuw meer en heel grappig om te zien hoe het holletje gebouwd en onderhouden wordt. In z'n holletje zittend, is het net een sokpop/muppet.

Inmiddels heb ik mn waarden weer stabiel op CarboCalcium en ook heb ik de spoorelementendosering omgerekend (flesjes van Fauna Marin) en in de juiste verhouding toegevoegt. Via het vrijgekomen doseerkanaal voeg ik nu dagelijks een snuifje EZ-carbon toe (2x verdunt 1 mL/dag). Nitraat is van 5 naar 1 mg/L, fosfaat gaat mee en met een beetje geluk kan mn rowaphos filtertje er dan uit. Morgen maar even die ATI test vullen en op de post doen...
 
Even een recent plaatje, met de Stylo eruit.
Zoals te zien is het een rommetje op de bodem. Een deel is inmiddels geplakt, maar er is nog genoeg werk aan de winkel.
Ook ben ik er nog niet helemaal uit, hoe de vrijgekomen hoek rechtsachter in te richten...

Wel heb ik deze week een mooi stuk rifkeramiek ontvangen, wat ik nu passend aan het maken ben om het hoekje linksvoor mooi op te vullen passend bij de rest van het rif.

IMG_0174.jpg
 
Even een recent plaatje, met de Stylo eruit.
Zoals te zien is het een rommetje op de bodem. Een deel is inmiddels geplakt, maar er is nog genoeg werk aan de winkel.
Ook ben ik er nog niet helemaal uit, hoe de vrijgekomen hoek rechtsachter in te richten...

Wel heb ik deze week een mooi stuk rifkeramiek ontvangen, wat ik nu passend aan het maken ben om het hoekje linksvoor mooi op te vullen passend bij de rest van het rif.

Bekijk bijlage 491749
Ziet er netjes uit, veel variatie aan koraal.
 
Roel en Glen, dankjulliewel voor de complimenten!!!

Het "plaatje" heeft het helaas wel heel zwaar gehad met de hitte de afgelopen maanden... Flink aantal koralen van kleur af of erger, hoog fosfaat tot gevolg en ook nog eens een langdurig aanhoudende stip uitbraak. Ondanks dat het water nooit boven de 29 graden is geweest. Ben dus een paar koralen (waaronder de grote Acropora horrida in het midden) en vissen (2 Chromis vanderbiltii en 1 Anthias) verloren.

Nu is de rust en stabiliteit gelukkig al weer enkele weken teruggekeerd. Geholpen door genoeg rowaphos, start met carbon EZ en een paar waterwissels van 50 liter. Dus nu weer blik op de toekomst en kijken hoe het rif weer tot een geheel te maken.

Daarom van de week maar van een nood een deugd gemaakt en een klein stukje rif erbij gemetseld.
Ik had de horrida namelijk niet helemaal weggehaald, maar de stam laten staan. Zodoende kon ik daaraan een stuk reefbone bevestigen wat het midden van de bak een beetje vulling geeft en wat meer plaats creëert voor mooie acro's al dan niet in tafel vorm. De tyraps even wegdenkend vind ik het er nu al best spectaculair uitzien.

IMG_0238.JPGIMG_0239.JPG
 
Rene,
Je gebruikt nu al een tijdje CarboCalcium van Tropic Marin + traces van Fauna Marin.
Hoe bevalt die combi uit 1 pot? En hoe voeg je Mg toe? Of zit dat ook in de CarboCalcium?

Groeten,
Peter
 
Nog een nabrander...
Ik keek even op de site van Tropic Marin, ze hebben ook 'all for reef' dan zit echt alles in 1 pot.
Zou dat het tovermiddel zijn?
 
Rene,
Je gebruikt nu al een tijdje CarboCalcium van Tropic Marin + traces van Fauna Marin.
Hoe bevalt die combi uit 1 pot? En hoe voeg je Mg toe? Of zit dat ook in de CarboCalcium?

Hoi Peter, de carbocalcium bevalt uitstekend!
Al was het met de overstappen wel even wennen. Na doseren duurt het namelijk even voordat het chelaat (de chelaten?) waar het calcium en de carbonaat aan gebonden zijn is afgebroken alvorens beide elementen "vrijkomen" in het water. Dus de dosering en de biologische beschikbaarheid - zoals dat dan heet - zijn niet gelijk. Normaal is "even" vrij kort, niet meer dan een uur.

Echter bleek dat dit bij overstappen veel langer kan zijn en hier is lastig rekening mee te houden. Ondanks dat ik netjes had omgerekend van natriumbicarbonaat naar Carbocalcium, kelderde de KH na de overstap. Toen heb ik carbocalcium flink over moeten doseren en dit langzaam weer afbouwen gedurende de opvolgende weken.

Terwijl ik hiermee bezig was had ik contact gezocht met Tropic Marin in de hoop dat zij hierbij konden helpen. Toffe is dat ik door Hans Werner Balling zelf te woord werd gestaan. Mijn situatie was nieuw voor hem, maar dus wel biologisch verklaarbaar. Mijn aquarium (lees bacterie populatie) moest zich aanpassen aan de hoeveelheid dagelijks af te breken chelaat en hier moest een evenwicht in ontstaan. Dit kan verschillen per aquarium, maar heb je als je vanaf de opstart carbocalcium zou gebruiken nooit last van.

Achteraf is het dus ook helemaal niet zo gek, maar de ruim twee weken dagelijk KH meten waren toch wat stressvol. De way to go, was geweest, carbocalcium opbouwen en NaHCO3 afbouwen, niet 1 op 1 starten/stoppen.

Even de voordelen en nadelen op een rij:
N overstap bij draaiend aquarium vol koraal heel goed plannen en begeleiden
V geen toename in saliniteit en geen onbalans tussen natrium en chloor meer
V chelaat wordt langzaam afgebroken dus de kleine schommelingen in KH/Ca/Mg door doseerinterval worden tot een minimum beperkt
N Calcium in vaste verhouding in de mix, bij mij komt calcium daardoor op 450 bij een KH van 8, wat aan de hoge kant maar niet te hoog
V zeer geconcentreerde oplossingen mee te maken, nu moet ik iedere 2 maanden de KH doseercontainer bijvullen ipv elke 4 weken.
N carbocalcium is in NL nog moeilijk verkrijgbaar, de grote potten helemaal nog niet kunnen vinden, ik bestel in DE.

Voor Mg toevoeging gebruik ik bio-magnesium, ook van Tropic Marin.

Wat betreft de Fauna Marin trace elements: hiervan heb ik de dosering omgerekend naar de juiste verhouding voor carbocalcium. Van flesjes 1 en 2 hoef je naar verhouding maar heel weinig toe te voegen aan de mix. Daardoor lijkt het goed te gaan als ik gewoon alle drie de oplossingen aan de carbocalcium mix toevoeg. Komende ATI testen moeten uitwijzen of dit ook waar is.


Nog een nabrander...
Ik keek even op de site van Tropic Marin, ze hebben ook 'all for reef' dan zit echt alles in 1 pot.
Zou dat het tovermiddel zijn?

"All for reef" is alleen als kant en klare oplossing verkrijgbaar. Dit is niet anders dan opgelost carbocalcium met bio-magnesium in een bepaalde verhouding en wat trace elements. Het is flink veel duurder in gebruik met als extra nadeel dat dus ook je magnesium in vaste verhouding erbij zit. Voor een nano zonder snel groeiende SPS of een aquarium vol leders is dit leuk, want dan heb je niet zoveel ervan nodig en tegelijk zo min mogelijk omkijken ernaar.
 
Laatst bewerkt:
Thnx René, bedankt voor de heldere uitleg.
De overstap is wel een hele operatie geweest zeg.
 
Bovenaan